Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Secte si culte
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 03.03.2013, 22:23:04
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de centesimusseptimus Vezi mesajul
Acum poți să ne dezvălui pe pereții cărei biserici adventiste ai văzut poza aceea și cine se închina la ea?
Se poate și mai rău



(Ilustrație a unui material de propagandă adventist!)

Închinarea are mai multe dimensiuni, nu se rezumă la gesturile exterioare convenționale. Există o închinare a ochiului, alta a minții, a trupului, a simțurilor etc. Ceea ce face diferența dintre idolatrie și opusul său, închinarea în Duh și Adevăr, este reperul imaginal al unui gând teologic. În momentul când propui o făcătură vizuală precum cea de mai sus, idolatria se strecoară în suflet precum grecii în Troia, sub forma unui portret aparent decorativ și inofensiv, dar pe care mintea îl va asocia ulterior, în mod spontan, cu orice idee referitoare la personajul referențial.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 03.03.2013 at 23:29:33.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 04.03.2013, 08:20:55
centesimusseptimus centesimusseptimus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 27.02.2013
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 86
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Închinarea are mai multe dimensiuni, nu se rezumă la gesturile exterioare convenționale. Există o închinare a ochiului, alta a minții, a trupului, a simțurilor etc. Ceea ce face diferența dintre idolatrie și opusul său, închinarea în Duh și Adevăr, este reperul imaginal al unui gând teologic. În momentul când propui o făcătură vizuală precum cea de mai sus, idolatria se strecoară în suflet precum grecii în Troia, sub forma unui portret aparent decorativ și inofensiv, dar pe care mintea îl va asocia ulterior, în mod spontan, cu orice idee referitoare la personajul referențial.
Vă dați seama ce blam aruncați prin analiza de mai sus asupra icoanelor din Biserica Ortodoxă? De bună seamă nu v-ați gândit la aceasta când ați postat răspunsul.
Căci icoanele în fața cărora ortodocșii se pleacă, își fac cruce, le sărută, și aprind candelă nu sunt niște simple ilustrații dintr-o carte; ele fac parte integrantă din actul închinării.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 04.03.2013, 15:55:14
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de centesimusseptimus Vezi mesajul
Vă dați seama ce blam aruncați prin analiza de mai sus asupra icoanelor din Biserica Ortodoxă? De bună seamă nu v-ați gândit la aceasta când ați postat răspunsul.
Căci icoanele în fața cărora ortodocșii se pleacă, își fac cruce, le sărută, și aprind candelă nu sunt niște simple ilustrații dintr-o carte; ele fac parte integrantă din actul închinării.
Nu-i vorba de niciun blam, întrucât expresia "închinare în Duh și Adevăr" nu trimite nicidecum la tipul de cult protestant și neoprotestant care împinge abstractul și subiectivismul până acolo că fiecare subiect posedă o lume proprie de reprezentări religioase, idei și contrucții logice, în mare parte incomunicabile și neîmpărtășite comunitar. De aici și atomizarea continuă a (neo)protestanților și subîmpărțirile nesfârșite în grupulețe, secte, disidențe, curente ireductibile la o viziune comună.

Sunt conștient că un individ încătușat ideologic nu va înțelege prea ușor că icoanele sunt cu totul altceva decât simple proiecții ale eu-ului cuprins deopotrivă de febra creativității artistice și de o evlavie individuală rezultată în urma macerării unor idei religioase subiective.
Și mă tot gândesc cum aș putea să explic lucrurile astea unui neoprotestant cu o gândire presetată să perceapă realitatea spirituală prin filtrul unor clișee iconoclaste, atâta timp cât marea majoritate a ortodocșilor consideră icoana un fel de obiect sacralizat prin învestire magică, precum totem-ul religiilor primitive.

Am încercat niște tatonări introductive în altă parte, dacă chiar te interesează poți să citești acolo.

http://www.crestinortodox.ro/forum/s...5&postcount=68

Totuși nu pot să nu remarc înțelegerea îngustă și superficială a actului închinării ca o activitate printre altele într-o succesiune discontinuă, izolând-o astfel de ansamblul existenței ca și cum cultul ar fi o simplă gesticulație formal-corectă în fața lui Dumnezeu, o obligație metafizică în urma săvârșirii căreia, și în combinație cu o conduită generală conformă cu principiile morale stabilite printr-o lege cu statut de decret divin, omul primește ca răsplată/retribuție mântuirea.
Adventiștii și o mare parte din ortodocșii contemporani se intersectează în acest stereotip mentalitar, chiar dacă fundalul teoretic pare să fie diametral opus.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 04.03.2013 at 16:05:28.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 04.03.2013, 17:25:26
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Am încercat niște tatonări introductive în altă parte, dacă chiar te interesează poți să citești acolo.http://www.crestinortodox.ro/forum/s...5&postcount=68s.
Cred ca este una dintre cele mai pertinente explicatii ortodoxe pe care le-am citit pe acest forum cu privire la intelegerea icoanei.Eu cred ca dezechilibrul vine din alta parte,sau mai bine zis si din alta parte.Icoana este un seismograf extrem de sensibil pt deviatiile de la trairea ortodoxa in credinta ortodoxa.Daca se ajunge ca undeva,in angrenajul vietii imbisericite, cum o numiti frumos dvs,ceva sa deraieze atunci ori reprezentarea icoanelor ori raportarea credinciosilor la ele va avea de suferit,ca un semnal de alarma.Doar in acest ultim caz,intr-o raportare viciata a credinciosului la icoana,intelegerea ei spre exterior va avea de suferit si atunci si intelegerea ei va sari de pe sine.Insa nu ea este eronata,ea doar sufera efectele unei situatii.Din exterior,ma refer dpdv al unui protestant,parerea mea este ca nu poti intelege mesajul iconic si raportarea corecta la el decat daca nimeresti intr-un cadru eclezial unde ea nu este nici mutilata si nici transformata in talisman magic dar pt asta trebuie ca acel cadru sa fie el insusi asemenea mesajului de transpunere iconica,cumva transfigurat,fara note false in partitura.La ce asalt de falsuri exista la ora actuala viata icoanei este grav pusa in pericol,pt ca daca ea sau cadrul ei de viata este alterat atunci isi va pierde marele ei dar,ducerea intelegerii si implicit a trairii spre un plan transfigurat,eshatologic.Din ce am vazut va asteapta zile grele in lupta de a mentine iconografia in cadrul ei tainic de vietuire.Insa daca icoana ramine ceea ce trebuie sa fie atunci sunt convins ca mai devreme sau mai tarziu oamenii,fie si cei din exterior,vor vedea ca icoana este in esenta ei o exceptionala lupta impotriva idolilor lumii acesteia.Raportarea protestanta actuala este mai mult rodul unei intelegeri si raportari,alte framantari istorice, la tablourile religioase, avand ca efect prin ricoseu extinderea criticii si asupra icoanei desi paradoxal icoana adevarata este un excelent manifest anti-tablou religios.Cumva va lovesc criticile destinate altor reprezentari dar in prezent,daca lucrurile nu se vor remedia,atunci s-ar putea ca acele critici sa abia un sambure de adevar in ele.Asta este foarte ciudat pt mine,acesta tendinta din prezent de migrare a reprezentarii iconice,fie si in preferintele credinciosilor,tocmai spre ceea ce o icoana nu si-a dorit niciodata sa fie:un frumos tablou religios mort.Sper ca nu am spus multe prostii,numai bine.

Last edited by Pelerin spre Rasarit; 04.03.2013 at 17:59:50.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 04.03.2013, 20:16:45
iuliu46 iuliu46 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.12.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.321
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit Vezi mesajul
Cred ca este una dintre cele mai pertinente explicatii ortodoxe pe care le-am citit pe acest forum cu privire la intelegerea icoanei.Eu cred ca dezechilibrul vine din alta parte,sau mai bine zis si din alta parte.Icoana este un seismograf extrem de sensibil pt deviatiile de la trairea ortodoxa in credinta ortodoxa.Daca se ajunge ca undeva,in angrenajul vietii imbisericite, cum o numiti frumos dvs,ceva sa deraieze atunci ori reprezentarea icoanelor ori raportarea credinciosilor la ele va avea de suferit,ca un semnal de alarma.Doar in acest ultim caz,intr-o raportare viciata a credinciosului la icoana,intelegerea ei spre exterior va avea de suferit si atunci si intelegerea ei va sari de pe sine.Insa nu ea este eronata,ea doar sufera efectele unei situatii.Din exterior,ma refer dpdv al unui protestant,parerea mea este ca nu poti intelege mesajul iconic si raportarea corecta la el decat daca nimeresti intr-un cadru eclezial unde ea nu este nici mutilata si nici transformata in talisman magic dar pt asta trebuie ca acel cadru sa fie el insusi asemenea mesajului de transpunere iconica,cumva transfigurat,fara note false in partitura.La ce asalt de falsuri exista la ora actuala viata icoanei este grav pusa in pericol,pt ca daca ea sau cadrul ei de viata este alterat atunci isi va pierde marele ei dar,ducerea intelegerii si implicit a trairii spre un plan transfigurat,eshatologic.Din ce am vazut va asteapta zile grele in lupta de a mentine iconografia in cadrul ei tainic de vietuire.Insa daca icoana ramine ceea ce trebuie sa fie atunci sunt convins ca mai devreme sau mai tarziu oamenii,fie si cei din exterior,vor vedea ca icoana este in esenta ei o exceptionala lupta impotriva idolilor lumii acesteia.Raportarea protestanta actuala este mai mult rodul unei intelegeri si raportari,alte framantari istorice, la tablourile religioase, avand ca efect prin ricoseu extinderea criticii si asupra icoanei desi paradoxal icoana adevarata este un excelent manifest anti-tablou religios.Cumva va lovesc criticile destinate altor reprezentari dar in prezent,daca lucrurile nu se vor remedia,atunci s-ar putea ca acele critici sa abia un sambure de adevar in ele.Asta este foarte ciudat pt mine,acesta tendinta din prezent de migrare a reprezentarii iconice,fie si in preferintele credinciosilor,tocmai spre ceea ce o icoana nu si-a dorit niciodata sa fie:un frumos tablou religios mort.Sper ca nu am spus multe prostii,numai bine.
Eu cred ca ai mare dreptate si nu e vorba numai de icoane.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 04.03.2013, 21:30:19
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Nu stiu cata dreptate am,eu privesc situatia din exterior iar intelegerea mea limitata poate fi viciata si de limitele mele confesionale dar sa va spun ceva.In Vechiul Testament,in cartea I Samuel capitolul 16,Samuel tot il plangea pe Saul,neputandu-se consola cu ideea lepadari lui de catre Dumnezeu.Apoi Dumnezeu ii spune ,,Cand vei inceta sa plangi pe Samuel pt ca l-am lepadat?"si il trimite la o alta insarcinare,care il viza pe David.In cuvinte actuale i-a spus ceva de tipul ,,Nu te mai smiorcai si impaca-te cu decizia mea.Ai o alta treaba de facut".Este o lectie impotriva (auto)compatimirii fara sens,pe sistem picat in butoiul cu melancolie si o invitatie la realism(din punctul meu de vedere analiza lui Mihailc ezte foarte realista).Cam toti am avea nevoie de asta,daca tot sunt probleme ce reclama solutii :) Numai bine,Domnul cu voi.

Last edited by Pelerin spre Rasarit; 04.03.2013 at 21:33:31.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 04.03.2013, 23:00:11
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Ma bucur cand un protestant arata pe forum ca a inteles semnificatia icoanei in Ortodoxie
Reply With Quote
  #8  
Vechi 05.03.2013, 08:59:47
centesimusseptimus centesimusseptimus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 27.02.2013
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 86
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Nu-i vorba de niciun blam, întrucât expresia "închinare în Duh și Adevăr" nu trimite nicidecum la tipul de cult protestant și neoprotestant care
... care este este îngust, superficial și presetat cognitiv. Dar nu spuneți către ce trimite expresia, căci (nu-i așa?) s-ar putea să ne trimită exact unde nu vrem, unde ne temem cu gândul să gândim: la prăbișirea unui întreg sistem dogmatic construit cu migală și pasiune timp de secole.


Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Adventiștii și o mare parte din ortodocșii contemporani se intersectează în acest stereotip mentalitar, chiar dacă fundalul teoretic pare să fie diametral opus.
Aici mi se pare că atingeți o culme a sincerității, doar că generalizați (ca să dea bine) în prima parte.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 05.03.2013, 18:26:44
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de centesimusseptimus Vezi mesajul
... care este este îngust, superficial și presetat cognitiv.
Ei, aici atingi o altă culme a sincerității, la care n-a ajuns până acum niciun alt suporter al ideologiilor religioase postcreștine

Citat:
Dar nu spuneți către ce trimite expresia, căci (nu-i așa?) s-ar putea să ne trimită exact unde nu vrem, unde ne temem cu gândul să gândim: la prăbișirea unui întreg sistem dogmatic construit cu migală și pasiune timp de secole.
Vezi că nu te lasă nici măcar tastatura să scrii tâmpenii. Uite că nu s-a prăbișit și nu se va prăbiși nimic din tot ce s-a clădit pe închinarea în Duh și Adevăr, timp de milenii cu migală, pasiune și jertfă. Biserica a trecut cu asupra măsură proba de autenticitate propusă de fariseul Gamaliel (vezi Fapte 5:38,39)
Desigur, micul tău puseu de triumfalism unilateral conține și o doză importantă de ingratitudine (sau ignoranță) , întrucât rudimentele de hristologie, triadologie etc. din doctrina adventistă sunt tributare, în parte, sistemului dogmatic pe care matale l-ai vrea cu desăvârșire surpat.

Mă amuză puțin faptul că ai reținut (și ai citat) din postarea mea anterioară doar aspecte periferice în raport cu centrul de greutate al textului.
Mi-ai adus aminte de un prieten care a participat la un curs de câteva ore și, întrebat fiind la final ce i-a plăcut mai mult din cursul respectiv , a răspuns: pauza de cafea.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 05.03.2013 at 20:03:55.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 05.03.2013, 19:05:29
centesimusseptimus centesimusseptimus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 27.02.2013
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 86
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Vezi că nu te lasă nici măcar tastatura să scrii tâmpenii. Uite că nu s-a prăbișit
Deh, ține cu tine ca să poți "trumfa".

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
și nu se va prăbiși nimic
Asta va rămâne de văzut... Apoc.14,8.

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Mă amuză puțin faptul că ai reținut (și ai citat) din postarea mea anterioară doar aspecte periferice în raport cu centrul de greutate al textului.
N-am dorit să-ți dau [noi] motive de mâhnire, respectiv de furie pentru cei cu aceaastă predispoziție. E bine uneori să rămânem cu un zâmbet în colțul gurii...
Reply With Quote
Răspunde