![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Conform catehismului, ai dreptate, Cătălin, să consideri că mântuirea nu poate exista decât în cadrul Bisericii Ortodoxe. Sunt, însă, mulți părinți, care consideră că acest cadru (mie îmi este nesuferit acest cuvânt restrictiv) este mai larg, nevăzut. Îmi vin în minte părintele Bartolomeu Anania și părintele Vasile Gavrilă dintre mulți care spun: nu știm dacă ceilalți se vor mântui sau nu. Poate prin asta ei contrazic catehismul, la fel ca și episcopul Kalistos Ware. Asta este, poate nici catehismul nu e perfect.
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ca poate mai sunt si alte exceptii nu putem stii sigur, ni s-au revelat doar doua. Dar e vorba de exceptii, asta nu inseamna ca e o regula. Apoi, in ultimii cativa zeci de ani lumea nu mai e atat de mare, sunt relatii de prietenie intre culte. De aceea s-a si adoptat si de catre ortodocsi un limbaj mai putin dur, inainte catolcii erau numiti papisti, nu mai pot fi numiti unii in mod oficial eretici sau sectari, sunt considerate cuvinte jignitoare. Nu inseamna ca s-a schimbat si invatura ortodoxa, doar modul de adresare (e adevarat, unii au crezut din acesta cauza ca aceasta e si invatatura cea noua). Un alt aspect, inainte de aparitia internetului informatia era mult mai greu de gasit. Acum dupa cateva minte poate afla cineva cu ajutorul unui motor de cautare tot ce are nevoie, inainte trebuaiau consultate mai multe volume pentru a afla ce interesa. Azi avem in cateva minute si ce spune Biserica, ce s-a afirmat in trecut si ce spun cativa sfinti, asta in cateva minute. Tot aici, nu se stia exact daca au si catolicii Taine, pentru ca s-a hotarat sa nu se boteze la convertire. Acum putem stii ca asa a fost dintotdeauna si ca e vorba de iconomie, nu de recunoasterea Tainelor. Nu in ultimul rand nu-i poti da cuiva care are cunostinte minime dintr-o data toata invatatura si tot adevarul, fara sa fie pregatit un timp inainte. De exemplu cineva daca vorbeste cu un credincios care nu stie prea multe din inavatura sau afirma ca toate cultele sunt la fel n-o sa inteleaga nimic dintr-o data. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cristian |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Da, nu-mi aminteam exact, am vazut odata numele dar le-am incurcat.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Iată ce mă pune pe gânduri cu privire la mântuirea celor care nu sunt în Biserica Ortodoxă: faptul că numărul candidaților la mântuire scade extrem de mult, ceea ce zădărnicește jertfa Mântuitorului. Dacă numai la ortodocși este mântuire, iar dacă dintre aceștia doar cei 5% care au legătură cu Biserica pot spera că vor fi iertați, mai mult, nici aceștia de nu se vor despătimi... atunci o imensă majoritate se va pierde. Dacă așa stau lucrurile, pentru ce S-a mai jertfit Hristos? De aceea spun, cu speranță, că poate Dumnezeu altfel judecă decât noi și că poate în comuniune cu El sunt și alții, pe care noi îi socotim în afară. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cand credinciosul spune ca nu exista mantuire in afara BO o spune pentru el in primul rand ca sa nu cada. O spune si pentru cel de langa el ca sa auda si sa cada pe ganduri. Si o mai spune si ca sa-si aminteasca mereu ca e dator fata de semenii lui, ca si din vina inactiunii lui celalalt ar putea pierde mantuirea. La fel si cu vesnicia iadului. In vesnicia iadului trebuie sa vedem in primul rand cat de pacatosi suntem. Adica Dumnezeu nu ne-a dat de ales intre o cana de ceai si o cana de lapte, intre un film bun si un film rau etc. Ne-a dat de ales intre binele suprem si raul suprem.Si totusi noi alegem raul suprem.Cum spunea un Parinte, daca cineva constientizeaza iadul si inca mai pacatuieste trebuie dus la casa de nebuni. Deci in vesnicia iadului asta ar trebui sa vedem, faptul ca suntem atat de indaratnici incat nici macar perspectiva raului suprem nu ne poate intoarce din drum. Si iar ar trebui sa ne reamintim ca trebuie sa-l intoarcem din drum si pe semenul nostru pentru ca vom fi partasi la nefericirea lui. Nu pe Dumnezeu ar trebui sa-l blamam pentru asta ci pe noi. Si dupa ce gandesc asta ma opresc. Nu merg mai departe cu gandurile mele ci zic Faca-se voia Ta ! "Căci gândurile Mele nu sunt ca gândurile voastre și căile Mele ca ale voastre, zice Domnul. Și cât de departe sunt cerurile de la pământ, așa de departe sunt căile Mele de căile voastre și cugetele Mele de cugetele voastre." |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sfantul ignatie ne spune ceva exact despre folosirea rationamnetului nostru si tocmai in acest context, mantuirea eterodocsilor (pasajele cu ratiunea sanatoasa de la mijloc): http://blog.pustniculdigital.info/articole/54/ Ca sa raspuns si la intrebare, pana la venirea lui Iisus nimeni nu se putea mantui. Apostolii au mers in aproape toata lumea cunoscuta, dar numai unii au crezut, iar altii au cazut apoi. De exemplu Sf. Toma a fost si in India, ei sunt tot hindusi, Domnul nu forteza pe nimeni. Daca nu vor sa se mantuiasca nu puteam sa ii mantuim noi cu forta. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Ai o preferință deosebită pentru Sfântul Ignatie Briancianinov. Îl găsesc prea radical. Îmi place mai mult sfântul Siluan Athonitul; și sfântul Serafim din Sarov sau sf. Ioan din Kronstadt.
P.S. Eu cred că suntem datori să participă și cu gândirea noastră la actul credinței. Însă asistați de sus. Last edited by N.Priceputu; 04.03.2013 at 12:43:48. |
|