Despre credinta
Sfântul Paisie de la Neamț: Prima virtute este credința, căci cu credință și munții se pot muta din loc și totul ce vrei poți dobândi, a spus Dumnezeu. Oricine se întărește în toate faptele sale slăvite și minunate anume prin credință. De voința noastră depinde slăbirea sau întărirea credinței. Sfântul Ignatie Brianceaninov: Ca descoperire dumnezeiască, cu mult mai presus de orice rațiune, Evanghelia este de nepătruns pentru rațiunea omului căzut. Necuprinsa rațiune a lui Dumnezeu se cuprinde prin credință, fiindcă credința poate primi orice, chiar și ceea ce este de nepătruns pentru rațiune și protivnic rațiunii. De credință este în stare numai sufletul care prin înclinarea hotărâtoare a voii sale a lepădat păcatul, s-a îndreptat din toată voința și puterea sa spre binele dumnezeiesc. Fără lepădare de sine omul nu este în stare de credință, rațiunea lui căzută luptă împotriva credinței, cerând cu obrăznicie socoteală lui Dumnezeu pentru lucrurile Lui și dovezi pentru adevărurile descoperite de El omului; inima căzută vrea să ducă viața căderii, către a cărei omorâre năzuiește credința. Fără această lepădare este imposibil a dobândi credința; cine va voi să învie rațiunea sa căzută, acela va cădea de la credință. Credința este ușă către Dumnezeu. Această ușă se deschide treptat celor ce se curăță prin pocăință necurmată: e larg deschisă înaintea inimii curate, este zăvorâtă pentru iubitorii de păcat. Doar prin credință ne putem apropia de Hristos, doar prin credință putem urma lui Hristos. Credința este o însușire firească a sufletului omenesc, sădită în el de Milostivul Dumnezeu la zidirea lui. Cu bun temei a fost aleasă de Dumnezeu credința ca unealtă a mâtuirii oamenilor: au pierit cei ce au dat crezare amăgitoarelor cuvinte ale vrăjmațului lui Dumnezeu și al nostru. Credința moartă, adică recunoașterea lui Hristos decât prin încredințarea fără voie a minții o pot avea și demonii. O astfel de credință slujește celui ce o are decât spre mai marea lui osândă la judecata lui Hristos.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|