Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #61  
Vechi 06.03.2013, 14:32:10
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Cand vad pe japonezi cata dragoste pentru natura au, cum sunt obisnuiti sa traiasca ca o parte a naturii, cat respect pentru semeni, cand vad felul lor de a se ajuta si reface, ma gadesc ca sunt raspunsuri la chemarea Logosului divin la comuniunea cu Sine prin lumea lucrurilor create, iar ei, chiar daca nu constientizeaza, isi lucreaza mantuirea, pentru ca ies de sub robia raului. De aceea nadajduiesc ca nu vor fi pierduti, pentru ca cel putin vor intrezari „casa Tatalui”, caci ei nu s-au scufundat in intunericul individualist.
Te gândești greșit, ca și în alte lucruri, și este simptomatic că ai spus că te gândești, pentru că nu există nimic în credința creștină pe care să se bazeze gândirile dumitale, adică este simptomatic că te bazezi doar pe propria gândire și nu și pe Sfânta Tradiție a Bisericii.

Nu, japonezii ăia la care te referi dumneata nu își lucrează mântuirea, își lucrează doar pe cele ale acestei lumi, iar nu pe cele ale mântuirii. Dealtfel ți-am mai spus odată că nu prea înțelegi cum stă treaba cu mântuirea, și nu îmi aduc aminte să îți fi precizat poziția, așa ca să vedem și noi cât este de ortodoxă. Nu există mântuire în afara lui Hristos și în afara Bisericii. Fapte bune, o viață cu anumite virtuți poate exista, dar nu mântuire. Ceea ce ai afirmat mai sus este erezie și prin astfel de lucruri stai liniștită și nu te mai văicări că "te dă cineva afară din Ortodoxie", că te dai singură și nesilită de nimeni. Că "ies de sub robia răului" și că "își lucrează mântuirea" sunt învățături eretice în contextul de care vorbești, și care pleacă de la ereziile că există mântuire în afara harului, în afara lui Hristos și a Bisericii, că poate exista mântuire numai prin faptele omului, iar nu doar prin harul lui Dumnezeu, și posibil și pe erezia că harul mântuitor există în afara Bisericii; toate acestea sunt erezii, Hristos Iisus a spus foarte clar că "Duhul Adevărului va veni la voi și în voi va fi, pe care lumea nu îl primește și nici nu îl cunoaște" (Ev după Ioan). Data viitoare când mai faci genul acela de afirmații fă efortul și justifică cu ceva din Sfânta Tradiție, altfel știm care este valoarea doctrinară a celor spuse, egală cu zero barat, dar posibil smintitoare pentru cei care nu prea știu cum stă treaba cu Biserica lui Hristos și pot să "pună botul" la orice învățătură umanistă, ecumenistă, eretică, iubiristă, filosofică etc.

"Că nu vor fi pierduți" este cu totul altceva, dar nici cu privire la acest lucru nu se poate cineva pronunța atâta timp cât respectivii nu sunt puși în fața problemei pentru a vedea care este atitudinea și răspunsul lor într-un timp rezonabil, mai lung sau mai scurt, după pronia lui Dumnezeu.
Reply With Quote
  #62  
Vechi 06.03.2013, 14:50:44
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Ni s-a aratat ca in Biserica te poti mantui, asta e singura cale ce ni s-a descoperit. Desigur, nu limitam noi mila si dragostea lui Dumnezeu spunand "numai in", "altfel nu" , ci spunem ceea ce stim, ca in Biserica te poti mantui, fara a alimenta certitudini privind alte cai, caci acestea nu s-au aratat.
Ba acele "numai în", "altfel nu" sunt afirmate de Sfânta Tradiție a Bisericii lui Hristos, nu de un oarecare. Și sunt valabile, cel puțin pentru creștini; pentru cei de alte credințe pot să nu fie valabile, dar aici suntem chit devreme ce nici credințele lor false nu sunt valabile pentru noi.
Reply With Quote
  #63  
Vechi 06.03.2013, 15:14:41
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Dumnezeu e pretutindeni, Duhul Sfant fiind prezent acolo unde e chemat in duh si adevar, insa nu putem specula despre cum lucreaza el in afara Bisericii, cum se daruieste El oamenilor, ci spunem doar ceea ce stim si am fost incredintati: ca in Biserica te pozitionezi pe calea mantuirii, ca Dumnezeu a binevoit sa ni se daruiasca prin Sfintele Taine, prin har fiind pusi in relatie cu el, aceasta putere spirituala schimbandu-l pe om, innoindu-l, salvandu-l, omeneste vorbind. Alte cai nu ni s-a descoperit, deci nu speculam.
O fi Duhul Sfânt prezent peste tot dar asta nu înseamnă că este accesibil peste tot și oricui, oricum și la orice "chemare în duh și adevăr".

Iar noi n-am primit duhul lumii, ci Duhul cel de la Dumnezeu, ca să cunoaștem cele dăruite nouă de Dumnezeu; pe care le și grăim, dar nu în cuvinte învățate din înțelepciunea omenească, ci în cuvinte învățate de la Duhul Sfânt, lămurind lucruri duhovnicești oamenilor duhovnicești. Omul firesc nu primește cele ale Duhului lui Dumnezeu, căci pentru el sunt nebunie și nu poate să le înțeleagă, fiindcă ele se judecă duhovnicește. Dar omul duhovnicesc toate le judecă, pe el însă nu-l judecă nimeni;căci "Cine a cunoscut gândul Domnului, ca să-L învețe pe El ?" Noi însă avem gândul lui Hristos. (I Corinteni 2, 12-16)

Duhul Adevărului, pe Care lumea nu-L poate primi, pentru că nu-L vede și nici nu-L cunoaște; Îl cunoașteți voi, de vreme ce la voi rămâne și întru voi va fi. (Ioan 14, 17)

Iar în Biserică nu te poziționezi pe calea mântuirii, ci ești poziționat în primul rând de Dumnezeu prin harul Său pe calea mântuirii, inițiativa mântuirii avându-o Dumnezeu, nu omul.
Reply With Quote
  #64  
Vechi 06.03.2013, 15:26:34
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
@iuliu46:
Mă provoci să mă pronunț în legătură cu cei care n-au auzit de Hristos. Vrei, parcă, să mă afund mai tare. Am spus mai înainte cu privire la creștini, că nu am certitudini, ci doar speranțe. Și că nu este mântuire în afară de Hristos.
Deci ce să spun despre cei care nu L-au cunoscut? Nu e treaba mea, e peste putința mea de înțelegere.
Dacă este peste putința dumneavoastră de înțelegere, atunci nu înțeleg dacă aveți și de unde putința de a înțelege că dumneavoastră sunteți sau nu în harul mântuirii.
Reply With Quote
  #65  
Vechi 06.03.2013, 15:30:08
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Am credința că în Biserică, îndeosebi prin Sfintele Taine, mă apropii și mă ating, chiar, de Hristos cel înviat. Nu prea înțeleg sintagma „harul mântuirii”. Este și altfel de har?
Reply With Quote
  #66  
Vechi 06.03.2013, 15:32:38
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Eu nu mă refeream la ce credință aveți, ci la ce putință de înțelegere.
Reply With Quote
  #67  
Vechi 06.03.2013, 15:52:36
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Înțeleg că în Botez ne-am îmbrăcat în Hristos și că atunci ne lepădăm de satana. Că atunci începe să crească în noi omul nou, conlucrând cu harul. Și că așa începe unirea tainică cu Hristos cel înviat.
Nu înțeleg, însă, nerecunoașterea botezului celorlalte culte.
Având în vedere că threadul este despre "cine face parte din Biserică", este evident pentru un ortodox că nu orice "botezat" face parte din Biserica lui Dumnezeu apostolică. Pentru a fi membru adevărat al Bisericii trebuie să Îl ai pe Duhul Sfânt, să primești credința cea adevărată, să faci pocăință și credință, întoarcere la Dumnezeul cel adevărat, să fii în harul lui Dumnezeu, să duci o viață corespunzătoare sub impulsurile sau îmboldurile Duhului Sfânt. Cine nu este în Hristos cu adevărat, nu este în Biserică, iar cine nu are Duhul lui Hristos nu este al lui Hristos și nu este nici în Hristos. Iar cine nu are nașterea și botezul cel adevărat în Duhul Sfânt, nu poate avea în mod autentic Duhul lui Hristos, iar cine nu vădește că are Duhul lui Hristos nu are în mod autentic Duhul lui Hristos și nu este prin urmare în mod autentic al lui Hristos, și deci nici al Bisericii. Cu alte cuvinte, din punct de vedere ortodox problema se pune nu atât a recunoașterii "botezului" în alte culte, ci a recunoașterii sau nu a apartenenței la Biserica lui Hristos, la Trupul mistic al Domnului, pentru că "botezați" de-ăștia mai mult sau mai puțin formal sunt mulți pe fața pământului, dar se vede treaba că nu toți "botezații" ăștia chiar au Duhul lui Hristos, ba dimpotrivă foarte mulți sunt băgați până peste cap în duhul lumii sau al nu știu căror erezii, etc. (Chiar și umblarea multora cu Biblia sub braț este făcută tot în duhul lumii, iar nu în Duhul Bisericii lui Hristos.)
Reply With Quote
  #68  
Vechi 06.03.2013, 20:46:11
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit savanarola

Atentie la lectura: vor intrezari “casa Tatalui” nu e totuna cu “vor fi in casa Tatalui”.
Reply With Quote
  #69  
Vechi 07.03.2013, 14:04:18
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Având în vedere că threadul este despre "cine face parte din Biserică", este evident pentru un ortodox că nu orice "botezat" face parte din Biserica lui Dumnezeu apostolică. Pentru a fi membru adevărat al Bisericii trebuie să Îl ai pe Duhul Sfânt, să primești credința cea adevărată, să faci pocăință și credință, întoarcere la Dumnezeul cel adevărat, să fii în harul lui Dumnezeu, să duci o viață corespunzătoare sub impulsurile sau îmboldurile Duhului Sfânt.
Catehismul spune: "Nu numai dreptii ci si pacatosii fac parte din Biserica; dar pacatosii sunt membrii sau madulare bolnave ale Bisericii."
Reply With Quote
  #70  
Vechi 07.03.2013, 18:13:19
EzioAuditore
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Catehismul spune: "Nu numai dreptii ci si pacatosii fac parte din Biserica; dar pacatosii sunt membrii sau madulare bolnave ale Bisericii."
Cu alte cuvinte din acest pasaj reiese ca trupul mistic al lui Hristos are madulare bolnave, si nu unul ci multe, asa ca intrebarea vine in mod natural:

- mai poate fi numit viu un trup care are multe madulare bolnave sau el se afla deja in pragul mortii?

ps : Bineinteles in cazul in care Hristos este de acord cu catehismul ortodox. Logic
Reply With Quote
Răspunde