![]() |
![]() |
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Naștere fără dureri
Întru dureri vei naște copii (Facerea, 3,16), a auzit Eva după ce păcătuise. Va naște în dureri, adică durerile reprezintă toată încercarea și chinul pe care-l simte femeia atunci când naște, aceasta fiind o epitimie primită de Eva de la Dumnezeu pentru păcatul ei (Sf. Ioan Hrisostom, Omilia XII la Facerea) Însă Maica Domnului L-a născut pe Hristos fără dureri, precum a zis Proorocul Isaia: înainte de a simți chinul ea a născut un Fiu (Isaia 66,7). Întru curăție Fecioara a născut pe Hristos fără stricăciune. Îl naște și întru curăție, fără sânge. Noi mărturisim că dumnezeiasca naștere cea din Fecioară a fost fără lăuzie. Icoana nașterii lui Hristos redă pe deplin caracterul suprafiresc al nașterii din Maica Domnului. În icoană, nu se prezintă Maica Domnului ca o lăuză, nici epuizată, nici întinsă, ci îngenuncheată (icoană autentic ortodoxă), ca și cum n-ar fi născut, ca și cum s-ar ruga, ca și cum s-ar închina Pruncului ei. Și cum arată icoana? Nu doar că se închină, ci se închină Pruncului din peșteră, ea stînd în afara peșterii unde este Pruncul, căci nu a născut un om ci pe Dumnezeu-Omul și nu era nevoie de grija ei, și de aceea atunci când Îl ține în brațele sale nu Îl ține cu ambele mâini, ci doar cu o mână; deoarece Îl ține în mâna sa pe Domnul Cel Atotstăpânitor, Care ține toate. "Bucură-te, ceea ce ai hrănit pe Hrănitorul a toate!" (Condacul I din Acatistul Bunei Vestiri) |
|