![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
Despre autor : Andreea Hefco este medic psihiatru, doctor în științe medicale, specialitatea neurologie. Lawrence K.Frank este cel care a utilizat prima dată denumirea de “teste proiective”. El afirmă că “o tehnică proiectivă este o metodă de studiu a personalității care confruntă subiectul cu o situație pentru care va răspunde, urmând sensul pe care aceasta îl are pentru el și în funcție de ceea ce resimte în timpul acestui răspuns. Caracterul esențial al unui test proiectiv este acela că evocă în subiect ceea ce el este, în diferite feluri, adică expresia lumii sale personale.” Proiecția este mecanismul prin care localizăm în altul anumite calități, defecte, sentimente și dorințe, pe care nu le recunoaștem sau le refuzăm în noi înșine. Testele proiective se sprijină pe ideea că în situații mai puțin clar delimitate pot să apară elemente ce activează și dezvăluie structurile psihice blocate, tensionate sau dorințele neconștientizate. Nu există un răspuns standard la test și este lăsată o mare libertate de percepție și de imaginație pentru participant. Există teste proiective de completare (a unei fraze, a unei povestiri, a unui desen) plecând de la un anumit cadru ce stimulează, teste proiective de producție în care se cere subiectului sã deseneze, picteze, modeleze, să construiascã liber, punctul stimulator fiind materialul sau tema și testele proiective de observație în care se construiește o situație, o poveste vag structuratã. Desenarea unui copac dezvăluie informații despre imaginea de sine Una dintre cele mai folosite tehnici proiective, de producție, este testul arborelui. De-a lungul timpului arborele a fost recunoscut ca un simbol al legăturii între cer și pământ. Simplu și rapid de realizat, testul este valabil pentru copii și adulți, iar practica a dovedit că el funcționează ca un detector al dezvoltării psihice, fiind util pentru înțelegerea și abordarea complexă, în devenire, a celui investigat. Desenarea unui copac dezvăluie despre conținuturile inconștiente ale imaginii de sine. Testul arborelui constă în desenarea pe o coală de hârtie a oricărui tip de copac (care să nu fie brad). Concepția originală gândită de Charles Koch a fost modificată de Storra care a propus ca subiectul să deseneze după primul desen, pe altă foaie, un alt arbore. Pus în față situației de a repeta desenul, se pierde inhibiția, subiectul nu se mai simte examinat, fiind mai sincer. Dacă primul desen îi reprezintă personalitatea aparentă, al doilea arbore oferă o imagine mai profundă și mai reală a participantului. Acest fapt are avantajul că face să apară conflictele nevrotice de apărare și de compensare. Urmărind desenul celor doi arbori nu se evidențiază numai o eventuală diferență în ceea ce individul este și în ceea ce vrea să pară, dar și alte semne patologice. Câmpul grafic al foii este identificat cu spațiul vital care este structurat de reprezentările persoanei în funcție de arhetipurile care își au originea în inconștientul colectiv. Arhetipurile sunt tiparele comune din structura psihologică a omului sau o matrice care influențează comportamentul uman. Rădăcina copacului este simbolul legăturii cu materia, cu inconștientul și începutul primordial. Trunchiul este elementul de susținere, de suport al coroanei. El reprezintă ceea ce este stabil, durabil, central, fiind și simbolul structurii personalității. Exteriorul coroanei, extremitățile ramurilor sunt zone de contact între interior și exterior, dând informații despre raportul pe care le are persoana cu mediul. Coroana este, de asemenea, suport pentru fructe și flori. Fructele, florile și frunzele sunt elementele cele mai instabile. Dar coroana în ansamblul ei este câmpul de expresie prin excelență, putând lua cele mai variate forme. Marginile foii capătă semnificațiile unor limite și sunt resimțite uneori ca obstacole sau ca zone de sprijin. Un test util pentru evidențierea trăsăturilor nevrotice Înainte de a trece la examinarea propriu-zisă a parților principale ale arborelui și a raporturilor existente între acestea, adică a așezării copacului în pagină, se apreciază impresia de ansamblu a desenului (armonioasă, monotonă, lipsită de viață, confuză, dinamică, dezordonată, delicată, violentă, solidă, complicată, tensionată). Este un test util pentru evidențierea trăsăturilor nevrotice: anxietate, depresie, nervozitate, agresivitate, imaturitate, aspecte regresive, problematici sexuale, tendințe obsesionale, ambivalentă, a tendințelor psihotice și tulburărilor de personalitate. De exemplu, dacă arborele este mic sau foarte mare, se arată un posibil sentiment de inferioritate, respectiv de exaltare a imaginației. Un trunchi îngustat poate fi un blocaj al încărcăturii afective, trunchiul împărțit în două relevă o divizare a personalității, iar dacă arborele crește în ghiveci persoana are senzația că este prizoniera unei probleme. O coroană aplecată spre stânga descrie un subiect ce se agață de copilărie, de trecut și care nu investește în viitor. La un temperament extravertit marginile frunzișului sunt fine, adeseori rotunjite, cu deschideri, arborele este mare și coroana bogată. Tehnicile proiective pot fi folosite și ca terapie (art-terapie) pentru a exprima și elibera tensiuni, dar și pentru sensibilitatea lor față de schimbările ce apar, ceea ce ar permite o prognoză privind terapia și efectele acesteia.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
Cotidianul „Adevărul“ a publicat recent un sondaj al INSCOP Research, referitor la încrederea românilor în Biserică și la participarea lor la sfintele slujbe, informează Ziarul Lumina, Ediția de Moldova. Potrivit sondajului, realizat pe un eșantion de 1.082 de persoane, 48,5% din români declară că merg la biserică săptămânal sau măcar o dată pe lună. Referitor la predarea religiei în școli, 86,7% din români sunt de acord cu acest lucru. Din totalul persoanelor care sunt de acord cu predarea religiei în școli, 85,4% cred că religia ar trebui predată la ciclul primar, 58,4% sunt de acord să se predea la gimnaziu și doar 28,4% cred că ar trebui predată la liceu. Aceste procente indică, potrivit INSCOP, că românii sunt destul de încrezători în rolul educativ al religiei. Dacă în ceea ce privește aprecierea predării religiei la liceu sau la gimnaziu nu sunt mari diferențe între categoriile socio-demografice, în privința aprecierii predării religiei la ciclul primar, persoanele cu venit mare sunt mai puțin convinse de utilitatea acesteia decât cele cu venit mic sau mediu.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
sursa: johnsanidopoulos.com
Trăim într-o epocă în care se pune mare accent pe emoții și percepțiile senzoriale, motiv pentru care oamenii preferă să îl vadă pe Hristos în filme în loc să îl cunoască așa cum ne învață Biserica. Din când în când sunt create filme pe tema Sfintei Crucii și a Patimilor lui Hristos pentru a impresiona oamenii în legătură cu aceste evenimente importante. Asta se întâmplă și astăzi în cazul filmului ce abordează aceeași temă, cu titlul Patimile lui Hristos (Passion of Christ), realizat în regia lui Mel Gibson. Biserica ortodoxă nu acordă prea mare importanță acestor apariții cinematografice din puternice rațiuni teologice, identificând trei motive pentru aceasta: În primul rând Sfânta Cruce și Pătimirile lui Hristos sunt aflate în strânsă legătură cu Învierea Sa. Când cele două sunt privite separat față de Învierea Domnului nu mai exprimă taina Bisericii cu privire la mântuire și la relația dintre Răstignire și Înviere. În al doilea rând, deși Sfânta Cruce și Învierea lui Hristos sunt evenimente istorice care s-au petrecut la un moment dat în istorie ele reprezintă o experiență tainică, trăită adânc în inimile oamenilor, inimi care se preschimbă prin pocăință, printr-o viață curată, trăită în Biserică și părtașe fiind Sfintelor Taine. Așadar acestea nu sunt niște elemente ale esteticii ci dimpotrivă ale ascezei, tainei și devotamentului față de Dumnezeu. În al treilea rând, amintindu-ne în fiecare an de Pătimirile lui Hristos, de Crucea pe care a fost răstignit, Biserica nu ne face să trăim aceste evenimente fizic, să le auzim sau să le vedem, ci mai degrabă să le percepem ca pe o răstignire și înviere a propriei persoane alături de Hristos. Asta înseamnă că intenția sa principală nu este de a ne încărca emoțional sau pur și simplu de a ne aminti despre ceva ,ci să ne preschimbe patimile în virtuți și să ne transforme atât sufletul cât și trupul. Tocmai din aceste motive Biserica ne invită să trăim taina ce se află în jurul Sfintei Cruci și a Învierii lui Hristos prin sfintele slujbe. Prin rugăciune, nevoință și Sfintele Taine, în special cea a Sfintei Euharistii, fiecare poate trăi atât cu sufletul cât și cu trupul, taina Sfintei Cruci și a Învierii lui Hristos. Bineînțeles, trăim într-o epocă în care se pune mare accent pe emoții și percepțiile senzoriale, motiv pentru care oamenii preferă să îl vadă pe Hristos în filme în loc să îl cunoască așa cum ne învață Biserica Ortodoxă. Preferă să îl cunoască pe Hristos mai degrabă prin simțurile pământești decât prin cele duhovnicești. Însă asemenea abordări ale Învierii lui Hristos nu numai că ne îndepărtează de la taina ce se află în jurul Răstignirii și a Învierii dar în același timp duce la erezie, întrucât interpretarea doar umană a lui Hristos în filme duce din nou la erezia nestorianismului. Trebuie să realizăm importanța trăirii într-un ritm duhovnicesc, al sfintelor slujbe și al Sfintelor Taine. Orice abordare doar din perspectivă pământească a lui Hristos nutrește sentimentul de frustrare existențială.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Despre autor :
Psih. Smaranda Buju Smaranda Buju este lector universitar la Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic din cadrul UTI Iasi, unde lucreaza de peste 10 ani. Are pregătire interdisciplinară (psihologie, filosofie, spiritualitate creștină) din perspectiva căreia și-a realizat lucrarea de doctorat și a publicat diverse studii. În calitate de psiholog specialist în Psihologie educațională, consiliere școlară și vocațională realizează consiliere psihologică (la Cabinetul individual de psihologie) și desfășoară proiecte educaționale în mediul școlar primar, gimnazial, liceal și universitar. Anxietatea (teama difuză, fără un obiect bine precizat) este un aspect pozitiv al vieții noastre, pentru că ne ajută să supraviețuim, făcându-ne atenți la lucrurile neplăcute (cele care sunt împotriva dorințelor sau scopurilor noastre) care se întâmplă la un moment dat, în sensul că ne avertizează să luăm măsurile necesare pentru a le face față. Anxietatea benefică o putem numi preocupare, vigilență sau precauție și ne ajută să obținem cât mai mult din ceea ce ne dorim, să ținem sub control emoțiile copleșitoare asociate situației amenințătoare, pentru a ne confrunta mai bine cu aceasta. Dar există și o anxietate nesănătoasă, generată de panică, fobii (teamă cu obiect bine precizat), hiperîngrijorare, teroare etc., care are consecințe contrare celor enumerate mai sus, fiind mai degrabă o spaimă irațională sau irealistă (provenind din exagerarea realității). De exemplu, când cineva trece strada printr-un loc foarte aglomerat de mașini, nesemaforizat, poate avea teama justificată de a fi lovit de o mașină. În schimb, refuzul de a ieși din casă de teama unui accident rutier sau refuzul de a merge pe trotuar pentru că e total nesigur sunt frici exagerate. Prin anxietatea nesănătoasă ajungi să fii preocupat în exclusivitate numai de pericole și pierderi, să fii hiperîngrijorat și panicat, să dezvolți frica de frici („mi-e frică de teama mea de a nu fi părăsit“). În această situație, emoțiile puternice vor interacționa cu modul persoanei de a acționa și va declanșa „dezastrul“ pe care l-a anticipat, care în mod fals va confirma că realitatea este așa. Dr. Albert Ellis susține că anxietatea inițială, autoprotectivă, devine hiperprotectivă și dăunătoare la adresa propriei persoane. Diferențe între anxietatea maladivă și cea sănătoasă Pentru a ne da seama dacă ceea ce simțim este o reacție sănătoasă ori nu, există trei aspecte pe care le putem avea în vedere. Mai întâi, cercetăm atent și obiectiv realitatea care ne indică pericolul sau primejdia, având grijă ca interpretarea pe care o dăm situației care ne amenință (în exterior sau în interior) să fie una cât mai realistă. Spaimele nerealiste provin din exagerări și/sau generalizări duse la extrem. Nevoia omului de protecție față de o neplăcere/suferință devine exagerată și poate percepe exagerat amenințarea. Spre exemplu, dacă o persoană este criticată la o ședință de un coleg poate lesne gândi că toți colegii o pot/vor critica la ședințele următoare. Tendințele spre exagerare sau generalizare ale minții umane sunt predominant inconștiente, de aceea ne scapă controlul lor ca procese. Dar putem interveni în produsul lor (distorsionat) pe care îl generează - percepția/interpretarea/presupunerile noastre despre realitatea respectivă. Persoanele care au o gândire dihotomică (care văd lucrurile ori în alb ori în negru) au predispoziție mai mare spre exagerări sau generalizări, adică trăiesc mai frecvent spaime iraționale sau irealiste. Frica de a nu greși, de a vorbi în public, de a nu-i dezamăgi pe ceilalți, de a nu fi criticat, teama de propriile reacții sau comportamente, de a nu fi iubit sau părăsit, teama de necunoscut, de examene, de a crede în Dumnezeu, de a nu fi judecat la spovedanie etc. sunt firești omului, deși el se simte uneori vinovat, slab sau vulnerabil pentru că le are. Deși unii gândesc că nu au anxietăți sau alții că le au pe toate, nu există om care să nu fie afectat de acestea, mai mult sau mai puțin conștient. Prin credința în Dumnezeu scăpăm de anxietăți? Pe măsură ce omul înaintează în relația sa cu Dumnezeu, reușește să trăiască o viață psihologică mai echilibrată (în care nivelul autocontrolului său este îmbunătățit semnificativ), să experimenteze realist propriile anxietăți, oarecum mai detașat, necopleșit de consecințele lor emoționale, dar și să le diminueze pe cele nerealiste. Până și angoasele existențiale își reduc efectele lor depresive, deoarece omul cu Dumnezeu începe să înțeleagă sensul propriei existențe, al lumii și al celorlați sau sensul vieții în/cu Dumnezeu. Anxietatea, incertitudinea, îndoiala fac parte din firea „nefirească“ (căzută) a omului și pot pune stăpânire pe viața sa într-un mod inimaginabil de grav și tulburător. Pe parcursul înnoirii sale de bunăvoie în Hristos, omul capătă „abilitățile“ unui reglaj fin al propriilor anxietăți, în care extremele (exagerările) sunt evitate, pentru că dreapta socoteală sau măsura devin un reflex al calibrării (reglării) vieții sale interioare și exterioare. Părintele Tadei ne-a dăruit o carte prețioasă, intitulată „Cum îți sunt gândurile, așa îți este și viața“, în care arată legătura dintre gânduri și viața lăuntrică. Mulți alți gânditori și trăitori ai spiritualității ortodoxe au descris exact și clar despre cum se nasc gândurile, felurile lor și despre războiul cel nevăzut cu cele care îndeamnă la păcat și alimentează patimile. Anxietatea, această stare sufletească despre care am realizat acum o scurtă introducere, are mare legătură cu gândurile omului, organizate ceva mai complex, în ceea ce numim credințe, convingeri sau idei despre propria persoană, despre ceilalți și despre lume. În articolul viitor voi dezvolta această idee și voi arăta că autorul principal al anxietății este însăși persoana care o trăiește cu un anumit mod al său de a gândi, privi și percepe lucrurile.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Din eroare a fost repostat acest articol !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) Last edited by cristiboss56; 06.05.2013 at 22:08:41. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
sursa: otrok-ua.ru
În trecut, distanța dintre două generații era de aproximativ 15-20 de ani. Astăzi, în secolul vitezei, distanța dintre generații este de doar 7-10 ani. Astfel, distanța dintre doi frați care fac parte din aceeași familie devine cu atât mai semnificativă, dar mai ales între părinți și copii, între care se ivește o mare prăpastie. Începem în ediția de astăzi un material pe care îl vom continua și săptămâna viitoare. „Te fac să plângi - tu plângi, te fac să râzi - și tu râzi“ este o replică dintr-un film. Însă apoi actrița se întreabă: „Dar tu însuți, tu, unde ești?“ Impulsivitatea, ca trăsătură de personalitate, se explică prin instabilitatea sistemului nervos. Persoana impulsivă nu este capabilă de autoanaliză, reacționează doar la stimuli externi. Psihologii de astăzi vorbesc despre diminuarea capacității de concentrare a atenției. Întrebați-vă copilul ce-i place la programele de televiziune și el vă va răspunde: reclamele. Dacă copilul este prea mic pentru a putea vorbi, răspunsul îl veți observa din reacția lui, este de-ajuns doar să apară imaginea pe ecran. În doar treizeci de secunde se desfășoară intriga, punctul culminant și deznodământul: colorat, dinamic și muzical. Pentru „copilul“ de 20 de ani, reclamele sunt înlocuite de imaginile și citatele de pe paginile rețelelor de socializare. În aceste condiții, Tolstoi sau Gogol devin plictisitori, descriind un stejar sau o noapte ucraineană. Părinții, la rândul lor, se plâng din ce în ce mai des de hiperactivitatea copiilor lor. Tulburarea hiperkinetică cu deficit de atenție (ADHD) are baze genetice și fiziologice. De multe ori, chiar și în absența unui diagnostic medical, părinții sunt preocupați de agitația și hiperactivitatea copiilor lor. Aceasta se întâmplă deoarece copilul s-a obișnuit cu stimuli foarte puternici și se plictisește în absența acestora, de aceea nici nu este capabil să-și mențină atenția pe termen mai lung și la vârste mai mari. Același lucru este valabil și în relațiile cu oamenii: apare eșecul în a stabili relații obișnuite din cauza monotoniei și a plictiselii. Într-o lume saturată de stimuli foarte puternici, este deosebit de important să avem răgazuri de tăcere. Adică să avem capacitatea de a petrece timp și singuri, sau cu o altă persoană, însă fără prezența imaginilor, a sunetelor și a agitației - aceasta este o mare resursă pentru omul modern. O oază de liniște calmează sistemul nervos parasimpatic, favorizează privirea spre interior, spre exemplu, în luarea unei decizii importante, în ascultarea vocii conștiinței. Pentru persoanele credincioase, răgazurile de tăcere pot fi rugăciunile de dimineață și de seară. A merge la o plimbare în pădure sau într-un loc cu cât mai puțini oameni poate fi plictisitor. Ne amintim imediat niște sarcini urgente de îndeplinit, de faptul că trebuie să scriem cuiva un sms important, ne verificăm emailul de pe telefonul mobil sau ne punem căștile. Însă, cu eforturi mai mici sau mai mari, această agitație din suflet poate fi depășită. Ulterior, necesitatea unui răgaz de tăcere va crește din ce în ce mai mult. Facilitățile vieții de astăzi Astăzi, abia mai reușim să ținem pasul cu toate noile produse ale tehnologiei, care promit să ne facă viața mai ușoară și fără griji. Progresul face pași mari: butoane, senzori, funcții inteligente etc. Aparent, toate acestea sunt concepute pentru ca omul să petreacă cât mai puțin timp cu treburile casnice. Ni se promite mai mult timp liber, și totuși oamenii nu au timp și sunt foarte extenuați. „Întineresc“ bolile bătrâneții: artrita apare din ce în ce mai des diagnosticată la adolescenți, iar medicii nu sunt deloc surprinși - cauzele bolii se regăsesc în stilul de viață sedentar, cu mâna încremenită pe un mouse... Cea mai bună odihnă, după cum știți, este alternarea activităților, însă se pare că nouă nu ne rămâne decât să alternăm butoanele apăsate, în funcție de ceea ce ne dorim. Pentru a face față oboselii cronice, activitățile alese trebuie să fie cât mai variate. Ca antidot, se recomandă comunicarea și ajutorul oamenilor, atât moral, cât și fizic. Automatismul: memoria ca atavism În comunicarea prin sms, uneori reacția apare mai rapid decât s-ar dezvolta gândul. Îi scriu un sms de 30 de cuvinte, dar el îmi trimite un emoticon, cu sensul că se bucură pentru mine. Mă confrunt cu o problemă - iar el îmi trimite tot un emoticon, însă pe cel cu semnificația „îmi pare rău“. Despre zgârcitul și apaticul „OK“ se poate scrie o carte întreagă. „Nu trebuie să vă faceți griji pentru nimic, telefonul dumneavoastră se va ocupa de aceasta.“ „Mâna dreaptă“, „al doilea cap“ sunt expresii prin care inventivii producători de publicitate denumesc telefonul mobil, care este deja folosit și ca aparat foto, player, computer, agendă etc. Apelurile, sms-urile, mailurile sunt primite „de la corp la corp“. Nu este necesar să bâjbâi constant, va verifica acest lucru „autoritatea“ din buzunar. Memoria umană se îndreaptă din ce în ce mai mult spre atavism, iar noul dispozitiv riscă să devină nu doar „al doilea cap“, ci primul și singurul. Ne folosim creierul foarte puțin: nu mai avem nevoie să reținem datele, numele, numerele, adresele. Încotro ne duc toate acestea? Despre noi - generația fără memorie - deja se pot face filme de groază în care omul se bazează pe memoria aparatelor inteligente, care brusc eșuează... Într-o tabără de vară pentru copii a fost făcut un experiment: copiilor le-au fost luate telefoanele mobile, pe care le primeau doar seara pentru jumătate de oră, cu scopul de a comunica cu părinții lor. În primele zile, copiii erau dezorientați, adesea îmbrăcați neadecvat vremii, uitând să ia medicamentele sau să se spele pe dinți. Până la sfârșitul primei săptămâni fără telefon mobil, copiii au devenit din ce în ce mai adaptați și capabili să-și folosească facultatea gândirii proprii. La sfârșitul taberei, copiii au devenit de nerecunoscut. Cineva dintre ei (fiindu-i dor de casă și neavând acces prea ușor la telefonul mobil) a încercat pentru prima dată în viața sa să scrie o scrisoare. Chiar și între ei, copiii au început să comunice ca și cum ar fi crescut cu un an. Rețineți însă că aceste observații nu sunt valabile pentru copiii preșcolari, ci pentru cei mai mari de 10 ani. Riscul confortului civilizației, cu siguranță, nu se regăsește în beneficiile pe care le aduce, ci în faptul că omul se automatizează, dezactivându-și importante funcții ale creierului.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
sursa: otrok-ua.ru
Începusem săptămâna trecută o serie de observații cu privire la provocările noii generații, inexistente în urmă cu puțini ani. Continuăm astăzi acest periplu trecând printr-o altă serie de concepte actuale ca bulimia sufletească, generația nemuritorilor, pozitivismul și respecul de sine. Observăm că problemelor obișnuite dintre părinți și copii li se adaugă astăzi una nouă, cauzată de dezvoltarea științei și tehnologiei. Bulimia sufletească Bulimia este o tulburare psihică care duce la epuizare toate sistemele organismului. Aceasta semnifică „înghițirea” propriilor experiențe și este cauzată de anxietatea propriei dispariții (sau frica de moarte). Orice persoană însă trebuie neapărat să trăiască această anxietate, care este o consecință a căderii, rezultatul separării noastre de Dumnezeu. Dar pentru a face față acestei anxietăți, noi nu cerem ajutorul lui Dumnezeu, ci căutăm ajutor benefic doar pentru minte. Anxietatea va fi potolită cu ceea ce este mai accesibil, ca experiență: cineva va hoinări prin toată lumea în căutarea de noi trăiri și experiențe, altcineva își va hrăni sufletul cu filme și seriale. Alții “înghit” succesiv cărți, neacordându-și timp pentru a le “digera”, trecând imediat la următoarea, alții preferă să schimbe partenerii, companiile, garderoba, doar pentru a-și potoli “foamea” pentru un timp. Nu noi mâncăm, ci pe noi ne mănâncă „foamea” noastră. Anxietatea, frica de moarte, de pierdere a sensului – toate pot fi depășite doar atunci când ele ating un nivel după care nu poți decât să accepți un singur răspuns: că Dumnezeu există. Generația nemuritorilor În copilăria mea am vizionat filme care merită văzute măcar o dată, de oricine. Unul dintre ele este Albul Bim, Urechea Neagră (film rusesc deosebit, mai ales pentru iubitorii de animale). Câinii și caii sunt întotdeauna mai umani decât oamenii, în filme. Acest lucru se explică prin faptul că animalele îndură suferința nedreaptă și o suportă fără să cârtească, încrezându-se în om. Acest tip de experiențe diminuează nivelul de anxietate inconștientă, în fața căreia, înainte de moarte și suferință, suntem cu toții neajutorați și lipsiți de putere. În general, pentru copil aceasta este una dintre primele oportunități de a atinge subiectul morții. Mulți consideră că aceste filme provoacă răni în sufletul copilului, determinându-l să se gândească nu la ceea ce este frumos, ci la tristețe și la durere. Însă ideea că omul poate trăi fără necazuri și fără dureri este doar o înșelare, în care omul poate trăi chiar până la întâlnirea cu moartea. Generația tânără își potolește frica firească de moarte prin intermediul jocurilor sau agresivității față de animale sau față de oameni. Adulții își consumă agresivitatea prin dependența de calculator, de jocuri pline de personaje demonice, cu infinite reîncarnări, și care sădesc în suflet ideea că moartea există, dar nu pentru mine. Nu știu în ce măsură putem protesta împotriva jocurilor video, însă trebuie să oferim adolescenților ceea ce îi poate ajuta să se descurce cu fricile și cu nesiguranța lor, pe care singuri nu și le pot explica, nu le pot înțelege. Există o vârstă la care suntem atrași de groază și de moarte. Astfel ajungem să o cunoaștem, să-i înțelegem natura. Dacă însă acesta este un subiect înfricoșător și interzis, copilul va căuta singur niște răspunsuri, și nu ar trebui pedepsit pentru aceasta. Este un moment în care ne putem analiza propria concepție cu privire la viață și la moarte. Doar învățând să moară, omul poate învăța să trăiască. Respectul față de sine Respectul față de sine este reprezentat de felul în care persoana își auto-evaluează importanța propriilor activități în societate, se prețuiește pe sine și propriile calități și sentimente, punctele slabe și punctele forte. În prezent, stima de sine se construiește în mare parte datorită anumitor funcții speciale ale rețelelor de socializare. Îți place? Fă click pe “Like”! Din păcate, încă nu există și opțiunea “nu-mi place”. Postând o fotografie sau scriind o idee pe blog, utilizatorul colectează astfel aprecieri. Sunt evaluate nu acțiunile și calitatea, ci fotografiile și citatele celebre. Întorcându-se în lumea reală, omul deseori se simte pierdut, lipsit de apreciere, deoarece între pagina rețelei de socializare și realitate sunt diferențe foarte mari. În aceste condiții, este mai sigur să-ți faci prieteni sau să începi relații în fața monitorului și cu mâna pe mouse. Nivelul optim al stimei de sine este reprezentat de cea mai adecvată atitudine față de sine. Aceasta însă nu se poate contura fără capacitatea de auto-analiză și auto-critică. Omul se naște în acțiune, spune filosoful. Doar înțelegerea corectă a problemei ar determina renunțarea la utilizarea pasivă a internetului și trecerea la acțiune. Realitatea este, într-adevăr, nesigură, dar numai acolo este viața reală. Optimism sau pozitivism? Pozitivismul (sau gândirea pozitivă), promovată astăzi peste tot, este pe de-o parte, similară cu optimismul: să nu te concentrezi pe ceea ce este rău, ci doar pe ceea ce este plăcut și aducător de bucurie. Sarcina psihoterapiei pozitive este să deprindă persoana să gândească pozitiv, eficient, să nu se gândească la neajunsurile sale, la vicii și la patimi, ci să vadă în sine și în ceilalți doar binele. Importantă este maximizarea eficienței: în carieră, în viața socială și în alte aspecte. Într-un astfel de sistem de apreciere, nu este necesară lupta cu tine însuți. Nu este nevoie de Mântuitorul Hristos – căci nu are de la ce să te salveze. Obiectivul vieții spirituale își pierde actualitatea, spiritualitatea este înlocuită de crearea raiului aici, pe pământ, cu propriile puteri, cu credința în autoeficiență. Omul modern, dezvoltându-și tot ce are mai bun în sine, devine puternic, sigur pe sine, iar fericirea sa devine un merit propriu. Dar despre neimportantele neputințe… ceilalți trebuie să se împace cu ele, să le accepte, căci acestea fac parte din personalitate și unicitate. Pentru Dumnezeu cel Adevărat nu mai ai loc, atunci când te consideri propriul tău dumnezeu. Bucurați-vă pururea, este îndemnul pe care ni l-a lăsat Omul care nu a fost îngăduitor față de sine și față de neputințele sale. Este important să alegem învățători adevărați. Doar există și optimiști printre ei, care cred în faptul că omul așteaptă de la Dumnezeu doar ceea ce este mai bun – însă pentru sufletul său nemuritor. “Sunt un animal, vezi tu, sunt un animal. Eu nu am cuvinte, nu m-au învățat cuvintele, eu nu pot să gândesc, ticăloșii aceștia nu mi-au permis să învăț să gândesc, dar uită-te în sufletul meu, eu știu că acolo este tot ceea ce ai nevoie. Ar trebui să fie. Sufletul nu mi l-am vândut niciodată, nimănui. Este tot ce mai e uman în mine.” Cu aceste cuvinte dintr-un roman științifico-fantastic aș vrea să închei aceste gânduri, dorindu-mi ca noi toți, în aceste vremuri ale supertehnologiei, să rămânem stăpânii vii ai sufletelor noastre nemuritoare. otrok-ua.ru
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| "Fiul Omului" - "Cel Vechi de zile" Daniel 7,13 | georgeval | Din Vechiul Testament | 25 | 25.10.2016 07:31:20 |
| Ce considerati despre "Misquoting Jesus"/"Forged" de Bart Ehrman | Ciprian Mustiata | Teologie si Stiinta | 8 | 19.12.2012 17:12:08 |
| Am nevoie de "putin" ajutor ! - Va rog nu treceti "peste" - Nu am liniste de o luna! | valentinalogo | Preotul | 28 | 06.06.2010 08:26:42 |
|
|