Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 03.05.2013, 23:22:03
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit Cruciata a patra și "schisma" răsăriteană

Citat:
Cum a înțeles Inocențiu III reintegrarea bisericilor răsăritene sub autoritatea Romei? E neîndoielnic că, în ciuda unor ezitări și derogări în privința unor aspecte de ritual și a altor concesii minore și temporare, formula de reunificare a bisericilor, așa cum o concepea papa, era aceea a subordonării totale, a latinizării Bisericii răsăritene.

Cel mai intransigent s-a afirmat politica papală în raporturile ei cu Biserica răsăriteană pe planul dogmei în problema purcederii Sfîntului Duh și din Fiul (Filioque). Respingerea de greci a acestui punct esențial din crezul roman a trecut „eroarea" lor din sfera „schismei" în cea a „ereziei". Cu trecerea timpului și pe măsura intensificării rezistenței antilatine, îndeosebi în urma răsturnărilor politice care aveau să reducă progresiv sfera influenței apusene în Europa Răsăriteană și Sud-estică, echivalența și confuzia dintre cei doi termeni (schismă = erezie), doar implicită în gîndirea lui Inocențiu III, avea să cîștige teren pentru a deveni în cele din urmă o formulă curentă.

Cu excepțională vigoare a tratat Inocențiu III problema subordonării ierarhiei Bisericii răsăritene față de Roma și a promovării clerului latin în teritoriile supuse controlului cruciaților. În fruntea bisericii constantinopolitane și deci a Imperiului latin a fost instituit un patriarh latin, chiar dacă, în faza inițială, desemnarea sa a scăpat influenței papale. Încercarea clerului grec de a obține un patriarh propriu, grec, s-a lovit de un refuz categoric din partea Bisericii apusene, ceea ce a determinat, la puțini ani după instalarea dominatoare a latinilor la Constantinopol, crearea unei patriarhii bizantine în exil, la Niceea, în 1208.

Patriarhul latin de Constantinopol era el însuși strict subordonat primatului roman, în virtutea doctrinei „deplinătății puterii" („plenitudo potestatis") papale, în raport cu care puterea celorlalți ierarhi ecleziastici nu avea decît caracter de „asociere" și de delegație.

Atenție deosebită a consacrat Inocențiu III și problemei clerului bizantin în imperiul recent cucerit și raporturilor dintre acesta și clerul latin. Episcopilor greci li s-a cerut să înfăptuiască actul de recunoaștere a primatului Romei și deci a supremației romane. Clerul grec care nu recunoștea supremația Romei urma să fie expulzat. Pretutindeni ierarhia greacă a fost subordonată celei latine. În fruntea tuturor arhiepiscopiilor și a celor mai multe episcopii au fost instalați ierarhi latini. Episcopi greci nu erau admiși decît în diocezele compact grecești. În diocezele unde coexistau latini și greci episcopul urma să fie latin, populației grecești acordîndu-i-se cel mult dreptul la un vicar episcopal; cum, canonic, în chip tradițional, era interzisă o ierarhie paralelă în aceeași dioceză, interdicție consacrată de Conciliul Lateran IV, posibilitatea coexistenței unui episcop latin și a unuia grec în aceleași centre era exclusă. Puținii episcopi greci care au acceptat să funcționeze în aceste condiții sub autoritatea latină erau îndatorați să facă periodic vizite la Roma „ad limina aposlolorum".

Cum refuzul clerului grec de a accepta noul statut pe care i-l rezerva dominația latină a devenit tot mai evident, tendința Romei a fost de a substitui progresiv ierarhia greacă, inclusiv, în măsura posibilului, preoții, prin clerici apuseni. Cererea împăratului Balduin I de a se trimite din Apus „spre părțile constantinopolitane" călugări și clerici de mir apuseni pentru a consolida în aceste regiuni marele cîștig spiritual dobîndit o dată cu instaurarea Imperiului latin a fost salutată și sprijinită de papă. Realizarea acestui deziderat urma să accelereze procesul de latinizare a vieții spirituale în teritoriile supuse dominației cruciaților. Ordinul de instalare a clericilor latini în bisericile părăsite de greci nu era decît o altă față a aceleiași politici; formula deschidea larg poarta abuzurilor, expulzării forțate a ierarhilor greci, care urmau să fie înlocuiți cu ierarhi latini.
Șerban Papacostea, Românii în secolul al XIII-lea. Între Cruciată și Imperiul Mongol, Editura Enciclopedică, 1993, p. 51-52
Reply With Quote
  #2  
Vechi 03.05.2013, 23:45:42
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit Cruciata a patra și "schisma" răsăriteană

Citat:
Retezarea capului schismei, o dată cu instaurarea stăpînirii latine la Constantinopol și aducerea centrului rival sub autoritatea Romei, lipsea de sens, în viziunea papei, perpetuarea schismei nu numai în Imperiul bizantin dar și în întreaga lume răsăriteană a cărei civilizație și credință se dezvoltase sub autoritatea Bizanțului. Revenirea în sînul Bisericii romane și a celorlalte biserici care urmau sistemul de credințe și rituri ale bisericii bizantine era, potrivit lui Inocențiu III, urmarea firească și necesară a readucerii sub ascultare a Constantinopolului. Cu deosebită claritate și spirit de coerență a exprimat acest punct de vedere Inocențiu III în scrisoarea adresată la 7 octombrie 1207 clericilor și laicilor din Rusia Apuseană pe care îi invita să accepte supremația Romei în virtutea principiului unității și al confirmării părții la regula acceptată de ansamblu. Pentru a forța hotărîrea lor, papa nu uita să evoce soarta grecilor care din pricina „rebeliunii" și „neascultării" lor — se înțelege față de Roma — „fuseseră dați spre jaf și în pradă".

Confiscarea bunurilor sau darea lor „în pradă" era una din pedepsele care îi loveau pe eretici pe temeiul canoanelor. Treptat, pe măsură ce încercarea de unire a eșuat la Bizanț și în restul lumii ortodoxe, papalitatea a tins să amalgameze schisma cu erezia și să-i aplice această regulă. Deținătorii „schismatici" de stăpîniri — de la suverani la simpli feudali — erau considerați și declarați „injusti possesores" și expuși deposi dării — la nevoie cu mijloacele cruciatei —, după formula elaborată post factum de Inocențiu III și aplicată Imperiului de Răsărit. Apartenența Ia confesiunea răsăriteană și menținerea în această confesiune devenea, în aria de putere a catolicismului, o inaptitudine pentru stăpînirea pămîntului și a privilegiilor care decurgeau din ea. Această manifestare a politicii papalității în Europa Răsăriteană avea să aibă consecințe profunde în istoria românească în secolele XIII—XIV.

Justificarea teoretică și formulele juridice elaborate de papalitate în vremea lui Inocențiu III și a succesorilor săi imediați au fost un auxiliar al efortului de a extinde supremația Romei asupra întregului Răsărit ortodox. Prin cadrul de forță creat în teritoriile asupra cărora se așternuse dominația lumii latine, prin amenințarea cu forța în ariile expuse acțiunii militare a puterilor catolice — papa Inocențiu III însuși a subliniat în repetate rînduri cît de favorabilă a fost pentru acțiunea sa de convertire situația care a rezultat din dominația directă a puterilor catolice asupra unor teritorii schismatice —, în sfîrșit prin străduința misionarilor în cazul regiunilor mai îndepărtate, Roma a încercat în această vreme să atragă ansamblul popoarelor de rit răsăritean și chiar ansamblul Europei Răsăritene sub autoritatea sa.
Șerban Papacostea, Românii în secolul al XIII-lea. Între Cruciată și Imperiul Mongol, Editura Enciclopedică, 1993, p. 54-55
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Cuvantul parintelui Constantin Necula catre penticostali (Beius, Duminica Ortodoxiei laurastifter Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni 183 21.12.2015 10:47:35
Discriminarea - o boala a societatii in care traim - razvan_andrei Generalitati 23 27.02.2012 12:47:06
Biserica si discriminarea femeii Golbi_ Despre Biserica Ortodoxa in general 460 08.12.2011 18:19:07
Prigonirea monahilor din Sf. Munte de catre Patriarhia de Constantinopol razvan.mn Resurse ortodoxe on-line 21 11.04.2010 21:32:32