![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
De nu ar fi praznicele creștinești, creștinii ar uita că ei sunt anume creștini, chemați la patria cerească.
De nu ar fi praznicele creștinești, creștinii ar uita că ei sunt anume creștini, chemați la patria cerească, și nu ar ști de ce trăiesc, de ce au fost înscriși în obștea creștinească, altfel spus, în Biserica lui Dumnezeu, care e țelul vieții lor, pentru ce este nevoie să credem în Hristos, să ne rugăm lui Dumnezeu, Maicii Domnului și să-i chemăm pe sfinți. Praznicele bisericești ne explică toate aceste lucruri și ne pun întru cunoștință cu privire la purtarea de grijă a lui Dumnezeu pentru noi, ne învață să Îl iubim pe Dumnezeu, să-I mulțumim totdeauna și să avem în vedere viața viitoare, care nu va avea sfârșit, și să ne pregătim de ea. (Sf. loan de Kronstadt)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Căci în nici o altă virtute sau plinire unei porunci a Domnului nu poate fi cunoscut cineva ca ucenic al Domnului, fiindcă El zice: „Întru aceasta vor cunoaște toți că sunteți ucenicii Mei, dacă vă iubiți unii pe alții” (Ioan 13, 35).
Căci în nici o altă virtute sau plinire unei porunci a Domnului nu poate fi cunoscut cineva ca ucenic al Domnului, fiindcă El zice: „Întru aceasta vor cunoaște toți că sunteți ucenicii Mei, dacă vă iubiți unii pe alții” (Ioan 13, 35). Căci pentru ea S-a făcut trup și S-a sălășluit între noi (Ioan 1, 14); pentru el făcându-Se om a răbdat de bunăvoie Patimile cele făcătoare de viață, ca pe făptura Lui cea plăsmuită de El, adică pe om, să o elibereze din legăturile iadului și, luând-o pe umeri, să o înalțe la ceruri. Pentru ea au alergat Apostolii acea alergare fără odihnă și, pescuind în toată lumea locuită cu cârligul și năvodul cuvântului, au scos din adâncul idolatriei și au mântuit-o ducând-o la limanul Înpărăției ceurilor. Pentru ea mucenicii și-au vărsat sângele ca să nu piardă pe Hristos. (Sf. Simeon Noul Teolog, Cateheze, Scrieri II, p. 26)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Nu putem despărți desăvârșirea noastră de iubirea de oameni, de compătimirea cu ei. Pe amândouă le câștigăm pe crucea pe care ne suim împreună cu Domnul.
Hristos s-a suit pe cruce atât pentru eliberarea firii Sale omenești de afectele ei de pe urma păcatului lui Adam și pentru ridicarea ei la starea de înviere, cât și pentru a ne-o împărtăși și nouă în această stare, deci pentru noi. Deci El s-a suit pe cruce pentru noi, pentru a ne arăta prin aceasta iubirea Lui, împreuna Lui pătimire cu noi. N-a dezlegat iubirea ce ne-a arătat-o prin durerile, crucii, de suportarea acestor dureri pentru a ridica firea noastră luată de El la starea de nestricăciune pentru a ne-o da și nouă astfel. Pentru aceste două lucruri ne suim și noi pe cruce împreună cu El: să întărim firea noastră prin răbdarea durerilor și să ajutăm și altora prin iradierea acestei puteri din firea noastră ajunsă la desăvârșire. Deci nu despărțim nici noi desăvârșirea noastră prin cruce, de iubirea arătată altora prin ea. De aceea ne slăvim și noi în firea noastră întărită împreună cu El și ne ridicăm la viața curată și nestricăcioasă la care s-a ridicat El. Nu putem despărți desăvârșirea noastră de iubirea de oameni, de compătimirea cu ei. Pe amândouă le câștigăm pe crucea pe care ne suim împreună cu Domnul. (Părintele Dumitru Stăniloae, nota 729 la Sfinții Varsanufie și Ioan, Scrisori duhovnicești, în Filocalia XI, Editura Episcopiei Romanului și Hușilor, Roman, 1990, p. 604)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Dumnezeu este răsplata păcătoșilor, căci în loc de răsplătirea cea dreaptă, El îi răsplătește cu învierea; și trupurile lor, care au călcat legea Lui, le îmbracă cu slava nestricăciunii.
„O, voi cei cu dreaptă socoteală! Veniți și vă minunați! Cine are o cugetare înțeleaptă și minunată, ca să se minuneze după vrednicie de harul Făcătorului nostru? El este răsplata păcătoșilor, căci în loc de răsplătirea cea dreaptă, El îi răsplătește cu învierea; și trupurile lor, care au călcat legea Lui, le îmbracă cu slava nestricăciunii. Acest har, care ne-a înviat după ce am păcătuit, e mai mare decât acela prin care, când nu eram, ne-a adus la ființă. Slavă Ție, Doamne, pentru harul Tău nemăsurat! Undele harului Tău mă fac, Doamne, să tac. Căci nu mai este în mine vreun gând pe măsura mulțumirilor ce Ți se cuvin. Cu ce gând ne vom mărturisi Ție, împărate prea bun, Cel ce iubești viața noastră? Slavă Ție pentru cele două lumi ce le-ai făcut spre creșterea și bucuria noastră, ridicându-ne prin toate cele ce le-ai făcut spre cunoștința slavei Tale, de acum și până în veci”. (Sfântul Isaac Sirul, Cuvinte despre sfintele nevoințe, traducere, introducere și note de Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, în „Filocalia”, vol. X, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1981, pp. 315-316).
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Le-a arătat lor mâinile și coasta și i-a întins-o lui Toma să o pipăie. Nu sunt oare de ajuns acestea pentru ca să fie crezută învierea trupurilor?
Este clar că învierea Domnului a fost unirea trupului, devenit nestricăcios, și a sufletului — căci trupul și sufletul au fost despărțite în moartea Domnului — căci a zis: „Dărâmați templul acesta și în trei zile îl voi zidi”. Și este martor vrednic de credință sfințita Evanghelie că vorbea de trupul Lui. „Pipăiți-mă și vedeți, spune Domnul ucenicilor Săi, care credeau că văd duh, că Eu sunt și nu m-am schimbat, că duhul n-are carne și oase, după cum vedeți că am Eu”. Și spunând aceasta, le-a arătat lor mâinile și coasta și i-a întins-o lui Toma să o pipăie. Nu sunt oare de ajuns acestea pentru ca să fie crezută învierea trupurilor? (Sfântul Cuvios Ioan Damaschin)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Această permanentă grijă și dorință neîncetată de a-L căuta Îl vor atrage și va veni singur ca să te vadă și va izvorî în inima ta un izvor de apă rece care va striga neîncetat : "Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-ma"! Atunci te vei bucura fără întrerupere de vocea și dulceața Stăpânului Hristos.
Este viu Domnul Dumnezeu! Ești foarte bine, dragul meu copil; de aceea te-a îndrăgit Hristos. Semn că te iubește este dumnezeiescul har care te cercetează încă de când erai copil și te povățuiește. Ai grijă de tine, ca nu cumva prin puținul plăcerii celei amare să amărăști atât pe Bunul Dumnezeu. Este pizma satanei, care urăște pe cel căruia Hristos îi deschide ochii sufletului. Trezește-te deci, dragul meu copil, și ai grijă de tine. Acela vede ceea ce tu nu vezi. Hristos, Cel Multmilostiv, încearcă sa-ți deschidă ochii sufletului. O, cât de bun este! Iar cel viclean, care vede aceasta, încearcă sa-ți inchidă ochii prin plăcerea cea amară. Nu înceta să strigi numele lui Hristos. La fiecare răsuflare a ta rostește dumnezeiescul nume, chiar dacă mintea iți umblă aiurea. Nu te neliniști. Această permanentă grijă și dorință neîncetată de a-L căuta Îl vor atrage și va veni singur ca să te vadă și va izvorî în inima ta un izvor de apă rece care va striga neîncetat : "Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-ma"! Atunci te vei bucura fără întrerupere de vocea și dulceața Stăpânului Hristos. Ai grijă numai și teme-te, fugi de pacat; păcatul cade ca mana și topește totul. Cele despre care îmi scrii sunt semne că te cercetează Dumnezeu. Este prima cercetare a lui Dumnezeu pentru orice pacatos care se pocaiește, care se întoarce la Dumnezeu. Îngrijește-te să te curățești cu spovedanie curată. Nu lăsa înlauntrul tău nici un fel de necurație a păcatului, pentru ca să nu mai aibă vrajmașul motiv să te biruie. Omul, fiul meu, nu poate sa facă nimic singur; nu a avut, nu are și nu va avea niciodată puterea sa săvârșească ceva bun fără să fie umbrit cu putere de sus de Dumnezeu. Orice gând bun, orice mișcare bună a cugetului este lucrare a harului lui Dumnezeu. Dacă ai putea lucra ceva fără trupul tău, atunci ar însemna că acela este lucrul tău, dar dacă săvârșești cu trupul, trupul este creat de Dumnezeu. Dăcă poti gândi ceva fără minte, este al tău gândul, dar dacă o faci cu mintea, mintea este creată de Dumnezeu. Prin urmare, omul nu are nimic; toate încep de la Dumnezeu și sfârșesc la Dumnezeu. (Gheron Iosif Isihastul - Mărturii din viața monahală)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Este trebuință de discernământ și chiar de foarte mult discernământ, atunci când cineva are de-a face cu suflete. In viața duhovnicească nu există o rețetă, o regulă. Fiecare suflet are propria sa calitate și capacitate.
- Părinte, cum vor putea fi ajutate unele caractere dificile, sucite? - Eu ca tâmplar am lucrat și cu lemne sucite. Dar trebuie răbdare, pentru că lemnele răsucite dacă le rindeluiești dintr-o parte ridică fibră, iar dacă le rindeluiești din cealaltă parte, iarăși ridică fibră. Le luam atunci cu rindeaua cu lamă dublă, puțin contra dintr-o parte, puțin din cealaltă, și așa le aduceam la socoteală. Deveneau chiar și foarte frumoase, deoarece au și ape plăcute și nu crapă ușor; au multă rezistență. Dacă nu știai aceasta, se poate să te fi uitat la ele și să le fi aruncat. Vreau să spun prin acestea că și oamenii care au un caracter dificil, au înlăuntrul lor și calități, și dacă se lasă să-i lucrezi, pot face salturi mari în viața duhovnicească; însă trebuie să staruiești destul timp. Apoi, niciodată nu am folosit cuie mari ca să strâng două scânduri strâmbe, ci mai întâi le rindeluiam, le îndreptam și apoi le uneam cu un cuișor. Nu le forțam să se strângă, pentru ca atunci când încercăm să unim două scânduri strâmbe cu cuie mari, se vor crăpa și iarăși vor ieși din strânsoarea lor forțată. Și atunci ce am câștigat? Este trebuință de discernământ și chiar de foarte mult discernământ, atunci când cineva are de-a face cu suflete. In viața duhovnicească nu există o rețetă, o regulă. Fiecare suflet are propria sa calitate și capacitate. Există vase de mare capacitate și vase de capacitate mică. Unele sunt din plastic, nu rezistă mult, iar altele sunt metalice și rezistă. Atunci când duhovnicul știe calitatea și capacitatea sufletului, va acționa potrivit cu posibilitățile și cu moștenirea ereditară ce o are, precum și cu sporirea ce a realizat-o. Purtarea lui va fi potrivită cu starea în care se află cel ce se spovedește, cu păcatele pe care le-a făcut și cu o mulțime de alte elemente. Față de cel obraznic va lua aminte ca să nu-i dea drepturi de obrăznicie. Sufletul celui sensibil va căuta cum să-l ajute ca să înfrunte cu bărbăție problemele lui. De asemenea trebuie luare aminte să nu se bazeze cineva pe ceea ce vede la exterior la un om și să nu creadă ușor cele pe care i le spun unii și din aceasta să tragă concluzii, mai ales dacă nu are harisma de a vedea mai în profunzime. Unele scânduri, deși se văd foarte tari pe dinafară, pe dinăuntru însă sunt numai fibre. După ce rindeluiești puful ce îl au pe deasupra, atunci se arată ce sunt. Altele iarăși, pe dinafară se văd a fi nefolositoare, însă pe dinăuntru sunt rezistente. Mânuirea sufletului cere finețe. Nu trebuie să se facă greșeli în rețete. Vedeți, fiecare organism are nevoie de vitamina care îi lipsește, iar fiecare boală de medicamentul potrivit.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|