Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Din Noul Testament
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 31.05.2013, 01:41:56
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Dogma poate sa o cunoasca si un ateu
Învelișul, atâta tot. Miezul, nu.

Formularea verbală a dogmei ("afirmație", cum o numeai) este doar semnul.
Cine se oprește la semn, făcîndu-și închipuite păreri mintale, nu poate cunoaște dogma. Aceasta se cunoaște musai prin experiență, prin trăire și făptuire până în rărunchi.
Dacă dogma nu pătrunde în mintea, inima și rărunchii omului, ea rămâne o poveste oarecare, substituibilă cu ușurință. Texte, domnule, texte, fugi d-aici cu vraja... Auzi frevent că se spune.

În Crez avem un sistem bine articulat al învelișului dogmatic. Un înveliș pe care îl pot auzi, pronunța și reține, după cum îl pot și înțelege într-un anumit fel chiar și copiii și oricine dorește să asculte o clipă.
Totuși, nu-i trece nici unui om serios prin minte că simpla "conectare" cognitivă și verbală la învelișul dogmei ar fi propriu-zis o învățătură de credință. Activitatea de învățare implică o prefacere complexă a omului.

Dogmatica nu se termină cu enunțul unui înveliș, ci abia de începe cu acesta.
Așa cum nu termini drumul tău către Dumnezeu când intri în curtea bisericii.

Dogma nu se închide într-o afirmație, ci dimpotrivă, abia începe să se deschidă, mai bine zis să întredeschidă poarta sufletului. Fără o rezonanță puternică în sufletul credinciosului și implicit în întreaga lui viață, dogma e o afirmație sterilă, moartă. O bucurie neîmpărtășită.
Problema nu se reduce, așadar, la a ști dogma (o știu bine și ateii și toți necredincioșii după cum cel mai bine o cam știu toți dracii, teologalii), ci la a începe să te lași purtat în actele viețuirii tale omenești de dulcea și amara descoperire a miezului ei, prin nevoința ta încredințată de Mila Domnului.

Dacă ar fi să asemăn cu ceva pliciul dogmei asupra sufletului omenesc, l-aș asemăna pentru început cu aroma dulceții de cireșe amare...:)

P.S. Iată cum poate (ră)suna Dogma: http://www.youtube.com/watch?v=lWucXPc_2ls
După cum, în alte constituții sufletești, Dogma poate să (ră)sune și așa: http://www.youtube.com/watch?v=-7CVzta7ZxA

Sunt re-prezentări în sufletul omenesc. Un foșnet de-al omului la întâlnirea cu Adevărul. (Dincoace, în lumea "ghiciturii".)

Last edited by cezar_ioan; 31.05.2013 at 14:17:00.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 31.05.2013, 23:59:30
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Învelișul, atâta tot. Miezul, nu.
Formularea verbală a dogmei ("afirmație", cum o numeai) este doar semnul.
Cine se oprește la semn, făcîndu-și închipuite păreri mintale, nu poate cunoaște dogma. Aceasta se cunoaște musai prin experiență, prin trăire și făptuire până în rărunchi.
Eu am scris cam acelasi lucru, nu stiu daca intelegem la fel.
Exista mantuirea obiectiva si mantuirea subiectiva. Mantuirea obiectiva este lucrarea Mantuitorului, jertfa Sa, trimiterea harului mantuitor la Cincizecime, etc. Aceasta nu depinde de noi, in schimb mantuirea subiectiva este ce facem noi si lucrarea noastra.
Dogma tine de mantuirea obiectiva, nu depinde de noi, nu o putem influenta (decat daca spune cineva o erezie). Ce tine de noi e insusirea ei, credinta.
Dar pe langa credinta trebuie si faptele credintei si harul, toate trei. Ca doar credinta e necesara nici nu e invatatura ortodoxa, e protestanta. Ecumenismul incearca sa propage aceasta idee, inca o dovada ca ideile ecumeniste vin din protestantism (de fapt cel liberal, umanist).
Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
După cum, în alte constituții sufletești, Dogma poate să (ră)sune și așa: http://www.youtube.com/watch?v=-7CVzta7ZxA
Inchinarea se face in duh si in adevar. Se spune ca Arie era un mare rugator si postitor. Erezia nu este adevarata credinta, nu conteaza ca si ei se roaga. Si paganii se nevoiesc la zeii lor, dar nevointa aceasta este gresita. Era o povetire foarte sugestiva in Limonariu, este la Capitolul 106: http://saraca.orthodoxphotos.com/bib.../limonariu.htm
"M-am dus si am gasit gazduit un monah sirian... Statea necontenit intr-un colt, spunea ziua si noaptea stihuri din Scriptura si nu vorbea cu nimeni."
Era severian si cel ce povesteste s-a rugat Domnului sa-i arate daca e buna credinta lui.
"In a treia zi am auzit o voce nevazuta care mi-a spus:
- Du-te Teodule si vezi credinta lui.
Am stat asa cam un ceas uitandu-ma la el: statea si sirianul spunand versete din Scriptura. Si am vazut fiilor, ma jur pe Domnul, deasupra capului lui asezata o porumbita plina de funingine, ca si cum ar fi iesit din cuptor, jumulita si urat mirositoare.
Atunci am cunoscut ca porumbita inegrita si rau mirositoare, care mi s-a aratat, infatisa credinta lui.
Fericitul lui suflet ne povestea acestea cu juramant, cu multe lacrimi si suspine."
Reply With Quote
  #3  
Vechi 16.06.2013, 15:59:07
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Exista o particularitate,dpdv al perceptiei cuvintelor lui Iisus,si aici ma refer la ,,istoria orala"a lor,aspect oarecum diferit de ,,traditia orala".Cand spui ceva cuiva depinde foarte mult cui vrei sa-i spui si ce vrei sa-i transmiti.De exemplu,ca sa parafrazez in continuare o intreaga argumentatie a lui Wright,daca doi parinti ii povestesc copilului lor momentul nasterii lui atunci vor folosi imagini si argumente de anumit tip,emotionale,pana si un gest al asistentei va putea fi descris intr-o lumina care sa-i insufle copilului o anumita intelegere si o stare de spirit.Daca,in schimb,cei doi parinti ai sai vor merge la un doctor pentru a discuta despre starea de sanatate a copilului lor la nastere atunci cu siguranta nu o vor descrie precum i-au descris copilului nasterea in culori ideale si emotionale,ci vor apela la o descriere medicala, tehnica, precisa,care i-ar fi de folos doctorului.Este evident ca forma povestii indica atat scopul ei dar da si indicii despre caracteristicile destinatarului ei.In lumea iudaica a primului secol Mantuitorul nu a actionat ca un rabbi,cum multi au crezut,pentru ca daca ar fi actionat asta metoda era sa-i invete oral,prin repetitie continua,pe discipoli sai cuvintele Sale pana acestia le-ar fi memorat fara diferente.Acest lucru este contrazis de evangheliile sinoptice,ca sa nu mai mentionam Evanghelia dupa Ioan,fiind evident faptul ca ele nu contin toate acelasi material,in mod identic pana la detaliu,ci contin o poveste de baza,sa spunem povestea-cadru,spusa din patru perspective.Acest lucru este normal pt ca Iisus a actionat,dpdv al predicilor sale,in mod profetic(multi dintre conationali sai l-au si identificat cu un profet tocmai din motive de acest tip,felul predicilor printre altele)adica spunea un anumit mesaj in diferite contexte in mod similar,nu era tributar unei anumite formulari ci esenta trebuia transmisa.

Acest lucru a permis celor din jurul sau,si apoi intregului crestinism primar,sa repovesteasca in cuvintele lor povestea-cadru,fara a fi prizonierii unei litere limitative care nu ar fi permis niciodata,fie si din motivul repetitiei,existenta evangheliilor in forma actuala.Luati acesta situatie si mutati-o in sfera comunitatilor crestinismului primar si veti observa o alta consecinta.Fiecare comunitate spune povesti din trecut,fie pentru a-si zugravi perspectiva asupra lumii,fie pentru a corecta aspecte din prezent sau fie pentru a-i imbarbata pe cei ce le aud integrandu-i intr-o anumita traditie a perceptiei.In cadrul unor asemenea comunitati exista comunitati mai mici,plecand de la indivizi,care spun aceiasi poveste dar intr-un mod diferit fara de comunitatea de care apartin,fie modificand povestea comunitatii fie inlocuind-o cu totul pe anumite perspective.Acest ultim demers,este situatia primelor comunitati crestine,in lumea iudaica,este rodul modului in care insusi Iisus si-a transmis invatatura,in cadrul comunitatii Sale si daca ar fi asasinat-o intr-o litera stricta atunci libertatea de redare in Duh a celor ce au urmat nu ar fi depasit sfera unor povesti statice,ale unei secte iudaice tributara acelorasi erori carora le-au cazut prada,de exemplu,fariseii si esenienii,fiecare in felul lor.Istoria parabolelor lui Iisus,asa cum o vedem astazi,arata nu numai spusele Mantuitorului ci si,citind printre randuri,modul in care ele au fost receptate si transmise de catre primele comunitati,este si o istorie in subtext al mentalitatii si abordarii acelor primi crestini,forma povestii fiecaruia fiind un material de studiu in acest sens.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 16.06.2013, 22:15:17
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Sfintii nu condamnau cuvintele, ci invataturile gresite. O invatatura gresita, chiar si din schimbarea unui cuvant, duce la schimbarea apropae a intregii invataturi revelate. De exemplu Filioque, duce la faptul ca nu exista Sfanta Treime, ci Una sau Doua Persoane, nu Trei. La fel si alte erezii.
In primele trei secole sunt scrieri despre invataturile gresite ce erau atunci. Chiar daca nu era totul sistematizat Biserica avea aceeasi invatatura, sau chiar daca era cineva care spunea altceva nu avea un efect prea mare, adica sa incerce sa isi extinda erezia in toata Biserica. Sa nu ne inchipuim ca fiecare credea altfel, chiar daca nu erau scrise pe hartie invataturile. Ele au capatata atentie mai deosebita cand au aparut persoane care sa le conteste.
Avem totusi si in Sfanta Scriptura referiri la invataturi gresite si erezii:
2 Petru 2, 1-3 1. "Dar au fost în popor și prooroci mincinoși, după cum și între voi vor fi învățători mincinoși, care vor strecura eresuri pierzătoare și, tăgăduind chiar pe Stăpânul Care i-a răscumpărat, își vor aduce lor grabnică pieire; 2. Și mulți se vor lua după învățăturile lor rătăcite și, din pricina lor, calea adevărului va fi hulită;"
1 Timotei 6, 3-5 3. "Iar de învață cineva altă învățătură și nu se ține de cuvintele cele sănătoase ale Domnului nostru Iisus Hristos și de învățătura cea după dreapta credință..."
Reply With Quote
  #5  
Vechi 16.06.2013, 23:05:06
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Combaterea altora abordari era un element al crestinismului primar,nu neaparat cel principal,se poate spune ca este un element intrinsec intr-o miscare care a avut drept motor propovaduirea prin afirmare.Limbajul folosit,precum cel apocaliptic,era mitologic in sensul ca imprumuta o imaginistica din mitologia Orientului Apropiat dar nu pentru a fi inteleasa literar,ar fi facut din mesaj un prizonier al unei perceptii primitive,ci limbajul si imaginile folosite includeau,cum remarca un cercetator,avertismentele si fricile,sperantele si ideile acelor comunitati,in haine ultimative in anumite situatii,cu privire la modul cum Dumnezeul Creator va actiona in istorie,nu intr-un plan filosofic,pentru a-si implini promisiunile mantuitoare.Acest limbaj,inclusiv al miturilor eschatologice,era utilizat in literatura biblica si chiar extrabiblica ca o metafora complexa pentru descrierea unor experiente istorice incarcate cu semnificatie teologica.Aceasta probeaza ca scriitorii Noului Testament aveau o intelegere complexa trans-istorica.

Ca sa parafrazez in continuare.Iisus s-a nascut,a trait si predicat,murit si inviat intr-un mediu iudaic impregnat,spre surprinderea multora,de elenism dar iudaic in esenta.Dimensiunea religioasa a panoramei elenistice,Giulia Gasparro remarca asta,care traverseaza intreaga cultura a timpului are doua caracteristici,spre diferenta de iudaism:deschiderea cosmopolita si primatul individului.La aceasta confluenta,intre iudaism si elenism,crestinismul a inceput,cu tot cu limbajul lui,in context iudaic iar relatarile timpurii erau intr-o forma ce tinea de tiparele iudaice,abia ulterior ele capata o alta forma,cand crestinismul avansa in contextul Neamurilor iar matricea iudaica se pierdea in zarea istoriei,intrucat forma iudaica de prezentare devenea irelevanta,mai ales ca principalele simboluri iudaice(Templu,Tora,Sabat,Legamant,etc)fusesera redefinite in context crestin.Nici macar primii Parinti Apostolici nu erau complet rupti de perspectiva iudaica,ruptura intervine mai tarziu.Exista o perioada intermediara,care permitea de exemplu redefinirea monoteismului radical iudaic in termeni incipient trinitari,precum la Clement Romanul care la nici 70 de ani dupa Inaltare,in ,,Epistola Bisericii din Roma catre Biserica din Corint"folosea un limbaj(46,6 si 58,2)evident trinitar dar care isi avea originea inca din perioada apostolica(vezi I Corinteni 12:4-6).In tot acest context ma refer eu la limbaj,este perioada de formare,nu am pus concluzii dpdv al unei etape patristice tarzii,cand iudeo-crestinismul era deja o amintire mai mult decat prafuita.Cat despre transmiterea orala in context iudaic spre o lume crestina,cu tot ce a insemnat asta,este o discurie separata,la fel ca si combaterea ereziilor acelui timp.Opinia mea vizeaza altceva:in ce masura domnul Plesu a tinut cont de un anumit context al parabolelor si in ce masura a transmutat analiza limbajului lor in categorii tarzii de analiza.Adica ne referim la aspecte diferite,pe scurt :)
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
De ce se scrie iisus cu 2 i si nu cu un i annajanette Generalitati 234 12.08.2017 17:49:47
Iisus si femeile tara tara vrem ostas Generalitati 67 12.08.2011 21:31:41
Rugaciunea lui Iisus MadalinS Rugaciuni 8 10.04.2011 20:11:36
Minunile lui Iisus Florin Liviu Generalitati 24 21.01.2011 22:47:33
Iisus Hristos ancah Biserica Ortodoxa Romana 10 09.05.2008 22:30:22