Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Pocainta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 04.06.2013, 07:24:31
Parascheva16's Avatar
Parascheva16 Parascheva16 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.02.2013
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.920
Implicit

Eu stiu ca trebuie tinut post min 3 zile inainte de spovedanie si sa ne rugam ptr. a ne lumina Dumnezeu, in caz ca am facut un pacat si am uitat de el. Sunt pacate facute in copilarie care au fost uitate, si alea trebuie spovedite. Spovedania generala e de cand aveai 7 ani pana in prezent si trebuie spus tot.

Nu vi s-a intamplat sa mergeti pe strada sau sa faceti ceva, si sa va amintiti brusc de un anume eveniment din trecut si sa va rusinati sau sa simtiti suparare ptr. ca v-ati adus aminte de acel lucru?! Am citit ca se intampla asa ptr. ca ingerul nostru ne aduce aminte de pacatele nespovedite. Si de cele mai multe ori acea amintire este data uitarii f.repede si aici e bine sa fie scrisa acel pacat pe o hartie.

Apoi, pocainta adevarata este cand spui stop pacatului si nu il mai repeti.

Si cu gandul pacatuim, si acele ganduri pacatoase ar trebui spuse. De la gand la fapta e doar un pas.

Postul,ruga,indreptarul de spovedanie si hartia au rolul de a te ajut sa iti aduci aminte de pacatele tale si cand ai hartia in mana, nu prea mai poti zice "am uitat". Mai ales la primele spovedanii se intampla sa uiti ce vrei sa spui, si atunci hartia cu pacatele te ajuta sa duci pana la capat ce ai inceput, adica sa te spovedesti curat.

Nu noi hotaram ce este pacat si ce nu. Iar preotul te poate intreba, dar nu este obligat. Este obligatia noastra sa ne cercetam cum trebuieste si sa spunem tot. Si tot obligatia noastra este sa studiem si sa stim invatatura ortodoxa, mai ales in zilele noastre si daca suntem si in disapora, e si mai important sa punem si noi osul la treaba.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 04.06.2013, 10:07:51
antoniap
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Duhovnicul meu m-a povatuiti sa postesc toata saptamana in care ma spovedesc, (adica sapte zile), in vederea primirii Sfintei Impartasanii.

Despre scrierea pcatelor pe o hartie se vorbeste si in Pelerinul rus:
http://prieteniisfmunteathos.wordpre...s/#povestirea5

Sfaturi primite de pelerin:
,,1. La spovedanie nu trebuie să repeți acele păcate de care te-ai căit mai înainte, de care ai fost dezlegat și pe care nu le-ai mai săvârșit. Altminteri, asta ar însemna o neîncredere în puterea tainei ce se săvârșește la spovedanie.


2. Nu trebuie să-ți amintești de alte persoane cu care ai venit în atingere în clipa când ai făptuit păcatele, ci să te osândești numai pe tine. Sfinții Părinți opresc pe credincioși să-și spună păcatele în toate amănuntele, ci numai să le recunoască în general, pentru ca nu cumva, luându-le pe fiecare în parte, să dea prilej de sminteală atât sufletului său, cât și duhovnicului.


3. Tu ai venit să te pocăiești și totuși nu te căiești de păcatele tale, fiindcă nu știi cum trebuie să te pocăiești, adică îți săvârșești pocăința în chip rece și indiferent.


4. Tu ai înșirat toate mărunțișurile, iar ceea ce este mai însemnat ai scăpat din vedere. Nu ți-ai mărturisit cele mai grele păcate. N-ai recunoscut și n-ai notat că tu nu iubești pe Dumnezeu, că urăști pe aproapele, că nu crezi în cele ce spune cuvântul Domnului și ești plin de mândrie și de slavă deșartă. În aceste patru păcate se cuprinde toată prăpastia de răutăți și toată stricăciunea noastră sufletească. De fapt, ele sunt rădăcinile din care răsar toate vlăstarele căderii noastre în diferite păcate."


Când am auzit aceste cuvinte, am rămas uimit.
- Cuvioase părinte, i-am spus eu, cum s-ar putea oare să nu-L iubim pe Dumnezeu, Făcătorul și Purtătorul nostru de grijă?! în ce mai putem crede, dacă nu în cuvântul Domnului, căci în El se află tot adevărul și toată sfințenia?! Cât despre aproapele, eu nu-i doresc decât binele. Și pentru ce l-aș putea urî? N-am cu ce mă trufi, căci, pe lângă păcatele mele fără de număr, nu am nimic vrednic de laudă. Și cum aș mai putea umbla după plăceri și pofte eu, care sunt atât de sărac și bolnăvicios?! Desigur, dacă aș fi fost învățat sau bogat, atunci, fără îndoială, m-aș fi simțit vinovat de toate câte mi le-ați spus.


- Iartă-mă, iubite, dar ai înțeles atât de puțin din câte ți-am explicat! Cum să te lămuresc mai bine?! Uite, îți dau o scriere după care eu însumi mă spovedesc. Citește-o și vei vedea limpede că tot ceea ce ți-am spus este adevărat.


Duhovnicul mi-a dat hârtia, iar eu am început s-o citesc:
Spovedania omului lăuntric sau Calea care duce la smerenie
Întorcându-mă, cu toată luarea-aminte, înăuntrul sufletului meu și luând seama la mersul omului nevăzut, mă încredințez din experiență că nu-L iubesc pe Dumnezeu, nu am dragoste pentru aproapele, nu cred în nimic din cele ce țin de religie și sunt plin de mândrie și de iubire de sine. Toate aceste păcate grele le găsesc într-adevăr în mine, atunci când îmi cercetez în chip amănunțit simțurile și faptele mele:


1. Nu-L iubesc pe Dumnezeu. Căci, dacă L-aș iubi, m-aș gândi mereu la El cu o bucurie pofnită din adâncul inimii. Orice gând despre Dumnezeu mi-ar aduce în suflet o plăcere deosebită. Dimpotrivă, eu mă gândesc mult mai des și cu mai multă desfătare la cele pământești, pe câtă vreme cugetarea despre Dumnezeu nu-mi pricinuiește decât greutate și uscăciune. Dacă L-aș iubi, atunci convorbirea cu El, care se săvârșește în vremea rugăciunii, m-ar hrăni, m-ar mulțumi și m-ar duce către o neîntreruptă legătură cu El. Dimpotrivă, eu nu numai că nu mă desfăt în rugăciune, ci simt o greutate tocmai în timpul când mă rog: mă lupt cu plictiseala, slăbesc din pricina trândăviei și sunt gata să mă îndeletnicesc, cu mai multă plăcere, cu orice alt lucru mai mărunt, numai ca să scurtez sau să pun capăt rugăciunii.


În ocupațiile mele deșarte timpul trece pe neobservate, dar în îndeletnicirile cu lucrurile dumnezeiești, când mă aflu în prezența Lui, orice ceas mi se pare un an. Cel ce iubește pe cineva se gândește neîncetat, în tot cursul zilei, numai la ființa care îi este dragă. Și-o închipuie, își face griji pentru ea și, în orice îndeletnicire, scumpul său prieten nu-i iese din gânduri. Pe câtă vreme eu, în timpul celor douăzeci și patru de ore, de abia dacă găsesc un ceas ca să mă cufund în adâncurile cugetării de Dumnezeu și să mă înflăcărez de dragostea Lui. Iar restul de douăzeci și trei de ceasuri le așez cu plăcere și cu toată râvna pe altarul idolilor patimilor mele!… În vorbirile despre lucrurile nefolositoare, despre chestiunile neînsemnate pentru suflet, eu sunt treaz, simt plăcere, iar în discuțiile despre Dumnezeu sunt uscat, plictisit și trândav. Și chiar atunci când, uneori, sunt atras, ne-vrănd, spre convorbirile dumnezeiești, caut să trec mai repede la conversațiile care îmi măgulesc patimile. Sunt stăpânit de o neobosită curiozitate să aflu ceva nou în legătură cu dispozițiile guvernului și cu evenimentele politice. Sunt biruit de dorința să dobândesc cât mai multe cunoștințe în științele lumii, în artă, în economie, în timp ce învățăturile Legii Domnului, cunoștințele despre Dumnezeu, despre religie nu lasă nici o urmă în mine, nu-mi hrănesc sufletul. De aceea socot că toate aceste îndeletniciri, departe de a fi niște ocupații de seamă în viața unui creștin, nu sunt decât niște chestiuni lăturalnice și de prea mică însemnătate, de care ar trebui să mă ocup numai în timpul liber, când nu am altceva mai bun de făcut.
Apoi, dacă dragostea de Dumnezeu se cunoaște după împlinirea poruncilor Lui – căci El însuși spune: „Dacă Mă iubiți, veți păzi poruncile Mele “, iar eu nu numai că nu păzesc poruncile Lui, ci îmi dau prea puțină silință să le împlinesc -, atunci trebuie să recunosc cu adevărat că eu nu-L iubesc pe Dumnezeu… Aceasta o întărește și Sfântul Vasile cel Mare, când spune: „Dovada că omul nu-L iubește pe Dumnezeu și pe Hristosul Său este faptul că el nu îndeplinește poruncile Lui.”


2. Nu am dragoste pentru aproapele, căci departe de a mă hotărî, potrivit Evangheliei, să-mi pun sufletul pentru binele aproapelui, eu nu-mi jertfesc nici măcar cinstea, fericirea sau liniștea în folosul fratelui meu. Dacă l-aș iubi ca pe mine însumi, așa cum poruncește Evanghelia, atunci nenorocirea lui m-ar durea și pe mine, iar fericirea lui m-ar umple și pe mine de bucurie. Pe câtă vreme eu, după ce ascult cu mult interes povestirile ce privesc nenorocirile aproapelui, nu mă întristez, nu-mi frâng inima de durere, ci stau nepăsător sau, ceea ce e o vină și mai mare, simt parcă o plăcere când aud astfel de istorisiri. Pe deasupra, nu acopăr cu dragoste faptele rele ale aproapelui, ci le răspândesc și le osândesc.
Bunăstarea, cinstea și fericirea lui nu mă înveselesc ca și cum ar fi ale mele proprii, ci, ca orice lucru cu desăvârșire străin de mine, nu trezesc în sufletul meu nici un simțământ de bucurie, ci, dimpotrivă, stârnesc în inima mea un fel de zavistie sau chiar dispreț.


3. Nu cred în nimic din cele propovăduite de religie, nici în nemurire, nici în Evanghelie. Dacă aș fi fost cu adevărat încredințat și aș fi avut o credință tare că, fără nici o îndoială, dincolo de mormânt este o viață veșnică, cu o anumită răsplată pentru faptele săvârșite pe pământ, atunci m-așfi gândit fără încetare la ceea ce mă așteaptă. Un simplu gând spre nemurire m-arfi înspăimântat și mi-așfi trăit viața aceasta ca un pribeag, care e mereu gata să intre în patria cerească. Dimpotrivă, eu nici nu-mi pun problema veșniciei, iar sfârșitul vieții de aici îl socot cape capătul existenței mele. Uneori, un gând tainic se cuibărește în mintea mea: cine știe ce poate fi după moarte? Și chiar dacă spun că eu cred în nemurire, o zic numai cu mintea, iar inima rămâne într-o puternică încredințare în cele vremelnice, ceea ce o dovedesc fățiș toate faptele mele și necontenita grijă pentru o mai bună întocmire a vieții mele trupești. Dar dacă Sfânta Evanghelie, care este cuvânt dumnezeiesc, ar fi fost primită în inima mea cu credință, m-așfi ocupat mereu de ea, m-așfi desfătat cu citirea ei, ba chiar o simplă privire aruncată asupra ei ar fi deșteptat în mine o adâncă evlavie, înțelepciunea, fericirea și iubirea care sunt cuprinse în paginile ei m-arfi umplut de bucurie, iar eu m-așfi desfătat cu învățăturile Legii Domnului zi și noapte, m-aș fi hrănit cu ele cum te hrănești cu pâinea cea de toate zilele și aș fi purces din toată inima la împlinirea pravilelor ei. Nimic din cele pământești n-ar fi fost în stare să mă abată de la această hotărâre. Și, cu toate acestea, chiar dacă mai ascult sau mai citesc din când în când cuvântul Domnului, o fac fie la nevoie, fie dintr-o curiozitate științifică. Și, fiindcă în asemenea împrejurări nu mă pot adânci cu cea mai mare luare-aminte în duhul Evangheliei, simt că mă cuprind o uscăciune, o lipsă de interes și, ca și cum m-aș afla în fața unei cărți obișnuite, rămân fără nici o roadă și sunt gata, ba chiar bucuros, s-o schimb pe orice carte lumească, pe care o citesc cu mai multă plăcere și în care găsesc mai multe lucruri pline de noutate și de interes.


Va urma
Reply With Quote
  #3  
Vechi 04.06.2013, 10:10:49
antoniap
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

4. Sunt plin de mândrie și de iubire de sine. Toate faptele mele dovedesc următorul lucru: ori de câte ori găsesc în mine ceva bun, doresc să-l scot la iveală, ca să mă proslăvesc în fața altora sau să mă îndulcesc în lăun-trulmeu. Deși, în afară, arăt o oarecare smerenie, totuși în sinea mea îmi pun toate faptele pe seama propriilor mele puteri și mă socot, față de ceilalți, cel mai bun sau, cel puțin, nu mai rău decât ei. Dacă văd la mine un neajuns, caut să mi-l îndreptățesc, să-l acopăr cu o aparentă necesitate sau nevinovăție. Mă supăr pe cei care nu mă respectă și îi socotesc niște nepricepuți, care nu știu să prețuiască oamenii. Mă laud cu binefacerile mele, cârtesc și mă bucur de nenorocirile vrăjmașilor mei, iar înfrângerile suferite în lucrările începute de mine mă necăjesc. Și, chiar atunci când îmi dau silința să fac ceva bun, am în vedere ori lauda, ori folosul meu trupesc, ori mângâierea ce vine din partea lumii. Într-un cuvânt, eu cioplesc mereu în mine însumi un idol propriu, în fața căruia săvârșesc o neîntreruptă slujbă, căutând în toate faptele mele fie o plăcere pentru simțuri, fie o hrană pen-tru patimile și poftele mele iubitoare de desfătări.

Din toate cele înșirate până aici, văd că sunt mândru, neînfrânat, lipsit de credință, neiubitor de Dumnezeu și urător de aproapele. Ar putea fi o stare mai păcătoasă decât aceasta? Starea duhurilor întunericului e mai bună decât a mea, căci dracii, chiar dacă nu-L iubesc pe Dumnezeu, îl urăsc pe om, trăiesc și se hrănesc cu mândrie, cel puțin, însă, cred și se cutremură. Dar eu? Poate exista oare o soartă mai grea decât cea care mă așteaptă? Și pentru care alte pricini hotărârea judecății va fi aspră, dacă nu pentru o astfel de viață dezordonată și nechibzuită, pe care o trăiesc eu însumi?!
Isprăvind de citit această spovedanie, m-am îngrozit, gândind în sinea mea: „Doamne, ce păcate grozave se ascund în mine, păcate pe care nici nu le bănuiam până acum!” Dorința de a-mi curați sufletul de ele m-a împins să cer îndrumări de la acest mare părinte duhovnic, ca să știu în ce chip aș putea găsi cele mai potrivite mijloace de îndreptare, acum, când am cunoscut cauzele tuturor răutăților. El mi-a răspuns:
- Cauza lipsei de dragoste față de Dumnezeu este necredința; cauza necredinței este lipsa de convingere, iar cauza lipsei de convingere o constituie lipsa de râvnă în căutarea adevăratelor cunoștințe luminoase, neglijența în lucrarea luminării duhovnicești. Și, ca să spun mai pe scurt: fără credință e cu neputință să iubim; fără convingere e cu neputință să credem. Dar ca să putem căpăta convingere, este nevoie să găsim mai întâi cunoștințele cele mai depline și cuprinzătoare. Este neapărată nevoie să trezim în suflet, prin mijlocirea meditațiilor, prin învățarea cuvântului dumnezeiesc și prin observațiile câștigate din experiență, setea și dorința sau, după cum se exprimă unii, „uimirea”, care dă naștere unui dor nepotolit de a cunoaște lucrurile mai îndeaproape, mai desăvârșit, mai adânc.
„Dragostea, zice un scriitor duhovnicesc, se dezvoltă de obicei prin cunoștință și, în măsura în care cunoștințele sunt adâncite și lărgite, în aceeași măsură va crește dragostea, iar sufletul se va muia mai ușor și se va pregăti mai lesne pentru iubirea lui Dumnezeu, contemplând cu luare-aminte nespusa frumusețe și desăvârșire a ființei lui Dumnezeu, precum și nemărginita Lui dragoste pentru oameni.”



Acum vezi că pricina păcatelor pe care ți le-am dezvăluit este lenea de a ne gândi la lucruri duhovnicești, lenea care ne stinge dorința și nevoia de cele duhovnicești? Dacă vrei să afli și mijloacele prin care se dezrădăcinează acest rău, atunci silește-te să te luminezi pe toate căile în cele duhovnicești, caută să astupi izvorul tuturor păcatelor printr-o stăruitoare îndeletnicire cu cuvântul Domnului, cu învățăturile Sfinților Părinți, cu meditațiile, cu sfatul duhovnicesc și cu feluritele convorbiri întreținute cu oameni înțelepți despre persoana Mântuitorului. Ah, iubite frate, de-ai ști câte nenorociri ni se întâmplă tocmai pentru că ne lenevim să ne luminăm sufletul prin cuvântul adevărului, pentru că nu învățăm Legea Domnului zi și noapte și fiindcă nu ne rugăm cu stăruință și cu râvnă pentru ca Dumnezeu să ne dea înțelepciune. Iar din această cauză omul nostru lăuntric flămânzește, se răcește și se slăbănogește, lipsindu-i puterea să pășească pe calea mântuirii și a dreptății cu trez-vie. De aceea, iubitul meu, ca să ne putem folosi de aceste mijloace, trebuie să ne hotărâm, îrf măsura puterilor noastre, să ne umplem cât mai des mintea cu felurite cugetări despre lucrurile cerești, și atunci dragostea ce se revarsă de sus peste inima noastră se va aprinde și va spori în sufletele noastre. Totodată, iarăși, pe cât ne stă în putință, să ne rugăm cât mai des, căci rugăciunea este mijlocul cel mai însemnat și cel mai puternic pentru înnoirea și propășirea noastră. Ne vom ragă și vom cere ajutorai Celui de Sus așa cum învață Sfânta Scriptură: „Doamne, învrednicește-mă acum să te iubesc pe Tine așa cum odinioară am iubit păcatul!”

Sursa: http://prieteniisfmunteathos.wordpre...s/#povestirea5
Reply With Quote
  #4  
Vechi 05.06.2013, 15:12:47
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Parascheva16 Vezi mesajul
Eu stiu ca trebuie tinut post min 3 zile inainte de spovedanie si sa ne rugam ptr. a ne lumina Dumnezeu, in caz ca am facut un pacat si am uitat de el. Sunt pacate facute in copilarie care au fost uitate, si alea trebuie spovedite. Spovedania generala e de cand aveai 7 ani pana in prezent si trebuie spus tot.
Discursurile care îl conțin pe "trebuie" aparțin dictaturilor, nu Bisericii. Sunt un reflex al terorii, al fricilor celor mai crispate.
Mântuitorul nostru nu a predicat: "Tovarăși, trebuie..."
Iubirea e în altă limbă decât ura.

P.S. Din nenorocire, în lumea pestriță a bisericilor noastre, cuvântul "trebuie" este întrebuințat mult prea des. Pentru mine, aceasta spune aproape totul. E penurie mare de iubire și libertate, sărăcie mare. Constipată obediență miorlăită, superstiție și misticism, nevroză mare, mare. Copii supraadaptați negativ sub mâna unui părinte hipernormativ (am vorbit în limbajul psihologiei când am spus părinte, nu în cel teologic).

Acolo unde tronează TREBUIE, nu mai e loc de "aleg", "vreau", "cred". Cu atât mai puțin de "nădăjduiesc", "Te rog", "mulțumesc". Nici de "Te iubesc!".
Sesizează cineva diferența?....

"Trebuie", spus de-avalma cu toptanu, înseamnă de fapt: NU! Un mare NU, dictatorial și fără alternative. Curat creștinește, coane Fănică...

Last edited by cezar_ioan; 05.06.2013 at 16:04:39.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 05.06.2013, 18:51:15
adam000 adam000 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.09.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 719
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Parascheva16 Vezi mesajul
Eu stiu ca trebuie tinut post min 3 zile inainte de spovedanie
Nu exista nici un astfel de canon. Daca tie ti-a dat duhovnicul in mod particular un astfel de canon, atunci urmeaza sfatul duhovnicului tau. Insa nu este o generalizare.
__________________
Ca sub stapanirea Ta totdeauna fiind paziti, Tie slava sa inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor
Amin.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 06.06.2013, 04:35:13
Parascheva16's Avatar
Parascheva16 Parascheva16 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.02.2013
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.920
Implicit

Citat:
În prealabil postat de adam000 Vezi mesajul
Nu exista nici un astfel de canon. Daca tie ti-a dat duhovnicul in mod particular un astfel de canon, atunci urmeaza sfatul duhovnicului tau. Insa nu este o generalizare.
Nu, nu este canon. Daca era canon nu spuneam pe forum, caci canonul trebuie sa ramana intre tine,duhovnic si Dumnezeu.

Asa tin minte ca am citit undeva ca e indicat sa tii post inainte Sfintei Spovedanii. S-ar putea sa confund sau sa imi aduc minte gresit.
De rugaciune inainte spovedanii sunt sigura ca e bine sa fie facuta.

Last edited by Parascheva16; 06.06.2013 at 05:26:42.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 06.06.2013, 05:25:45
Parascheva16's Avatar
Parascheva16 Parascheva16 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.02.2013
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.920
Implicit

@cezar Eu nu am avut in gand deloc ceea ce ati scris dvs cand am spus cuvantul "trebuie".
--------------------
Cand am fost la preot sa discut ptr. spovedanie mi-a dat o carticica intitulata "Sfaturi catre cei ce se spovedesc". Acolo scrie asa:
"[...]
In ceea ce priveste invatatura despre Taina Spovedaniei sa stim ca pentru a fi iertati de pacatele facute trebuie(sic!) sa indeplinim 3 conditii: 1) sa ne constientizam pacatele si pacatosenia, adica sa ne dam seama de noi insine. 2) sa spovedim aceste pacate preotului duhovnic-ortodox, cu sinceritate, fara ocolisuri. 3) sa fagaduim inaintea Mantuitorului Hristos ca ne vom indrepta si, pe cat ne sta in putinta, nu vom repeta pacatele pe care le-am marturisit.

Numai astfel primim adevarata iertare de la Dumnezeu.

Asadar, cand mergi la duhovnic trebuie sa iti spui pacatele, iar nu virtutile.
Insa pacatele tale si nu ale altora. Sa nu mergi la duhovnic si sa incepi a-i spune ce a facut unul si altul. Nu, ci doar ceea ce ai facut tu. Iar pentru a face o marturisire buna, trebuie sa ai in vedere urmatoarele:

1) Mai inainte de a merge la duhovnic, trebuie sa te pregatesti. Iar atunci cand spun trebuie sa te pregatesti, am in vedere faptul ca mai inainte de toate trebuie sa te rogi. Ca sa-ti aduci aminte de tot ceea ce ai gresit.

2) Dupa aceea, cauta sa-ti amintesti toate pacatele tale pe care va trebui sa le marturisesti ca sa nu te chinuiesti sa ti le amintesti in clipa aceea si astfel sa devii obositor pentru duhovnic. Sa mai stii ca pacatele uitate nu se iarta automat, ele vor iesi la iveala la Judecata de Apoi.

3) Cand te vei afla inaintea duhovnicului tau, lasa-ti inima sa marturiseasca pacatele tale cu sinceritate, fara indreptatire de sine si fara sa dai vina pe altii ca te-au provocat sa gresesti.

4) Sa marturisesti numai pacatele tale, iar nu pe cele straine. Sa spui toate pacatele tale, nu pe unele sa le spui, iar pe altele sa le tainuiesti. Sa stii ca pacatul nedescoperit ramane nedezlegat, iar pe deasupra, il maniem si pe Dumnezeu. Daca ai de gand sa mergi la duhovnic si sa ascunzi pacatele, mai bine sa nu mergi deloc. Sfantul Cosma Etolianul spune: "Daca ai o suta de pacate si spui la duhovnic numai nouazeci si noua, tainuind unul, atunci toate pacatele tale raman neiertate".

5) Sa nu te rusinezi, nici sa te temi, deoarece unii din pricina rusinii si a fricii isi spun pacatele cele mici si nainsemnate, iar pe cele mari si de moarte le ascund. Sa stii ca Duhovnicul nu se scarbeste de nici un pacat oricat ar fi ele de scarboase. Profita de moment si varsa-ti toata mizeria de pe suflet. Duhovnicul este si el om si te poate intelege.

6) Sa marturisesti pacatele tale asa cum au fost savarsite, deoarece multi crestini, in straduinta lor de a se indreptati, le infatiseaza mai indulcit fata de cum au fost facute.

Cel mai potrivit este sa-ti scrii pacatele pe o bucata de hartie pe care sa te uiti atunci cand vii la duhovnic, spre a fi mai lesnicioasa marturisirea.

7) De asemenea, duhovnicului sa-i dezvalui exact pacatele si grijile tale, iar nu diferite povesti si intamplari din viata personala. Acestea sa i le povestesti alta data, in afara Sfintei Taine a Marturisirii, cand este timp.

8) Atunci cand te marturisesti la duhovnic sa spui nu numai ce ai facut, ci si ce ai spus, ce ganduri rele ai avut, ce ai poftit si, in general, tot ceea ce este pacatos. Nu spune virturile si lucrurile bune. Nu spune: "Parinte, n-am facut cutare, n-am dat in cap la nimeni, nu stiu sa fi facut vreun rau, nu sunt asa si asa..."

9) Ia aminte ca sunt unii credinciosi care vin la spovedanie si in loc sa marturiseasca spun: "Am facut toate pacatele", insa mai departe nu spun care sunt acele pacate. Sau spun: "Parinte, eu n-am pacate mari, numai pacate mici, Dumnezeu sa le ierte!Dati-mi dezlegare sa plec!". Sau, sunt unii care vin la Spovedanie insa spun ca nu au nimic pe constiinta. Iar daca sunt intrebari de Preot: "De ce ai venit la Spovedanie?" ei raspund: "Pai, e Craciunul, sau Pastele si asa e traditia!"

10) Tu, fratele meu, atunci cand mergi la duhovnic, nu astepta sa te intrebe el daca ai facut cutare sau cutare pacat, ci spune tu mai intai pacatele tale cu zdrobire de inima. Nu te aflii la o sedinta de intrebari si raspunsuri! Ci la un proces duhovnicesc de refacere, de rezidiere a chiului cazut.

Multi credinciosi asteapta sa fie intrebari. Li se pare mai comod. Insa duhovnicul nu poate intui toate pacatele omului si de aceea anumiti oameni nici nu pomenesc de pacatele pe care nu le-a intrebat duhovnicul, multumindu-se cu o spovedanie mai superficiala.

Descrie tu singur duhovnicului starea ta sufleteasca, exact asa cum faci pentru tupul tau atunci cand mergi la medic.

In sfarsit, niciodata sa nu mergi la duhovnic, numai ca sa iti citeasca rugaciunea de iertare. Fara Marturisire, rugaciunea de iertare nu poate fi rostita. Toate acestea sa le ai in vedere, atunci cand vrei sa faci o Marturisire buna, completa. Si sa stii ca iertarea o da Insuri Dumnezeu, dar prin gura si mana preotului-duhovnic.

11) Frate crestine, sa ai in vedere ca la Judecata de Apoi, greselile dupa care vom fi judecati de Dumnezeu se impart in 4 feluri: ia aminte!
  • rautarile pe care le-am facut noi insine
  • rautarile pe care altii le-au facut din cauza noastra
  • binele pe care l-am fi putut face si nu l-am facut
  • binele pe care altii nu l-au facut fiind impiedicati de noi.
Asadar atunci cand te vei spovedi ia aminte la aceste 4 feluri de pacate si cerceteaza-te daca nu esti vinovat de vreunul dintre ele, daca nu cumva de toate.

12) Sa mai stii un lucru foarte important: Pacatele trebuie marturisite la timpul trecut, adica: "Am facut cutare greseala, am fost asa..." si nu la timpul prezent, adica "parinte eu sunt asa si asa si nu ma pot indrepta". Pentru ca adevarata spovedanie inseamna in primul rand indreptare si nu continuare a greselilor. Daca stii ca nu te poti indrepta sau renunta la un anumit pacat, amana spovedania pana cand vei lua hotararea de a te opri sa mai pacatuiesti. (Ex.: cei ce stau in concubinaj, desfranatii, cei ce au amante sau amanti, fumatorii, cei ce nu se pot impaca cu semenii lor s.a)"
(Sfanta Manastire Cârțișoara. Sfaturile sunt date de Pr.Arsenie Papacioc)

Apoi este o lista de cateva pacate(Pacate impotriva Duhul Sfant, Pacate strigatoare la cer, Pacate impotriva celor 10 porunci sau pacate de moarte ). Nu le mai scriu, stiti care sunt.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 06.06.2013, 14:38:23
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Văd că se tot nuanțează tema listei cu păcate, deși subiectul era emoțiile.
Revin și eu cu o completare.
Poate am lăsat impresia că aș fi împotriva listei scrise la spovedanie. Nu, nu sunt, așa cum am precizat deja în prima postare, parcă.
Spun doar că spovedania nu se reduce doar la etapa aceasta, că relația duhovnicească poate fi mult mai nuanțată și mai profundă, că mărturisirea nu este enumerare de greșeli ci un proces de călătorie în înfruntarea tot mai adâncă a tunelului morții consecutive păcatului din om.
Cred că a rămâne la hârtiuța cu păcățele înseamnă, de la o vreme, a bate pasul pe loc.
Când conștiința ta e frământată cu adevărat, n-ai nevoie de prea multe pixuri și hârtii. Știe hârtia inimii cu mult mai bine ce-o apasă, ce o murdărește...

În concluzie, fără a nega sau desconsidera rolul listei personale de păcate, am dorit să spun că drumul poate continua dincolo de această formă practicată în general la noi, așa cum arată mulți dintre mărturisitori (și cum am descoperit și eu, în puțina mea practică).

Dacă nu știam nimic bun despre asta, nu mă băgam. Dar pentru că descoperisem un folos și pentru că am mai și citit pe această temă, credeam că fac un lucru bun să spun și altora.

Oare nu a mai auzit nimeni de spovedanie continuată și în afara listei, în alți termeni, cu alte forme de exprimare, mai puțin generice și mai pronunțat personale?
Toată lumea de pe la noi se spovedește în formule oficiale, în exprimări stereotipe?
Suntem un popor de indivizi atât de depersonalizați? Atât de conformiști și obedienți? Roboți de serie programați la aceleași liste de formule?

Păi, în acest caz, se explică multe. De pildă că ne lipsesc practicile ortodoxe și că doar avem impresia că suntem ortodocși.
Ne nevoim, nu-i vorbă, ne străduim cu bună-voință, dar o facem eretic, fraților! Ortodoxia încurajează mântuirea subiectivă, adică personală, iar nu cea de turmă depersonalizată. Nu se mântuiește nimeni cu formula altuia. Ci cu inima lui, cu toată ființa lui, așa cum e singular, inimitabil, de la-nceputul lumii până la sfârșit. Fiecare om e o apariție singulară în istorie, oricât ar părea că se aseamănă cu alții. Oare nu ar trebui să fie și mărturisirea lui la fel de singulară?

Last edited by cezar_ioan; 06.06.2013 at 16:21:50.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 06.06.2013, 16:24:05
anita anita is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.734
Implicit

Si de unde stiti ca nu e singulara ?
Reply With Quote
  #10  
Vechi 08.06.2013, 10:34:41
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de anita Vezi mesajul
Si de unde stiti ca nu e singulara ?
În cărțile de spovedanie nu se scriu mărturisiri singulare, ci criterii generale care indică principalele categorii de păcate.
Nu mâncăm noțiunea de pâine și nici nu ne potolim setea cu conceptul general de apă, ci mâncăm fiecare bucata lui de pâine și înghițim fiecare stropul lui de apă.
Similar, păcatul meu nu e un concept universal, o categorie abstractă. Ci un fapt subiectiv, specific persoanei mele vii, în carne și oase, care ține de nenumăratele mele particularități individuale.
Tocmai această împletitură tainică a fiecăruia, cu mii de nuanțe unice, subiective, trebuie înfățișată duhovnicului. Categoriile generale să le păstrăm pentru speculația filosofică sau pentru șampania spumoasă a ideologiei demagogice.

Last edited by cezar_ioan; 08.06.2013 at 12:50:55.
Reply With Quote
Răspunde