![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Poți da un citat din cartea (pe care nu o am) unde Eliade aseamănă isihasmul cu yoga? Te rog!
M-ar interesa la ce nivel e stabilită asemănarea, câtă vreme rugăciunea lui Iisus este o practică a creștinului, adică a unui mădular din Biserică, adică unde viază Duhul Sfânt iar yoga este o practică din afara Bisericii. Se roagă yoghinii lui Hristos să îi miluiască? Au devenit yoghinii mădulare ale Bisericii? Au primit Botezul prin apă și Duh Sfânt? Dacă nu, orice asemănare între practica isihastă creștină și yoga e pur formală, exterioară etc. Una e închipuirea imaginației și dorința (sinceră, de ce nu, a) mântuirii alta e lucrarea cu putere efectivă, de restaurare ontologică și de sfințire, prin harul Duhului Sfânt în creștinul evlavios. P.S. Nu orice golire a minții este "rugăciune înaltă", contemplativă. Există și o golire care ține de diverse disfuncții mintale, stări de alterare a conștiinței sau de un anume "truc" voluntar care se servește de imaginație și de anumite particularități ale trăirilor afective. Lucrarea rugăciunii lui Iisus, însă, este un demers cu totul diferit, așa cum putem afla dacă cercetăm cu atenție (și multă răbdare, cu inima înfrântă și smerită, post și binecuvântare) o lucrare cum ar fi, de pildă, Sbornicul. Fie și primul volum. Dar cel mai clar diferența se cunoaște din practică. Cei care au experimentat ambele situații au depus deja mărturii limpezi privind nu asemănările ci, dimpotrivă, lipsa oricărei asemănări substanțiale. Last edited by cezar_ioan; 15.07.2013 at 05:20:31. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
__________________
Cheamă-Mă, și-ți voi răspunde și îți voi vesti lucruri mari, lucruri ascunse, pe care nu le cunoști.(Ieremia 33:3) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mai ales yoga oferă calea eliberării, nu? Din ce?
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Din tipicul bullshit derivat din cosmologia specifica care nu se impaca deloc cu cea crestina (decat pentru cei care le cunosc vag pe ambele).
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Atenție însă, în lumea misterelor de care Eliade era atât de îndrăgostit (ca orice ins sedus zdravăn), circulă multe scorneli care servesc drept "argumente", al căror scop este unul singur: să susțină un mort ca să stea drept, în picioare, iar dacă se poate chiar și țanțoș-foc. Tare mi-ar plăcea să te ții o vreme de rugăciunea lui Iisus, în condițiile pe care le precizam și să stăm de vorbă după aceea. Nu te mira de capacitățile mele de a prevedea viitorul: opinia îți va fi considerabil modificată...:) Toate cele bune! P.S. Dragul meu, de ce dai atâta importanță argumentelor vechimii? Oare yoghinii cei dintru început, de pildă discipolii lui Patanjali, se lăudau cu vechimea sistemului yoga? Și totuși îl practicau, credeau în maestrul lor și în ceea ce făceau. Similar, despre primii creștini, despre Apostoli și episcopii puși de ei prin cetăți, ce poți spune: că se bazau pe o credință și o practică din vechime? Biserica își trăia primii ei zori... Dacă e să vorbim de argumentul rădăcinilor, al timpului imemorial, atunci sper să credem amândoi că Sursa, Izvorul este Dumnezeu. Și atunci, cel care se întemeiază pe Dumnezeu este cel mai în măsură să fie crezut și urmat. Și cine Altul este mai vrednic de crezare dacă nu Domnul? Iar noi, crezînd și trăind în El, cum n-an putea să fim vrednici de crezare, comparativ cu urmașii altor rădăcini, de data aceasta strict pământene. Deci, dacă crezi că Fiul lui Dumnezeu S-a întrupat și a trăit printre noi oamenii ca să recăpătăm viața veșnică și asemănarea cu Dumnezeu, avînd acum prin El refacerea chipului Lui în noi, ce mai poate fi yoga? Iar dacă nu crezi în Hristos, yoga e lucru mare, desigur... În fine, te rog să dai atenție o clipă și faptului că Dumnezeu a recuperat pe om după un Plan al mântuirii, deplin prin Iisus Hristos, prin Jertfa Lui pe Cruce, urmată de Înălțare, lucrarea Bisericii și toate celelalte. Înainte de Hristos au fost, desigur, și alte căutări ale oamenilor, au fost intuiții, presimțiri, preînchipuiri chiar. Așa sunt și cele scrise în VT, așa sunt și cele din religiile orientale, grecești, egiptene etc. Cu diferența că în VT se petrece o parte din Revelația supranaturală, prin prooroci și alți oameni aleși de Dumnezeu, prin care a grăit Duhul Sfânt, pe când în celelalte religii totul s-a rezumat la căutarea și intuiția omului natural. Religiile orientale sunt, așadar, etape timpurii ale omenirii care, poate în virtutea chipului lui Dumnezeu care nu a putut fi distrus în om, plăsmuiau diverse fantezii, nu lipsite de oarecare înțelepciune și frumusețe, însă strict naturale, omenești, fără participarea lui Dumnezeu, fără Revelație supranaturală. Deci ceea ce a studiat și sistematizat Eliade e istoria unor căutări omenești, iar nu conținutul Revelației divine, deplină prin Iisus Hristos. Și nici istoria mântuirii creștinilor nu a studiat el, ci tot felul de lucruri lumești, conjuncturale ei. De altfel, dacă răsfoim un tratat scris de Mircea Eliade, precum chiar Tratatul de Istorie a Religiilor, constatăm două lucruri semnificative pentru un creștin: Eliade acordă extrem de puține pagini creștinismului, respectiv consideră că creștinismul e o credință oarecare, închipuită, într-un mântuitor oarecare, așa cum întâlnim în mai toate religiile. Acestea fiind clare, în ceea ce-l privește pe Eliade, nu pot lua în serios opinia acestui om atunci când ne prezintă creștinismul sau orice alt lucru pe care îl compară cu unele conținuturi ale vieții creștine. Studiile lui sunt folositoare, însă, când vrem să înțelegem căutările istorice ale unor oameni din toate timpurile și din toate locurile, cărora nu li Se dezvăluise Dumnezeu. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Mulțumesc, Cezar, că ai adus puțină lumină în problema asta.
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Yoga (mai precis Guru Yoga) poate fi un compendiu de instructiuni psihologice care indica cum trebuie privit Hristos. Cum trebuie inteles Chipul Lui in noi. Esenta Guru yoga formala (pentru ca opereaza psihologic cu impresii iconice care se succed ritualic de mai multe ori) are cinci elemente de meditatie cheie: 1. Guru este Suprem (mintea aprofundeaza progresiv conceptul de “suprem” asociind / cunoscand /recunoscand calitati – acesta este procesul de sfintire al conceptului – Sursa Unica, Salvator Atotputernic, Atotprezent, Atotcunoscator, Aparator, Unic Salvator, Izvorator a Toate, Bine Perpetuu, Adevar… Sfintirea devine efectiva pentru noi atunci cand incepem sa CREDEM) 2. Guru “priveste” cu dragoste netarmurita catre privitor / Guru tanjeste sfasiat de dragoste sa se uneasca cu privitorul 3.Privitorul “priveste” cu dragoste netarmurita catre Guru / Privitorul tanjeste sfasiat de dragoste sa se uneasca cu Guru 4.Prin cele doua priviri incarcate cu dragoste si cele doua doruri inflacarate, Guru pogoara in inima privitorului, unde dragostea arde cu mare intensitate. 5.Mintea radacina (cea mai subtila minte – “sufletul”) a privitorului este preschimbata in natura Gurului care este Adevar si Bucurie Vesnica. Ce aduce in plus Guru Yoga? Instructiuni psihologice despre modul cum “arata” Adevarul (extatic) – Chipul - dincolo de chipuri.
__________________
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Salut Florin,
Citat:
Citat:
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Guru Yoga este o forma de practica ritualizata care apartine sistemului budist Vajrayana. Are radacinile in practicile hinduse care au exportat-o in Tibet (calugarii indieni Tilopa, Naropa). Este practicata de calugarii tibetani Mahayana care are au primit imputernicirea sa practice Vajrayana. Vajrayana are trei componente sudate: Guru Yoga, Stadiul de Generare si Stadiul de Finalizare. Stadiile de Generare si Finalizare sunt expresii ale Guru Yoga. "Guru" = Invatator Mantuitor "Yoga" = unire inlauntru Din punct de vedere formal, are diferite reprezentari pentru diferite forme de Vajrayana, toate utilizand, fara exceptii, aceleasi functii si tipare psihologice. Poate fi Buddha Tara, Buddha Vajradhara, Buddha Vairocana, Buddha Vajrayogini......Aspectul formal este important doar din punct de vedere al atributiilor. Sunt "icoane" a caror functie de baza este sustinarea procesului de intelegere esential. Etapele descrise mai sus ( credinta, dragostea reciproca, unirea) sunt practicate zilnic de calugarii tibetani de cel putin patru ori pe zi in cadrul unor practici liturgice destul de elaborate.
__________________
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Mai sus spuneai de acel Guru Unic Salvator. Nu mi-ai răspuns cine e acest Guru, pentru că dacă e unic, nu pot fi mai mulți. Eu sînt sigur că acești călugări budiști nu știu nimic despre Iisus Hristos nici acum, nici înainte de zorii creștinismului cînd a apărut budismul tradițional (nu știu cînd a luat ființă ramura Mahayana). Deci doar tu și poate încă vreo cîțiva teosofi sau antroposofi aveți dorința de a sincretiza creștinismul cu budismul. Mai știi pe altcineva care a optat pentru forma asta de credință?
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
|