![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Moartea este consecința păcatului, care este o îmbolnăvire de neființă și o depărtare a omului de Dumnezeu. Însă moartea este și o mângîiere, o slobozire din robia stricăciunii, căci trupul îmbă*trânește și se strică, tinzând spre pământ, apropiindu-se de cele din care a fost creat, căci „nu are viață vecuitoare în el".
Prin neascultare, omul activează în sine posibilitatea morții, ca expresie a propriei libertăți folosite fără discernământ. Omul moare nu datorită ființei sale de muritor (căci nu a fost creat pen*tru a muri, ci pentru a trăi), ci deoarece se depărtează de Dum*nezeu, Care este Viața lumii. Omul pleacă de la Viață și refuză comuniunea în ascultare cu Cel ce i-a dat viață. El devine stricăcios prin păcat și - ca o expresie a acestei stricăciuni - omul în*cepe să omoare pentru a trăi, se hrănește cu viața făpturilor dimprejurul său, își prelungește propria viață muritoare prin moarte, perpetuând moartea prin viața sa. Dumnezeu rânduiește „pen*tru ca răutatea să nu fie fără de moarte", ca trupul omului, care se hrănește cu moartea altora, să moară, adică să se despartă de sufletul nemuritor și să se unească în cele din urmă cu materia din care a ieșit. Moartea este consecința păcatului, care este o îmbolnăvire de neființă și o depărtare a omului de Dumnezeu. Însă moartea este și o mângâiere, o slobozire din robia stricăciunii, căci trupul îmbă*trânește și se strică, tinzând spre pământ, apropiindu-se de cele din care a fost creat, căci „nu are viață vecuitoare în el". Dreptul Simeon cere slobozirea din robia stricăciunii, arătând că în gân*direa lui Dumnezeu, moartea este o eliberare de păcat. În Hristos, moartea se convertește în moarte a morții și trecere de la moarte la viață (Paști). Păcatul este ruptura de sine a ființei, și el include nefirescul și absurdul lumii care își alienează vocația de nemurire și alu*necă în tenebrele negării de sine (omul fiind chip al lui Dumne*zeu) și de ceilalți. Din această perspectivă, mântuirea adusă de Hristos este tocmai anularea acestei negări și afirmarea defini*tivă a victoriei iubirii asupra morții de sine. (Pr. Dr. Ioan Valentin Istrati, Taina Veacurilor - unirea timpului cu eternitatea în rugăciunile Bisericii, Editura Doxologia, 2010, p. 379)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|