Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Stiri, actualitati, anunturi
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 16.07.2013, 22:09:14
Ekaterina's Avatar
Ekaterina Ekaterina is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.03.2012
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.284
Implicit Părintele Nicolae Steinhardt și fascinația credinței

Mărturii despre monahul de la Rohia

În volumul „Părintele Nicolae Steinhardt și fascinația credinței“ din colecția „Restituiri“, apărut la Editura „Renașterea“ a Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului și Clujului, sunt reunite articole și interviuri ale unor personalități care creionează un portret al monahului de la Rohia.

Aceste articole, reunite în volumul apărut la editura clujeană, au fost publicate, de-a lungul timpului, în Revista „Renașterea“. Sunt prezentate contribuțiile unor clerici sau oameni de cultură la creionarea portretului spiritual și intelectual al monahului de la Rohia, un exponent al simbiozei dintre cultură și credință, conform celor precizate de părintele Cătălin Pălimaru, directorul editurii.

Între articolele din volumul închinat operei și personalității lui Nicolae Steinhardt, se regăsesc cele semnate de Înaltpreasfințitul Andrei, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului și Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului, Înalt Preasfințitul Arhiepiscop Justinian al Episcopiei Maramureșului și Sătmarului, vrednicul de pomenire arhimandrit Serafim Man, pr. Stelian Tofană, Preasfințitul Iustin Sighteanul, Arhiereu-vicar al Episcopiei Maramureșului și Sătmarului, Marius Mizgan, pr. Ioan Pintea, S.L. Sevianu, Teodora Roșca, Radu Preda, Alexandru Paleologu, Virgil Cândea, Dan Ciachir, pr. Ioan Chirilă, Liviu Antonesei, Leontin Cupar, Maria-Elena Ganciu, Adrian Mureșan ș.a..

Parcursul unic al lui Steinhardt


În prefața volumului, semnată de pr. Cătălin Pălimaru, este evidențiat parcursul spiritual aparte al părintelui Nicolae de la Rohia, în istoria recentă a Bisericii Ortodoxe Române. „Apartenența lui la acest corp eclesial s-a produs nu în maniera tradițională a credincioșilor români, ci în urma unei radicale și profunde convertiri.

Acest act existențial s-a materializat nu doar în episodul baptismal, ci s-a prelungit și în asumarea conștientă și matură a condiției monahale, dând totodată o traiectorie nouă operei sale și marcând decisiv destinul unor oameni“, a arătat pr. Cătălin Pălimaru, care a adăugat că la monahul Nicolae de la Rohia convertirea nu s-a ivit fulgerător, ci a fost un proces de durată și s-a produs ca urmare a unui itinerariu spiritual marcat de felurite experiențe de viață: lecturi importante, întâlniri decisive,stări sufletești limită și profunde reflecții.

Referitor la perioada în care a fost în închisoare, „mărturisirile și relatările sale ulterioare nu pun accentul pe suferință, pe latura întunecată a detenției, ci surprind aspectele luminoase, ziditoare și dătătoare de optimism ale universului concentraționar. În închisoare se plămădește «Jurnalul fericirii», capodopera steinhardtiană, unică pentru istoria gulagului românesc“, se arată în prefața volumului.

Întreaga operă a lui Nicolae Steinhardt a fost inclusă într-un amplu proces de reeditare, fapt ce arată complexitatea eseistului, publicistului, teologului și memoralistului Steinhardt. „Din toate reies talentul lui literar și competențele din varii domenii, dar mai ales profilul lui spiritual. Opera deplinei lui maturități trebuie citită din perspectiva sintezei dintre cultură și credință.

Cu toate acestea, părintele Nicolae de la Rohia nu trebuie identificat cu opera lui. Personalitatea lui complexă, cultura vastă, bogăția vieții lui spirituale, ca semne ale binecuvântării lui Dumnezeu, au fost suprinse doar în mică măsură în ceea ce a scris. Despre restul dau seamă, din când în când, cei care l-au cunoscut“, arată pr. Cătălin Pălimaru." (Sursa: Ziarul Lumina)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 16.07.2013, 23:58:49
Parascheva16's Avatar
Parascheva16 Parascheva16 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.02.2013
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.920
Implicit

Cartea "Mii de tineri își păstrează astăzi fecioria până la căsătorie" va fi în librării în luna august



În librării carte va ajunge în luna august și va putea fi comandată și de pe site-ul nostru.

Volumul este realizat de Asociația Ortodoxia Tinerilor în colaborare cu ProVita București și apare sub egida Editurii Ortodoxia Tinerilor și a Editurii Filos.

Cartea are 296 de pagini, apare în format 13x20cm și cuprinde 27 articole și 109 mărturii ale tinerilor. Cartea se adresează adolescenților și tinerilor între 14 și 35 de ani, dar este astfel realizată astfel încât să fie un instrument de misiune folositor în mâinile preoților și profesorilor de religie. Mărturiile le puteți găsi toate pe site-ul ortodoxiatinerilor.ro, în schimb articolele sunt în marea lor majoritate noi, sau vizibil îmbunătățite.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 17.07.2013, 19:32:00
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Volumul al VIII-lea al Filocaliei



A fost republicat, la Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă, volumul al VIII-lea al Filocaliei. Această traducere a Părintelui Stăniloae este una cu totul specială în structura Filocaliei. Volumul reunește mai multe scrieri dedicate rugăciunii, fiind poate cea mai concentrată lucrare dedicată experienței duhovnicești a rugăciunii, un adevărat tratat, așa cum arată Preafericitul Părinte Patriarh Daniel în Cuvântul înainte.

În partea a doua este publicat un eseu al părintelui Stăniloae, intitulat ”Din istoria isihasmului românesc”, menit să arate că pe teritoriul țării noastre a existat o viață duhovnicească intensă, care așează spiritualitatea românească pe același plan al importanței cu isihasmul grecesc sau cel slav.

Volumul cu numărul 17 din seria traducerilor Părintelui Stăniloae este și un omagiu adus cunoscutului teolog român în anul care-i este dedicat de Patriarhia Română.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 17.07.2013, 19:33:20
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Thumbs up Mica Biblie în format audio




Radio TRINITAS a scos de curând un nou CD, de data aceasta cu 40 de episoade biblice din Noul și Vechiul Testament, în lectura Cameliei Poenaru. CD-ul ”Mica Biblie” se adresează în special celor mici, dar este un instrument de cunoaștere a istoriilor biblice și pentru cei mari care, prinși de grijile cotidiene, nu mai găsesc timp de lectură.

De asemenea, pentru cei care vor să susțină examenul de admitere la seminarul teologic și vor trebui să redacteze un eseu pe anumite teme biblice, acest CD le poate fi de un real folos, potrivit TRINITAS TV.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 19.07.2013, 00:19:17
Ekaterina's Avatar
Ekaterina Ekaterina is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.03.2012
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.284
Implicit Volum biografic dedicat lui Georges Florovsky

„Părintele Georges Florovsky. Schiță biografica“, semnată de Andrew Blane, în traducerea ierod. Nectarie V. Dărăban, a apărut la Editura „Renașterea“ a Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului și Clujului.

Volumul apărut în Colecția „Mari teologi ai secolului XX“, sub semnătura lui Andrew Blane, îl are în centrul atenției pe părintele Georges Florovsky, o personalitate de formație răsăriteană, care a trăit în mediul academic vest-european, apoi american. Această carte, așa cum semnalează autorul în Prolog, se bazează pe memoriile și relatările personale depănate la Princeton după ce părintele profesor trecuse de 70 de ani. „Intenția minimă a acestei schițe este de a împărtăși ceea ce am fost privilegiat să învăț din viziunea lui asupra evenimentelor, oamenilor și influențelor pe care socotea că i-au direcționat viața și modelat gândirea. Oferind această relatare a vieții sale, așa cum a înțeles-o el, nădăjduiesc să pun la dispoziție o busolă pentru cei ce studiază opera și mărturia acestui remarcabil intelectual rus și cleric ortodox“, scrie Andrew Blane, profesor emerit de Istoria rusă la City University of New York.

Un gânditor rus refugiat în Vest

Georges Florovsky s-a născut în Odesa, fiind al patrulea copil al unui preot. A fost pasionat de filologie, învățând mai multe limbi, apoi a studiat filosofia și istoria. După 1920, a părăsit Rusia, împreună cu familia, din cauza noului regim. În 1925, a fost numit profesor de patristică la Institutul Teologic „Saint Serge“ din Paris. În 1932 a fost hirotonit preot, iar în anii 1930, a studiat în bibliotecile europene și a scris cele mai importante lucrări ale sale în domeniul patristicii. În 1949 s-a mutat la New York, unde a ocupat postul de decan al Seminarului „Saint Vladimir“. Florovsky a mai predat la Harvard Divinity School (1956-1964), apoi la Princeton (1964-1972). A murit în anul 1979.

Georges Florovsky a fost cunoscut pentru erudiția sa. „James Billington povestea: «Am fost norocos să-l întâlnesc des spre sfârșitul anilor 1950 la Harvard unde era socotit de mulți și în multe feluri (uneori nerecunoscute) un savant al savanților». Remarcând «cel mai neobișnuit fenomen de la Cambridge: profesori participând la cursul unui alt profesor», a mărturisit apoi că deși se cunoștea de mai bine de 15 ani, la Harvard și apoi la Princeton, «aproape că n-am vorbit cu el niciodată pentru că nu terminam de luat notițe»“, relatează Andrew Blane. Erudiția se întemeia și pe o profundă atenție acordată detaliilor și pe o memorie extraordinară. „Ceea ce era cu adevărat impresionant la memoria lui era claritatea concentrării și exactitatea informației“, povestește autorul. „În domeniul bibliografiei, unul preferat lui, era recunoscută public vasta cunoaștere și memoria promptă a părintelui Georges, fiind extrem de folositoare, cum mărturisesc numeroși bibliotecari, savanți și doctoranzi. Îți putea descrie volume despre a căror existență nimeni nu știa (…) Câteodată era singurul care putea găsi o lucrare rară“. De asemenea, „un aspect la fel de uimitor al inteligenței părintelui Georges era propensiunea lui spre analiză și sinteză. Avea o minte care căuta structura intimă și miezul problemei, și, odată găsit, îl surprindea și dădea formă la înțelesul lui esențial. Când încremeneai în fața magnitudinii cunoașterii sale factice, era ușor să treci cu vederea că - în cuvintele lui Rowan Williams - «el nu era un manual ambulant, ci o minte originală și radical㻓.

Confruntarea cu „problemele“

Părintele Georges Florovsky avea o înclinație către filosofie, pe care el înuși o explica astfel: „Interesul meu au fost dintotdeauna problemele. Am vrut să fiu un filosof încă de la început. Ceea ce conta pentru minte era să am o viziune responsabilă asupra lumii, și să fiu în stare s-o argumentez. În acest sens știam că trebuie să studiez știința, dar nu numai știința“. Andrew Blane arată că „acest interes pentru «probleme» a fost punctul de plecare pentru toate căutările intelectuale ale părintelui Georges (…) Pentru părintele Georges confruntarea cu «problemele» era temelia creativității intelectuale veritabile“.

Apoi, pe lângă „abilitățile sale de a memora și analiza, după părerea mea, cea mai notabilă calitate a inteligenței părintelui Georges era simțul istoric. Nu mă refer la caracterul enciclopedic al cunoașterii sale istorice, nici la înzestrarea de a simți viața între datele istorice inerte, întrezărind esențialul și extrăgându-i sensul, oricât de mult aceste daruri îi sporeau conștiința istorică (…) Părintele Georges avea intuiția istorică reală, un simț pentru istorie în vârful degetelor. Trecutul era pentru el o realitate tangibilă și pururi prezentă. Dimensiunea istorică a tuturor lucrurilor, ca lumina asupra unei insule grecești, îi aureola privirea ca și cum ar fi fost mediul prin care privea toate lucrurile (…) Ceea ce-l interesa pe părintele Georges în legătură cu orice lucru era istoria lui“. De asemenea, așa cum mai arată Andrew Blane, părintele Georges considera că o conștiință istorică poate fi eliberatoare pentru spiritul uman. „Într-o discuție cu istoricii a spus cândva: «Ca istoric, mă simt acasă în toate veacurile»“. (Sursa: Ziarul Lumina)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 19.07.2013, 23:51:24
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Thumbs up Părintele Arsenie. Despre rugăciune



Deși Părintele Arsenie Papacioc nu mai este printre noi, rugăciunile sale ne însoțesc încă. De asemenea, multe dintre cuvintele de învățătură, rostite cu diferite ocazii și unui auditoriu divers, au fost înregistrate și pot fi ascultate ori de câte ori avem nevoie de sfatul unui adevărat Avvă al timpurilor noastre.

Radio TRINITAS vă oferă un nou CD cu extrase din cuvântările părintelui Arsenie, tema care le unește fiind rugăciunea.
CD-ul, apărut în colecția Lumini pentru suflet, poate fi achiziționat de la Librăria Cărților Bisericești (Intr. Miron Cristea nr. 6), Magazinul „Ortodoxia” (Calea Victoriei nr. 45, lângă biserica Krețulescu), Galeriile „Cuvântul Vieții”, prin comandă pe internet la adresa magazin@editurapatriarhiei.ro, precum și de la pangarele bisericilor și mănăstirilor din cuprinsul Arhiepiscopiei Bucureștilor.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 21.07.2013, 18:34:59
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit Ioan-Aurel Pop - "Din mâinile valahilor schismatici"

Ioan-Aurel Pop - "Din mâinile valahilor schismatici. Românii si puterea în regatul Ungariei medieval"



<< Este o carte scrisă de Acad. Prof. univ. dr. IOAN AUREL POP, rectorul Universității Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, publicată la Editura Litera în anul 2011.

Tratează perioada implantării în Transilvania a instituțiilor Regatului Ungariei, după perioada cuceririi militare, sec. XIII – XIV. Lucrarea își propune să explice de ce românii au fost excluși din rândul națiunilor privilegiate ale Transilvaniei, marginalizați, și proprietățile lor acaparate încetul cu încetul de către ”oaspeți” potrivit documentelor vremii. Prin ”oaspeți” se înțelegeau populații sau doar familii maghiare, săsești sau secuiești așezate de regele Ungariei pe pământurile deținute de români, și care beneficiau de privilegii regale ca urmare a fidelității lor.

Totodată, cartea descrie cu minuțiozitate nu doar procesul istoric dar explică și motivațiile care au stat în spatele mecanismului de subordonare a românilor în Transilvania, de transformare a lor în popor inferior, tolerat, care nu avea voie să se așeze în orașe, să poarte arme sau să dețină titluri nobiliare.

Care a fost, așadar, resortul care a declanșat excluderea românilor?

Autorul îl indică fără ezitare: Ortodoxia.


Mai ales după 1204, anul cuceririi Constantinopolului de către armatele cruciate occidentale, Papalitatea a declanșat o amplă ofensivă asupra lumii ortodoxe prin intermediul Regatului Ungariei. Românii din Ardeal vor fi considerați ne-creștini, numiți de obicei schismatici, uneori păgâni, supuși vexațiunilor și excluși din rândul nobilimii.

"Termenul de "schismatic", folosit in lumea catolica, a avut de la început un astfel de sens, de dispreț si desconsiderare, pe când cel de "valah" (cu variante), folosit de mai toți străinii, a dobândit un astfel de sens treptat si numai in anumite limbi si împrejurări istorice. Întreaga expresie pusă între ghilimele în titlu – desprinsă dintr-un sir de înscrisuri latine din 1377, comentate mai la vale – sugerează răpirea unei avuții (materiale, morale, spirituale etc.) aflate în patrimoniul românilor ortodocși. Considerăm ca acest gen de răpiri, de despuieri, de frângeri sau smulgeri – de la țări, moșii, păduri sau sate până la credințe si visuri – au pecetluit pentru multe secole soarta românilor. Toate acestea vor fi explicate pe îndelete în lucrare (Tiberiu Hrihorciuc „Gazeta de Cluj”)."

Concluzia, tulburătoare: vreme de 800-900 de ani un popor este marginalizat și împins la periferia societății, îi sunt răpite proprietățile funciare, îi sunt distruse lăcașurile de cult, românii suferă în condiția de iobagi, mână de lucru pe pământurile ”oaspeților” pentru vina de a fi ortodocși! >>

Last edited by Decebal; 21.07.2013 at 18:41:28.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
recomandari editoriale catalinabalhui Generalitati 12 13.11.2012 03:04:13
aparitii editoriale gratia47 Stiri, actualitati, anunturi 1 14.03.2008 23:52:04