![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
A fost republicat, la Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă, volumul al VIII-lea al Filocaliei. Această traducere a Părintelui Stăniloae este una cu totul specială în structura Filocaliei. Volumul reunește mai multe scrieri dedicate rugăciunii, fiind poate cea mai concentrată lucrare dedicată experienței duhovnicești a rugăciunii, un adevărat tratat, așa cum arată Preafericitul Părinte Patriarh Daniel în Cuvântul înainte. În partea a doua este publicat un eseu al părintelui Stăniloae, intitulat ”Din istoria isihasmului românesc”, menit să arate că pe teritoriul țării noastre a existat o viață duhovnicească intensă, care așează spiritualitatea românească pe același plan al importanței cu isihasmul grecesc sau cel slav. Volumul cu numărul 17 din seria traducerilor Părintelui Stăniloae este și un omagiu adus cunoscutului teolog român în anul care-i este dedicat de Patriarhia Română.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Radio TRINITAS a scos de curând un nou CD, de data aceasta cu 40 de episoade biblice din Noul și Vechiul Testament, în lectura Cameliei Poenaru. CD-ul ”Mica Biblie” se adresează în special celor mici, dar este un instrument de cunoaștere a istoriilor biblice și pentru cei mari care, prinși de grijile cotidiene, nu mai găsesc timp de lectură. De asemenea, pentru cei care vor să susțină examenul de admitere la seminarul teologic și vor trebui să redacteze un eseu pe anumite teme biblice, acest CD le poate fi de un real folos, potrivit TRINITAS TV.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
„Părintele Georges Florovsky. Schiță biografica“, semnată de Andrew Blane, în traducerea ierod. Nectarie V. Dărăban, a apărut la Editura „Renașterea“ a Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului și Clujului.
Volumul apărut în Colecția „Mari teologi ai secolului XX“, sub semnătura lui Andrew Blane, îl are în centrul atenției pe părintele Georges Florovsky, o personalitate de formație răsăriteană, care a trăit în mediul academic vest-european, apoi american. Această carte, așa cum semnalează autorul în Prolog, se bazează pe memoriile și relatările personale depănate la Princeton după ce părintele profesor trecuse de 70 de ani. „Intenția minimă a acestei schițe este de a împărtăși ceea ce am fost privilegiat să învăț din viziunea lui asupra evenimentelor, oamenilor și influențelor pe care socotea că i-au direcționat viața și modelat gândirea. Oferind această relatare a vieții sale, așa cum a înțeles-o el, nădăjduiesc să pun la dispoziție o busolă pentru cei ce studiază opera și mărturia acestui remarcabil intelectual rus și cleric ortodox“, scrie Andrew Blane, profesor emerit de Istoria rusă la City University of New York. Un gânditor rus refugiat în Vest Georges Florovsky s-a născut în Odesa, fiind al patrulea copil al unui preot. A fost pasionat de filologie, învățând mai multe limbi, apoi a studiat filosofia și istoria. După 1920, a părăsit Rusia, împreună cu familia, din cauza noului regim. În 1925, a fost numit profesor de patristică la Institutul Teologic „Saint Serge“ din Paris. În 1932 a fost hirotonit preot, iar în anii 1930, a studiat în bibliotecile europene și a scris cele mai importante lucrări ale sale în domeniul patristicii. În 1949 s-a mutat la New York, unde a ocupat postul de decan al Seminarului „Saint Vladimir“. Florovsky a mai predat la Harvard Divinity School (1956-1964), apoi la Princeton (1964-1972). A murit în anul 1979. Georges Florovsky a fost cunoscut pentru erudiția sa. „James Billington povestea: «Am fost norocos să-l întâlnesc des spre sfârșitul anilor 1950 la Harvard unde era socotit de mulți și în multe feluri (uneori nerecunoscute) un savant al savanților». Remarcând «cel mai neobișnuit fenomen de la Cambridge: profesori participând la cursul unui alt profesor», a mărturisit apoi că deși se cunoștea de mai bine de 15 ani, la Harvard și apoi la Princeton, «aproape că n-am vorbit cu el niciodată pentru că nu terminam de luat notițe»“, relatează Andrew Blane. Erudiția se întemeia și pe o profundă atenție acordată detaliilor și pe o memorie extraordinară. „Ceea ce era cu adevărat impresionant la memoria lui era claritatea concentrării și exactitatea informației“, povestește autorul. „În domeniul bibliografiei, unul preferat lui, era recunoscută public vasta cunoaștere și memoria promptă a părintelui Georges, fiind extrem de folositoare, cum mărturisesc numeroși bibliotecari, savanți și doctoranzi. Îți putea descrie volume despre a căror existență nimeni nu știa (…) Câteodată era singurul care putea găsi o lucrare rară“. De asemenea, „un aspect la fel de uimitor al inteligenței părintelui Georges era propensiunea lui spre analiză și sinteză. Avea o minte care căuta structura intimă și miezul problemei, și, odată găsit, îl surprindea și dădea formă la înțelesul lui esențial. Când încremeneai în fața magnitudinii cunoașterii sale factice, era ușor să treci cu vederea că - în cuvintele lui Rowan Williams - «el nu era un manual ambulant, ci o minte originală și radical㻓. Confruntarea cu „problemele“ Părintele Georges Florovsky avea o înclinație către filosofie, pe care el înuși o explica astfel: „Interesul meu au fost dintotdeauna problemele. Am vrut să fiu un filosof încă de la început. Ceea ce conta pentru minte era să am o viziune responsabilă asupra lumii, și să fiu în stare s-o argumentez. În acest sens știam că trebuie să studiez știința, dar nu numai știința“. Andrew Blane arată că „acest interes pentru «probleme» a fost punctul de plecare pentru toate căutările intelectuale ale părintelui Georges (…) Pentru părintele Georges confruntarea cu «problemele» era temelia creativității intelectuale veritabile“. Apoi, pe lângă „abilitățile sale de a memora și analiza, după părerea mea, cea mai notabilă calitate a inteligenței părintelui Georges era simțul istoric. Nu mă refer la caracterul enciclopedic al cunoașterii sale istorice, nici la înzestrarea de a simți viața între datele istorice inerte, întrezărind esențialul și extrăgându-i sensul, oricât de mult aceste daruri îi sporeau conștiința istorică (…) Părintele Georges avea intuiția istorică reală, un simț pentru istorie în vârful degetelor. Trecutul era pentru el o realitate tangibilă și pururi prezentă. Dimensiunea istorică a tuturor lucrurilor, ca lumina asupra unei insule grecești, îi aureola privirea ca și cum ar fi fost mediul prin care privea toate lucrurile (…) Ceea ce-l interesa pe părintele Georges în legătură cu orice lucru era istoria lui“. De asemenea, așa cum mai arată Andrew Blane, părintele Georges considera că o conștiință istorică poate fi eliberatoare pentru spiritul uman. „Într-o discuție cu istoricii a spus cândva: «Ca istoric, mă simt acasă în toate veacurile»“. (Sursa: Ziarul Lumina) |
|
#4
|
||||
|
||||
Deși Părintele Arsenie Papacioc nu mai este printre noi, rugăciunile sale ne însoțesc încă. De asemenea, multe dintre cuvintele de învățătură, rostite cu diferite ocazii și unui auditoriu divers, au fost înregistrate și pot fi ascultate ori de câte ori avem nevoie de sfatul unui adevărat Avvă al timpurilor noastre. Radio TRINITAS vă oferă un nou CD cu extrase din cuvântările părintelui Arsenie, tema care le unește fiind rugăciunea. CD-ul, apărut în colecția Lumini pentru suflet, poate fi achiziționat de la Librăria Cărților Bisericești (Intr. Miron Cristea nr. 6), Magazinul „Ortodoxia” (Calea Victoriei nr. 45, lângă biserica Krețulescu), Galeriile „Cuvântul Vieții”, prin comandă pe internet la adresa magazin@editurapatriarhiei.ro, precum și de la pangarele bisericilor și mănăstirilor din cuprinsul Arhiepiscopiei Bucureștilor.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Ioan-Aurel Pop - "Din mâinile valahilor schismatici. Românii si puterea în regatul Ungariei medieval"
![]() << Este o carte scrisă de Acad. Prof. univ. dr. IOAN AUREL POP, rectorul Universității Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, publicată la Editura Litera în anul 2011. Tratează perioada implantării în Transilvania a instituțiilor Regatului Ungariei, după perioada cuceririi militare, sec. XIII – XIV. Lucrarea își propune să explice de ce românii au fost excluși din rândul națiunilor privilegiate ale Transilvaniei, marginalizați, și proprietățile lor acaparate încetul cu încetul de către ”oaspeți” potrivit documentelor vremii. Prin ”oaspeți” se înțelegeau populații sau doar familii maghiare, săsești sau secuiești așezate de regele Ungariei pe pământurile deținute de români, și care beneficiau de privilegii regale ca urmare a fidelității lor. Totodată, cartea descrie cu minuțiozitate nu doar procesul istoric dar explică și motivațiile care au stat în spatele mecanismului de subordonare a românilor în Transilvania, de transformare a lor în popor inferior, tolerat, care nu avea voie să se așeze în orașe, să poarte arme sau să dețină titluri nobiliare. Care a fost, așadar, resortul care a declanșat excluderea românilor? Autorul îl indică fără ezitare: Ortodoxia. Mai ales după 1204, anul cuceririi Constantinopolului de către armatele cruciate occidentale, Papalitatea a declanșat o amplă ofensivă asupra lumii ortodoxe prin intermediul Regatului Ungariei. Românii din Ardeal vor fi considerați ne-creștini, numiți de obicei schismatici, uneori păgâni, supuși vexațiunilor și excluși din rândul nobilimii. "Termenul de "schismatic", folosit in lumea catolica, a avut de la început un astfel de sens, de dispreț si desconsiderare, pe când cel de "valah" (cu variante), folosit de mai toți străinii, a dobândit un astfel de sens treptat si numai in anumite limbi si împrejurări istorice. Întreaga expresie pusă între ghilimele în titlu – desprinsă dintr-un sir de înscrisuri latine din 1377, comentate mai la vale – sugerează răpirea unei avuții (materiale, morale, spirituale etc.) aflate în patrimoniul românilor ortodocși. Considerăm ca acest gen de răpiri, de despuieri, de frângeri sau smulgeri – de la țări, moșii, păduri sau sate până la credințe si visuri – au pecetluit pentru multe secole soarta românilor. Toate acestea vor fi explicate pe îndelete în lucrare (Tiberiu Hrihorciuc „Gazeta de Cluj”)." Concluzia, tulburătoare: vreme de 800-900 de ani un popor este marginalizat și împins la periferia societății, îi sunt răpite proprietățile funciare, îi sunt distruse lăcașurile de cult, românii suferă în condiția de iobagi, mână de lucru pe pământurile ”oaspeților” pentru vina de a fi ortodocși! >> Last edited by Decebal; 21.07.2013 at 19:41:28. |
|
#6
|
||||
|
||||
Sub egida Editurii BASILICA a Patriarhiei Române a apărut, cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, lucrarea cu titlul Jurnal de călătorie, autor mitropolitul Neofit Cretanul al Țării Românești, ediție îngrijită, introducere și note de Arhimandrit Nectarie Șofelea (București, 2013, 176p. – ISBN 978-606-8495-17-0). Neofit Cretanul a fost timp de 15 ani mitropolitul Țării Românești, între anii 1738 și 1753, după ce, înainte vreme, pentru o perioadă de timp destul de scurtă, a fost titularul scaunului mitropolitan din Mira Lichiei. Pe scaunul mitropolitan de la București a ajuns ca urmare a insistențelor domnitorului Constantin Mavrocordat. Ierarh luminat, știutor de carte, mitropolitul Neofit Cretanul a rămas în istoria Bisericii Ortodoxe Române ca un mare iubitor și fidel apărător al tiparului, sursă imediată de lumină pentru cler și credincioși deopotrivă, pe parcursul celor 15 ani de arhierie pe scaunul mitropolitan de la București tipărind peste 30 de titluri de carte (de slujbă, traduceri din literatura patristică sau lucrări teologice). Dragostea pentru cultură și dorința sa sinceră de a ajuta la luminarea poporului l-au determinat să întemeieze, prin eforturi proprii, o școală în mediul rural, la Pătroia, Dâmbovița, în jurul anului 1716, unde învățau gratuit copii țăranilor din sat, școală care a funcționat mai bine de două decenii după plecarea sa la Domnul. Dragostea față de popor l-a determinat să plece destul de des prin țară, dornic să cunoască realitățile prin contact direct cu slujitorii sfintelor altare, dar și cu credincioșii Bisericii, astfel, fiind cunoscute vizitele sale pastorale din anii 1746 și 1747 efectuate în Țara Românească. Jurnalul misionar pe care l-a întocmit cu meticulozitate, cu acest prilej, redactat în limba greacă, cuprinzând date istorice, geografice și etnografice, publicat un an mai târziu, în 1748 la București, reprezintă pentru oricine are curiozitatea să-l parcurgă o mărturie a erudiției ierarhului cărturar născut în Insula Creta, dar și a profundei sale trăiri spirituale, un păstor bun, format în cetatea Sfântului Ierarh Nicolae al Mirelor Lichiei. Jurnalul vizitelor canonice ale mitropolitului Neofit Cretanul, o frescă a stării Bisericii și a Țării Românești din jumătatea secolului al XVIII-lea, dincolo de bogăția și ineditul informațiilor, dar și de dulceața exprimării literare, reprezintă un izvor de cunoaștere și o călătorie duhovnicească, fapt pentru care recomandăm cu căldură această lucrare ca pe o lectură agreabilă în care cititorul îl însoțește imaginar pe autor. Lucrarea poate fi achiziționată potrivit Editurii BASILICA a Patriarhiei Române de la Librăria Cărților Bisericești (Intr. Miron Cristea nr. 6, accesul se face din strada 11 Iunie), Librăria „Ortodoxia” (Calea Victoriei nr. 45, lângă biserica Krețulescu), Galeriile „Cuvântul vieții”, prin comandă pe internet la adresa magazin@editurapatriarhiei.ro, precum și de la pangarele bisericilor și mânăstirilor din cuprinsul Arhiepiscopiei Bucureștilor. (text preluat din Nota editorială a cărții)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
La Editura „Cuvântul Vieții a Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a apărut recent, în Colecția „Păstorul cel Bun”, broșura „Despre posturi”, scrisă de Pr. Lect. Dr. Stelian Ionașcu. Aflați de aici, printre altele, care este rânduiala postului după învățătura ortodoxă, de câte feluri sunt posturile, care este rânduiala dezlegărilor, dar și câteva reguli adaptate la unele categorii de persoane. Lucrarea poate fi cumpărată de la Librăria Cărților Bisericești (Intr. Miron Cristea nr. 6), Magazinul „Ortodoxia” (Calea Victoriei nr. 45, lângă biserica Krețulescu), Galeriile „Cuvântul Vieții”, prin comandă pe internet la adresa magazin@editurapatriarhiei.ro, precum și de la pangarele bisericilor și mănăstirilor din cuprinsul Arhiepiscopiei Bucureștilor.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| recomandari editoriale | catalinabalhui | Generalitati | 12 | 13.11.2012 04:04:13 |
| aparitii editoriale | gratia47 | Stiri, actualitati, anunturi | 1 | 15.03.2008 00:52:04 |
|
|