![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
" Intemeierea Bisericii noastre, a avut loc la Cincizecime, atunci cand Duhul Sfant - in chipul unor limbi ca de foc - S-a pogorat asupra Sfintilor Apostoli, aflati in Ierusalim. Au fost botezati atunci ca la trei mii de suflete, constituindu-se astfel prima comunitate sau obste de credinciosi (cf. F. Ap., cap. II). Noua invatatura s-a propovaduit in Ierusalim, apoi in alte orase ale Tarii Sfinte, la inceput printre iudei. Din deceniul al cincilea al veacului intai, Sfintii Apostoli si-au inceput lucrarea misionara si in „lumea pagana”, potrivit poruncii pe care le-a dat-o Mantuitorul insusi inainte de inaltarea Sa la cer, de a invata si a boteza „toate neamurile” (Mat. 28, 19). Avem stiri doar despre lucrarea misionara a Sfintilor Apostoli Petru si Ioan, dar mai ales a Sfantului Pavel, din cartea „Faptele Apostolilor” (cu relatarea detaliata a celor trei „calatorii misionare” ale Sfantului Pavel) sau din Epistolele pe care le-au scris ei insisi. Trebuie sa retinem ca Sfantul Apostol Pavel si unii dintre ucenicii sai L-au propovaduit pe Hristos si in Peninsula Balcanica, deci in teritorii invecinate cu Dacia, unde traia pe atunci si o populatie traco-getica romanizata." - Istoria Bisericii ortodoxe romane http://sf.haralambie.tripod.com/id3.html deci eu asa stiu si asa cred ca Biserica noastra ortodoxa a luat fiinta atunci la cincizecime si este singura Biserica care poate afirma si sustine aceasta. de asemenea Biserica suntem noi crestinii ortodocsi deci atunci cand Hristos inca se afla pe pamant nimeni nu era inca crestin. "- Ce amestec este justificat cu celelalte credinte, cu celelalte biserici? - Biserica Ortodoxa este vesnica prin Hristos Dumnezeu, e netrecatoare, nu are nevoie sa se amestece cu nimic altceva ca sa nu se dilueze. Se apropie, dar nu se amesteca. Nici macar nu poti avea o relatie. Vin foarte multi oameni si ma intreaba ce sa faca: sa mai intre sau nu in bisericile in care s-au facut slujbe ecumenice? Eu le-am spus ca, atunci cand vor vedea ca se vor impartasi unii de la altii, sa nu mai stea. Dar nici asa. Ne temem de cuvintele Sfintilor Parinti care interzic sa stam sub acelasi acoperis cu ereticii. Ba canoanele spun ca nici cu crestinii necununati sa nu stai la masa, darmite cu ereticii. In cazul acesta ea nu mai e Biserica. De altfel e si prorocit ca toate organizatiile ecleziastice vor cadea groaznic si deodata, chiar si institutia Bisericii. Sf. Ignatie Briancianinov spune asta. Biserica decade prin primirea umanismelor. Umanismul este inchinare la idoli, iar dogma infailibilitatii papale este o latura a umanismului, dupa cum spune si Sf. Iustin Popovici, reinviind idolatria. Toti se inchinau si venerau Partidul ca pe un idol. Iar cei care au tacut si s-au supus ideologiei comuniste chiar siliti, socotesc ca sunt asemenea inchinatorilor la idoli." Par. Justin Parvu, "Glasul monahilor", nr. 4 (18)/ aprilie 2005 Deci sustin in continuare ca cei de alte confesiuni au alte realitati fata de noi deci adevarata noastra deschidere fata de cei care privesc la alte realitati este aceea de a face faptele lui Hristos , neclintiti fiind in credinta noastra ortodoxa. Odihneste-l, ajuta-l, iubeste-l, insa mintea si sufletul sa fie la Hristos ca sa fi ferit de smintelile umanismului care tot inchinare la idol se numeste.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|
#2
|
||||
|
||||
|
un exemplu am sa va dau acum . Traiesc in casa cu o filipineza crestina ce face parte din Biserica crestina spiritualista.
Acesti oameni cred in Hristos, insa toata Scriptura au rescris-o adaptand-o propriilor lor invataturi. Astfel ei au in cadrul adunarii lor, oameni asa zis dezvoltati spirituali care se numesc mediumuri si care, spun ei, iau legatura cu ingerii, Hristos si chiar Dumnezeu pentru a afla diverse lucruri. de asemenea mai cred in reincarnare, deci este un fel de crestinism amestecat cu hinduism. Deci Laura cum pot eu crede ca, aceasta crestina care crede si ea in Hristos si la fel propovaduieste iubirea de oameni, priveste aceleasi realitati ca mine dar din perspective diferite? ea iti spune: sunt crestina si studiez Biblia, insa eu vad clar ca nu e crestina si ce studiaza ea nu este Biblia noastra crestina. hristosul ei este fals, este unul dintre hristosii cei mincinosi.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
a) ÎNTEMEIEREA Bisericii este actul nevăzut (tainic) al Mântuitorului Iisus Hristos - Jertfa Lui personală, moartea pe Cruce. În sprijinul acestui adevăr, deocamdată doar două argumente scripturistice (pot fi aduse multe altele, din Scriptură și din Tradiție): "... pe această piatră voi zidi Biserica Mea și porțile iadului nu o vor birui" (Mt 16,18) - "piatra" este Jertfa Domnului. "...să păstoriți Biserica lui Dumnezeu, pe care a câștigat-o cu scump sângele Său" (FA 20,28) b) La Cincizecime are loc INAUGURAREA văzută a Bisericii, adică e ziua Ei de naștere, deschiderea Ei pentru continuarea lucrării de mântuire și sfințire a creștinilor, prin Duhul Sfânt, pe Care Hristos L-a trimis în lume, așa cum a promis Apostolilor. Facem deci distincție, noi creștinii ortodocși, între ÎNTEMEIERE și INAUGURARE. Ești, oare, de acord cu această distincție? |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Mă gândesc la încă o perspectivă de abordare a acestei probleme, una organică sau organismică:
a) mai întâi e Capul Bisericii, Hristos; temeiul Bisericii nu poate fi decât Capul; de aici vine, dealtfel, și caracterul SFÂNT și INFAILIBIL al instituției teandrice, fără de Care Biserica ar fi o simplă adunare omenească, trecătoare și supusă greșelii. Dacă temeiul e Hristos, prin Jertfa pe Cruce, atunci e desigur firesc să legăm întemeierea de acest temei. b) apoi vorbim și despre comunitatea (și comuniunea) credincioșilor, Care intră în Trupul Bisericii la Cincizecime, într-adevăr. E limpede că acum Biserica e inaugurată și începe să funcționeze în chip văzut, semnele doveditoare sau primele roade fiind cele consemnate în Faptele Apostolilor. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Presupunînd că ești de acord, Mihaela, cu această distincție cu rol de clarificare, dă-mi voie acum să mă întorc la sutașul Corneliu.
Din textul FA aflăm că sutașul a fost botezat (deși nu am găsit afirmația nicăieri explicit, literal, însă reiese din context) abia după ce Petru binevestește Evanghelia și, lucru minunat și extraordinar, Duhul Sfânt a căzut peste toți, revărsîndu-Se deci și peste neamuri. Fără ca ei să fi fost botezați cu apă și Duh Sfânt! Nici practica apostolică a punerii mâinilor nu a avut loc, după cum arată textul. Aflăm că abia apoi, după împărtășirea Duhului Sfânt, are loc și botezarea celor care îl însoțeau pe Corneliu. Cum vom considera deci? Făcea sutașul parte din Biserică, de vreme ce nu era botezat? Dar dacă nu făcea parte, dacă nu primise așadar Sfintele Taine, cum oare a primit Duhul Sfânt? Desigur, acesta e un caz excepțional, regula fiind că harul Duhului Sfânt se revarsă peste credincioși prin Sfintele Taine ale Bisericii. Însă e limpede că sutașul și oamenii lui sunt trăitorii unei excepții. Este așadar posibil ca harul să fie împărtășit oamenilor și în afara Sfintelor Taine, în afara Bisericii. S-a întâmplat măcar o dată, cu sutașul Corneliu, când Biserica era deja constituită. După cum s-a întâmplat de nenumărate ori în timpul lucrării Mântuitorului, când Biserica nu era nici întemeiată și nici inaugurată. Mulți oameni au fost mântuiți direct de Hristos, inutil să mai pomenesc acest adevăr. În concluzie, eu cred că în cazul sutașului harul s-a revărsat într-un mod asemănător cu ceea ce numim botezul dorinței, deși nu pot demonstra aceasta. E mai degrabă o analogie. Dumnezeu răsplătește pe Corneliu pentru viața sa sfântă, binecunoscută de oameni și care ajunsese, cum spune textul FA până la Însuși Dumnezeu. Ne miră pe noi aceasta? Ne lezează imaginea despre Biserică? Nu cred, mai ales când ne reamintim că "vântul suflă unde vrea"... Textul din FA nu aduce nici o lezare Bisericii, ci deschide mintea noastră spre adevărul că Dumnezeu hotărăște cine și pe ce cale este mântuit. Dar cum rămâne atunci cu afirmația că "nu există mântuire în afara Bisericii"? Last edited by cezar_ioan; 22.07.2013 at 02:40:00. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Aș mai întreba, pentru că în mesajul precedent am lansat o nedumerire și nici în restul textului nu sunt cu totul sigur de raționament, aș mai întreba: cum să înțelegem faptul că Biserica practica, îndeosebi în perioada de început, Botezul morților prin intermediul viilor?
Nu exprimă aceasta, oare, încrederea neștirbită a primilor creștini că harul Duhului Sfânt suflă chiar și în viața de dincolo, lărgind mereu Biserica? Nu lărgește aceasta perspectiva noastră despre Dumnezeu și om? Putem spune (și aici fac apel la cei care își laudă "gândirea", "luciditatea", "pragmatismul" și alte însușiri vrednice de laudă) că acei primi creștini erau naivi? Că aveau o credință fanatică ori pur și simplu imatură, copilărească? Sau, mai degrabă, că erau buni cunoscători ai puterii și iubirii lui Dumnezeu?... Noi suntem obișnuiți să concepem (didacticist, rod al catehismului de tip școlăresc) Biserica în două componente aflate în unitate: pe pământ cea luptătoare, în cer cea triumfătoare. Dar creștinii care au plecat din lumea aceasta și nu mai fac parte din Biserica luptătoare, timpul lor de pocăință scurgîndu-se fără prea multe roade, ajung oare în Biserica triumfătoare? Iar dacă nu ajung acolo, nu mai sunt creștini? Nu mai sunt în Biserică? Atunci de ce ne rugăm pentru ei? Că parcă spunea un nene pe aici, în mod insistent și dîndu-ne și nouă îndemn statornic, să nu ne rugăm pentru oricine, întrucât doar creștinii adevărați (ce-o fi asta, nu știu, dar sigur știe domnul respectiv) merită o lumânare. Încerc să pun oarecare noimă în multele impresii culese din dialogurile cu frații și nu prea reușesc. Uneori se revoltă logica, alteori credința... Mă ajută careva cu sfat lămuritor pentru întrebările de mai sus? Nu sunt foarte pretențios, ajunge un indiciu, o sugestie, un link spre zonele mai certe ale credinței. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
1 minut de googaleala te costa: The modern term itself is derived from a phrase "baptised for the dead" occurring twice in the New Testament (1 Corinthians 15:29), though the meaning of that phrase is an open question among scholars. Early heresiologists Tertullian (Against Marcion 10) and Chrysostom (Homilies 40) attributed the practice to the Marcionites, whom they identified as a heretical "gnostic" group.[1] Consequently the practice was forbidden by the Catholic Church, and is not practiced in modern mainstream Christianity, whether Catholic, Eastern Orthodox, or Protestant. https://en.wikipedia.org/wiki/Baptism_for_the_dead
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 22.07.2013 at 17:55:42. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Alin, vorbeam despre ceea ce e numit de teologii ortodocși "reversibilitatea credinței".
Noi o cunoaștem astăzi din practica botezării copiilor, când credința e mărturisită de nașii lor (în acord cu Mt 28,19, Mc 16,6, FA 8,12 etc.). Mai cunoaștem această reversibilitate și din Mt 8,5, Lc 7, 11-15 precum și din practica de azi a creștinilor - rugăciunile noastre obișnuite, unii pentru alții. Pomelnicul tocmai asta și dovedește, la fel lumânările și parastasele etc., etc. Cât privește practica Botezului substitutiv din perioada chiar a Apostolilor, adică botezarea unor oameni vii în locul celor care au murit nebotezați, găsim detalii în 1 Co 15-29, cu sublinierea practicii în versetul 29. E o dovadă serioasă care susține practica reversibilității Botezului în perioada apostolică a Bisericii. O menționează și unii autori în Dogmatică, în capitolul Taina Botezului. Consider că această practică evidențiază încă și mai mult una din însușirile esențiale ale Bisericii, aceea a comuniunii, a unității care crește între mădularele Ei prin Duhul lui Hristos Cel Înviat și pururi Viu. O făptuire a Legii Celei Noi; porunca iubirii, așadar. Îți mulțumesc, oricum, că te-ai străduit să mă ajuți cu un răspuns. Voi citi materialul, cât de curînd. Mulțumesc, Doamne ajută! |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
Subiectul îmi pare potrivit pentru o cercetare mai serioasă, pentru cei preocupați în mod profesionist de istoria Bisericii Primare. În ce mă privește, rămân pe de o parte cu informația că ulterior Biserica a respins practica (Tradiția, în aspectul ei dinamic, constă în diverse hotărâri și modificări operate de Biserică după nevoile sau mai exact cerințele vieții de credință autentice, după contexte și situații concrete, care au solicitat în mod imperios o hotărâre, de obicei sinodală) și pe de altă parte că în prezent astfel de practici sunt categoric în afara Bisericii (Ortodoxe, desigur). Centrală îmi pare că rămâne mereu întrebarea: care e folosul duhovnicesc al unei practici sau a alteia? Aici răspunde atât credinciosul, cât și duhovnicul precum și conștiința mai largă a Bisericii, așa cum funcționează ea în întrunirile sobornicești/ sinodale. O formulare de credință universal împărtășită în Biserică nu rezolvă însă problema trăirii și înțelegerii formulării și nici pe cea a folosului duhovnicesc pentru unul sau mai mulți. Ba dimpotrivă, aș zice, abia acum începe aventura: când un conținut al dreptei credințe, o învățătură unanim acceptată (măcar ca formulare, deși lumea înțelesurilor ei este uriașă și subiectivă foarte), se întâlnește cu persoana unică, concretă, în carne și oase, a credinciosului X sau Y. În acest context cred că are sens deplin titlul topicului propus de Laura. |
|
|