Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan
Îndreptățită sau nu, mândria face ravagii în oameni, asta-i cert.
Și, poate, tocmai pentru că mintea noastră îi găsește o oarecare îndreptățire (dar prost întemeiată, răsturnată în raport cu Dumnezeu), mândria continuă să locuiască liniștită în palatul gândurilor inimii noastre.
Pentru a contracara cât de cât "îndreptățirea" mândriei prin una sau altele dintre calitățile noastre, cred că e de folos să ne reamintim mereu "slugi nevrednice suntem..." (Lc 17,10), precum și "...dar nu eu, ci harul lui Dumnezeu care este în mine" (1 Co 15,10) și încă parcă mai mult "Ce ai pe care să nu-l fi primit? Iar dacă l-ai primit, de ce te lauzi ca și cum nu l-ai primit?" (1 Co 4,7)
Iar omul, câteodată, nu își amintește acestea doar pentru sine, cât mai ales pentru alții... Că nu se ține la rugăciune cu evlavie, că nu își ferește simțurile ș.a.m.d.
Mila Domnului peste noi toți!
|
Sfântul Vasile cel Mare aprecia că cel mândru "se vindecă dacă crede în judecata celui care a spus: "Domnul celor mândri le stă împotrivă, iar celor smeriți le dă har" (Iac. 4, 6), altfel spus dacă se teme de judecata la care va fi supusă mândria". Domnul Hristos însuși atrage atenția asupra urmărilor nefericite ale mândriei: "Oricine se înalță pe sine se va smeri" (Mt. 23, 12; Lc. 14, 11). Iar Marcu Ascetul spunea: "Când vezi vreun gând că-ți făgăduiește slava omenească, să știi sigur că-ți pregătește rușine".
Ca și smerenia, mândria prezintă două forme: una în care te consideri mai presus de ceilalți oameni și îi disprețuiești, și una prin care pui pe seama puterilor proprii darurile și reușitele (fizice, intelectuale, spirituale și materiale, sociale). Atunci când omul se concentrează pe sclipirea de bine și frumos din celălalt, fără a privi la defectele lui, are șansa de a se feri de prima formă de mândrie. Mai mult, așa cum învață avva Dorotei: "A se socoti mai prejos de toți se opune mândriei celei dintâi. Căci cum se poate socoti pe sine mai mare decât fratele său, sau înălța în ceva, sau defăima, sau disprețui pe cineva, cel ce se socotește pe sine mai prejos de toți". De asemenea, acceptarea ocărilor, a batjocurii, a necinstei sau defăimărilor sunt "leacuri tămăduitoare ale mândriei".
Iar al doilea tip de mândrie se vindecă prin rugăciunea neîncetată: "Cel ce se roagă totdeauna lui Dumnezeu, de se învrednicește să izbutească în ceva, știe de unde i-a venit ajutorul ca să izbutească și nu se poate mândri, nici nu-și pune cele izbândite pe seama puterii sale, ci le pune pe seama lui Dumnezeu și Lui îi mulțumește pururea și pe El îl roagă pururea, tremurând să nu cadă de la ajutorul Lui și să se arate slăbiciunea și neputința lui".
Mai mult decât orice altă patimă, mândria nu se poate tămădui prin eforturi proprii. Sfântul Ioan Scărarul ne-a lăsat un cuvânt care, până astăzi, stârnește în fiecare din noi o bună neliniște: "Pe cei neînfrânați poate că-i vor tămădui oamenii; pe cei vicleni, îngerii; iar pe cei mândri, singur Dumnezeu".