![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||||
|
||||||
![]() Citat:
Citat:
Asa-i? Citat:
"de obicei" nu spune nimic. Citat:
Inapoi la baze. Citat:
Chiar ca e ceva nou asta. Citat:
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Cataline, te-ai intrebat vredoata de ce, dupa inventia si perfectionarea aparatelor de pozat, nu au inlocuit icoanele in biserici? :))
Insa, mai bine decit au zis Decebal si Alin, fiecare cu stilul sau de prezentare a argumentelor, nu ar putea-o spune cineva. Deasemenea, excelenta pozitie are d-l profesor Ioan Cezar. Tu le ai cu paranormalul. Sincer, nu seamana cu "pozele" facute fantomelor in Albion sau alte locuri bantuite? De ce crezi ca atunci cind eram copii, forma psihologic suportabila pentruun copil de infatisare a fantomelor in reviste si filme animate era de "ceva-sub-cearsaf"? Cu alte cuvinte, ceva luminos de alb. Vrei sa iti arat poze cu "micii cenusii" scaldati in lumina infernala a "navei lor"? Sau, pe alta parte, e o manifestare nu a sf. har, ci a sf. photoshop sau minunatului gimp. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Asadar, exista si in paranormal poze cu corpuri luminoase, cele care nu sunt trucate parerea mea e ca sunt aparitii date de ingerii cazuti. Stim ca si ingerii cazuti se pot transforma in ingeri de lumina. In paranormal exista multe astfel de aparitii, ale unor forme sau obiecte luminoase. Nu inteleg ce spui, cred ca ai inteles tu ceva gresit. In cazul de fata, daca este ceva real, e o minune, nu ceva obisnuit. Adica numai cand ingaduie Domnul se poate arata o minune, de exemplu ca un sfant sa se vada inconjurat de lumina harului. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Asta spuneam, ca discernamantul in cazul minunilor tine de cercetarea duhurilor, de deosebirea intre minuni de la vrajmasul sau de la Domnul. Nu daca e trucat sau nu, am observat ca la catolici e preocuparea asta. Eu nu am intalnit in ortoodxie preocuparea daca cineva minte sau a facut un trucaj. Chiar in cazul icoanelor care izvorasc mir, se cerceteaza daca nu a ajuns din neatentie mirul acolo, nu daca umbla vreun mincinos si pacalitor prin biserici sa dea cu mir pe icoane. La atei probabil e preocuparea asta, ca se tem ca au facut credinciosii o conspiratie sa-i pacaleasca pe ei ca sa devina credinciosi si sunt suspiciosi la orice minune. De exemplu ca la Ierusalim Patriarhul a ascuns o lampa. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Decebal reafirma ceva gresit, am mai comentat acele citate. El spune ca doar cand cineva devine sfant sau induhovnicit poate vedea lumina harului izvorata de un sfant sau o alta minune. De fapt nu este asa, o poate vedea cand Domnul sau sfantul ingaduie sa fie vazuta. De exemplu in cazul Sfantului Serafim sau a Parintelui Paisie acei ucenici nu era sfinti si nici nu au devenit induhovniciti dintr-o data, doar ca cei doi sfinti le-au ingaduit sa vada minunea si lumina harului, facand minunea in prezenta lor. La fel spuneam de un sfant care lumina cand se ruga, cei din afara chiliei vedeau acea lumina.
Sfantul Grigorie Palama spune ca cei care pot izvori lumina harului pot fi doar cei induhovniciti, la asta se refera, nu la cei care pot vedea o minune. Si lumina de la Ierusalim e tot o minune si o pot vedea chiar si ateii, dupa ce trec de faza cu lampa ascunsa. Mai este un caz de discutat, cei care primesc harisma inainte vederii, care pot vedea si lucruri nevazute, dar acestia fac asta in mod constant si e adevarat ca sunt cei induhovniciti. O minuen tocmai de aceea e minune, ca sa o poata vedea si cel mai putin credincios, minunile nu sunt facute doar pentru a fi vazute de sfinti. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
O sa raspund si la celelalte puncte:
2. In caz ca nu s-a inteles, noi discutam de o minune, adica ce a ingaduit Domnul sa se arate. Cineva daca se duce si face poze la un botez nu va vedea asa ceva in poze si nu pentru ca acolo nu ar fi har. e de alta parte in cazul botezului e o stare speciala, de exemplu la inceput oamenii vorbeau in limbi dupa de erau botezati si li se puneau mainile, apoi nu mai vorbeau dupa Botez (cum dac penticostalii, care spun ca vorbesc in limbi tot timpul, trebuie doar sa se forteze putin). 3. Am raspuns. 4. Articolul si minunea nu se refera deloc la asta, la validitatea botezului catolic, am mai discutat asta. Se refera daca trebuie aplicata acrivia sau iconomia in cazul botezului catolicilor. Nici in cazul acriviei, nici in cel al iconomiei botezul catolicilor nu e considerat valid. Nimeni in ortodoxie nu considera ca tainele catolicilor sunt valide. Un simplu exemplu, daca ar fi asa niciun preot n-ar avea voie sa repete un botez valid, ar fi caterisit. Am precizat si eu ca nu sunt intru totul de acord cu concluziile articolului, ca toti catolicii trebuie primiti prin acrivie, iar cei primiti prin iconomie nu ar avea botezul. 5. Cum am spus, e vorba de o minune, adica ce ingaduie Domnul. la fiecare botez se priemste harul, dar noi nu-l vedem si nici nu poate fi filmat ceva. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Iar domnul cătălin2 văd că din nou bate câmpii cu grație, făcând comentarii totla pe lângă argumentul adus de mine. Mai este un argument pe care l-am adus înainte, și voi relua ceea ce am spus: Nu se susține ceea ce par că ar spune respectivele fotografii, iar argumentul foarte clar este că, după părerea mea, nu doar acel om botezat trebuia să strălucească așa. Având în vedere că acolo sunt și preoți, care nu doar că sunt botezați, dar mai au și harul preoției, mai se și împărtășesc din Sfintele Taine, în mod normal ar fi trebuit să strălucească și ei, și chiar mai mult decât acel individ botezat. Raționamentul este foarte simplu. Dacă acea poză ar fi surprins harul Botezului, atunci vă întreb dacă ceilalți credincioși, plus preoții sunt sau nu lipsiți de harul dumnezeiesc, și mai precis aici de harul botezului? Dacă am merge pe raționamentul articolului ar trebui să concluzionăm că doar acel om ar avea har, iar ceilalți, inclusiv preoții nu ar avea pentru că nu le strălucește imaginea în poză. Ceea ce este absurd. De aceea părerea mea este că ceea ce par că ar spune acele fotografii nu se susține din punct de vedere logic. Și prin urmare nu se poate trage vreo concluzie pe baza lor (concluzia privitoare la "marea confirmare"). Citat:
Citat:
Iar argumentul meu era foarte clar, dar văd că domnul cătălin2 bate din nou câmpii cu grație. Faptul că acela ar fi, chipurile, singurul botez ortodox unde s-ar fi surprins fotografic harul Botezului este extrem de suspect tocmai prin caracterul de singularitate, de unicitate a "evenimentului". Adică în aproape 2000 de ani de creștinism nu mai există nicio situație în care să fie "surpins" fotografic harul Botezului (sau mai bine zis manifestarea luminoasă a harului) ridică serioase semne de întrebare. Nu și pentru indivizii plini de superstiții și de figuri pseudo-creștine în cap. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ceea ce am afirmat eu, pe urmele Sfintei Tradiții a Bisericii, este că lumina necreată nu poate fi văzută în starea naturală în care ne aflăm, ci doar în condițille unei lucrări speciale a Duhului lui Dumnezeu asupra eventualului văzător. Ochii umani pot vedea lumina necreată a lui Hristos doar în condiția în care există o lucrare specială a Duhului Sfânt asupra lor, asupra minții umane a celor văzători; pe de altă parte, astfel de viziuni sunt accesibile, cel puțin în această viață, unui număr foarte restrâns de oameni, în funcție de alegerea Domnului și de râvna oamenilor (de a urca muntele cunoașterii, al gnozei). Asta este ceea ce spune teologia creștină răsăriteană, adică lumina necreată nu poate fi văzută decât prin lucrare supranaturală, adică prin lucrarea Duhului Sfânt, iar părerea lui cătălin2, cum că lumina necreată ar fi accesibilă în mod natural, ținând cont de ceea ce numim îndeobște natural, este complet paralelă cu și străină de teologia creștină. Deci se poate vedea foarte clar, acum după ce am reluat o parte din text, că am spus cu totul altceva decât a citit, interpretat și înțeles domnul cătălin2. Dealtfel aceasta este poziția sfântului Grigorie Palama, și reiau un citat pentru a vedea și mai clar: După Sf. Grigorie Palama, „Prin urmare, nici nu devine, nici nu se termină, nici nu se descrie și nici nu cade sub simțuri lumina Schimbării la Față a Domnului, chiar dacă a fost văzută cu ochii trupești, pentru scurt timp. Prin schimbarea simțurilor care a lucrat-o în ei Duhul, cei îmbunătățiți ai Domnului au fost mutați din cele ale trupului în Duh, adică pe acea tainică lumină, pe care nu o înțeleg cei care zic cuvinte necuviincioase despre ea.” Din citatul de mai sus se poate vedea foarte clar ce susține sf Grigorie, anume că lumina necreată este accesibilă datorită schimbării simțurilor pe care o lucrează Duhul Sfânt în cei văzători. Fără lucrarea Duhului Sfânt, fără lucrarea supranaturală adică, oamenii nu pot vedea lumina necreată. Dar asta nu înseamnă că lumina necreată poate fi văzută exclusiv de sfinți, deși tot sfântul Grigorie afirmă în celălalt citat ceva de acest fel. În al doilea rând, eu am vorbit foarte clar despre lumina necreată a lui Hristos, nu despre vreo "lumină a harului" izvorâtă de sfinți. Trebuie precizat că izvorul harului este Dumnezeirea, și prin urmare sfinții nu sunt, așa cum presupune în mod greșit domnul cătălin2, izvorâtori de har. Sfinții pot fi transmițători ai harului, "instrumente" prin care lucrează harul, dar în niciun caz izvoare ontologice ale harului. Așa stau lucrurile în teologia creștină, adică cu totul altfel decât își închipuie în mod greșit domnul cătălin2. Îl rog pe domnul cătălin2 să reproducă din citatele pe care le-am dat unde vorbește sfântul Grigorie Palama despre faptul că "lumina harului" ar izvorî sau ar putea izvorî din sfinți. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Acum vad ca noi discutam despre doua lucruri diferite, eu ma refer la har, care e acelasi lucru cu energia necreata si cu lumina si Decebal pare ca are alta intelegere. Lumina necreata este lumina harului, harul este energie necreata. Sfintii lumineaza cu lumina harului, pe aceasta tema a pornit si contradictia din timpul sfantului Grigorie Palama. Ca sa dau exemplu de "parintei si preotasi", cum ii numeste Decebal, Sfantul Serafim de Sarov, harul este lumina: http://sfantulserafimdesarov.wordpre...l-este-lumina/ Cel ce lumineaza la un sfant este harul, harul s-a pogorat la Cincizecime si era ca niste limbi de foc, adica luminoase. Redau ce am mai scris de trei ori si vad ca Decebal repeta acelasi lucru. Lumina aceasta, adica un sfant care lumineaza sau orice minune poate fi vazuta daca Domnul ingaduie sa fie vazuta acea minune, sa fie vizibila, nu daca i se schimba ochii celui ce vede, ca tot cu ochii vede. Acea lumina apare in plan fizic, nu se schimba cel ce vede, ci minunea devine vizibila cu ochii. Daca un sfant straluceste cu lumina harului poate fi vazut si de un ateu daca se uita acolo, pentru ca harul acela devine vizibil pentru orice ochi care privesc. Exista insa si cazuri in care doar unora li se arata, ceilalti nu pot vedea, cum e cazul cu convertirea Sfantului Pavel. Nu pentru ca Sfantul Pavel avea acum ochi mai ageri, ci pentru ca nu s-a aratat vederii celorlalti. exista de exemplu minuni in care un sfant nu mai e vizibil, desi el e acolo, dar ceilalti nu-l vad. La restul am raspuns chiar de mai multe ori, nu are rost sa repet aceleasi lucruri doua luni, ca pe topicul trecut, Decebal oricum va repeta ce crede si nu va tine seama de ce as scrie eu, am vazut asta pe topicul trecut si nu mai fac acelasi lucru. |
|