![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
"În ediția de astăzi a rubricii noastre „Memoria Bisericii“ continuăm seria prezentării preoților care la începutul regimului comunist din România au susținut grupurile de rezistență armate din munți. Ne oprim asupra preotului Petru Iana din Curtea, fostul județ Severin, născut la 1 octombrie 1903, în comuna Var. După absolvirea Academiei Teologice de la Caransebeș, tânărul Iana a primit darul preoției, la 1 ianuarie 1927 fiind numit în Parohia Curtea.
După instalarea regimului comunist, preotul Iana a avut legături cu maiorul Vasile Duma, liderul unui grup de rezistență armată anticomunistă care acționa în munții dintre localitățile Curtea, Pietroasa, Românești, Crivina, Sintești, adică în vestul județului Hunedoara și în estul Severinului. În acțiunea de amploare declanșată de Securitate pentru lichidarea grupului condus de Vasile Duma, la 8 septembrie 1950, preotul Petru Iana a fost arestat alături de alți locuitori din Curtea și din așezările împrejmuitoare. Câteva săptămâni mai târziu, a fost arestată și fiica sa, Maria Iana, studentă în anul II la Facultatea de Filologie din Cluj, pentru legături cu Vasile Duma. Potrivit documentelor de la Securitate și declarațiilor date de maiorul Duma la 4 iulie 1950, preotul Petru Iana ar fi fost recrutat în această organizație în primăvara anului 1949, furnizând bani, alimente și medicamente pentru cei care luptau în munți. De asemenea, ar fi participat la unele întâlniri avute cu maiorul Duma. În consecință, părintele Iana a fost inclus într-un format din 19 inculpați, majoritatea agricultori, intitulat „banda subversivă înarmată Țona Ion și alții“. Prin sentința nr. 559 din 29 martie 1951 a Tribunalului Militar Timișoara, părintele Iana a fost condamnat la 9 ani închisoare corecțională, iar fiica sa, la un an, pentru infracțiunea de „uneltire contra ordinii sociale“. Părintele Iana a cunoscut penitenciarele de la Timișoara (1951), Aiud (iunie 1951), Lugoj (decembrie 1954), Gherla (martie 1956), Jilava și Galați (noiembrie 1958). La expirarea pedepsei, părintele Iana a primit o decizie de domiciliu obligatoriu la Viișoara, în Bărăgan, pentru 48 de luni. După eliberare, la 1 februarie 1964 a fost numit preot la Parohia Sălbăgel, comuna Gavojdia, județul Timiș, unde a slujit până la 1 octombrie 1977, când s-a retras la pensie. La 9 februarie 1993 a trecut la cele veșnice. (Sursa: Ziarul Lumina) ![]() Last edited by Ekaterina; 09.08.2013 at 10:00:50. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
"Mulți preoți ortodocși au cunoscut ororile închisorilor din perioada comunistă în mai multe rânduri, atât în arestările din 1948-1952, cât mai ales după 1958. Un astfel de caz este cel al părintelui Ion Iftimie din comuna Dealu Morii, județul Bacău. Acesta s-a născut la 23 iunie 1909, într-o familie de oameni simpli din Tecuci.
După absolvirea Facultății de Teologie de la Cernăuți și a studiilor de Litere și Filozofie la Iași, în 1931 Ion Iftimie a fost hirotonit și numit paroh la Parohia Dealul Morii. Deși se înscrisese în Partidul Național Țărănesc, preotul Iftimie nu a militat, tot așa cum, în circumstanțele guvernării național-legionare, a procedat în Mișcarea legionară. A fost un cleric ales, mereu aproape de nevoile credincioșilor săi, un bun gospodar, un intelectual, un slujitor al cetății, practic un model pentru comunitatea care i se încredințase. La reforma agrară din 1946 s-a implicat pentru o justă împărțire a pământului către țăranii cu nevoi, care la reforma din 1921 nu fuseseră împroprietăriți. La alegerile parlamentare din 1946, cu toate amenințările forțelor de ordine, a fost în fruntea alegătorilor care cereau prezența tuturor reprezentanților partidelor politice în sala de vot. Din acest motiv, a fost reținut la Prefectura din Tecuci timp de trei zile. Pe fondul foametei din Moldova, în ianuarie 1947 a inițiat o solicitare către ierarhii ortodocși din Transilvania în vederea obținerii unui ajutor alimentar. Pentru acest demers, Protoieria II Zeletin l-a delegat să se deplaseze în Ardeal. Înainte de a pleca din localitate, părintele Iftimie a fost cel care a asistat la împărțirea justă a porumbului primit ca ajutor, după ce primarul își însușise o parte din cantitate. Înainte de a pleca în Ardeal i s-au raliat mai mulți săteni, gest care a îngrijorat autoritățile statului. S-a răspândit zvonul că preotul Iftimie pornește o rebeliune, iar primarul din Dealu Morii l-a denunțat la Prefectură că acesta ar merge în Ardeal la o întrunire politică. Părintele a fost reținut și chiar judecat pentru „instigare la rebeliune“. Pentru netemeinicia acuzației a fost achitat. În decembrie 1948, este arestat din nou, ținut în anchete, dar judecat abia în 1950. De această dată, Tribunalul Militar Galați l-a condamnat la 4 ani închisoare corecțională pentru „deținere ilegală de armament și găzduire de prizonieri“. Mai târziu avea să afirme, chiar în ancheta Securității, că arma găsită în turnul clopotniței bisericii în care slujea fusese pusă în mod intenționat, pentru ca la percheziție să fie găsită. A fost trimis la Canal, unde a muncit la Poarta Albă (februarie 1951), Valea Neagră (noiembrie 1951) și Galeșu (noiembrie 1952). În 1953 i se revizuiește procesul, însă primește aceeași pedeapsă. Deoarece o executase, la 17 iunie 1953 este eliberat. Revine în parohia sa, cu aceeași însuflețire de a sluji altarului și credincioșilor săi. Cu acordul autorităților de stat, în 1957 înființează un muzeu istoric în cadrul parohiei, fiind ajutat de parohieni cu diferite obiecte, mai ales monede vechi. Slujește altarului, predică, ține aproape de credincioși cu prudență pentru a nu deranja autoritățile. Cu toate acestea, la 16 iunie 1959 este arestat de Securitate. Din declarațiile unor membri ai comitetului parohial și ale altor cetățeni, părintele Iftimie era arătat că ar fi difuzat „materiale interzise, atât la domiciliu, cât și în biserică, pe care cu bună știință le-a difuzat în rândul cetățenilor pentru a fi comentate în mod dușmănos“. La percheziție i se confiscaseră „mai multe înscrisuri cu conținut diferit; mai multe monede din metale albe“. Nu a recunoscut nimic, pentru că nu era vinovat de nimic. La proces s-a comportat la fel, afirmând că a împrumutat unor credincioși cartea „Sfârșitul omului“, Catehismul și alte volume cu caracter pastoral. Totuși, Tribunalul Militar Iași l-a condamnat prin Sentința nr. 553 din 19 septembrie 1959 la 10 ani închisoare corecțională. La recurs, după o serie de amânări, instanța a concluzionat că materialele difuzate nu erau interzise și a trimis cauza pentru recercetare la Procuratură. Neexistând probe împotriva sa, la 9 iulie 1960, părintele a fost eliberat, după ce cunoscuse închisorile de la Bacău, Jilava, Galați și lagărele de muncă de la Periprava și Salcia." (sursa: ziarullumina) ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
In rubrica Memoria Bisericii a ziarului Lumina, este prezentat un alt marturisitor al perioadei comuniste: Marin Naidim. Acesta a fost coleg cu Virgil Maxim si este considerat de supravietuitorii temnitelor comuniste un exemplu de traire crestina.
"Marin Naidim s-a născut la 6 martie 1922, în familia unui agent fiscal din localitatea Râmniceni, județul Râmnicu Sărat. În iunie 1942 a absolvit Școala Normală din Buzău și, potrivit documentelor rezultate din ancheta Siguranței, ar fi predat conducerea Frățiilor de Cruce din același oraș lui Virgil Maxim. Deoarece în toamna lui 1942 se declanșase seria arestărilor tinerilor considerați că încă mai activează în Frățiile de Cruce, la 10 noiembrie, în timp ce se afla la Centrul de încorporare din Râmnicu Sărat, Marin Naidim a fost reținut și trimis în ancheta Siguranței din Buzău. După malaxorul torturilor din anchetă, la 1 decembrie 1942 este mutat, alături de ceilalți foști colegi, la Penitenciarul Ploiești. Este judecat în lotul FDC, grupul nr. 14 și condamnat prin Sentința nr. 14.409 din 3 decembrie 1942 a Curții Marțiale a Corpului 5 Teritorial Ploiești la 25 ani muncă silnică și anularea diplomelor pentru „strângerea de cotizații și contribuții pentru scopuri urmărite de asociațiuni interzise“ și „constituire de asociațiuni clandestine potrivnice ordinei de stat“. În câteva zile a fost trimis la Penitenciarul Aiud, unde a cunoscut regimul dur de detenție, care consta în hrană deficitară și multiple pedepse corporale, unele chiar în preajma sărbătorilor religioase. Cu toate acestea, Naidim s-a evidențiat printr-o aleasă trăire creștină, făcând parte din grupul misticilor alături de Valeriu Gafencu, Anghel Papacioc sau preotul Vasile Serghie. În septembrie 1944, pentru o lună, a fost transferat la penitenciarul din Alba Iulia, pentru ca mai apoi să presteze munci agricole în fermele de la Galda și Unirea. În aprilie 1948 a revenit în Aiud, găsind capela penitenciarului devastată de autorități, semn că regimul de detenție căpătase o altă traiectorie. Salvarea sa, ca și pentru mulți alți deținuți, a fost trăirea autentic creștină remarcată de numeroși memorialiști ai perioadei comuniste. În acest sens, Gabriel Bălănescu spune: „Marin Naidim domina prin comportament, cultură - făcută în închisoare - și o mare capacitate de iubire pentru toți cei din jur. În dormitorul unde se afla Naidim era o atmosferă deosebită de a tuturor celorlalte dormitoare. Aceeași atmosferă era și în echipele unde lucra. Un conflict, lucru frecvent în închisoare, cu Marin Naidim era imposibil! Îl depășea cu o abilitate demnă de un diplomat de carieră… Naidim era echilibrat și prin faptul că păstra o notă smerită a trăirii lui religioase. Numai un ochi foarte atent putea observa clipele de absență ale lui Naidim, când își făcea rugăciunea sau zilele când postea. În toate actele lui era de o extraordinară discreție, iar în discuțiile religioase nu căuta să-și impună punctul de vedere. Și-l impunea însă prin faptele lui lipsite de ostentație“. Între ianuarie 1951 și septembrie 1953, Naidim este trimis la muncă silnică la mina de la Baia Sprie, apoi revine la Aiud. Refuză reeducarea, motiv pentru care suferă numeroase pedepse din partea gardienilor. La 10 decembrie 1958, la o percheziție în celulă i se găsesc „două carnețele scrise cu cerneală și o cruciuliță confecționată din os“. Se ordonă o anchetă, iar Marin Naidim primește 10 zile izolare. A fost eliberat de la Aiud, printre ultimii deținuți, la 28 iulie 1964. Însă libertatea i-a fost ca o a doua temniță, deoarece Securitatea l-a urmărit la fiecare pas." ![]() Last edited by Ekaterina; 06.09.2013 at 16:21:10. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
„Șaisprezece ani - treisprezece de muncă silnică și trei de grea clandestinitate - reprezintă un capitol negru din viața unui om.
L-am început la 35 de ani și l-am încheiat la 52. Un capitol de calvar, căruia i-aș putea spune calvarul Aiudului, pentru că zece ani i-am petrecut numai la Aiud.“ Așa își începe depănarea amintirilor părintele Ioan Bărdaș în a sa carte „Calvarul Aiudului. Din suferințele unui preot ortodox“, apărută la editura bucureșteană Anastasia, în anul 1999. Era preot în Sâc, lângă Beliu, județul Arad, când într-o zi din anul 1948 un plutonier de jandarmi din Beliu îl anunța că se afla pe lista pentru arestare. Din acest motiv a plecat de acasă, urcând în munții Codrului pentru trei ani. Dar neajunsurile pentru Ioan Bărdaș începuseră mai înainte. În 1939, ca student la Academia Teologică din Oradea, era reținut pentru suspiciunea de răspândire de manifeste legionare. Fusese un denunț al unui țăran care în anchetă a recunoscut că era vorba de o altă persoană. Apoi, în primele zile ale ocupației horthyste din Oradea, tânărul Bărdaș a fost din nou reținut pentru suspiciunea de spionaj în favoarea statului român. A fost expulzat alături de alți români, care au cunoscut neajunsurile Diktatului de la Viena. După război, în 1945, Ioan Bărdaș a fost internat în lagărul de la Caracal, de unde își amintește cum se purtau discuții „de lămurire“ pentru ralierea preoțimii la frontul democrat inițiat de partidul comunist. După eliberare, Ioan Bărdaș a primit în slujire Parohia Sâc, azi Săliște de Beliu, fiind martor al alegerilor din 1946, falsificate de comuniști. Instalarea comuniștilor la putere i-a determinat pe mulți români să urce în munți, în așteptarea americanilor eliberatori. Astfel, părintele Bărdaș s-a implicat în rezistența de pe Valea Crișului Alb, uneori participând la ședințele acestui grup anticomunist. Așa s-a ajuns la situația din mai 1948, când părintele Bărdaș a fost informat de un plutonier de jandarmi că urma să fie arestat. Părintele a luat decizia de a urca în munții Codrului, alături de învățătorul Aurel Leucuța și „alți flăcăi“. Îi aștepta pe americani. Trei ani mai târziu, prin trădare, părintele era arestat, iar în martie 1953, condamnat la 20 ani de muncă silnică pentru activitatea în mișcarea de rezistență „Horea, Cloșca și Crișan“. În memoriile sale, părintele Bărdaș descrie regimul de detenție din timpul anchetei de la Securitatea din Arad, din penitenciar, dar mai ales din cele două locuri care l-au marcat: Canalul și Aiudul. Poate că vorbește prea puțin despre colegii de suferință, în schimb realizează o frescă aproape completă a universului concentraționar pe care l-a cunoscut. Descrie regimul de muncă obligatorie de la canal, hrana pe care o primea, pedepsele, spațiul concentraționar. Practic, prin lectura cărții sale, părintele Bărdaș ne introduce în ceea ce a văzut și a suportat. Părintele ne oferă o descriere a regimului de muncă de la Aiud, a perioadelor mai bune de detenție, legate probabil de schimbările în relațiile internaționale, despre nemulțumirile deținuților, ca de pildă greva de la Aiud din 1957, sau reeducarea orchestrată de colonelul Crăciun. Aspecte care nu pot fi eludate din lectura cărții pe care o propunem sunt cele legate de momentele de spiritualitate și cultură: prelegerile profesorului Ioan Petrovici, dar mai ales slujbele care se țineau la Aiud. Părintele Bărdaș vorbește de săvârșirea spovedaniei și a împărtășaniei, de ținerea, alături de alți preoți ortodocși, a Sfintei Liturghii „seci“, adică fără prefacere. Tot la Aiud, mărturisește Ioan Bărdaș, a învățat Sfânta Liturghie în limba greacă de la părintele profesor Dumitru Stăniloae. Iar acestea sunt numai câteva frumuseți din lectura cărții părintelui Ioan Bărdaș, o importantă sursă pentru cunoașterea și înțelegerea suferințelor îndurate în detenția comunistă." (sursa: ziarullumina.ro) ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
"În 1945 clerul ortodox știa că relația Bisericii cu statul comunist se va schimba dramatic, așa cum se întâmplase în URSS în anii 1920-1930. Regimul comunist a început prin a face din preot un funcționar public în 1945, pentru a folosi acest lucru ca armă de șantaj. În 1945 înființează Ministerul Cultelor, acum și cu inspectori locali, nu doar centrali ca până atunci. Religia este eliminată din școli în 1948, dar preoții nu mai aveau voie să facă catehism nici în biserică; dintre cultele religioase recunoscute oficial, această interdicție se aplica doar celui ortodox. Desființarea a circa 100 mănăstiri și scoaterea a mii de călugări din viața monahală are loc în 1959, prin decretul 410.
Cei patru patriarhi români din timpul regimului comunist au gestionat diferit relația stat-Biserică. Patriarhul Iustinian Marina (1948-1977) a creat un sistem tipic de relații cu statul, care i-au permis Bisericii să supraviețuiască în statul comunizat; el a organizat rezistența spirituală a modului de viață ortodox. În statele comuniste în care ierarhii s-au opus vehement reprimarea a fost foarte dură și biserica chiar a dispărut, așa cum s-a întâmplat în Albania, unde formele de viață religioasă au fost eliminate și din viața privată, nu doar din spațiul public. După 1945 regimul comunist a culpabilizat Biserica pentru discursul aniticomunist, pentru atitudinea din timpul războiului și pentru misiunea din Transnistria. Autoritățile au făcut presiuni foarte mari pentru ca Biserica să cedeze, iar ea a încercat să-și continue activitatea pastoral-misionară; în condițiile în care sistemul construia un sistem de instituții și mecanisme menite să scoată Biserica din societate, ei i-a rămas să activeze doar între zidurile proprii, dar strict controlată. Comunismul însuși era o religie; partidul concura cu transcendenul și Biserica s-a aflat într-un război rece cu regimul. Rezistența opusă de ea a fost manifestarea firească a misiunii ei: pastorația; mulți preoți au fost acuzați și condamnați de fapt pentru pastorația autentică pe care o făceau în parohia lor. Rezistența spirituală din închisori și mănăstiri a dat mărturisitori și martiri; ei nu au fost încă canonizați, ceea ce întârzie cunoașterea altor forme de rezistență. În timpul regimului comunist Biserica a fost o voce fără cuvinte; rezistența ei s-a dovedit eficientă dacă ne gândim că după 1989 formele de viață religioasă s-au coagulat rapid. Nu avem încă suficiente studii de referință pentru a judeca atitudinea Bisericii din timpul regimului comunist, dar putem constata că societatea românească de astăzi nu este secularizată. Dacă la începutul anului 1990 în toată Uniunea Sovietică existau 7.000 de biserici, în România erau 12.200. CNSAS nu deține toate documentele regimului comunist și principalul impediment pentru istorici este să aștepte sosirea informațiilor din alte arhive. Alte piedici sunt bugetul și personalul insuficient. Pe de altă parte se pune întrebarea cât de pregătiți suntem să aflăm istoria regimului comunist românesc. În timp ce alte țări își asumă trecutul cu victime, delatori și mărturisitori de credință și au înființat muzee ale comunismului, în România Camera Deputaților a respins în urmă cu două luni o asemenea propunere. Pentru a ne orienta avem nevoie de repere din trecut. Unitatea neamului românesc a fost păstrată timp de secole, pe deasupra granițelor, prin comunitatea de credință, de sânge și de limbă. A ataca astăzi Biserica nu este doar o modă, ci și o politică a UE. În actul fondator al Uniunii lipsește referirea la creștinism, iar Parlamentul European a respins anul acesta condamnarea comunismului, care a decimat Biserica ca instituție și a dat martiri și mărturisitori. Pentru formarea Statelor Unite ale Europei credința în Dumnezeu și sentimentul național se dovedesc incomode." (Alina Ioana Dida) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
"În efervescența creației literare din perioada interbelică, Vasile Militaru reprezenta numele unui poet cu destinație spirituală, chiar mistică, și cu producții satirice din cele mai versatile. Nu s-a remarcat în funcții publice, nu a militat în politică, în schimb a devenit cunoscut prin frumoasa lucrare intitulată „Psaltirea în versuri“, a cărei editare a fost încurajată de mai-marii Bisericii.
Mai puțin cunoscută este latura sa mărturisitoare în vremea persecuției comuniste. Vasile Militaru s-a născut la 19 septembrie 1886, într-o familie de plugari din Dobreni-Câmpurelu, din fostul județ Ilfov. A fost autodidact, la vârsta de 15 ani debutând în literatură, iar în 1919 publicând primul volum de poezii, cu titlul „Strop de rouă“. Este remarcat de Barbu Ștefănescu Delavrancea, Alexandru Vlahuță și Duiliu Zamfirescu, care îl ajută să se propulseze în lumea literaților. În 1927-1930 publică constant în ziarul „Universul“. Deoarece a publicat o fabulă cu aluzie la regele Carol al II-lea și Elena Lupescu, se retrage de la „Universul“ și scrie la „Porunca vremii“ sub pseudonimul Radu Barda. Este nemilos cu demagogia, servilismul, corupția, ipocrizia și indiferentismul față de poporul care cunoștea neajunsurile materiale. Totodată se dedică tot mai mult poeziei religioase, de respirație mistică, ajungând în 1933 să publice „Psaltirea în versuri“, în 10.000 de exemplare, lucrare premiată de Academia Română. Prin activitatea sa s-a înscris și pe plan social, prin apariția, în 1936, a volumului „Cântecile crinului“, cu menirea, potrivit afirmației sale, „să contribuie la propaganda împotriva alcoolismului care face atâta prăpăd la noi“. La instalarea regimului comunist, poetul Vasile Militaru avea deja un trecut care oricând putea fi considerat pătat de „antecedentele politice“. Deși împotriva sa s-a invocat infracțiunea de „omisiune de denunț“ privind un grup de tineri care ar fi propagat idei monarhiste, culpă care l-ar fi trimis în justiție, totuși la 19 decembrie 1951 a fost reținut și trimis în detenție administrativă, motivul real fiind activitatea sa publicistică interbelică. A fost purtat prin penitenciarele de la Rahova, Ocnele Mari, Jilava și lagărele de la Ghencea și Fundulea. A fost eliberat la 9 decembrie 1952. După eliberare, Vasile Militaru a continuat să frecventeze parohia de care aparținea, Biserica Cașin din București, din al cărei consiliu făcea parte. Era un apropiat al preotului Dumitru Manta, la fiecare ședință a consiliului parohial recitând din poeziile sale alcătuite mai ales în timpul detenției. Uneori mergea la Pitești, unde soția lucra la Teatrul de Stat. S-a apropiat de preotul Ion Postelnicescu de la Biserica „Sf. Vineri“, în timpul vizitelor pe care i le făcea împărtășindu-i din creația sa poetică, într-un cerc format din fosta elită piteșteană. Însă aceste atitudini normale pentru oameni de cultură și credincioși ai Bisericii au fost curmate de organele de represiune comuniste. La 8 ianuarie 1959, Vasile Militaru era arestat de către Securitate, pentru a fi anchetat într-un lot de 14 persoane, printre care și preotul Postelnicescu. A fost torturat, intimidat și anchetat pentru fabulele care i s-au găsit la percheziție: „Un congres de interes pentru oameni cuânțeles“ și „Doi câini - fabulă fără morală“, prima făcând aluzie la congresul PCUS din 1956, iar a doua, la cele două zone ale Berlinului, de est și de vest. De asemenea, ancheta s-a axat pe creația poetică religioasă, în special cea scrisă în perioada primei detenții, mai apoi dactilografiată și difuzată în cercurile în care se manifesta. Este vorba de „Psalm“, în 23 de strofe, scris la Jilava în decembrie 1952, de „Crăciun 1951“ și „Strigăt către Domnul vieții“, ultimul scris la Fundulea, în octombrie 1952. Anchetatorii au concluzionat că Vasile Militaru „s-a întâlnit cu învinuiții și a purtat discuții dușmănoase la adresa regimului democrat-popular din RPR, la adresa URSS și a întregului lagăr socialist“, acuzându-l de „uneltire contra ordinii sociale“. Prin Sentința nr. 390 din 20 iunie 1959 a Tribunalului Militar Craiova, Vasile Militaru a primit o condamnare de 20 de ani temniță grea. De la Pitești a fost mutat la Ocnele Mari, unde la 8 iulie 1959, orele 17:30, a decedat. Nu a fost singurul din acest lot care a mărturisit până la trecerea la cele veșnice. Părintele Ion Postelnicescu a fost un alt mărturisitor, despre care vom vorbi într-o ediție viitoare. (sursa: ziarullumina.ro) ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Despre securitate ce se poate spune? Lupu isi scimba blana, nu?
|
|