![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Chiar așa să fie? "Nimic ne e obligatoriu"? Măi să fie! Și aici nu mă refer la subiectul concert, tocmai pentru că "nimic" se referă la tot.
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Morala creștină nu operează cu noțiunile de obligatoriu vs. opțional, ci cu valoarea supremă a binelui vs. maladia spirituală a răului. Nu putem spune: "este obligatoriu să-L iubești pe Hristos", ci "este BINE să-L iubești pe Hristos". Dacă religia ar fi fost obligatorie, atunci Tatăl nostru nu ne-ar mai fi adresat îndemnul plin de iubire: "alege viața"!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ș-atunci, dacă nu respectăm cele sus-spuse și ne tot întoarcem buzunaru' când pe față, când pe dos, arătându-i Domnului Dumnezeului nostru, ca unui precupeț, că nouă ne arde de tocmeală și nu suntem dispuși să răsturnăm punga cu "talanți" pe masă, de ce ne trecem "ortodox" ca normă de prezentare, și nu scriem apăsat "mâglisitor new age" spre a nu mai exista echivocități în înțelegere? |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Îmi puteți arăta unde anume, în textul mesajului citat de dvs, am contestat sau am relativizat porunca iubirii? M-am referit la cu totul altceva și nicidecum la New Age: m-am referit la respectul lui Dumnezeu față de libertatea noastră! M-am referit la faptul că Domnul Dumnezeul nostru, Care "vrea ca toți oamenii să se mântuiască și la cunoștința adevărului să vină" (II Tim2, 4), ne-a creat liberi, având inclusiv putința de a I ne opune, de a face ca voia Sa eternă - aceea a mântuirii noastre - să nu se împlinească. Minunat este Domnul Dumnezeul nostru Care, în dragostea Sa infinită și necondiționată față de fiecare dintre noi, Își limitează atotputernicia, Se smerește de dragul libertății noastre căci Hristos, așa cum scria atât de minunat părintele Dumitru Stăniloae, ne răâne alături chiar și-n revoltele noastre împotriva Lui! Paul Evdokimov arăta, în lucrările sale "Vârstele vieții spirituale" și "Cunoașterea lui Dumnezeu în tradiția răsăriteană", faptul că, pe Cruce, Domnul Hristos, împotriva Lui Însuși, a luat partea noastră. Ce ar mai fi de adăugat? Cum am putea slăvi dragostea lui Dumnezeu? Căci orice cuvânt al nostru, în contrast cu lumina veșnică și infinită a iubirii Sale covârșitoare, rămâne banal... "aramă sunătoare și chimval zăngănitor"... Slavă lui Dumnezeu pentru toate!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca Last edited by laurastifter; 18.08.2013 at 22:39:38. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Ori e poruncă, ori "nimic nu e obligatoriu"?! "Nimic nu e obligatoriu" cât ține creșa duhovnicească în care trecerea de la gânguritu' spiritual la articularea scripturatică se face prin bâlbâieli, încercări ratate, căderi, împiedicări, da' odată ajunși la o clasă mai mărișoară, pentru a lua coronița la finele anului, nu mai bâjbâim printre rigori, ci ni le însușim, asumăm și ne adaptăm "obligativităților" știind că acestea înseamnă izbândă, mântuire, salvare. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Initial am decis sa nu postez pe acest subiect. Apoi am vrut sa scriu despre dimensiunea spirituala a icoanei, dar am renuntat si am sters ceea ce am scris. Ultima varianta, cea la care am decis in cele din urma sa raman este o scurta prezentare a dezbaterilor asupra posibilitatii de existenta a icoanei.
Pentru inceput trebuie spus ca Tertulian, Clement din Alexandria si chiar Origene s-au pronuntat impotriva icoanelor inca din sec III. Motivul lor avea la baza teama ca paganii crestinati nu vor vedea diferenta intre idolii lor si sfintele imagini. Secolul IV debuteaza printr-o decizie sinodala luata la Elvilla (Spania) care prin canonul 36 interzice asezarea imaginilor in biserici sau zugravirea pe peretii acestora. Decizia este sustinuta de Epifanie din Salamina si de Eusebiu din Cezareea. Partea interesanta este ca Eusebiu ofera date despre iconografia primei jumatati a sec. IV chiar daca pozitia sa este iconoclasta. Sf. Vasile cel Mare este cel care sustine ca cinsitea icoanei se transmite sfantului reprezentat si nu lemnului pe care acesta este pictat, in timp ce Sf. Ioan Gura de Aur face o paralela intre functia icoanei si cea a predicii. De mare ajutor in argumentatie ne este si cererea Sf. Nil Sinaitul care cere zugravirea scenelor din Noul si Vechiul Testament, pentru ca "acela care este neștiutor de carte și nu poate să citească dumnezieștile Scripturi, prin contemplarea picturii își va aduce aminte de faptele minunate ale celor care au slujit adevăratului Dumnezeu". Regret, dar e tarziu, voi continua maine doamnelor si domnilor. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Obiecția mea se referea la folosirea termenului "obligatoriu" în privința sărutării icoanelor, precum și în privința oricărui alt aspect al vieții spirituale. Dumnezeu nu ne obligă, nu ne constrânge, ci ne propune, ne învață, ne invită, ne cheamă să-L urmăm. "Dumnezeu îl imploră pe om să se mântuiască" - exprima această idee, într-un mod atât de curajos, părintele Rafail. Hristos nu constrânge niciodată! Dacă nu mă credeți pe mine, aveți, atunci, încredere în Sfântul Ioan Gură de Aur și-n atâția alți Sfinți Părinți sau, mai sigur, în Însuși Acel Care a spus: "dacă vrea cineva să vină după Mine...". Acum nădăjduiesc că mi-ați înțeles ideea. Păzirea poruncilor, faptele credinței, constituie, potrivit dogmaticii ortodoxe, una dintre cele trei condiții esențiale ale mântuirii subiective/ personale (alături de har și de credință). Dar nu sunt obligatorii, nu în sensul că am putea ajunge la mântuire și pe o altă cale (relativism dogmatic și etic), ci în sensul că Dumnezeu nu ne obligă să acceptăm viața veșnică pe care El ne-a dăruit-o. Darul - expresie a iubirii dintre Dăruitor și primitor - se poate oferi și primi doar în mod liber. Fără libertate, raiul n-ar mai fi rai, ci infernul cel mai înspăimântător pe care mintea omenească și l-ar putea imagina. Căci ce infern mai cumplit ar putea scorni imaginația noastră, dacă nu ideea unei fericiri fără libertate? Acesta era "paradisul" terestru imaginat de ideologii regimurlor totalitare. Raiul lui Hristos, însă, este rai pentru că pentru că este fericire, este fericire fiindcă este eternă libertate, este libertate fiindcă esența lui este iubirea, este iubire și cunoaștere fiindcă raiul înseamnă, în sensul cel mai profund al cuvântului, comuniunea cu Dumnezeul cel Treimic al iubirii! Hristos în mijlocul nostru!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Laurastifter, îndepărtez formulările reverențioase și recurg la adresarea domestică de tipul frate-soră, ceremonia băștii ridicate și mânușițelor sărutate pretinde aportul "domnilor și doamnelor" pe care-i găsim în mai toate registrele sociale, aici însă doresc să încheg o familie-hristică în care intimul "tu" să fie înaintea rigidului "dumneavoastră". Am renunțat la politețurile exagerate pe forum - nu le găsesc a fi păguboase, da' nici benefice-n relaționările dintre noi -, chiar dacă odinoară am întrebuințat saluturile protocolare. Mântuirea mă obligă la înțelegerea corectă a libertății, cu alte cuvinte, cine vrea s-ajungă la izbăvire alege să nu fie-n servitutea patimilor și să nu-și iobăgească simțurile, nepunându-le-n șerbia păcatului. Alegerea – termen care definește taman libertatea – mântuirii conduce firea omului spre starea sa naturală, și anume facerea voii Domnului nu din poziția de captiv al voințelor dumnezeiești, ci întrunind condițiile celui liber. Și-n societatea umană, o libertate nedublată de responsabilitate este răspunzătoare de anarhia creată. Paradoxurile libertății sunt cele care dictează conduita lui "a fi" prin angajamentele și îndatoririle conținute de atributul civic. În condiții de mântuire, libertatea înseamnă NEATÂRNARE de patimi, INDEPENDENȚA față de ispită, IEȘIREA DIN PRIZONIERATU' greșelilor. În rest, cine nu vrea mântuire e liber să aibă rele înțelegeri asupra dispenselor personale. Last edited by stireana; 07.09.2013 at 00:38:26. |
|