Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Spiritualitatea ortodoxa
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 27.08.2013, 18:51:07
arwein's Avatar
arwein arwein is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 07.01.2010
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 582
Implicit

Pentru cei care au citit Patericul Egiptean cu emotie (ca mine) am propunerea:
Reply With Quote
  #2  
Vechi 17.09.2013, 13:45:53
Stanca Stanca is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 26.11.2010
Locație: Timisoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 26
Implicit

"Scrieri alese" ale Sf. Ioan Casian.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 17.09.2013, 20:29:50
sophia sophia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.593
Implicit

Tocmai am citit cartea "Pelerinul rus" si o recomand.
Este foarte interesanta.

http://www.librariasophia.ro/carti-P...rus-so-33.html

Un om obisnuit care dupa necazuri in viata porneste in pribegie purtand la el Biblia si cautand sensul rugaciunii "Doamne Iisuse Hristoase fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul". Doreste sa afle cum se poate rugaciune din inima. Un monah care ii devine duhovnic il invata multe legat de aceasta rugaciune si ii daruieste Filocalia.
Omul isi continua drumul dupa moartea duhovnicului citind asiduu Filocalia si rugandu-se necontenit. In drumul sau intalneste si altii ca el, i se intampla lucruri bune, oameni buni.
Povesteste frumos...
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape
Reply With Quote
  #4  
Vechi 09.10.2013, 15:45:18
sophia sophia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.593
Implicit

Tocmai am terminat "Cararea Imparatiei" a lui Arsenie Boca.
Nu am inteles mare lucru.
Se bazeaza in mare parte pe Vechiul Testament si este greu sa pricepi anumite lucruri.
Da, anumite lucruri ar fi interesante.
Are si un mare capitol de genetica al carui rol nu l-am inteles.

Voi ce ati inteles din cartea aceasta, ce va placut?
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape
Reply With Quote
  #5  
Vechi 09.10.2013, 20:50:36
stoicadorina's Avatar
stoicadorina stoicadorina is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2013
Religia: Ortodox
Mesaje: 154
Implicit Memorii de Valeriu Anania

Aparuta la editura Polirom in 2008 la cativa ani dupa plecarea la Domnul a preasfintitului si scriitorului Anania Valeriu.

"Vine o vreme cand viata ta se cere rostita si altfel decat in graiul conventiilor sociale, mai adevarat adica si mai de-a dreptul, si atunci, in lipsa de altceva, ti-o iei de la capat pe amintiri, de-a rostogolul, ca apa muntelui poticnita-n pietre, si o duci pana unde poti. Memoriile mele sunt departe de a fi complete, mai cu seama in ultimile capitole, pe care le-am scris biciuit de timp. Dar asa cum sunt, ele se vor si se propun o marturie nu numai a unei lumi, ci si a unui suflet.E vorba de sufletul meu"

O carte de exceptie, v-o recomand. Citind-o am inteles ca pana la urma toti suntem oameni cu lipsuri, cu patimi, cu neputinte indiferent ce sau cine suntem. O carte pe care nu o uiti oricate carti ai citi.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 09.10.2013, 22:30:47
DragosP's Avatar
DragosP DragosP is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 6.591
Implicit

O corectură mică, cu scuze: preasfințitul a trecut la Domnul în 2011.
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat!
"Trebuie sa mori înainte de a muri
Pentru a nu muri atunci când mori"
Reply With Quote
  #7  
Vechi 25.10.2013, 00:52:23
tot-Laurentiu's Avatar
tot-Laurentiu tot-Laurentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.11.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 553
Implicit

Citat:
În prealabil postat de sophia Vezi mesajul
Tocmai am terminat "Cararea Imparatiei" a lui Arsenie Boca.
Nu am inteles mare lucru.
Se bazeaza in mare parte pe Vechiul Testament si este greu sa pricepi anumite lucruri.
Da, anumite lucruri ar fi interesante.
Are si un mare capitol de genetica al carui rol nu l-am inteles.

Voi ce ati inteles din cartea aceasta, ce va placut?
Iti recomand cartea lui Konstantin V Zorin intitulata: "Enigmele ereditatii. Pacatele stramosilor si genele urmasilor"
Acolo se gasesc multe explicatiii din punct de vedere stiintific, cat si citate de la Parinti harismatici, Sfintii, din Biblie sau unele exemple de cazuri concrete din viata de zi cu zi.

Dupa ce citesti aceasta cartea, cred ca vei intelege mai clar ce vrea sa spuna Parintele Arsenie Boca si care este rolul capitolului despre genetica.
Parintele Arsenie Boca, dupa parerea mea, se refera la inclinatiile mostenite de la parinti si stramosi. Nu se mostenesc pacatele lor, ci anumite urmari, anumite predispozitii despre care au vorbit si alti sfinti, cum ar fi Sf. Luca al Crimei care era si el medic. Cate ceva despre asta a vorbit si Cuv Paisie Aghioritul.

Trebuie stiut ca Botezul sterge si vina si pedeapsa pentru păcate, dar el nu nimiceste si urmările păcatului strămosesc, cum sunt: slăbirea vointei si inclinarea spre rău, pofta inimii, suferintele, bolile si moartea.

Ca cineva sa fie intarit de Taina Sfantului Botez, trebuie sa conclucreze cu Harul Sfântului Duh primit la Botez, insa pentru asta, trebuie ca haina botezului sa fie pastrata cat mai curata (inclusiv prin spovedanie, pocainta, staruinta in bine si lucrarea virtutilor) fiindca datorita pacatelor. Hristos primit la Botez in inima noastra sta acoperit de zgura pacatelor, iar omul orbecaie prin intuneric si se lasa, cel mai adesea, târât de aceste năravuri moștenite genetic, fiindca sufletul ajunge rob trupului, ci nu invers.

Sf Kosma Etolul spunea: "Faceti trupul rob si sufletul stapan si va veti numi oameni!"
Iar Cuviosul Paisie Aghioritul si altii spun ca "trupul trebuie supus duhului"
Astea sunt niste realitati duhovnicesti ci nu dochetism cum mai vorbesc cate unii ce se cred mari teologi la nivel de teorie!

Last edited by tot-Laurentiu; 17.10.2016 at 17:37:45.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 26.10.2013, 17:29:53
tot-Laurentiu's Avatar
tot-Laurentiu tot-Laurentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.11.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 553
Implicit

Autor: Jean-Claude Larchet
Editura: Sophia
Titlu: Terapeutica bolilor spirituale si Terapeutica bolilor mintale


În complexul uman, nici un element nu poate acționa fără să fie implicat celălalt element.Carnea fără suflet nu poate realiza nimic, nici sufletul fără carne, dar din diferite motive diferite: trupul are nevoie de suflet ca să trăiască și să se miște, în vreme ce sufletul are nevoiede trup ca să se manifeste, să se exprime și să acționeze asupra lumii exterioare. Căci trupul este slujitorul, organul sau instrumentul sufletului, instrument indispensabil exercitării funcțiilor lui de relație cu lumea și manifestării facultăților lui în condițiile existenței pământești.

Iată de ce, atunci când trupul se descompune, sufletul nu se descompune o dată cu el și rămâne nemuritor, căci el nu se găsește la vederea altcuiva, ci poartă, ca pe o esență, viața în sine”.

Nebunia de origine somatică

Sfinții Părinți nu ezită să recunoască anumitor forme de nebunie o origine fiziologică, întâlnindu-se în aceasta cu concepțiile medicale cu preț în epoca lor. Beția psihică rezultată din absorbirea de alcool sau de droguri reprezintă dovada unei astfelde origini pentru anumite forme de delir sau de halucinație. Este vorba aici de substanțe toxice exterioare trupului, care, prin intermediul acestuia, au generat tulburări psihice. Dar unele deliruri pot avea drept cauze și afecțiuni intrinsece trupului. Astfel, febra, simptom comun multor boli, constituie o sursă frecventă pentru acestea. Nemesius din Emesa atribuie anumite rătăciri ale imaginației unei leziuni a ventriculelor anterioare ale creierului. La fel, Sfântul Grigorie de Nyssa admite drept cauză posibilă a delirului afecțiunea phrenes-urilor: „O, știm, delirul nu provine numai din beție: boala membranelor care înconjură părțile laterale ale creierului, e însoțită, după spusele medicilor, și de o slăbire a gândirii – ei numind această boală phrenitis, de la cuvântul phrenes, care reprezintă numele dat acestor membrane”. Sfântul Grigorie de Nyssa se plasează astfel de partea celor care cred că starea proastă a meningelor produce dezechilibru mintal. Sfinții Părinți notează, de asemenea, că anumite forme de paralizie sunt însoțite de o distrugere a facultăților, mintale și-l scot pe om din minți. Influența organismului asupra dezordinilor psihice nu se limitează pentru Sfinții Părinți doar la cazurile enunțate anterior: „În ceea ce mă privește, scrie Sfântul Grigorie de Nyssa, recunosc cu ușurință că precumpănirea afecțiunilor fizice tulbură adesea inteligența și căstările trupului slăbesc activitatea naturală a rațiunii”. Sfântul Ioan Gură de Aur afirmă, larândul lui: „Datorită unor mici schimbări în constituția trupului, sufletul este tulburat în numeroasele funcții ale sale”. Sfinții Părinți adoptă pentru formele de nebunie de care este vorba aici, la fel ca pentru bolile trupești, categoriile cele mai obișnuite ale medicinii bizantine, care sunt, în esența lor, cele ale tradiției hipocrato-galenice. Aceste afirmații sunt însoțite, totuși la Sfinții Părinți de un anumit număr de precizări care, situându-le în cadrul antropologiei creștine, le deosebesc de tezele naturaliste și evită erorile unei perspective deterministe, mecaniciste sau materialiste. Pe de altă parte, dacă se admite că o alterare lezională sau funcțională a anumitor organe ale trupului pot genera tulburări ale psihismului, tulburări care, în anumite cazuri, se supun categoriilor nebuniei, asta nu înseamnă că sufletul se găsește localizat în acele organe.„Atunci când mi se spune că activitatea duhului este slăbită sau chiar dispare în întregime în anumite stări ale trupului, scrie Sfântul Grigorie de Nyssa, eu nu văd în asta o dovadă suficientă pentru a circumscrie puterea duhului unui anumit loc”. Potrivit antropologiei patristice, sufletul posedă o esență proprie și nu se poate reduce la trup; nu este determinat de el. cu toate acestea, trupul îi condiționează activitatea, este organul lui, instrumentul lui necesar. Fără el, sufletul nu se poate exprima, nici nu-și poate realiza vreuna din posibilitățile lui de expresie. Pentru ca sufletul să se poată exprima normal în el, cu el și prin el, este indispensabil ca trupul să fie pe de-antregul apt pentru funcția lui instrumentală, așa cum este în mod natural, în starea lui de sănătate, fiind hărăzit acestui scop de către Creator. Dar dacă o afecțiune atinge unul din organele trupului de care sufletul are nevoie ca să acționeze și să se manifeste, expresia psihică se va găsi perturbată, răsfrângând, în propriul ei fel, tulburarea organului ei mediator. Sfântul Grigorie de Nyssa explică o parte aacestei concepții recurgând la o metaforă clasică: „În realitate, considerăm întregul trup construit în felul unui instrument muzical; așa cum, adesea, instrumentiștii sunt împiedicați să-și arate talentul muzical datorită scoaterii din uz a instrumentului de care se folosesc, care s-a stricat cu timpul, s-a spart într-o cădere, sau pe care rugina sau mucegaiul l-a făcut inutilizabil, în așa măsură încât nu mai răspunde, chiar dacă cel care-l atinge este un flautist de primă mână, așa și duhul, care se comunică prin întreg instrumentul său și care atinge fiecare organ într-o manieră spirituală, potrivit naturii sale, nu-și exercită activitatea normală decât acolo unde totul se află potrivit ordinii naturii; dar acolo unde slăbiciunea unei părți împiedică lucrarea lui, el rămâne fără efect și fără eficiență. La fel, el face casă bună, de fapt, cu tot ce respectă ordinea naturii, dar rămâne străin față de tot ce se depărtează de ea”. El mai notează: „În orice organ al complexului uman, care are o activitate proprie în sine, puterea sufletului poate rămâne fără efect, dacă organul în chestiune nu se păstrează potrivit ordinii naturale”. Din această concepție decurge o consecință de mare importanță: în cazul în care unele tulburări psihice sunt legate de o afecțiune somatică, ele nu sunt tulburări ale sufletului însuși, ci ale expresiei, manifestării lui. Sufletul, dincolo de aceste perturbări aparente, nu este afectat el însuși; el rămâne neatins în esența lui. Ioan din Singurătate, care recurge la aceeași comparație ca și Sfântul Grigorie de Nyssa, explică aceasta foarte clar: „Pentru ca să-ți dai seama că natura sufletului este separată, în profunzimea intelectului lui, de membrele trupului, el este impulsionat de simțurile celui din urmă, bagă de seamă că atunci când se produce o rănire a unuia din organele interne, fie la creier, fie la inimă, nu natura sufletului este rănită, ci este afectată acțiunea pe care acesta o exercită prin acele organe. Când este stricată o coardă de vioară, sau o țeavă de orgă, nu degetul care le atinge este afectat, ci acțiunea artistică adegetului este împiedicată să se manifeste prin corzile viorii sau ale țevii, și pentru că aceste componente prin care arta se face auzită au fost stricate, însăși acțiunea mâinii asupra lor este redusă la tăcere, fără ca arta să fi dispărut din mână și fără ca mâna să fi fost afectată în același fel, știința sufletului este păstrată prin natura lui, iar acțiunea lui se servește de organe. Căci dacă însăși natura sufletului s-ar revela prin trup, ea ar putea și să profereze un cuvânt simplu”. Distincția operată de Sfinții Părinți este de cu totul altă natură decât aceea care ar putea părea aici mai la îndemână, aceea dintre duh și suflet. Când în suflet apar tulburări, ele nu ating numai latura „psihică”, duhul rămânând neatins. Sfântul Grigorie de Nyssa arată că duhul însuși (nous) este afectat. Deci, sufletul întreg (inclusiv duhul) este atins de tulburări,dar numai, o repetăm, în acțiunea lui prin mijlocirea trupului. Nu există posibilitatea ca această acțiune să fie distrusă sau modificată în însuși sufletul: numai trupul este cel care îi împiedică realizarea normală și îi deformează expresia. Tulburarea nu se sprijină în nici un fel pe o parte a sufletului sau pe anumite funcții ale sale, ci peste forma manifestării lui, pemedierea expresiei lui. Nu se găsesc schimbate decât modul în care se revelează trupul și înfățișarea acestuia prin intermediul trupului. Puterile diferite ale sufletului rămân în sine neschimbate, și ar opera și s-ar manifesta din nou în mod normal dacă trupul ar ajunge din nou apt să exercite funcțiile care se raportează la el. Tulburările psihice care se relevează în acest caz nu sunt deci tulburări ale sufletului decât dintr-un punct exterior de vedere. Nebunia, care în anumite forme ale ei denumește aceste tulburări, nu este aici, la drept vorbind, o boală a sufletului, ci o boală a trupului. De aici, o serie de consecințe importante. În primul rând, pe această concepție se întemeiază posibilitatea și chiar necesitatea unei terapeutici pur fiziologice. Deoarece sufletul nu este afectat în sine, ci cauza este pur somatică și se deosebește de cea a altor boli nu prin natura, ci prin consecințele ei, tratamentul trebuie să fie practicat nu de către un „medic al sufletului”, ci de un medic obișnuit. În al doilea rând, tratamentul va trebui să aibă drept unică misiune de a readuce trupul/instrument în starea lui normală, de a-i reda ordinea naturii lui, astfel încât să permită sufletului rămas intact în esența lui să se exprime din nou normal prin intermediul său, adică fără ca manifestarea lui să se găsească perturbată de tulburarea organului lui mediator.

Continuarea aici
Reply With Quote
  #9  
Vechi 01.11.2013, 20:15:38
valer.cosma valer.cosma is offline
Member
 
Data înregistrării: 21.05.2011
Mesaje: 59
Implicit

Ce zice-ti de "Istoria lui Dumnezeu" de Karen Armstrong,, aparuta la editura Nemira? Poate omul sa scrie o istorie a lui Dumnezeu, si sa fie obiectiv? Poate marginitul sa cuprinda nemarginitul?
Reply With Quote
  #10  
Vechi 13.04.2014, 12:49:53
AlexandruTudoran AlexandruTudoran is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 17.03.2013
Mesaje: 1
Implicit Incerc si eu sa pun cat mai multa emotie

Citat:
În prealabil postat de arwein Vezi mesajul
Pentru cei care au citit Patericul Egiptean cu emotie (ca mine) am propunerea:

Ai mai gasit ceva ce recomanzi referitor la Pateric?Orice.
Poate talcurile cuiva...
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Ati citit... timeea89 Generalitati 11 23.01.2015 11:36:59
Ne-a citit la morti! bitaionela Vrajitoria 21 20.06.2011 21:24:41
Merită citit ! cristiboss56 Resurse ortodoxe on-line 20 26.04.2010 10:07:36
Ce carti de misiologie-sectologie ati citit? Mirean Secte si culte 22 14.04.2009 12:56:42
Daca a citit cineva truthtostone Generalitati 0 22.11.2008 13:23:27