![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Imi place foarte mult morala ortodoxa, si modul in care explica aceasta originea raului. O consider mai buna decat psihologia. Dar atat. Cand vine vorba despre cauza suprema, religia esueaza, sau poate nici nu-si propune sa dea explicatii. Morala ortodoxa e pana la urma un set de reguli care trebuiesc respectate pentru ca o societate sa traiasca in pace. Acuma, cum se ajunge de la invataturile morale la dorinta de a trai vesnic ? Pe undeva stim raspunsul, intai ti se reveleaza ca tu ar trebui sa fii nemuritor, si apoi ti se spune ca pentru asta trebuie sa nu furi, sa nu ucizi, etc. Daca ti s-ar spune ca nu exista viata vesnica, ti-ar mai putea cineva impune aceleasi reguli morale, ar mai avea acelasi efect? Frica, frica de Dumnezeu este o alta cauza care tine anumiti oameni in frau. Cunosc oameni care nu fura, nu ucid, nu mint, si asta fara sa pomeneasca niciodata de Dumnezeu sau de viata de apoi. Pur si simplu, asa e felul lor. Last edited by iliegh; 26.09.2013 at 19:28:36. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
La un moment dat, încântat de modul în care Copilul rezolvă o problemă de șah (pe care eu, recunosc, nici n-o "miroseam") îi spun, ușor exaltat: "Tudor, tu nu mai ești șahist, ești deja teolog!" De-acum îngăduie să transcriu dialogul, cam cum mi-l amintesc: Tudor: Iar începi, tati?...:) Eu: Obișnuiește-te, te rog, cu faptul că nu eu te învăț teologie, ci tu. Eu îți torn literatură, tu îmi dai direct miezul. Eu ambalajul, tu conținutul. Tudor: Tati, te roooog, hai înapoi la problemă...! Pleeeeease!.... Eu: OK. Vrei, totuși, să îți amintești de David? Când era adolescent, cu Goliat, cu praștia... Tudor: Ce-i cu el acum? Eu: David, purtat de Duhul Sfânt, s-a smerit cu oile, cu toată ascultarea față de tatăl lui, și astfel a trecut de la păstorit la teologie, precum tu ai urcat de la șah la teologie, purtat de darul lui Dumnezeu. Tudor: O, tată, tată... O, iartă-mă... și Dumnezeu să mă ierte... (aici pune capul în piept și se îmbujorează la față) dar trebuie, trebuie tată, să îți spun: te înșeli atât de mult... Gândești răsturnat, tată, iartă-mă! Eu: Cum așa, fiule? Tudor: Tată, mai întâi îți spun că sunt două locuri unde greșești: confunzi darul lui Dumnezeu cu Duhul Sfânt (deși aici știu că avem mult de discutat, eu cred că asta faci) și răstorni raportul dintre nevoință și har. Eu: ...??? Tudor: Tată, David nu a fost purtat de Duhul Sfânt pentru a paște oile și a asculta de tatăl lui, pentru ca mai apoi, din cauza asta, să îl învingă pe Goliat. Ci, dimpotrivă, pentru că mai întâi David s-a smerit, cu puterea lui de copil, să pască oile și să asculte de tatăl lui, Duhul Sfânt l-a găsit vrednic să Îi fie vas ales. Dacă David nu făcea mai întâi lunga școală a smereniei, dacă el nu se silea să pască oile și să asculte de tatăl lui, Duhul Sfânt nu l-ar fi însoțit în lupta cu David. Eu: îhî...!... Tudor: Așa faci și cu fumatul: spui că nu ai rugăciunea îndeajuns de puternică pentru a învinge, prin ajutorul Duhului, patima ta și ispita vrăjmașului. Dar, tată, mai întâi renunță să mai fii prieten cu țigara! Jertfește pofta asta, cum ai făcut cu berea. Apoi, abia apoi, găsindu-te curat, mă rog, ceva mai liber, Duhul Sfânt va veni peste tine și vei primi harul de care îți e atât de dor... Tu ai ales să fumezi, tu alegi să renunți. E doar treaba ta, tată... Prietenia ta cu Duhul Sfânt va începe cu adevărat doar când vei începe să semeni cu El... Jertfește! E ca la șah: sacrificiul unei figuri, la momentul potrivit, îți aduce victoria. Cum răspunzi tu la chemarea "Lasă toate ale tale!" când nu poți lăsa țigara aia dintre degete?... O, tată, tată... Apoi au urmat câteva detalieri, câteva noi discuții pe marginea eșichierului și, peste toate, multă rușine din partea mea și multă bucurie, că, iată, fiul meu mă bate nu doar la șah ci și la Teologie. Așadar, tocmai pentru că ești nemuritor, devine important cum anume îți alegi nemurirea (ce fel de nemurire), iar nu invers! Nu din alegerea noastră derivă nemurirea ci, tocmai pentru că suntem nemuritori prin darul lui Dumnezeu (este imposibil ca omul să moară, Dumnezeu este Gentleman și nu își retrage darul ci doar îl lasă spre administrare omului - despărțirea sufletului de trup nu este moarte, ci trecere la un alt plan al ființării omului!), avem un reper forte pentru alegerea modului în care vom fi în veșnicie: în intimitate cu Dumnezeu (și nu se poate intimitate fără onestitate de sine, mai întâi) sau fără Dumnezeu. Alegerea se petrece aici. Acum. Și rodește pururea și în vecii vecilor. Last edited by cezar_ioan; 27.09.2013 at 03:07:03. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Citat:
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Mă silești să încerc o mărire de suflet. Dar ca Laura, noblețe, tot nu am, orice-aș face.
OK, fie, mă bucur că apreciezi. Oare dialogul e relevant pentru Iliegh? Și oare e corect cum zice Tudor? Chiar nu știu... Dar mi-a părut un "comentariu" pertinent la problema ridicată în topic. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Citat:
Tudor are dreptate. Parerea mea. Cometariul este profund si rezolva anumite intrebari din acest topic. foarte inteligent baiatul tau. Sa iti traiasca!
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|
#6
|
|||
|
|||
|
WOW, ce megaminciuna! Oare ce scop ai avut pentru aceasta minciuna? Oare ce bucatica de realitate ai prelucrat in mintea ta?
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
[quote=iliegh;535673]
Acuma, cum se ajunge de la invataturile morale la dorinta de a trai vesnic ? Pe undeva stim raspunsul, intai ti se reveleaza ca tu ar trebui sa fii nemuritor, si apoi ti se spune ca pentru asta trebuie sa nu furi, sa nu ucizi, etc. Iliegh, sintem ORICUM nemuritori, problema este unde iti petreci nemurire... Nu depinde de ce faci in viata zcurta, ca sa fii nemuritor. |
|
|