![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
"Neștiința este maica tuturor relelor. Ea este unul dintre cei trei uriași puternici ai diavolului (alături de uitare și nepăsare), sub ocrotirea cărora se furișează toate patimile în suflete. De aceea omul are datoria să lupte necontenit pentru alungarea neștiinței din sine" (Marcu Ascetul).
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
"Adevărata dragoste de aproapele nu numai că nu dă pe față neajunsurile aproapelului său, ci, dimpotrivă, se străduie, pe cât e cu putință, să le ascundă sub acoperământul său din fața ochilor tuturor oamenilor." (Sf. Efrem Sirul)
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Cuvântul „ortodoxie” înseamnă dreaptă mărire. Este un cuvânt grecesc, un termen grecesc, care nu s-a tradus în limba noastră ci a rămas așa cum este în limba greacă, dar însemnătatea lui pentru noi, ca să înțelegem și noi ce înțeleg grecii care au creat acest termen, este „dreaptă mărire”. Noi ne numim pe noi înșine ortodocși ca să ne deosebim de ceilalți creștini care nu sunt ortodocși, ci sunt, zicem noi, eterodocși. Ce înseamnă eterodox? Străin de Ortodoxie, străin de dreaptă mărire.
Ortodoxia ca dreaptă mărire se revarsă în aducerea de mărire lui Dumnezeu, deci noi suntem ortodocși pentru că aducem dreaptă mărire lui Dumnezeu și dacă nu aducem dreaptă mărire nu suntem ortodocși. Și ceilalți creștini aduc mărire lui Dumnezeu, dar nu mărirea cea dreaptă, pentru că nu au credința cea dreaptă. Cei care, de pildă, nu cinstesc pe Maica Domnului, nu pot avea dreaptă mărire pentru că nu au dreaptă credință. Ori noi ca cinstitori ai Maicii Domnului avem dreaptă mărire pentru că facem legătura între Domnul Hristos și Maica Domnului, mama Domnului nostru Iisus Hristos. Și așa mai departe, nu stărui acum în amănunte. Sigur că se pot aduce multe lucruri care mărturisesc dreapta mărire pe care o avem noi. Cine zice „ortodox” știe ce zice, adică zice creștinii care nu sunt de credințe străine de Ortodoxie ci sunt așa cum suntem noi, cu credința ortodoxă, cu dreaptă mărire. Sigur că pentru a avea dreaptă mărire trebuie să ai dreaptă credință. Nu poți să ai dreaptă mărire dacă nu ai dreaptă credință. Deci, ori zicem drept măritori creștini, ori zicem drept credincioși creștini, în realitate e același lucru în două înfățișări. La slujbă, de pildă la Sfânta Liturghie, se spune: „Pe voi pe toți, dreptmăritorilor creștini, să vă pomenească Domnul Dumnezeu întru împărăția Sa, totdeauna, acum și pururea și în vecii vecilor”. S-ar putea spune foarte bine: „Pe voi pe toți, ortodocșilor creștini, să vă pomenească Domnul Dumnezeu întru împărăția Sa, totdeauna, acum și pururea și în vecii vecilor”. Prin urmare noi ne definim ca ortodocși, ne numim ortodocși, drept măritori, și ne manifestăm ca ortodocși prin ceea ce are Ortodoxia ca specific, adică prin ceea ce e reprezentată Ortodoxia. (Părintele Teofil Părăian, Gânduri bune pentru gânduri bune, Editura Mitropoliei Banatului, Timișoara, 1997, p. 10-11)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
De ce în Biserica Ortodoxă mai mult se vorbește și nu se fac prea multe?
Măi cârcotașule, se fac multe în Biserica Ortodoxă! Cum nu se fac multe? Uite: conferințe, Liturghii... Cine știe câte masluri sunt acum în oraș, câte sfeștanii, parastase, prohodiri de mort... Se fac copii în Ortodoxie, se măresc parohiile. Știți? Se nasc! La maternitatea din Arad, vreo 2-3-4 copii tot s-or fi născut în ziua asta. Și s-a mărit parohia! Cantitativ... Se fac foarte multe lucruri în Ortodoxie, numai că noi credem mereu că ceea ce nu vedem nu se face. Trebuie să ne mai spălăm un pic pe ochi și să vedem că se fac suficient de multe lucruri. Dar nu încercați să transformați Ortodoxia în instituție de stat - e tocmai problema despre care vă spuneam! Nu o lumizați! Nu-i cereți Ortodoxiei să schimbe becurile din Aula Magna de la Facultate. Sau nu-i cereți Ortodoxiei să bată, în locul vostru, icoana deasupra tablei. Asta nu e treaba Sinodului Bisericii Ortodoxe, că doar nu o să vină toți episcopii României să facă toți același lucru în același timp ca să-i vedem toți făcând lucrul acesta. Sigur că e alt ritm, că vă deranjează faptul că vin catolicii și fac tam-tam-uri cu ce lucrează ei, că vin protestanții și neoprotestanții, care-s chiar mai tam-tam-iști decât ceilalți, dar credeți-mă că în Africa nu tobele se aud primele, atunci când e vorba de o faptă! În Africa, prima dată se aude plânsul copilului. Deci celui care nu plânge nu i se bate toba. Nu vă mințiți că trebuie să găsiți soluții din astea zguduitoare de conștiințe. Acelea vin pe măsură ce veți deveni voi conștiințe care să zguduie conștiințele. Mă simt jignit de o astfel de întrebare câtă vreme eu, ca preot ortodox, sunt Președintele Crucii Albastre pe România, lucrez în două proiecte de orfelinat, lucrez, împreună cu alți prieteni de-ai mei, în două sau în trei edituri, publicăm trei reviste, scoatem cărți, predau la catedră, spovedesc... Nici eu nu știu câte mai fac. Mă mai duc și la Arad... Cum să nu se facă nimic în Ortodoxie? Se face! Numai ortodocșii noștri cârcotași și bloggeri sunt prea leneși să facă și ei câte ceva la rândul lor. Faptul că tăiați o bucată de pită și-i dați amărâtului pe stradă, credeți-mă, ne duce tot la faptul că Ortodoxia face ceva, pentru că voi aparțineți unei Biserici, nu unei clici necioplite! „Tag*ma jefuitorilor”, vorba lui Vladimirescu... (Preot Conf. Dr. Constantin Necula, Creștinism de vacantă, Editura Agnos, Sibiu, 2011, pp. 191-192)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
|||
|
|||
![]()
„Omul l-a părăsit pe Dumnezeu, s-a abătut în gol, s-a zdrobit în păcat. Și Dumnezeu Se golește în însuși spațiul păcatului, poartă fără păcat drept trup al Său trupul păcatului și îl sfințește. Se revarsă ca un parfum în noroiul grețos și îi transformă mirosul greu în bună-mireasmă. Trăiește viața cotidiană a omului și-i dă un sens, o umple de veșnicie. Lucrează cu mâinile, pentru a arăta că truda zilnică cea mai monotonă are un scop și un conținut veșnic. Simte suferința, întristarea, agonia. Nu e nimic în viața omenească, nicio formă din această viață pe care să nu o fi trăit El Însuși. Și merge până la moarte. Căci oriunde ne-am găsi vrea să fie aproape de noi. Dacă suntem disperați, trebuie să știm că Hristos este alături de noi ca Unul care a cunoscut disperarea. Dacă suntem neliniștiți, Hristos este alături de noi ca Unul care a cunoscut neliniștea. Dacă suntem părăsiți, dacă suntem singuri, trebuie să știm că nimeni n-a fost mai singur ca El, Care a fost părăsit pe cruce de Tatăl Său. Oricât de jos am cădea, Hristos este mai jos de noi, pentru că S-a păgorât la iad. Iar când murim, Hristos ne așteaptă în abisul morții noastre” (Panayotis Nellas)
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 05.04.2014 at 00:57:13. |
#7
|
||||
|
||||
![]() ![]()
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Cugetari din Dharma | florin.oltean75 | Alte Religii | 1983 | 10.01.2018 09:08:51 |
Cugetari si Citate Ortodoxe | adorcrysti | Generalitati | 90 | 12.11.2014 21:55:18 |
Cugetari despre Hristos | florin.oltean75 | Generalitati | 55 | 07.04.2012 10:13:01 |
Cugetari de Craciun | florin.oltean75 | Generalitati | 5 | 25.12.2011 20:14:10 |
Cugetari Folositoare pentru Suflet | NECTARIE | Generalitati | 87 | 12.02.2011 08:39:36 |
|