![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Pregatirea teologica ar trebui sa corespunda cu duhovnicia, pentru ca 'este teolog cel care se roaga, si cel care se roaga este teolog'. (Sigur, adesea nu se intampla asa...) Cred ca suntem de acord in aceasta privinta.? In fraza citata de tine imi permisesem o ironie...
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Am făcut vreun comentariu referitor la ironie?...
![]() Eu m-am legat de ceea ce susții: Și dacă vei citit cu atenție tot mesajul pe care îl susții, vei observa că pregătirea teologică e un idol mai presus de ascultarea de duhovnic (care îți cunoaște starea ta duhovnicească și știe mai bine decât tine ce e potrivit sufletului tău și implicit mântuirii tale). Last edited by ovidiu b.; 15.12.2013 at 23:20:49. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Daca observi sunt doua persoane, cea citata e Laura, nu Fani.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Citește aici și vei înțelege: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...0&postcount=66
Priceput acum, Cătălin? |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cu continutul general al mesajului Laurei am zis ca sunt foarte de acord, insa sigur ca daca iei o fraza separata, oricare (inclusiv din Evanghelie, de altfel) ii poti da si un sens neortodox. Deci, fraza Laurei pe care o citezi sigur ca poate fi inteleasa in sensul in care zici, dar mie mi se pare exagerat sa vorbesti de 'idoli'. Banuiesc ca este de la sine inteles pentru Laura ca profesorul respectiv este si un om care se roaga (un teolog in sesul de care ziceam mai sus, caci daca este doar teolog academic ce valoare are teologia, oare?), nu orice teolog. Profesorii mei pentru care am respect si pe care 'ii ascult' intr-un anume fel (fara insa nicidecum sa imi fac idoli din ei) sunt si oameni cu credinta si traire. Banuiesc ca si ai ei.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) Last edited by Fani71; 16.12.2013 at 00:18:03. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Am făcut referire la tot mesajul pe care, de altfel, tu îl susții...iar ceea ce am citat aici a fost doar un exemplu.
Trecând peste mica neînțelegere, citind tot mesajul, te las pe tine să deduci pe ce loc e cunoașterea teologică (atât personală cât și cea a duhovnicului) și pe ce loc e duhovnicia. Last edited by ovidiu b.; 16.12.2013 at 00:41:42. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Apoi, sa afirmi ca duhovnicul nu cunoaste stararea ta duhovniceasca si de aceea nu il asulti cand nu intelegi rational(!), e o mare problema.Cred ca stiti de sectele rationaliste din Vest. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Depinde de duhovnic si depinde de ierarh si depinde de profesor. In primul rand crestinul trebuie sa asculte de Dumnezeu care se arata si se maifesta prin invatatura Bisericii. In principiu episcopul este garantul invataturii Bisericii. Dar asta nu merge automat, in mod magic: odata cu hirotonia, hopa, Dumnezeu ar garanta ca tot cei ii iese din gura este ortodox. Deci fiecare crestin trebuie sa ia luare aminte. Exista si episcopi care au cazut in erezie, si exista si episcopi corupti si tiranici si prosti etc etc. In cazul meu actual, nu vreau sa dau multe amanunte pentru a pastra anonimitatea, dar se intampla ca episcopul meu actual tocmai ca este foarte bun teolog academic dar dpdv duhovnicesc si strict uman nu am mare incredere in el. Deci nu ma incadrez in critica ta... In principiu duhovnicul ne cunoaste starea duhovniceasca, dar nici asta nu merge automat. Si chiar daca nue-o cunoaste si ne da un anume sfat uneri este bine (si un duhovnic adevarat accepta) sa o luam si pe calea ocolita de a nu ii urma sfatul. Pot spune din experienta ca atunci cand nu l-am ascultat, mai tarziu s-a dovedit ca el avusese dreptate; insa el nu m-a pus sa il ascult, mi-a dat doar un sfat. Iar faptul ca nu i-am urmat sfatul imediat a fost o experienta de viata dureroasa, dar folositoare pentru mine, pana la urma. Se exagereaza in ortodoxia actuala cu ascultarea de duhovnic. Se copiaza un model monastic pentru mireni - or un mirean nu este sub ascultare in acelasi fel ca un mirean. Un mirean (mai ales casatorit) este si sub ascultarea de sot/sotie, care este o persoana mai apropiata decat duhovnicul. Duhovnicul ar trebui sa fie o persoana mai avansata duhovniceste decat noi care sa ne poata indruma, sa ne dea sfaturi, nu sa ne tina sub o ascultare neconditionata. Ca tot se vorbea de taierea voii si asceza, strict necesare, da, sunt foarte de acord, dar ele iau alte forme pentru oamenii casatoriti cu familie. Ia sa vedeti ce trebuie sa ne mai taiem noi voia in fata sotului/sotiei copiilor si obligatiilor si responsabilitatilor de familie. Sigur, este in duhul dragostei - cum ar trebui sa fie orice ascultare. (Si da, sigur, nu in detrimentul credintei) Problema cu ascultarea este ca ea ar trebui sa existe in relatie antinomica cu libertatea. Cele doua nu ar trebui sa se excuda, ci sa se complecteze antinomic.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Problema e că episcopul meu are o opinie despre invatatura Bisericii. El este convins că este adevărata invatatură a Bisericii, dar eu cred că el este în erezie. Ce fac atunci? Pentru mine e clar: îmi urmez propria părere. Dar nu pot să nu mă mai întreb uneori dacă nu cumva greșesc. Abordarea asta a mea seamănă teribil de mult cu erezia protestantă în care fiecare din ei crede după cum îl duce pe el capul, după cum citește el însuși în Biblia lui. El cu Biblia, eu cu Dogmele și Canoanele. Însă instanța ultimă care decide ce este adevărat, sunt eu, nu reprezentantul legitim al Bisericii. Aici mă încurc: eu fac ascultare numai cât vreau eu. Dar dacă eu sunt cel greșit și duhovnicul, (pe care eu îl cred eretic) este cel corect, nu rămân eu în greșeală? Dacă în loc să caut un duhovnic care să corecteze pe mine caut un duhovnic care să corespundă convingerilor mele nu se cheamă că împlinesc versetul cu " – își vor grămădi învățători după poftele lor"? |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Deci acel gen de neascultare, de care spui, este cel corect. Inspirat si dedicat credintei. Last edited by Barsaumas; 17.12.2013 at 08:01:45. |
|