![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
- Mântuirea nu depinde de loc, ci de starea sufletească. În orice loc vă puteți mântui și în orice loc puteți pieri. Primul înger între îngeri a pierit. Apostolul (se înțelege: Iuda - n.n.) între apostoli, în prezența Domnului însuși a pierit. Iar tâlharul - și pe cruce fiind, s-a mântuit... - Amintiți-vă de Atena și de predica Apostolului Pavel... Dionisie a crezut, dar ceilalți au spus: „Ce tâlcuiește acest vorbitor în deșert?” - Viața duhovnicească, fară îndoială, nu se supune influenței mediului extern și poate înflori în orice loc și în orice situație: căci ea se află toată în alcătuirea lăuntrică și nu se înclină în fața mediului exterior, ci, dimpotrivă, stăpânește asupra lui și îl îndrumă... Părerea cum că în lume este imposibil să vă mântuiți este adevărată dacă viețuiți lumește... (Sfântul Teofan Zăvorâtul, Sfaturi înțelepte, Editura Egumenița, Galați, p. 53)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Bătrânul Porfirie ne spune: “Hristos este prietenul nostru, fratele nostru, El este tot binele și toată frumusețea. El este Totul. În Hristos nu este nici tristețe, nici melancolie, nici introvertire, atunci când omul este copleșit de gândurile și împrejurările care l-au apăsat și l-au rănit. Hristos este Bucurie, Viață, Lumină, Lumină adevărată, care-l îmbucură pe om, îi dă aripi, îi descoperă toate lucrurile, îl fac să vadă toate creaturile, să sufere dimpreună cu toți și să le dorească tuturor să fie cu Hristos și aproape de El.”
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Iubiții mei frați,
Dumnezeu este iubire si cel ce rămâne în iubire rămâne în Dumnezeu și Dumnezeu rămâne în el, glăsuiește cu putere apostolul iubirii, Sfântul Evanghelist Ioan (I Ioan 4, 17). Iubirea este floarea cea mai frumoasă din gradina feluritelor virtuți, culoarea cea mai puternică a curcubeului ceresc, mărgăritarul cel mai scump din coroana credinței, cheia care deschide toate porțile existenței omenești, medicamentul care vindecă toate bolile sufletului și ale trupului, cântarea evanghelică a raiului. Un sfânt spunea: "Doamne, dă-mi să ajut și să nu fiu ajutat, să iubesc și să nu fiu iubit, să înțeleg și să nu fiu înțeles". Iubirea, așa cum ne-a învățat Domnul, nu cea falsificată de oameni, este expresia jertfei, "miros de bună miresmă duhovnicească", rodul inimii și al jertfei de bunăvoie. Iubirea nu se vede din ceea ce dai, ci din modul cum dai. Dragostea nu este întinderea mâinii, ci dăruirea inimii. Dacă știi să te împarți pe tine însuți, atunci știi să iubești. Dumnezeu iubește pe cel care dă de voie bună (II Corinteni 9, 7), ne spune Apostolul Pavel. El iubește pe cel milostiv, care dă cu față veselă și de bunăvoie, dar și în deplină libertate. Milostenia care se aduce "la tristețe sau la nevoie" nu este primită și nici folositoare. Rădăcina milosteniei se află în inimă, începe de aici și se încheie în mână. Ea se încălzește de focul iubirii și fără iubire este rece și tristă, ca un trup mort, fără soare și lumină, floare fără miros și frumusețe. Când dăruiești fără iubire ofensezi, pentru că ce valoare are darul cel mai scump și cel mai frumos, când îl oferi fără zâmbet? Iisus ne-a cerut sa luăm aminte la milostenie și a osândit milostenia ostentativă și din mândrie. Cât de multe ne învață și sfinții despre acest lucru! Minunat și vestit a rămas în istorie ajutorul dat celor trei fete sărăce de către Sfântul Nicolae, nu atât prin cantitatea banilor - deși este important și acest aspect -, ci mai mult prin discreția gestului. Sfântul Ioan Gură de Aur ne spune că "sărăcia este înfricoșatoare", ea îl orbește pe om și face fapte necuviincioase. Cele trei fete erau în pericol să fie împinse la desfrâu. Tatăl lor ajunsese la disperare, dar Sfântul Nicolae, plin de iubire și de discreție, se grăbește și ajunge la momentul potrivit. Își ia toate măsurile ca fapta lui să rămână necunoscută și ascunsă oamenilor, punând în practică cuvintele Domnului: să nu știe stânga ce face dreapta ta (Matei 6, 3). Fără să întârzie, ia o pungă plină cu monede de aur și vine târziu în noapte, pe furiș, aruncă prețiosul dar pe fereastră și se îndepărtează în grabă. Tatălui celor trei fete nu-i venea să-și creadă ochilor. Când Sfântul Nicolae a aflat că tatăl și-a căsătorit prima fată, s-a dus și a aruncat altă pungă cu bani, în același mod. Mulțumirile și laudele părintelui sărac erau fierbinți față de bunul Dumnezeu și așa a căsătorit-o și pe cea de-a doua. Trebuia, însă, să nu-i scape printre mâini binefăcătorul. El presimte că va reveni și rămâne treaz, încât la auzul celui mai mic zgomot care-i va trăda prezența să alerge, să-l prindă, să vadă cine este acest om atât de bun, care l-a salvat pe el și pe fetele lui. Așa s-a și întâmplat. Sfântul iubitor de oameni și de săraci n-a reușit în a treia lui încercare tainică, căci tatăl, alergând, l-a recunoscut și i-a mulțumit că a salvat prin fapta lui trei suflete de la pieire. Sfântul Nicolae i-a vorbit cu multă iubire poruncindu-i să nu mai spună nimănui cele întâmplate. Sfântul Ioan cel Milostiv, acest mare lucrător fără seamă al iubirii, a cercetat mult viețile sfinților și o impresie deosebită i-a făcut viața Sfântului Serapion din Sidonia, încât deseori povestea următoarea întâmplare din viața lui. Odată, Sfântul Serapion, cunoscut prin nevoința și neagoniseala lui, a întâlnit un om foarte sărac. Atât de mult i-a fost milă de el, încât și-a scos haina și i-a dat-o. Înaintând mai încolo, l-a văzut pe altul că tremura de frig și, ce să facă? Fără să întârzie, și-a scos și cămășa și i-a dat-o. Atunci a rămas gol ținând în mână Sfânta Evanghelie. Când l-a văzut gol, un cunoscut oarecare l-a întrebat: - Cine te-a dezbrăcat, sfinte al lui Dumnezeu? - Acesta de aici, i-a răspuns Serapion, arătându-i Sfânta Evanghelie. N-a trecut mult, însă, și a vândut și această Evanghelie, iar banii i-a dat săracilor. Un ucenic l-a întrebat: - Părinte, unde este mica Evanghelie pe care o aveai? El i-a raspuns: - N-a zis Domnul: "Vinde toate câte ai și împartă-le săracilor?". Acestei porunci m-am supus și eu, m-am gândit că nu trebuie să mă întristez nici de aceasta carte în care sunt scrise poruncile Domnului, ci s-o vând spre folosul săracilor. Un om al lui Dumnezeu a zis: "Fiecare suflet câștigat prin iubire este deja raza de lumină a lui Dumnezeu". Iubirea are lumină și răspândește lumină, iar cel ce iubește pe fratele său rămâne în lumină (I Ioan 2, 10). Cu cât te apropii de Dumnezcu, cu atât te luminezi și strălucești, și cu cât Îl iubești pe Dumnezeu, cu atât mai mult îl iubești pe om. "L-ai văzut pe fratele tău? Pe Dumnezeu L-ai văzut!", spunea Avva Isaac Sirul. Ce folos, într-adevăr, dacă am cuceri lumea, dar n-am caștigat pe frații noștri cu iubirea? La ce folos studiul și descoperirea noilor galaxii, dacă n-am reușit să descoperim "steaua" din Betleem, pe Dumnezeul iubirii. Ce lumi noi așteptam să ne arate telescoapele, când ignorăm "Legea cea nouă a iubirii"? Fără dragoste toate sunt zadarnice, urâte și nefericite. "Suferința noastră este fără iubire", striga Sfântul Tihon din Zadonsk. Toate lucrările și reușitele omului dobândesc valoare doar prin ea. Dar iubirea este și discernământ, care la rândul lui este o artă. Dacă nu știi arta iubirii, nu știi să iubești. Iubirea trece cu vederea capriciile fratelui, îi iartă greșelile, îi suportă scăpările, cedează la invidie, ignoră ironia, risipește suspiciunile, nu ia seama la înjurături, nu osândește și nu bârfește în public. Ea acoperă toate lipsurile într-un mod nobil și cu larghețe sufletească. Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește. Dragostea nu se poartă cu necuviința, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândește răul (I Corinteni 13, 4-5), glăsuiește Sfântul Pavel. Iubirea, prin simplitatea și sinceritatea ei, nu știe ce este răul, este curată și limpede ca apa cristalină a unui lac pe care n-o tulbură nici un val sălbatic, de răutate și viclenie. Omul iubirii este cel mai mare învingător în lupta duhovnicească. El biruiește prin zâmbet și bunătate și, dacă în alte situații cedarea este înfrângere, prin iubire ea devine biruință. "Prin iubirea de oameni învingem", ne spune Sfântul Grigorie Teologul. Trofeele iubirii sunt strălucitoare, iar coroana iubirii de oameni este neprețuit de scumpă. De altfel, să nu uitam că orice iubire mare este una răstignită. Ea urcă cu noblețe pe toate treptele Golgotei, simte durerea, ca Cel care a suferit pe cruce. Orice dăruire este o jertfă care are valoarea ei. Domnul ne spune: Și cel ce va da de băut unuia din aceștia mici numai un pahar cu apă rece, în nume de ucenic, adevărat grăiesc vouă: nu va pierde plata sa (Matei 10, 42). Iubirea se poartă cu bunătate și cu cel înfometat, cu cel însetat și străin, disprețuit și închis și "cu tot sufletul îndurerat". Și cei din temniță sunt frații noștri, de aceea dumnezeiescul Pavel ne poruncește: Aduceți-vă aminte de cei închiși, ca și cum ați fi închiși cu ei (Evrei 13, 3), adică să simțim închisoarea lor ca și cum ar fi a noastră, la fel și tânguirea fratelui nostru. Cineva a zis: "Durerea din lume este atât de mare, încât dacă ai vrea să aduni lacrimile care se scurg în fiecare zi din ochii oamenilor, te-ai afla înaintea celui mai mare fluviu de pe pământ". Iubirea nu înseamnă doar să te bucuri cu cei ce se bucură, ci și să plângi cu cei ce plâng (Romani 12, 15). Dacă fiecare stat are imnul lui național, creștinismul are Imnul Iubirii pe care Marele Apostol al neamurilor, Sfântul Pavel, l-a redat într-un mod exceptional în capitolul 13 din Epistola I către Corinteni. Acest imn melodios să fie pe buzele și în sufletul nostru. Amin. (Ne vorbește Starețul Efrem Filotheitul. Meșteșugul mântuirii, Editura Egumenița, pp. 328-332)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Principalul care se cere fiecărui om este să nu osândească pe nimeni. Pare simplu, dar începe să împlinești acest lucru și vei vedea că este greu. Vrăjmașul îl atacă puternic pe om și îi insuflă gânduri de osândă. Domnul îi spune: „Iartă", iar vrăjmașul îi insuflă: „Răzbună-te pe asupritor". Dacă el te ponegrește, ponegrește-l și tu pe el. Nu trebuie să-l ascultăm pe vrăjmașul, trebuie să luptăm cu el.
Nu te apuca să cercetezi faptele oamenilor, nu judeca și nu spune: de ce este așa, pentru ce este altfel? Mai bine spune-ți: „Ce treabă am eu cu ei? Nu eu va trebui să dau pentru ei răspuns la înfricoșata judecată a lui Dumnezeu". Abate-ți prin toate mijloacele gândul de la judecarea faptelor oamenilor și roagă-te cu râvnă către Domnul ca El să te ajute să faci aceasta, pentru că fără ajutorul lui Dumnezeu nimic bun nu putem face, precum și Domnul însuși a spus: Fără Mine nu puteți face nimic (Ioan 15: 5). Unii săvârșesc păcatul osândirii din obicei, alții din amintirea răului, alții din invidie și ură, iar cea mai mare parte săvârșim acest păcat din îngâmfare și mândrie. Neluând seama la marea noastră păcătoșenie, ni se pare că suntem mai buni decât mulți oameni. Dacă dorim să ne îndreptăm și să lepădăm păcatul osândirii, trebuie cu tot dinadinsul să ne silim să ne smerim înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor și să cerem pentru aceasta ajutorul lui Dumnezeu. (Ne vorbesc Stareții de la Optina, traducere de Cristea Florentina, Editura Egumenița, 2007, pp. 122-123)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Deci Maria luând o litră cu nard curat, de mare preț,
a uns picioarele lui Iisus și le-a șters cu părul capului ei.” (In. 12:3) Vedeți înțeleapta socotință a unei inimi recunoscătoare! Vedeți expresia sinceră a unui suflet iubitor? Maria, plină de bucurie și de înflăcărare la venirea Domnului în casa ei dă exemplu de cea mai înaltă înțelepciune, de cea mai înaltă iubire și cucernicie. Ce faptă frumoasă! Cât de grăitoare! Cine nu se va mira de felul nobil al Mariei în care Îl primește în casa ei ca oaspete pe Domnul, Care a binevoit să-i fie oaspete. Cine nu va fi mișcat la vederea unei fapte atât de înțelepte precum cea a Mariei? Dar cum a fost condusă la această faptă, atât de plină cinste, de a-L primi la ea? Răspunzând la această întrebare necesară, zicem că, pe de o parte, prin fire, era aplecată din căldura inimii spre iubirea dumnezeiască și spre dorul profund de a sluji lui Dumnezeu, iar pe de altă parte, avea acestea potrivit datinii comune vechilor popoare. Vechile popoare care prețuiau mult iubirea de străini, îi găzduiau mult timp pe străinii poposiți în casele lor. Una dintre rânduielile găzduirii pe care le ofereau era și spălarea picioarelor. Fapta aceasta era văzută ca foarte cinstitoare și de aceea de multe ori chiar stăpâna casei împlinea această lucrare. Așadar, luând pildă de la acest obicei, Maria și-a exprimat față de Iisus, în cel mai grăitor mod, sentimentele sale dezvoltate în inima ei din recunoștință și dragoste. Da, frați creștini. Prin acest fel de a acționa, Maria a arătat doririle către Dumnezeu cele tăinuite în ascunzișurile inimii ei, fiindcă faptele noastre, care provin din sugestiile inimilor noastre, descriu și exprimă inimile noastre, lucru pe care limba nu poate să o facă. Fapta Mariei așadar, este icoana în care se înfățișează măreț sentimentul care domină în inima Mariei. Inima ei recunoscătoare nu s-a limitat numai la o ospitalitate obișnuită, nu s-a mulțumit numai cu o îngrijire îndătinată și comună, ci a voit ca printr-un mod ieșit din comun, printr-o ospitalitate deosebită, să arate părerea ei deosebită față de cel pe care Îl găzduia. A voit ca pe o persoană ieșită din comun să o trateze în mod ieșit din comun. Așadar, a înlocuit apa cu mirul cel mai de preț și prosoapele și ștergarele le înlocuiește cu părul curat al capului. Și cât de potrivit se tâlcuiește cugetul ei! Ce limbă sau ce artă ritoricească ar putea să înfățișeze să descrie atât de amănunțit ceea ce în tăcere și într-un singur moment a exprimat și înfățișat celebra faptă a Mariei? Desigur, nici una. Fiindcă sentimentele inimii se vădesc nu prin cuvânt, ci prin modul de a acționa, fiindcă alta este limba inimii și alta limba cugetului. De aceea, altfel se exprimă mintea și altfel inima. În lacrima unei inimi care se pocăiește, a unei inimi înfrânte și zdrobite, câte nu sunt descrise, câte nu sunt revelate! Cu această limbă tainică și Maria grăind, a exprimat către Iisus și către toți înaltul și nobilul ei cuget și dragostea și slujirea ei față de Hristos! Fapta aceasta bună a Mariei, voind Evanghelistul Ioan să o păstreze până la noi, în vreme ce altele, cele mai multe sau fără de număr, precum însuși istorisește, au fost trecute sub tăcere – fiindcă precum socotea dacă s-ar fi scris cu de-amănuntul, cred că lumea aceasta n-ar cuprinde cărțile ce s-ar fi scris.Nu mai puțin totuși a istorisit fapta Mariei, ca exemplu a dragostei dumnezeiești și slujire bineplăcută Lui. (Sfântul Ierarh Nectarie, Omilii pastorale, Opere complete vol I, în curs de editare la Editura Doxologia)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Câștigul ascultării e mare și răsplata de la Dumnezeu, bogată. „Unde e mai multă putere, ca în această poruncă? Unui pahar de apă îi urmează răsplata cerească. Ia seama la nemărginirea iubirii de oameni. Întrucât ați făcut, zice, unuia din aceștia, Mie ați făcut (Mt. 25, 46). Porunca e mică, iar câștigul ascultării e mare și răsplata de la Dumnezeu, bogată. Deci nimic nu cere peste putere, ci fie că faci un lucru mic, fie unul mare, îți vine ca urmare răsplata după hotărârea aleasă. Dacă e în numele și din frica de Dumnezeu, îți vine un dar de nerăpit. Iar dacă e spre arătare și pentru slava de la oameni, auzi pe Domnul însuși jurându-Se: Amin zic vouă, că își vor lua plata lor (Mt. 6, 2; 5, 16). Deci ca să nu pățim aceasta, poruncește ucenicilor și prin ei și nouă: Luați seama să nu faceți milostenia voastră, sau rugăciunea, sau postul înaintea oamenilor. Iar de nu, nu veți avea plata voastră de la Tatăl vostru cel din ceruri (Mt. 6, 1 urm.). Astfel poruncește să ne întoarcem și să fugim de "morții aceștia" și de laudele morților și de slava ce se veștejește și trece și să o căutăm numai pe aceea, a cărei frumusețe nu se poate descrie și a cărei margine nu se poate afla.” (Sfântul Grigore de Nyssa, Despre rânduiala cea după Dumnezeu și despre nevoința cea adevărată, Editura Apologeticum, p. 16)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Al doilea temei al vieții duhovnicești este osândirea de sine. Cel ce a iubit și a urmat nefățarnic smerenia se cunoaște cel mai bine după osândirea de sine. Cel mândru nu se osândește niciodată pe sine. El se socotește întotdeauna a fi drept. Numai cel smerit este pregătit să recunoască înaintea sa, înaintea semenilor și înaintea lui Dumnezeu toate greșelile sale. Cel ce se osândește pe sine, numai pentru aceasta, se află într-un război binecuvântat cu duhurile rele, căci a rupt legătura cu mândria care îi era insuflată de acestea.
Osândirea de sine se arată în lucrare prin părerea de rău pentru păcatele săvârșite, care, însă, își află chip văzut în mărturisirea lor prin Sfânta Taină a Pocăinței. Pentru a putea să-ți mărturisești sincer păcatele, e nevoie ca mai întâi să le vezi, să te îngrețoșezi de ele și să te osândești pe sineți pentru ele. Cel care în inima sa plină de patimi izvodește îndreptățiri întru păcate, zice Psalmul Ps. 140:4, aceluia nu îi este cu putință să-și îndrepteze nici măcar păcatele sale cele mărunte, cu atât mai puțin să pornească pe calea vieții duhovnicești statornice și orânduite. (Arhim. Serafim Alexiev, Viața duhovnicească a creștinului ortodox, Editura Predania, București, 2010, p. 18)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
|