![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Principalul care se cere fiecărui om este să nu osândească pe nimeni. Pare simplu, dar începe să împlinești acest lucru și vei vedea că este greu. Vrăjmașul îl atacă puternic pe om și îi insuflă gânduri de osândă. Domnul îi spune: „Iartă", iar vrăjmașul îi insuflă: „Răzbună-te pe asupritor". Dacă el te ponegrește, ponegrește-l și tu pe el. Nu trebuie să-l ascultăm pe vrăjmașul, trebuie să luptăm cu el.
Nu te apuca să cercetezi faptele oamenilor, nu judeca și nu spune: de ce este așa, pentru ce este altfel? Mai bine spune-ți: „Ce treabă am eu cu ei? Nu eu va trebui să dau pentru ei răspuns la înfricoșata judecată a lui Dumnezeu". Abate-ți prin toate mijloacele gândul de la judecarea faptelor oamenilor și roagă-te cu râvnă către Domnul ca El să te ajute să faci aceasta, pentru că fără ajutorul lui Dumnezeu nimic bun nu putem face, precum și Domnul însuși a spus: Fără Mine nu puteți face nimic (Ioan 15: 5). Unii săvârșesc păcatul osândirii din obicei, alții din amintirea răului, alții din invidie și ură, iar cea mai mare parte săvârșim acest păcat din îngâmfare și mândrie. Neluând seama la marea noastră păcătoșenie, ni se pare că suntem mai buni decât mulți oameni. Dacă dorim să ne îndreptăm și să lepădăm păcatul osândirii, trebuie cu tot dinadinsul să ne silim să ne smerim înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor și să cerem pentru aceasta ajutorul lui Dumnezeu. (Ne vorbesc Stareții de la Optina, traducere de Cristea Florentina, Editura Egumenița, 2007, pp. 122-123)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Deci Maria luând o litră cu nard curat, de mare preț,
a uns picioarele lui Iisus și le-a șters cu părul capului ei.” (In. 12:3) Vedeți înțeleapta socotință a unei inimi recunoscătoare! Vedeți expresia sinceră a unui suflet iubitor? Maria, plină de bucurie și de înflăcărare la venirea Domnului în casa ei dă exemplu de cea mai înaltă înțelepciune, de cea mai înaltă iubire și cucernicie. Ce faptă frumoasă! Cât de grăitoare! Cine nu se va mira de felul nobil al Mariei în care Îl primește în casa ei ca oaspete pe Domnul, Care a binevoit să-i fie oaspete. Cine nu va fi mișcat la vederea unei fapte atât de înțelepte precum cea a Mariei? Dar cum a fost condusă la această faptă, atât de plină cinste, de a-L primi la ea? Răspunzând la această întrebare necesară, zicem că, pe de o parte, prin fire, era aplecată din căldura inimii spre iubirea dumnezeiască și spre dorul profund de a sluji lui Dumnezeu, iar pe de altă parte, avea acestea potrivit datinii comune vechilor popoare. Vechile popoare care prețuiau mult iubirea de străini, îi găzduiau mult timp pe străinii poposiți în casele lor. Una dintre rânduielile găzduirii pe care le ofereau era și spălarea picioarelor. Fapta aceasta era văzută ca foarte cinstitoare și de aceea de multe ori chiar stăpâna casei împlinea această lucrare. Așadar, luând pildă de la acest obicei, Maria și-a exprimat față de Iisus, în cel mai grăitor mod, sentimentele sale dezvoltate în inima ei din recunoștință și dragoste. Da, frați creștini. Prin acest fel de a acționa, Maria a arătat doririle către Dumnezeu cele tăinuite în ascunzișurile inimii ei, fiindcă faptele noastre, care provin din sugestiile inimilor noastre, descriu și exprimă inimile noastre, lucru pe care limba nu poate să o facă. Fapta Mariei așadar, este icoana în care se înfățișează măreț sentimentul care domină în inima Mariei. Inima ei recunoscătoare nu s-a limitat numai la o ospitalitate obișnuită, nu s-a mulțumit numai cu o îngrijire îndătinată și comună, ci a voit ca printr-un mod ieșit din comun, printr-o ospitalitate deosebită, să arate părerea ei deosebită față de cel pe care Îl găzduia. A voit ca pe o persoană ieșită din comun să o trateze în mod ieșit din comun. Așadar, a înlocuit apa cu mirul cel mai de preț și prosoapele și ștergarele le înlocuiește cu părul curat al capului. Și cât de potrivit se tâlcuiește cugetul ei! Ce limbă sau ce artă ritoricească ar putea să înfățișeze să descrie atât de amănunțit ceea ce în tăcere și într-un singur moment a exprimat și înfățișat celebra faptă a Mariei? Desigur, nici una. Fiindcă sentimentele inimii se vădesc nu prin cuvânt, ci prin modul de a acționa, fiindcă alta este limba inimii și alta limba cugetului. De aceea, altfel se exprimă mintea și altfel inima. În lacrima unei inimi care se pocăiește, a unei inimi înfrânte și zdrobite, câte nu sunt descrise, câte nu sunt revelate! Cu această limbă tainică și Maria grăind, a exprimat către Iisus și către toți înaltul și nobilul ei cuget și dragostea și slujirea ei față de Hristos! Fapta aceasta bună a Mariei, voind Evanghelistul Ioan să o păstreze până la noi, în vreme ce altele, cele mai multe sau fără de număr, precum însuși istorisește, au fost trecute sub tăcere – fiindcă precum socotea dacă s-ar fi scris cu de-amănuntul, cred că lumea aceasta n-ar cuprinde cărțile ce s-ar fi scris.Nu mai puțin totuși a istorisit fapta Mariei, ca exemplu a dragostei dumnezeiești și slujire bineplăcută Lui. (Sfântul Ierarh Nectarie, Omilii pastorale, Opere complete vol I, în curs de editare la Editura Doxologia)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Câștigul ascultării e mare și răsplata de la Dumnezeu, bogată. „Unde e mai multă putere, ca în această poruncă? Unui pahar de apă îi urmează răsplata cerească. Ia seama la nemărginirea iubirii de oameni. Întrucât ați făcut, zice, unuia din aceștia, Mie ați făcut (Mt. 25, 46). Porunca e mică, iar câștigul ascultării e mare și răsplata de la Dumnezeu, bogată. Deci nimic nu cere peste putere, ci fie că faci un lucru mic, fie unul mare, îți vine ca urmare răsplata după hotărârea aleasă. Dacă e în numele și din frica de Dumnezeu, îți vine un dar de nerăpit. Iar dacă e spre arătare și pentru slava de la oameni, auzi pe Domnul însuși jurându-Se: Amin zic vouă, că își vor lua plata lor (Mt. 6, 2; 5, 16). Deci ca să nu pățim aceasta, poruncește ucenicilor și prin ei și nouă: Luați seama să nu faceți milostenia voastră, sau rugăciunea, sau postul înaintea oamenilor. Iar de nu, nu veți avea plata voastră de la Tatăl vostru cel din ceruri (Mt. 6, 1 urm.). Astfel poruncește să ne întoarcem și să fugim de "morții aceștia" și de laudele morților și de slava ce se veștejește și trece și să o căutăm numai pe aceea, a cărei frumusețe nu se poate descrie și a cărei margine nu se poate afla.” (Sfântul Grigore de Nyssa, Despre rânduiala cea după Dumnezeu și despre nevoința cea adevărată, Editura Apologeticum, p. 16)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Al doilea temei al vieții duhovnicești este osândirea de sine. Cel ce a iubit și a urmat nefățarnic smerenia se cunoaște cel mai bine după osândirea de sine. Cel mândru nu se osândește niciodată pe sine. El se socotește întotdeauna a fi drept. Numai cel smerit este pregătit să recunoască înaintea sa, înaintea semenilor și înaintea lui Dumnezeu toate greșelile sale. Cel ce se osândește pe sine, numai pentru aceasta, se află într-un război binecuvântat cu duhurile rele, căci a rupt legătura cu mândria care îi era insuflată de acestea.
Osândirea de sine se arată în lucrare prin părerea de rău pentru păcatele săvârșite, care, însă, își află chip văzut în mărturisirea lor prin Sfânta Taină a Pocăinței. Pentru a putea să-ți mărturisești sincer păcatele, e nevoie ca mai întâi să le vezi, să te îngrețoșezi de ele și să te osândești pe sineți pentru ele. Cel care în inima sa plină de patimi izvodește îndreptățiri întru păcate, zice Psalmul Ps. 140:4, aceluia nu îi este cu putință să-și îndrepteze nici măcar păcatele sale cele mărunte, cu atât mai puțin să pornească pe calea vieții duhovnicești statornice și orânduite. (Arhim. Serafim Alexiev, Viața duhovnicească a creștinului ortodox, Editura Predania, București, 2010, p. 18)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Frații mei,
Mai întâi, e dreptul vostru să alegeți ce anume iubiți și ce nu. Aici se vede clar că Dumnezeu este Iubire, pentru că, deși ne iubește și ne-a dăruit libertatea, totuși nu se răzbună pe noi și ne așteaptă, asemeni unui părinte care-și iubește fiii. Câtă vreme trăim, avem timp să înțelegem că este nefiresc să nu iubim Iubirea. Apoi, celor dintre voi care cred că Dumnezeu nu merită iubirea lor, datorită unor necazuri sau nedreptăți din viață, le spun că niciodată Dumnezeu n-a dorit răul cuiva. Căci Iubirea nu poate dori răul asupra celui iubit. Așa cum nici noi n-am face rău celor ce-i iubim. Dimpotrivă. El Însuși suferă cu fiecare suferință de-a noastră, cu fiecare nedreptate ce ni se face, cu fiecare faptă rea pe care o săvârșim, pentru că noi înșine suntem făcuți după chipul Său. Prin urmare ar fi ilogic ca El să dorească răul a ceva ce este al Său. Dacă n-a ezitat să se răstignească pentru noi pe Cruce, cum oare ne-ar dori răul? De aceea, cred că mulți dintre voi Îl iubiți pe Dumnezeu undeva, în adâncul vostru, dar nu iubiți Biserica, probabil din pricina greșelilor clerului. De aceea, aș vrea să vă explic mai bine legătura dintre Hristos și Biserică. Chiar Hristos și-a dorit o Biserică, motiv pentru care își alege Apostoli, pe care îi trimite la propovăduire, aceștia rânduind mai departe episcopi, preoți și diaconi. Ar fi greșit să înțelegem însă că Biserica este formată numai din cler. Ea este alcătuită și din credincioși. Practic, Biserica este o mare familie, care urmează lui Hristos-Dumnezeu, în speranța desăvârșirii veșnice. Astfel, Biserica are Cap pe Hristos, dar Trupul ei este alcătuit din marea familie a clerului și a credincioșilor. Nici unii nu pot exista fără alții. Acum, să discutăm despre greșelile clerului. Acestea nu afectează cu nimic sfințenia Bisericii, căci ea vine de la Capul ei, Hristos. Este și motivul pentru care oricine se poate sfinți și îndrepta în Biserica lui Hristos. Dacă sfințenia ar porni de la cler, atunci ar fi o problemă. Însă nu clerul este generatorul sfințeniei, ci Dumnezeu. Altfel, trădarea lui Iuda ar fi distrus existența Bisericii încă dinainte de nașterea ei. Prin urmare, greșelile clericilor nu pot fi atribuite Bisericii, pentru că ar însemna să le atribuim direct lui Hristos. Ceea ce este absurd. În schimb, clerul nu are decât trei mari roluri, după cum Hristos l-a întemeiat: transmite sfințenia lui Hristos oamenilor, îi îndrumă pe aceștia către Hristos și administrează partea văzută a Bisericii, în comuniune cu credincioșii. Fiecare din aceste trei mari roluri se împlinește prin multe activități ale clerului. Ei bine, aici este zona unde clerul poate greși. De aceea, toți sfinții și clericii îmbunătățiți ne îndrumă să căutăm pe acei clerici care ne pot folosi sufletește și ne pot fi părinți sufletești. Criteriul de alegere ne este furnizat chiar de Hristos, când spune că omul se poate cunoaște după roadele lui. Am spus de părinți sufletești. Aici apare un alt motiv de supărare a unora dintre voi pe Biserică, deoarece susțineți că omul se poate desăvârși singur, neavând nevoie de Biserică. Sau mai spuneți că nu Biserica stabilește adevărul. Permiteți-mi să vă spun că acestea sunt păreri aparent frumoase, dar copilăroase. De ce? Cu toții știm că cel mai complicat lucru din viață este să faci o alegere. De aceea, libertatea este pe cât de frumoasă, pe atât de delicată. Subiectivismul din noi ne poate fi cel mai mare dușman, alături de manipularea celor ce ne sunt potrivnici. Este și motivul pentru care toți înțelepții spun că orice alegere ar trebui să se facă în foarte mare cunoștință de cauză. Iar aceasta presupune cunoaștere, pe care trebuie să o primim de undeva. Cea mai bună cunoaștere nu poate veni decât de la Dumnezeu, prin Biserica Sa. El însuși spune că viața veșnică este cunoașterea lui Dumnezeu și a Fiului Său. Ea are rolul și capacitatea de a ne furniza datele necesare unor alegeri bune și înțelepte, ferite de pericolul subiectivismului sau al manipulării. Biserica ne pune la dispoziție această cunoaștere nu stabilind ce este adevărul (cum bine spun unii), căci nici nu poate, ci propovăduind Cineeste Adevărul, care este Hristos, după cum El însuși se autodefinește (Calea, Adevărul și Viața). Mai mult, logica ne spune că nu pot fi mai multe Adevăruri, după cum nu pot fi mai mulți Hristoși. De aceea, nici nu pot fi mai multe Biserici ci doar Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească. Altfel, dacă mergem pe ideea că fiecare om are adevărul său, ar însemna să avem o anarhie totală, cu 7 miliarde și ceva de adevăruri. Adevărul nu-l stabilește majoritatea, numărul, rasa, culoarea, sexul sau orice altceva ce ar veni din partea omului. Din contră, pentru a se evita acest haos, fiecare om este înzestrat ontologic cu o matrice sufletească a Adevărului, numită conștiință. Din păcate, ea poate fi pervertită, motiv pentru care unii ajung să numească răul bine și binele rău. Tocmai de aceea, Biserica procedează asemenea unui părinte cu copilul său. El, deși ar face doar ceea ce îi place, trebuie să fie educat și îndrumat să facă ceea ce trebuie și îi este cu adevărat de folos. Știm cu toții că asta presupune, la un moment dat, chiar și nemulțumirea sau supărarea copilului, dar aceasta se datorează doar faptului că un copil încă nu înțelege pe deplin existența umană. Cam la fel este situația și când vine vorba de creșterea noastră duhovnicească: câtă vreme suntem necunoscători ai Adevărului, nu tot ceea ce ni se pare că e bun pentru noi este cu adevărat bun. Acesta este, de fapt, și motivul pentru care toți greșim, fie clerici sau credincioși. Din fericire, Dumnezeu nu dorește să ne pedepsească, ci să ne îndreptăm, punându-se la dispoziție prin Biserica Sa. Chiar și atunci când Biserica a anatematizat pe cineva, pronunțându-se în plenitudinea ei, nu a făcut-o cu bucurie, ci cu durere, doar pentru ca acela să-și dea seama de eroarea în care se află și să se îndrepte. De altfel, nimeni din Biserică, cler sau credincios, nu are puterea de a osândi pe cineva, ci doar de a-l mustra spre a-l îndrepta, desigur cu duhul blândeții. Dar știu din propria-mi experiență, că în viață cel mai greu este să te împaci nu cu Dumnezeu sau cu Biserica, ci cu propria ta părere. De asta se spune că cel mai mare dușman al tău poți fi tu însuți. Uneori, ne vine foarte greu să recunoaștem că tot ceea de am crezut că este bun, adevărat sau frumos, este de fapt nociv, fals sau iluzoriu. Dar nu este imposibil de făcut acest pas. De ce? Pentru că, în esență, orice greșeală este doar o lucrare greșită a virtuții dragostei, a darului iubirii, a chemării la sfințenie. Așa apar patima, fanatismul, indolența, ura (o iubire inversă adică) și toate celelalte. Dacă veți studia cu atenție toate cele pe care Dumnezeu le numește rele, veți vedea că există un numitor comun: iubire eșuată. În sens biblic o spun, adică iubirea de Dumnezeu și de aproapele. Așa ajungem de ne facem rău nouă înșine, celor din jur și chiar mediului natural. Din fericire, dragostea, iubirea, sfințenia pot fi regăsite, atâta vreme cât trăim și ne dorim aceasta. Pentru a ne ajuta, Însuși Dumnezeu își începe misiunea Sa printre oameni, după cum vedem în Evanghelia de azi, doar cu un scurt îndemn: „Pocăiți-vă, că s-a apropiat împărăția cerurilor!” Pocăința nu este decât revenirea la iubirea autentică. Alegerea vă aparține, dragii mei frați.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Când sufletul cunoaște prin Duhul Sfânt cât de blând și smerit e Domnul, atunci se vede pe sine însuși mai rău decât toți păcătoșii și se bucură să stea pe gunoaie în zdrențe ca Iov și să vadă pe oameni în Duhul Sfânt strălucitori și asemenea lui Hristos. Dă, Milostive Doamne, tuturor să guste smerenia lui Hristos care e de nedescris și atunci sufletul nu va mai dori nimic, ci va trăi veșnic în smerenie, iubire și blândețe.
(Cuviosul Siluan Athonitul, Între iadul deznădejdii și iadul smereniei, Editura Deisis, p. 91)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
. Am primit de la Dumnezeu puteri virtuoase și foarte mari: înfrânarea, suferirea răului, neprihănirea... Am primit de la Dumnezeu puteri virtuoase și foarte mari: înfrânarea, suferirea răului, neprihănirea, stăruința, răbdarea și cele asemenea, cari ne ajută să ne împotrivim și să luptăm împotriva celor rele. Având la îndemână puterile acestea și punându-le la lucru, socotim că nimic nu ni se mai întâmplă neplăcut, dureros sau nesuferit. Credem atunci că toate-s omenești și se biruesc de virtuțile noastre. Nu se gândesc la aceasta însă cei neînțelegători; de aceea ei nici nu pricep că toate ni se fac spre bine și precum se cuvine pentru folosul nostru, ca să strălucească virtuțile noastre și să ne încununăm de la Dumnezeu. (Sfântul Antonie cel Mare, Filocalia vol 1, Editura Dacia Traiana, Sibiu, 1947, p. 4)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
|