![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
De ce trebuie sa te credem pe tine? Si nu pe mine, sau pe altul? Stiinta ta pe ce se bazeaza? A mea, se bazeaza pe ceea ce am aflat din biserica (si mama mea se ducea pe 1 ianuarie la biserica), si din biserica unde merg si din diverse informatii scrise. Eu nu afirm nimic fara sa fiu sigura. Sunt adeseori criticata ca nu inteleg, sau nu sunt sigura. De aceea tot intreb si caut sa aflu. Dar nu sustin ceea ce nu stiu sigur. 1. Se citesc si pentru nevoile oamenilor. Dar de ce tocmai pe 1 ianuarie? Nu cumva pentru ca El le-a compus? Si numva se imbina amele explicatii pentru data de 1 ianuarie? Si serbarea sfantului si nevoile oamenilor. Poate ca si pentru ajutor in noul an. Nu? Inainte asa se citeau si vad ca se mai citesc si acum. Pe 1 ianuarie, la slujbele de Maslu etc. 2. Nu stiu daca e bine sa-l numim vinovat, dar el exista. Acela, sau aceia care au stabilit asa in calendar, sa fie citite pe 1 ianuarie si nu in alta zi. In fond Sf. Vasile cel Mare este serbat si pe 30 ianuarie. S-ar fi putut citi atunci, cu post de 1 zi inainte. Daca asta este problema. 3. Veganii sunt aceia care nu mananca nimic animal. Inclusiv de revelion, de Craciun si de Pasti. Ei pot atunci sa participe oricand la cele bisericesti unde se tine post, caci oricum il tin (pe cel alimentar cel putin). Restul oamenilor mananca de dulce de sarbatori. Asa este normal. 4. Tocmai. Daca ne declaram crestini si ortodocsi, atunci sa tinem posturile cum se cade (si nu numai de la ora 12 din noapte). Macar o zi putem s-o facem. Mai multe multi nu pot sa tina. Eu din respect pentru Sf. Impartasanie n-as putea s-o iau doar cu ajunare de la ora 12, fara post. Eu postesc si pe urma din seara de dinainte cand ma culc si pana cand iau impartasania, nu bag nimic in gura. Nici medicamentele. Cu moliftele nu stiu sa spun de ce trebuie post. 5. In general nu inteleg legatura intre a nu manca anumite alimente si alte lucruri din credinta. De ce daca bei o cana de lapte esti mai pacatos, nu poti sa te rogi sau sa participi la o anumita slujba? Cu ce te impiedica acea cana de lapte? Sau ce ai in plus daca n-o bei. Te face mai bun? Da, tii postul ca pe o ofranda adusa lui Iisus. Dar asta este ceva personal intre tine si Iisus. Atat. Eu asa imi imaginez postul. Si nu pentru ca scrie in calendar si altfel ma da afara din biserica. Este cu totul altceva. Si tii postul ca sa primesti cum se cuvine Sf. Impartasanie (dar nici acolo nu stiu ce legatura are alimentul (ceaiul sau laptele) cu credinta). Dar nu ca sa poti citi o rugaciune, sau mai stiu eu. Sa ma ierte Dumnezeu daca gresesc. 6. Tu atat ai inteles din ceea ce am scris eu si mai ales din pildele lui Iisus, din Sf. Evanghelie? Ce legatura au protestantii aici? Eu vorbeam de vremea lui Iisus. Asa facea El!!! Si am scris in mesajul meu cum facea Parintele Galeriu. Nu-ti convine asa, treaba ta. Facea si slujbele, dar iubea si oamenii si era mereu cu ei, langa ei, pentru ei, pana la epuizare. Mie asa mi-a placut. Imi lipsesc unele lucruri in biserica. Si poate ca se mai fac de anumiti preoti (putini), pe undeva.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape Last edited by sophia; 09.01.2014 at 12:33:15. |
#2
|
||||
|
||||
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Îmi permit eu să comentez: îl credem pe el pentru că spre deosebire de tine, argumentele lui sunt mai mult decât ”eu cred...”.
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
#4
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
![]() Citat:
Doar teologii, monahii si teologii pot vorbi despre invatatura Bisericii, o pot cunoaste si pot avea dreptate? Dar tu esti vreuna din cele de mai sus de ai pretentia ca ai dreptate (cand ai postat asta cam asa ceva ai afirmat contrazicand ceea ce am spus eu)? Citat:
Dar daca e sa iti raspuns in acelasi mod: pentru ca eu spun des (si poti verifica in postarile mele): "Biserica ne invata", "invatatura Bisericii este", "Sf Scriptura spune", "practica Bisericii este", in timp ce tu spui des "eu cred ca", "parerea mea este ca", "eu stiu ca". E o mica mare diferenta. Eu nu imi sustin pareri proprii de cele mai multe ori. Si nici nu spun cum mi s-ar parea mie corect atunci cand Biserica sustine altceva. Cunostintele pe care le am se bazeaza pe ce am invatat despre ceea ce ne invata Hristos si Biserica. Citat:
Vreau sa stiu si eu care sunt informatiile scrise de unde ai aflat tu ca Molitfele Sf Vasile se citesc in cinstea lui? Trebuia sa te abtii. Esti "sigura" pe o gramada de tampenii. Citat:
Uite, eu nu te critic, dar fac o observatie: pricepi greu lucruri simple si pe care le-a inteles mai toata lumea. Uita-te pe topicul cu postul in ajunul Bobotezei. Toata lumea a inteles mai putin tu. Vrei sa facem o conventie? Daca eu gasesc 3 pareri ale tale, ce tin de invatatura Bisericii, contrare cu cele sustinute de Biserica promiti ca nu iti mai dai cu parerea pana nu verifici intr-adevar undeva? Gresit. Doar pentru nevoile oamenilor. In orice zi este nevoie. "El" se scrie cu "e" mare doar daca vorbim despre Dumnezeu. Si nu, nu se citesc in special pe 1 ianuarie. Citat:
Depinde ce intelegi tu prin ajutor. Acum imi dau cu parerea (si spun cand fac asta), dar desi sigur nu ai sa recunosti, cred ca tu intelegi altceva prin ajutor, decat ajutorul pe care il presupun Molitfele pentru Credinciosi. Ajutorul Molitfelor il reprezinta exorcizarile. Desi Biserica respecta randuiala statului laici 1 ianuarie nu reprezinta si inceputul anului bisericesc si nu are un statut special in sensul asta. Citat:
Ti-am mai zis Molitfele Sf Vasile se fac atunci cand este nevoie si oamenii sunt pregatiti, nu la o data anume. Citat:
Citat:
Citat:
Macar o zi putem s-o facem. Mai multe multi nu pot sa tina. Din acelasi motiv ca si pe Sf Impartasanie, pentru a te pregati. Citat:
Nu iti raspund la intrebarea concreta, te las sa cauti. Citat:
Citat:
Citat:
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Eu spun una, tu spui alta. Vorbim in paralel. Si din pacate nu esti singurul. asa se procedeaza pe forumuri. Se vorbeste in paralele si putini citesc de fapt, si cu atentie postarile celor la care totusi raspund si si mai putini chiar inteleg ceva din ele si din autorii lor. Sunt multi si aici care nu vor sa tina cont deloc de oameni si ii calca mereu in picioare, pe ei si sufletul lor. Nu stiu care credinta ii invata asta, ca ortodoxia nu prea (sau depinde cum o intelegi si traiesti). In fine ca sa incheiem iti mai spun niste lucruri: 1. Da, eu asa afirm cu tarie. Numai oameni care au studiat (preoti, teologi, profesori de teologie etc.)) sau practica credinta (monahi) pot sa-si dea cu parere in ale credintei si mai ales sa invete pe altii. Nu avem voie noi laicii sa ne dam aere de mari stiutori, pentru ca nu suntem. Noi nu putem intelege totul in credinta. Scrie in scripturi asta si parintele Boca citeaza asta. Si nici acele categorii mentionat mai sus nu stiu care tot, sau de multe ori nu corect, exact cum a spus Mantuitorul nostru. Tu ai ascultat la Sf. Evanghelie cat de greu pricepeau si apostolii invatatura Lui? Pentru ca nu este omeneasca. 2. Si tu spui mereu de invatatura Bisericii si invataturile lui Hristos. Totusi te rog sa-mi explici de ce esti tu convins ca eu spun numai tampenii si tu spui corect? Pe ce te bazezi tu concret? Ti-a spus tie preotul ceva legat de aceste discutii? Faci cateheza la biserica ta? Ai trait in timpul lui Iisus? De ce esti asa convins de ceea ce afirmi? Mai este o problema: s-ar putea ca noi doi, si si altii de aici de pe forum sa venim de fapt cu ceea ce aflam din cartile citite (fiecare citeste alti autori), cu cele spuse de preotul nostru, cu ele intelese de noi insine. Si s-ar putea ca acestea sa se bata cap in cap. Eu in general nu sunt sigura in credinta. Eu nu pot avea tupeul sa-i spun asa, ca eu stiu ceva ca lumea in credinta si sa vin aici sa invat lumea. Si nimeni n-ar trebui sa faca asta. De smerenie tu ai auzit? Eu doar vin si imi spun pareri si compar cu ceea ce stiu eu de la parintele meu si din ceea ce citesc. Pe astea sunt sigura, caci nu sunt de la mine. Pe restul n-am afirmat niciodata ca sunt sigura.Dimpotriva. 3. Si eu ma bazez tot pe cele ce spune Biserica, pe ceea ce am citit. Dar mai este ceva. Eu am mare incredere in cele spuse direct de Iisus. Eu pun pret pe putinul (Sf. Evanghelie, Biblia), avut direct din vremea lui. In rest, la miile de lucrari scrise de oameni eu am limitele mele de acceptare si intelegere. Fiindca de multe ori nu se potrivesc, pur si simplu. Adevarul nu-l stie nimeni. Numai Domnul Iisus Hristos. 4. Uite, legat de Moliftele Sf. Vasile stam si ne polemizam pe acest fir. Nu stiu de ce. Ba da, stiu ceva. pentru ca sunt idei diferite. De la preoti, de la ierarhii. Iar noi le purtam aici si le comparam. Nici nu vad sensul de a ne contrazice de fapt. Daca preotul tau nu citeste molftele, este una. Tu il sustii pe el de fapt. Ca nu stii nu tu adevarul. De ce te opui tu acum la faptul ca alti preoti le citesc si ne spun noua anumite lucruri? Si de ce spui ca nu este corect. Cand generatii intregi asa au trait, cu ele? Care este de fapt problema ta aici? Ce nu-ti convine. Moliftele se citesc pe 1 ianuarie. Punct. Si tot pe 1 ianuarie serbam si pe Sfantul Vasile. Si nu, nu este adevart. Nu se fac atunci cand oamenii au nevoie. Se fac atunci cand a stabilit Biserica: pe 1 ianuarie, la slujbele de Maslu. In general nu prea se face ce au nevoie oamenii in biserica. Nu este oranduit asa. Exceptie fac spovedaniile si anumite rugaciuni speciale pe care le citeste preotul dupa slujba oamenilor, la cerere. Tu ai auzit aceste molifte in alte zile, asa la intamplare? Poate ca la biserica ta asa s-o face. Eu nu contest asta. Tu insa contesti ceea ce fac si spun alti preoti. Pe ce baza? Revenind la subiect: Tu spui ca sunt rugaciuni de exorcizare si asta este scopul moliftelor si ajutorul lor? Asa crezi si simti tu? Ce intelegi tu prin exorcizare? Uite eu ma duc sa le ascult din alt motiv: pentru a alunga raul de la mine. Pentru a alunga influente nefaste. Pentru a-mi da putere. Si in calendar scrie ca pe 1 ianuarie este Sf. Vasile. Iar Moliftele le-a scris el. Preotul asa ne-a spus, ne vorbeste la predica despre Sf. Vasile si nu altceva. Este si liturghia Sf. Vasile in acea zi. Exorcizare eu stiu ca inseamna sa scoti demonii din cineva. Dar nu-mi este clar si nu discut subiectul. Este mult prea controversat. 5. Totusi nu ai explicat legatura dintre ajunat si molifte. Repet, nu este acelasi lucru a posti/ajuna pentru a primi sangele si trupul Domnului, cu a o face pentru a asculta niste rugaciuni. Preotii da, au poate nevoie de post si ajunat in mai multe situatii. Dar nu stiu exact. Eu spuneam altceva de mancatul dupa ora 12. Spuneam ca ori ti post normal sau negru 1 zi (24 ore) macar, ori deloc. Mi se pare putin. Adica in rest mananci de dulce si pe urma cateva ore nu mai mananci. Revelionul si Craciunul sunt sarbatori speciale si nu presupun numai mancat, ci si petrecut timpul cu familia, prietenii ( de revelion), cu ascultat muzica, glume, deci si un pic de voie buna. In fine sarbatori. Si tu spui (si nu numai tu), ca poti face asta pana la miezul noptii si apoi a doua zi sa te impartasesti. Si unde este pregatirea spirituala, sufleteasca? De Inviere se mananca si atunci alte alimente si mai mult. Dar macar lipseste voia buna. Este mai cumpatat. Iar noaptea, in mare parte lumea se duce la biserica. Veganii - da este un obicei alimentar (ca nu e nici dieta, n-o faci pentru o boala). Si da le este usor sa tina post si ajun.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#6
|
|||
|
|||
![]()
6. Eu n-am afirmat ca Parintele Galeriu a neglijat slujbele in detrimentul oamenilor. Am spus si repet ca le tinea. Am spus doar ca dupa acestea el se dedica oamenilor, mai mult decat alti preoti. Cu trup si suflet.
Am spus ca iubea oamenii si facea mult pentru ei. Ei altii nu fac asta. Unii nu pot, altii nu stiu sau nu vor s-o faca. Si asta lipseste multor oameni. Oamenii vor si asta, nu numai slujbe, ritualuri. 7. Da, am mai spus. Eu respect invataturile bisericii atat cat pot eu. Sunt insa lucruri care pe mine ma depasesc. Tocmai in aceste lucruri stabilite ulterior de oameni si ierarhiile bisericii nu am asa incredere, sau am obiectii,limitari. Nu mi se par corecte, nu mi se par de la Dumnezeu. Stiu, altii au puterea de a nu gandi si a le lua asa cum sunt. Si da, de exemplu mi imi placea felul in care lucra Iisus Hristos cu oamenii. Si caut acum prin carti sa aflu cum era organizata biserica pe atunci, cum se tineau slujbele, cum erau preotii, erhitectura etc. Incerc sa inteleg de ce este astazi altfel. La intrebarea ta legata de Iisus, ca n-a botezat, n-a spovedit, n-a facut altele si terminata cu "deci...?" nu inteleg ce raspuns astepti. Eu spun doar atat: a vorbit oamenilor, a fost cu ei, a vindecat. A venit pentru oameni si s-a dedicat lor. Nu s-a izolat. Nu am probleme cu invataturile Lui, ci cu faptul ca institutia de azi a bisericii este departe de oameni. Uite insesi aceste dileme si intrebari ale oamenilor de pe forumuri si bloguri, denota ca oamenii nu sunt lamuriti, nu sunt invatati, nu sunt ajutati de biserica. Parintele Galeriu a fost unul, o exceptie. Or mai fi poate ca el. Dar in rest...? Mai ales in diaspora....Este o problema mare. "Si faptul ca tu nu intelegi diferenta intre invatatura Bisericii si modalitatea de transpunere in practica a fiecarui preot in parte". Exact. Tu stii sa explici asta? Pe firul cu situatia de anul acesta a Ajunului Bobotezii nu am fost singura nelamurita. Si or mai fost multi si din cei care nu au scris acolo. Am scris si acolo. In fiecare biserica este altfel. Fiecare calendar spune altfel. Am scris acolo cum scrie la noi si cum s-a tinut slujba la noi. 8. "Vrei sa facem o conventie? Daca eu gasesc 3 pareri ale tale, ce tin de invatatura Bisericii, contrare cu cele sustinute de Biserica promiti ca nu iti mai dai cu parerea pana nu verifici intr-adevar undeva?" Nu are sens pentru ca tu vii cu unele lucruri care spui tu ca sunt din invatatura Bisericii si nu este asa, si eu cu altele. In primul rand ca asa cum am spus venim cu ceea ce spun preotii nostri. Si aici este diferenta. Unul spune asa, altul altfel. Eu chiar scriu multe lucruri care le stiu din biserica si din carti. Ce nu stiu si nu inteleg intreb. Ca unii refuza sa le accepte tine si de faptul ca se ataca autorii postarilor. Tu ai ceva personal cu mine probabil si atunci vei incerca mereu sa ma ataci. Daca tu vii aici si sustii ca in calendarul tau pe 1 ianuarie nu este scris Sf. Vasile si te opui la citirea moliftelor lui, fara o baza anume, nu inseamna ca asa scrie in invataturile bisericii. Este o chestie mai actuala, o recomandare a BOR. Unii preoti o respecta, altii nu. Pana la urma tot n-am inteles care sunt tampeniile pe care le-am spus. Ca sa ma pot corecta, scrie-mi-le.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Văleleu muicăăă...
Înțelege un singur lucru: moliftele sunt slujbe de exorcizare, nu de binecuvântare. Sfântul Sinod a arătat, încă o dată, cum și când se citesc: cu pregătire atât a preotului cât și a credincioșilor. Și după/în completarea tainei Sfântului Maslu care tot cu pregătire se face. Pregătire adică cel puțin post și rugăciune. Ai nevoie de molifte? Vorbește cu preotul tău și rezolvați. Simplu.
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Mai avem pe aici o ”useriță” care a înțeles greșit că moliftele sunt ”pentru toată neputința”.
Last edited by ovidiu b.; 11.01.2014 at 19:54:23. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
La 1 ianuarie, Biserica ortodoxă prăznuiește pe lângă sărbătorirea tăierii împrejur a Mântuitorului Hristos, și cea a Anului Nou și pe Sfântul Ierarh Vasile cel Mare, mort la anul 379. El este unul dintre cei mai mari și mai profunzi teologi ai epocii de aur a Bisericii creștine. Scrierile lui în domeniul exegezei biblice și cele cu conținut dogmatic sau moral rămân adevărate pietre de hotar și temelii solide ale învățăturii creștine ortodoxe. De la el ne-a rămas Liturghia care-i poartă numele și care se săvârsește de zece ori pe an. Dar Sfântul Vasile cel Mare este cunoscut în cultul Bisericii Ortodoxe și prin rugăciunile cunoscute sub numele: ,,Moliftele Sfântului Vasile cel Mare pentru cei care pătimesc de la diavol și pentru toată neputința". Ce sunt acele molifte? Așa cum le arată și numele, sunt rugăciuni, termenul fiind de origine slavă. Ele au un specific deosebit și anume acela că sunt citite sub formă de blestem asupra duhului și puterii celui rău, adică a diavolului, de unde și numele de ,,blestemele Sfântului Vasile". Dar ele rămân totuși rugăciuni pentru înlăturarea sau alungarea diavolului și a lucrării lui. Ele sunt în număr de trei, dintre care a doua începe chiar cu cuvintele: ,,Te blestem pe tine, începătorul. răutăților", arătând diversele feluri și forme prin care diavolul poate să lucreze sau să-și facă simțită prezența în viața credincioșilor. Moliftele Sfântului Vasile, frumoase și bogate în conținut teologic, sunt o dovadă de netăgăduit a credinței dintotdeauna a Bisericii în existența și lucrarea celui rău. Ele sunt foarte mult solicitate de către credincioși, fiindcă sunt rostite sub formă de blestem al duhului necurat și de eliberare de sub stăpânirea celui rău. Când se citesc aceste molifte? Așa cum indică și cartea de cult numită Molitfelnicul, în ziua de 1 ianuarie, când se face pomenirea Sfântului Vasile. Ele se rostesc solemn prin îngenunchere la sfârșitul Sfintei Liturghii din acea zi. De asemenea, se mai citesc odată cu săvârșirea slujbei aghiasmei celei mici sau a sfeștaniei în casele credincioșilor, mai ales în perioada de după Anul Nou sau în Postul Paștelui. Se mai citesc legate și de slujba Maslului săvârșit în biserică sau la casele celor bolnavi, ori în legătură cu slujbele săvârșite celor ce sunt tulburați și supărați de farmece și duhuri necurate. Așa cum le arată și titlul, ele sunt solicitate de credincioși atunci când se crede că într-o casă, într-o familie sau în viața lor s-ar manifesta lucrarea și prezența celui rău. Este scopul principal pentru care au fost alcătuite. De aceea subliniern faptul că nu sunt altceva decât rugăciuni care trebuie citite numai în cazuri de excepție și nu pentru orice întâmplare rea sau neplăcută din viața noastră. Și să nu uităm un lucru! Pentru înlăturarea răului din existența fiecăruia dintre noi nu este suficientă simpla lor citire, ca o rostire magică, ci și dorința noastră de a ne elibera de păcat, sub orice formă. " BISERICA ȘI CULT pe înțelesul tuturor” Preot Prof. Dr. NICOLAE NECULA, Editura Europartner, ISBN 973-97175-5-1 Sursa: http://www.parohiaortodoxabenidorm.c..._cel_mare.html Aparam vrajitoarele sau crestinii? Daca i s-au facut cuiva farmece, aceste Molifte il ajuta pe crestin. Nu intotdeauna stim exact din ce cauza patimim pentru a cere sa ni se citeasca Moliftele. Daca participam pur si simplu la Sfantul Maslu si se mai citesc si Moliftele, putem sa fim ajutati mai eficient sa scapam de influente malefice. Last edited by antoniap; 11.01.2014 at 20:29:16. |
#10
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Sau poate le gandesc, doar ca incearca sa le inteleaga si tu nu o faci. Te-ai gandit la asta. “Crede si nu cerceta”, contrar parerii majoritare, nu este specifica Bisericii. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citeste tot raspunsul.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi. |
|