![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||||||
|
||||||||
|
Citat:
NU EXISTA unire in sensul in care fiecare sa-si pastreze setul lui de convingeri dar sa se afle in unitate. Cineva care cred ca Luther a facut ceva bun pentru credinta crestina, nu se poate afla in comuniune cu un ortodox. De fapt se merge pe ideea persuasiunii ca ortodocsii de exemplu ar trebui sa renunte la o buna parte din convingerile care sunt definitorii pentru ei in numele conceptului de unitate care inteles astfel devine un fel de monstruoasa struto-camila. Citat:
Nu ne rugam de exemplu ca Dumnezeu sa produca un animal care e o combinatie intre un strut si o camila, pentru ca peste noapte ne-am gandit noi ca ar fi simpatic sa avem in curte asa ceva, daca ma intelegi. Citat:
Mi-e greu sa cred ca un adventist sau un martor a lui Iehova sau un penticostal sau un episcop anglican homosexual sunt crestini dupa intelesul ortodox al termenului. Aspiranti catre acest statut, pentru cei mai sinceri dintre ei, poate ca da. Dar din pacate tu nu te raportezi la intelesul ortodox al notiunii de crestin ci la cel ecumenist, reductionist, in care folosirea Bibliei si a notiunii de Iisus Hrisost automat il transforma pe acel individ intr-un crestin. O data ce ai facut aceasta greseala teribila, automat accepti si restul rationamentelor inselatoare care vin la pachet. Citat:
Citat:
Mai ales in aceste vremuri in care se pare, ca datorita acestei caderi la nivel de limbaj urmeaza si altele mult mai grave la un nivel mult mai inalt. Citat:
Citat:
Citat:
Consensul ortodox intr-o chestiune de asta, nu prea pare sa favorizeze ecumenismul asa cum este promovat si inteles din pacate chiar si de unii ortodocsi.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|
#2
|
|||||||
|
|||||||
|
Citat:
Citat:
Nu poti generaliza. Exista multe lucruri de criticat in miscarea ecumenica actuiuala, dar un lucru ramane bun, dupa parerea mea: Ca ne intalnim, ca discutam, ca incercam sa vedem si ce ne uneste. In fata unei lumi unde Dumnezeu pare din ce in ce mai absent, esete foarte important sa strangem randurile si sa pornim de la ce ne uneste, nu de la ce ne desparte. In ceea ce-l priveste pe Luther, sau pe altii, cred ca nu este gresit sa spunem ca au avut si contributii bune. In cazul lui, ideea ca Biblia si slujbele ar trebui tinute intr-o limba inteligibila. Idee promovata si de ortodocsi (dar nerespectata astazi de ei, in general - caci foarte putini inteleg slavona sau greaca veche). Citat:
De asta zic ca pare imposibil. Numai Dumnezeu ne-ar putea face sa revenim la Biserica din primul mileniu. Citat:
Crestin inseamna cel ce crede in Stanta Treime si crede ca Hristos este Fiul lui Dumnezeu. Se accepta, in majoritatea bisericilor locale ortodoxe, botezul facut in numele sfintei Treimi, deci se accepta statutul acestora de crestini, daca se convertesc la ortodoxie. Participarea ala Biserica poate fi si graduala, si oricum este o Taina a Sfantului Duh. Nu tine numai de apartenenta propruzisa. Este parerea unor teologi ortodocsi ca de ex. Michel Stavrou, daca nu ma insel. Citat:
Citat:
Citat:
Exista in mediul calugaresc actual, si de acolo pornind intr-un anumit mediu laic, o opozitie, care este departe de a fi majoritara.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
Citat:
Citat:
Cred ca am mai scris de o sute de ori pe forum despre iconomie. Biserica ortodoxa nu recunoaste tainele din afara ei, deci nici botezul oricarui cult. Celelalte culte nici macar nu au aceeasi conceptie despre har, ca sa avem macar un punct comun. La protestanti harul e un fel de binecuvantare, ei nu inteleg nimic din aceasta invatatura. Din iconomie nu s emai repeta uneori botezul ce a fost facut corect, dar doar ca forma exterioara, fara har. Doar prin convertire capata si fond, adica har. Ecumenic este diferit de ecumensim. Ecumenismul este o miscare initiata de protestanti, pe model protestant, ecumenic este un termne ortodox. BO participa la dialoguri cu scopul de a face cunoscuta invatatura ortodoxa. Dupa parerea mea se face mai mult rau decat bine, eterodocsii nu vin din aceasta cauza la ortodoxie, in schimb ortodocsii devin confuzi, crezand ca si alte culte sunt bune. |
|
#4
|
|||||
|
|||||
|
Citat:
"sa ne uitam MAI INTAI la ce ne uneste, nu la ce ne desparte" (asa scrisesem eu, daca nu ma insel) inseamna sa vedem tezaurul comun si sa pornim de la el, si apoi sa vedem (cu dragoste, respect si rabdare) ce ne desparte, nu sa scoatem ce ne desparte. Citat:
Si faci o confuzie, papa nu a fost declarat infailibil (cand vorbeste ex catedra, ceea ce a facut de doua ori pana acum) decat la sinodul Vatican 1, in sec. al 19-lea. Citat:
Si da, Luther a reactionat la unele greseli din BC, asta ziceam si eu, trebuia cineva sa reactioneze. Ca pe urma a mers prea departe, e altceva. Citat:
Iconomia nu poate lucra harul, il poate recunoaste acolo unde este si prin convertire (si mirungere in general), se complecteaza ceea ce lipsea, nu se da ceea ce era absent. Citat:
Nu cred ca face mai mult rau decat bine, vezi mai sus.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
Legat de har, tocmai pe asta este si una din dogmele ecumeniste, ramificarea harului, o dogma inventata de protestanti. Nu ai observat ca am dat un citat din catehism exact despre acest lucru? Ce scrie acolo? Ca harul este doar in Biserica Ortodoxa. Daca harul ar fi la toti prima ar fi BO care ar cere unirea tuturor, pentru ca asta e lucrul cel mai important. Ca nu esti singura care gandesti asa am explicat in mesajul anterior, toti cei care au adoptat aceste conceptii ecumeniste cred acelasi lucru, chiar in amanunt. Si nu doar ortodocsi, ci si catolicii, neoprotestantii, cei care au si ei conceptii ecumeniste, este o religie universala, care nu tine cont de culte. Am observat ca si la neoprotestanti e o divergenta intre cei ce au conceptii traditionaliste si cei ce au conceptii ecumeniste, cam aceleai probleme ca intre ortodocsi. Citat:
Si mai clar, canoanele apostolice spun ca nimeni nu poate repeta un botez valid, preotul este caterisit. Si la noi se mai reboteaza catolici, dar grecii nu aplica iconomia, repeta botezul tuturor eterodocsilor. Daca botezul ar fi valid nu ar avea voie sa faca asta, ar fi un pacat. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Dar pentru ca tot vorbim de ecleziologie, daca ne uitam in ograda noastra, una e teologia, si alta e practica. Noi nu avem un papa, ci mai multi - in practica cea de toate zilele. Noua ne place sa-i numim eretici pe catolici, dar ei macar fac in practica ce le spune teologia, noi facem in practica ce fac catolicii (numai ca la plural), dar pretindem ca facem altceva. Asta e unul din lucrurile care ma enerveaza la mandria triumfalista ortodoxa. Dar in fine, asta e alt subiect. In catehismul citat de tine scrie asta, dar de cand credinta ortodoxa se concentreaza infailibil intr-un oarecare catehism? De cand ortodoxia se concentreaza in formule? Nici macar la sinoade, definitiile dogmatice nu sunt formule, ci sunt puse ca zid 'apofatic' impotriva ereziilor. Adica, da, harul este in deplinatate in Biserica ortodxa, dar poate fi prezent si in ate parti. Duhul sufla unde vrea. Citat:
Practica asta a venit insa din motive istorice, conflictele cu catolicii, si a inceput de la faptul ca si catolicii si-au permis sa faca acest lucru. Astfel se poate scuza, sa zicem, 'prin iconomie'. Stiu ce este iconomia. Iconomia nu este o sfanta taina si nu poate inlocui ceea ce o sfanta taina da. Este modul de a 'administra casa', adica Biserica, 'arta' duhovniceasca de a aplica und trebuie, cat trebuie si cum trebuie regulile date ca indicatoare generale de canoane. Nu de a schimba credinta sau dogmele, cu asta cred ca esti de acord. Deci daca cineva catolic sau protestant botezat trece la ortodoxie si majoritatea ortodocsilor nu il boteaza (rusii nici macar nu fac mirungere), atunci nu inseamna ca botezul lui este purtator de har, desi se cere completat de o marturisire de credinta - si eventual de taina mirungerii? (mie mi se pare mai corect sa se faca mirungerea).
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Am facut rau ca am intrat iar intr-o polemica. Polemicile de acest fel, pe un forum, nu cred ca folosesc la ceva cuiva, in profunzime. Fiecare se intareste in pozitia pe care o avea dinainte. (Poate asta se intampla si in dialogurile ecumenice, pana la urma.. exact invers decat credeti voi, antiecumenistii).
Am scris deja despre lucrurile astea si am rasdiscutat aceste lucruri mai demult. Puteti sa va uitati, daca vreti, pe firul deschis de mine 'argumente pentru dialogul ecumenic' ca si la alte fire despre ecumenism deschise in aceeasi perioada, acum cativa ani. Nu am timp, ci nici putere sa continui discutia in acest mod intensiv. Nu este in intentia mea sa jignesc pe nimeni. Daca este nevoie, va rog sa ma iertati.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
Aceasta e invatatura sfintilor si a Bisericii, pe care cei cu conceptii moderniste o contesta, crezand ca pacatosii din ziua de azi au devenit mai induhovniciti ca sfintii si inteleg mai bine crestinismul. Ba chiar unii ii considera depaisti pe sfinti si limitati, pentru ca i-au condamnat pe eretici. De ce crezi ca protestantii si Luther au inteles mai bine crestinismul decat sfintii? Pentru ca, repet, conceptiile ecumeniste au la baza invataturi protestante. Baptistii au ramas surprinsi si nu au gasit o explicatie cand am dat pasajul in care Simon vrea sa plateasca bani ca sa capete si el harul prin punerea mainilor. Pasajul acela da peste cap toata invatatura protestanta, pentru ca Simon, desi botezat, nu putea sa transmita harul prin punerea mainilor. Aceasta puteau sa o faca doar cei randuiti de Apostoli, adica episcopii. Avem astfel invatatura despre succesiunea apostolica, adica harul e dat doar prin succesiune episcopilor. Protestantii spun ca orice credincios poate face asta, adica "harul sufla unde vrea", de aceea nu au episcopi si preoti. Citat:
Sfantul Ignatiu al Antiohiei a trait in perioada apostolica, a fost ucenic al Sfantului Apostol Ioan si Episcop al Antiohiei. Asadar cunostea chiar invatatura propovaduita de Apostoli. Acesta spune ca cei ce urmeaza un schismatic nu se mai pot mantui pentru ca nu mai au har si Sfintele Taine: “Aveti grija, cei care apartin lui Dumnezeu si lui Hristos sunt cu episcopul. Nu va inselati, fratilor: daca cineva urmeaza un schismatic, nu va mosteni Imparatia Cerurilor. Daca cineva are o doctrina straina, se impotriveste Patimilor. Deci, aveti grija, sa folositi o singura Euharistie, pentru ca,orice ati face, sa faceti potrivit cu voia lui Dumnezeu: pentru ca exista o singura Carne a Domnului Nostru si un singur potir pentru impartasania cu Sangele Sau; un altar, un episcop cu preotii si diaconii. (Epistola catre filadelfieni, 3:2-4:1)" Catehismul este rezumatul invataturii ortodoxe, nu un scriitor care scrie o carte si se numeste teolog. Citat:
Partea despre care discutam, harul la cei ce s-au rupt de Biserica: "Caci inceputul dezbinarii s-a facut prin schisma; iar cei ce s-au lepadat de Biserica n-au mai avut harul Duhului Sfant peste ei, caci a lipsit comunicarea prin intreruperea succesiunii. Caci cei dintai care s-au departat aveau hirotoniile de la Parinti, si prin punerea mainilor peste ei aveau harul duhovnicesc; dar cei ce s-au rupt, devenind mireni, n-au avut nici putere de a boteza, nici de a hirotoni; nici nu puteau da altora harul Duhului Sfant, de la care ei au cazut; " Nu e mai simplu de vazut ca acesta e invatatura ortodoxa? De ce crezi ca cea protestanta e cea corecta? Tu expui niste invataturi protestante, la fel ca toti cei ce au adoptat invataturi ecumeniste. Repet, niciun preot nu are voie sa repete un botez valid, este caterisit. Daca botezul catolci ar fi valid nimeni nu ar putea sa il faca din nou. |
|
#9
|
|||||
|
|||||
|
Citat:
Sper ca nu faci referiri la cazuri de genul saccsiv,apolo,antonia, etc. ca este evident zic eu, mai ales pentru cineva ca tine, ca nu sunt reprezentante pentru ortodoxie. Citat:
Ce inseamna "formule" in contextul asta? Citat:
Citat:
Tare m-as mira sa fie asa. Citat:
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
De ce? Tocmai aceasta ar fi o interesantă soluție de unire fără compromisuri în credință. Chiar nu putem fi una, având opinii diferite, dacă toți Îl iubim pe Dumnezeu? "Cineva care cred ca Luther a facut ceva bun pentru credinta crestina, nu se poate afla in comuniune cu un ortodox." Aoleu, chiar așa? Până și politicienii sunt mai toleranți... dacă ne referim la un regim democratic (chiar și-n varianta românească). :) "De fapt se merge pe ideea..." Generalizare nejustificată (paralogism). "...ideea persuasiunii ca ortodocsii de exemplu ar trebui sa renunte la o buna parte din convingerile care sunt definitorii pentru ei in numele conceptului de unitate..." Aceasta nu mai este ecumenism, ci relativism confesional. "Nu ne rugam de exemplu ca Dumnezeu sa produca un animal care e o combinatie intre un strut si o camila, pentru ca peste noapte ne-am gandit noi ca ar fi simpatic sa avem in curte asa ceva, daca ma intelegi." În privința unității creștinilor, nu se pune problema să dorim ceea ce ni se pare "simpatic", ci ne rugăm pentru ceva esențial: pentru unitatea demult pierdută - și vai, pierdută nu oricum, ci din chiar vina noastră. "Mi-e greu sa cred ca un adventist sau un martor a lui Iehova sau un penticostal sau un episcop anglican homosexual sunt crestini" Situațiile sunt diferite în cele 4 cazuri puse în discuție. Dacă adventistul și penticostalul cred în Sfânta Treime (deci, sunt creștini), martorul lui Iehova face parte dintr-o organizație religioasă antitrinitară. Credința aceasta poate fi plasată undeva între iudaism și arianism, cu accente fundamentaliste în anumite privințe (refuzul categoric al transfuziei etc). De aceea, consider că suntem datori să le respectăm întru totul libertatea de credință și conștiință și să-i iubim, dar este destul de dificil să le acceptăm calitatea de creștini. Am în vedere inclusiv afirmația lor din "Să aducem argumente din Scripturi" unde, învățându-și aderenții cum să-i abordeze pe evrei, le sugerează un astfel de discurs (citez din memorie): "noi nu suntem creștini și nu credem în Trinitate; Dumnezeul nostru este Dumnezeul lui Avraam". Cât îl privește pe homosexualul anglican, acela evident că este creștin. Suferă spiritual și are nevoie de rugăciuni pentru că practică păcatul sodomiei, dar ESTE CREDINCIOS CREȘTIN. "Consensul ortodox intr-o chestiune de asta, nu prea pare sa favorizeze ecumenismul asa cum este promovat si inteles din pacate chiar si de unii ortodocsi." Argumentum ad populum...
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
|
|