![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() ![]() Dacă îți vei întinde mâinile la cele ale săracilor, vei apuca vârful Cerului. Este bine să biruim obrăznicia cu bunătatea și să-i facem mai buni pe cei care ne nedreptățesc, pe care îi suportăm atunci când suferim din pricina lor. Atâta vreme cât te afli în fericire și ești bogat, ajută pe cel care suferă. Nu aștepta să suferi și tu ca să înveți cât de mare rău este neomenia și cât de mare bunătate este milostivirea față de cei care au nevoie. Să nu dorești slava deșartă, deoarece este mai bine să fii cineva, decât să crezi că ești. Dacă însă ești nesățios, să nu urmărești slava omenească, căci cu ce se folosește maimuța atunci când aude că este numită leu? Extras din „Picături de înțelepciune”
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]() ![]() Mult mai multă nevoie au de ele copiii care se pregătesc să intre în viață. Așa cum cel ce locuiește numai în port și nu pleacă niciodată pe mare nu are nevoie nici de corabie, nici de cârmaci și nici de marinari, căci de ele are nevoie numai cel ce trăiește pe mare, așa este și cu mireanul și cu monahul. Cel ce trăiește numai pe uscat, duce o viață lipsită de mișcare, calmă și nu are de înfruntat furtuni, în timp ce corăbierul, mereu în largul mării, călătorind numai pe mare, are de înfruntat multe furtuni și, chiar dacă nu are nevoie, tot trebuie să fie pregătit să facă față greutăților, ca să închidă gura celorlalți. Din “Părinți, copii și creșterea lor”
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]() ![]() Nici păcatelor să nu le dăm timp, nici dușmanului să nu-i lăsăm loc în inimile noastre, ca Dumnezeu să locuiască în noi, prin o necontenită aducere-aminte de El, Căruia fie toată slava și închinăciunea, acum și pururea și în vecii vecilor. Dumnezeu, Cel Ce a creat operele Sale mari, dar rânduiește să fie rostite și aceste mici cuvinte ale mele, să vă dea vouă în tot lucrul înțelegerea adevărului Lui, ca să înțelegeți din cele văzute pe Cel nevăzut, iar din frumusețea și măreția zidirilor să vă faceți o idee potrivită de Cel Ce ne-a zidit – „că cele nevăzute de la zidirea lumii se văd, înțelegându-se din făpturi, adică veșnica Lui putere și Dumnezeire” (Romani 1, 20) – încât și de pe pământ și din văzduh și din cer și din apă și din noapte și din zi și din toate cele văzute să luăm adeverite dovezi despre Binefăcătorul nostru. Nici păcatelor să nu le dăm timp, nici dușmanului să nu-i lăsăm loc în inimile noastre, ca Dumnezeu să locuiască în noi, prin o necontenită aducere-aminte de El, Căruia fie toată slava și închinăciunea, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin. (Sfântul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, Editura IBMBOR, București, 1986, p. 109)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
- Părinte, când există zgomot la ascultare sau dacă pentru lucrul de mână trebuie un motor care face zgomot, noi ce să facem?
- Atunci când lucrul de mână este vreodată zgomotos, ajută mult psalmodierea înceată. Dacă nu puteți spune rugăciunea, cântați. Este nevoie de răbdare. Atunci când vin cu vaporul este mult zgomot. Stau într-un colț, închid ochii ca și cum aș dormi, pentru a nu mă deranja lumea, și cânt. Și ce nu cânt! Cânt de mai multe ori „Cuvine-se cu adevărat...”, „Sfinte Dumnezeule..”. Vaporul face și un zgomot care se potrivește cu psalmodierea. Și se face ison la „Cuvine se cu adevărat..” al lui Papa-Nicolau și la „Sfinte Dumnezeule..” al lui Nilos. La toate se potrivește acest zgomot. Cânt cu mintea, ia parte însă și inima. Cu toate acestea, cred că nu atât zgomotul exterior deranjează, cât grija. Zgomotul nu-l aude omul decât atunci când vrea, însă grija este greu să o eviți. Mintea este baza. Ochii pot privi ceva și să nu vadă. Când mă rog, pot privi, dar fără să văd. Umblu și pot privi un peisaj etc., dar fără să îl văd. Când cineva nu este obișnuit să spună rugăciunea în mijlocul zgomotului, pătimește aceasta din pricina ca mintea nu este dăruită lui Dumnezeu. Trebuie ca omul sa ajungă la distragerea dumnezeiască, astfel ca să trăiască liniștea lăuntrică și sa nu fie deranjat de zgomot în timpul rugăciunii. Ajunge la acel punct al dumnezeieștii „distrageri” în care nu mai aude zgomote, sau le aude când vrea, sau mai degrabă atunci când îi coboară mintea din cer. Și va ajunge la acest punct dacă va lucra duhovnicește, dacă se va nevoi. Atunci va auzi numai când el va voi. Când eram în armată, am spus odată unui camarad evlavios: „Ne vom întâlni în cutare loc”. „Dar acolo există megafon”, mi-a zis. „Dacă vrei, îl auzi; dacă nu vrei, nu-l auzi”, i-am răspuns. Când mintea este în altă parte, auzim? Acolo în pădure, în apropiere de colibă, au golit muntele cu drujbele. Când citeam sau mă rugam și eram adâncit în acestea nu auzeam nimic. Când mă opream, pe toate le auzeam. (Cuviosul Paisie Aghioritul, Cuvinte duhovnicești, vol. 1: Cu durere și dragoste pentru omul contemporan, traducere de Ieroschimonah Ștefan Nuțescu, Editura Evanghelismos, București, 2003, pp. 189-190)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Vă trimit o rețetă duhovnicească. Și vă sfătuiesc să folosiți doctoria propusă de câteva ori pe zi, mai ales în clipele de mare suferință, atât a sufletului, cât și a trupului. Nu vor întârzia să se arate puterea și vindecarea ascunse în doctorie, care la arătare e cât se poate de smerită. Însingurându-vă rostiți fără grabă, în așa fel încât să vă auziți glasul, închizându-vă mintea în cuvinte (așa sfătuiește Sfântul Ioan Scărarul), următoarele:
Slavă Ție, Dumnezeul meu, pentru necazul pe care l-ai trimis asupra mea; cele vrednice de faptele mele primesc; pomenește-mă întru împărăția Ta. Rugăciunea trebuie rostită cât se poate de rar. După ce ați spus-o o dată, odihniți-vă puțin. Apoi spuneți-o din nou și iarăși odihniți-vă. Continuați să vă rugați cinci sau zece minute până ce vă veți simți sufletul liniștit și mângâiat. Pricina liniștirii și mângâierii e limpede: harul și puterea lui Dumnezeu se cuprind în slavoslovirea lui Dumnezeu, nu în grăirea împodobită și multă.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Nu numai călugării, ci toți credincioșii trebuie să fie candidați la înălțarea la cer; toți credincioșii trebuie să fie candidați la rai. Numai că cei care duc o viață obișnuită și cu îndatoririle sociale câte sunt și cu îndatoririle de familie nu pot să realizeze libertatea aceasta de a se gândi atât de mult la rai, cum se gândesc călugării, dar toți suntem chemați la desăvârșirea creștină. Și toți trebuie să năzuim în țara lui Lerui Ler un colț de cer, cum zice Nichifor Crainic: „În țara lui Leru-i Ler / Năzuiesc spre-un colț de cer”. Fiecare dintre noi trebuie să avem în vedere cerul, numai că deosebirea dintre cei care nu sunt călugări și cei care sunt călugări este următoarea: cei care nu sunt călugări pot trăi pe pământ cu gândul la cer, le ajunge atâta, pe când cei care sunt în mănăstire ar trebui să trăiască pe pământ ca în cer. Și dacă fac lucrul acesta și se silesc să-l facă și știu cum să se angajeze în lucrarea aceasta, nu se poate să nu se simtă aproape de rai, în „tinda raiului”. Tinda, la noi în Ardeal este camera de intrare în celelalte camere din casă, adică un hol. Dacă este tinda raiului, mănăstirea este și „casa lui Dumnezeu”. Nu se poate să fii în „tinda raiului” și să nu fii într-o casă a lui Dumnezeu. Toată mănăstirea este un loc, o casă, un așezământ al lui Dumnezeu. Și mai este mănăstirea „poarta cerului”. E cumva la confluiența dintre cer și pământ. E „poarta cerului” în înțelesul că pe acolo intră cei din mănăstire în cer.
(Părintele Teofil Părăian, Lumini de gând, Editura Antim, Cluj, 1997, pp. 11-12)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
O căprioară albă din vremurile străvechi mi-a spus că El, Cel Preablând și Atotmilostiv, a străbătut pământul și l-a preschimbat iarăși în rai. Oriunde Se oprea El, se ivea raiul. Dintr-însul se revărsau către toate făpturile și toată zidirea nemăsurata bunătate, iubirea și îndurarea, mila, blândețea și înțelepciunea. El a pășit pe pământ și a pogorât cerurile pe pământ. L-au numit Iisus. O, întru El am văzut că omul poate fi minunat și neasemuit de frumos numai când este fără de păcat. El a împărtășit durerea noastră și a plâns împreună cu noi pentru răutățile pe care oamenii le-au săvârșit împotriva noastră. A luptat de partea noastră împotriva acelor făptuiri omenești: păcatul, răutatea și moartea. El a iubit cu blândețe și îndurare toate făpturile. Le-a strâns la piept cu dor dumnezeiesc și le-a apărat de păcatul, de răutatea și de moartea zămislită de oameni. El a fost și a rămas în veci Dumnezeul nostru, Dumnezeul făpturilor îndurerate și întristate, de la cea mai mică până la cea mai mare. Doar oamenii cei asemenea Lui ne sunt dragi. Ei sunt rudenia și nemurirea și iubirea noastră. Sufletul acestor oameni este plămădit din bunătatea, din milostivirea, din iubirea, îndurarea, blândețea, dreptatea și înțelepciunea Lui. Înțelepciunea lor este dumnezeiesc de înțeleaptă, dumnezeiesc de bună, dumnezeiesc de smerită, dumnezeiesc de îndurată. Ei se asemuiesc cu sfinții și luminații îngeri. Pentru că o mare înțelepciune împreunată cu o mare bunătate ia chip de înger.
Drept aceea, toată iubirea noastră se revarsă năvalnic către Preablândul, Preabunul, Preamilostivul și Înduratul Iisus. El este Dumnezeul nostru, Veșnicia și Viața noastră cea fără de moarte. Evanghelia Lui este mai mult a noastră decât a oamenilor, pentru că întru noi se află mai mult din bunătatea, din iubirea și din îndurarea Sa. O, binecuvântat este El în toate inimile și în toate lumile noastre! Domnul și Dumnezeul nostru! Dulcea noastră mângâiere în lumea aceasta amarnică și trecătoare, veșnica noastră bucurie în lumea cea fără de moarte ce va să vină... (Lupta pentru credință și alte scrieri ale Sfântului Nicolae Velimirovici și Sfîntului Iustin Popovici, Editura Egumenița Editura Cartea Ortodoxă, Galați, 2011, pp.157-158)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|