![]() |
![]() |
|
#191
|
|||
|
|||
![]() Citat:
În psihologie, sufletul nu este după chipul lui Dumnezeu, ca în teologia ortodoxă, ci este o simplă funcție a trupului. Din această pricină vorbim despre o psihologie fără suflet. În psihologia contemporană sufletul nu are conținut ontologic. Iar când psihologia vorbește despre îmbolnăvirea sufletului, înțelege doar dezechilibrul psihologic al omului sau feluritele experiențe traumatice din viața sa de până atunci. Insă în teologia ortodoxă boala constă în întunecarea minții. De asemenea, în psihologia umanistă, terapia este echilibrarea puterilor lăuntrice ale sufletului; pe când în teologia ortodoxă, terapia este legată de unirea omului cu Dumnezeu, de vederea lui Dumnezeu și de ajungerea la îndumnezeire, care este tot una cu vederea lui Dumnezeu. Metoda terapeutică a psihologiei antropocentrice este clar diferită de cea a psihoterapiei ortodoxe. De altfel, psihologia antropocentrică nu poate distinge între energiile cele create și cele necreate - cu alte cuvinte, dacă boala se datorează epuizării sau posesiunii - și nici nu acceptă lucrările harului necreat. Ea atribuie totul unui singur factor. Psihologia nu crede în existența diavolului și neagă în cea mai mare parte lucrările harului necreat al lui Dumnezeu. Desigur, prin iconomie acceptăm unele păreri ale psihologiei și psihoterapiei contemporane, în două situații. Primul caz cuprinde oamenii al căror sistem nervos a fost vătămat din felurite pricini - suprasolicitare psihică sau mintală - și care au acum serioase probleme psihice. Al doilea caz este cel al oamenilor care, în mod voit, nu au nici o legătură cu Biserica și cu tainele ei. Cred că aceștia pot fi ajutați de psihologia și psihoterapia modernă, astfel încât să nu ajungă într-o stare irecuperabilă. Psihologia poate acționa ca un calmant care să le aducă ușurare în înspăimântătoarea temniță a deznădejdii în care se află. Extras din Mitropolit Hieroteos Vlachos - Boala si tamaduirea sufletului in traditia ortodoxa |
#192
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Un istoric Englez (Gibbon), scriind despre Roma Cezarilor, spune că pe atunci religia era văzută de popor ca adevărată, de filosofi – ca mincinoasă, de oamenii de stat – ca folositoare. Și astăzi, în Europa Creștinată, se pot auzi asemenea declarații. Deseori se repetă zisa: „Religia este filosofia poporului de rând!” Dar, întrebăm noi, care religie? Acel istoric Englez vorbește despre religia păgână, închinătoare la idoli. Dacă aceea se numește religie, atunci e o nebunie să numim Creștinismul religie. Ce unire este între Hristos și Veliar? Creștinismul [ortodox] nu e religie, în rând cu toate celelalte religii omenești, nicidecum, ci Creștinismul este descoperirea cerească a adevărului, Vestea de Bucurie a neamului omenesc, nu de la om sau înger, ci de la Însuși Dumnezeu Făcătorul. Hristos a zis: „Veți cunoaște adevărul, și adevărul vă va face slobozi.” De ce vă va face slobozi? Tocmai de religii, de filosofiile omenești, de concepțiile mincinoase ale lumii, de silnicia tuturor rătăcirilor lumești, care se împotrivesc Adevărului, sub orice nume ar fi ele și pe orice tavă ar fi servite. În acest sens, spune și marele Apostol: „Vedeți să nu vă fure cineva cu filosofia și deșartă înșelăciune, dupre predania oamenilor, dupre stihiile lumii, și nu dupre Hristos.” /Col. 2:8/ Pentru că adevărul este unul, iar cugetările omenești sânt multe. Adevărul este totdeauna același, și totdeauna egal cu sine. Adevărul lui Hristos nu este paralel cu nici un sistem făurit de rațiunea personală a unui om. Dar, despre aceasta, doar în treacăt și doar ca să vă întăresc în convingerea următoare: Creștinismul nu e nici una dintre religii, nici una dintre filosofii, ci organismul cu totul aparte, original și desăvârșit al adevărului dumnezeiesc viu, purtător de lumină și purtător de mântuire. Ați auzit că scolastica Romană l-a adoptat pe Aristotel ca filosof oficial, cu toate că învățătorul bisericesc apusean Tertullian a zis: „Filosofii sânt patriarhii ereziei.” Creștinismul are înțelegerea sa aparte despre viață și despre lume, organică și sistematică, însă deosebită de toate filosofiile omenești. Și atât. Extras din Sf Nicolae Velimirovici - Simboluri si semne |
#193
|
||||||||||
|
||||||||||
![]() Citat:
Citat:
Din pacate, asta nu s-a intamplat. Nu pentru ca stiinta e atee sau anti-religie, ci pentru ca nimic din ce sustine religia nu a putut fi dovedit de stiinta. E problema religiei, nu a stiintei. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Iar despre cugetarile omenesti, unele sunt adevarate, altele nu. Dar asta se decide pe baza de argumente si obervatie, nu pe baza de traditie, autoritate si alte chestii pe care religia se bazeaza atunci cand vorbeste despre "adevar". Citat:
Citat:
Citat:
__________________
Traieste o viata implinita. Daca exista zei, si sunt drepti, nu le va pasa cat de devotat lor ai fost, ci vei fi binevenit datorita virtutilor de care ai dat dovada de-a lungul vietii. Daca exista zei, si sunt nedrepti, oricum nu ai vrea sa le fi devotat lor. Iar daca nu exista zei, atunci vei fi disparut pur si simplu, dar vei fi trait o viata nobila, care va ramane in amintirile celor dragi. - Marc Aureliu Question everything. |
#194
|
||||
|
||||
![]()
S saracii psihologi credinciosi, chiar ortodocsi ce fac?
Nu-si mai practica meseria pentru ca cei multi au impresia ca psihologia vine de la diavol? Poate psihologul ala nu a vrut sau nu a putut deveni preot din anumite motive, desi si-ar fi dorit, asa ca face ceva oarecum asemanator, pentru a putea ajuta oamenii sa devina mai buni, sa-si depaseasca temerile sau pur si simplu sa ii ajute sa treaca peste traume sau probleme psihice (ex. depresia). Femeile nu pot deveni preoti, si nu pot toate sa se casatreasca cu preoti, asa ca unele aleg sa ajute oamenii prin...psihologie. Psihologia nu anuleaza credinta; nu are cum. Cine nu crede in Dumnezeu nu o face din cauza psihologiei, dar stiu ca pot veni la psiholog sa-i ajute in anumite probleme fara a fi judecati ca nu cred in Creator, sfinti, Biserica etc. |
#195
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Din pacate pentru tine, citatele de mai sus au fost date de Mitropolit Hieroteos Vlachos si de Sf Nicolae Velimirovici, pe ei te-ai grabit sa-i contrazici ca un adevarat ateu militant ... Esti liber sa crezi ce vrei, problema ta este ca nu te-a logat nimeni cu forta pe acest forum si se pare ca vrei sa ne demonstrezi cat de "fraieri" suntem daca credem in Dumnezeu si nu in stiinta - noua religie atee. Konijiro, am observat ca ai pus "sufletul" intre ghilimele, iar pe Diavol l-ai pus fara, este asta o intamplare/coincidenta ? Last edited by Mandea77; 11.02.2014 at 10:14:09. |
#196
|
|||
|
|||
![]() Citat:
De aceea dau diavolii la iveală atâtea imagini și urmăresc stârnirea imaginației. Putem deci să susținem că așa-numitele probleme psihologice sunt toate rezultatul bănuielilor, gândurilor (logismoi) care sunt puse în lucrare în atmosfera prielnică a închipuirii. Cu cât omul este mai bolnav duhovnicește, cu atât este mai copleșit de mulțimea imaginilor aduse de închipuire. Sănătatea duhovnicească cere anularea închipuirii cât mai mult cu putință. Intr-adevăr, când mintea este liberă și luminată, încetează toată lucrarea închipuirii. De aceea, Sfinții Părinți învață că teologhisirea nu are legătură cu închipuirea. Când omul, cu harul lui Dumnezeu, dar și cu împreună-lucrarea sa, este izbăvit de toate imaginile și formele zămislite de închipuire, devine teologhisitor și dinlăuntrul inimii sale țâșnește adevărata teologie ortodoxă... Întunecarea minții pune în lucrare închipuirea și, în lumea ei înșelătoare, omul poate crea feluriți idoli ai lui Dumnezeu. Cu cât omul este mai bolnav psihic, cu atât imaginația sa este mai ațâțată. Cum ne dăm seama că o persoană suferă de anomalii psihologice și se îndreaptă în mod sigur către schizofrenie ? Starea sa este dezvăluită de iluziile, dezamăgirile și toate imaginile sale fantastice. Disfuncția psihologică este în primul rând o boală duhovnicească, ce duce la moartea minții. Pot spune că, atunci când văd că unul din fiii mei duhovnicești este stăpânit de bănuieli, închipuiri și alte gânduri, îmi dau seama îndată că mintea sa este bolnavă și că are nevoie de ajutor. În anumite cazuri speciale, le-am dezvăluit primejdia de a rămâne izolați într-o lume iluzorie, năpădită de închipuiri. Cei trezvitori duhovnicește nu ajung în acea stare. Dimpotrivă, oamenii care nu privegheză și nu se străduiesc să se tămăduiască, pot sfârși într-o stare înspăimântătoare, atât sufletească, cât și trupească. Și dați-mi voie să spun că femeile sunt predispuse mult mai mult acestei primejdii. Tot așa cum sunt vulnerabile și din punct de vedere emoțional. Părinții spun că în sufletul femeiesc experiențele psihologice sunt legate mai mult cu cele duhovnicești. Cu alte cuvinte, multe femei socotesc așa-zisele stări sufletești ca fiind experiențe duhovnicești. De pildă, se poate ca ele să simtă o dulceață emoțională în vremea rugăciunii și să creadă că aceasta este venirea harului lui Dumnezeu. Este trebuință de foarte multă băgare de seamă, căci în acel moment intervin multe imagini închipuite, creând premisele unor grave anomalii sufletești. Extras din Mitropolit Hieroteos Vlachos - Boala si tamaduirea sufletului in traditia ortodoxa Corinusha, poate te straduiesti si tu sa citesti cartea de mai sus, poti sa o descarci de aici - http://tineretulortodox.md/wp-conten...a_ortodoxa.pdf Last edited by Mandea77; 11.02.2014 at 10:24:22. |
#197
|
|||
|
|||
![]()
Adevarata credinta duce la credinta. Adevarata stiinta duce la stiinta.
Cum adevarata credinta nu duce la stiinta, la fel si adevarata stiinta nu duce la credinta. Dialogul dintre credinta si stiinta, daca se respecta cultura dialogului si intaietatea celui mai varstnic, ar fi benefic. Last edited by Mandea77; 13.02.2014 at 15:42:15. |
#198
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Eu am vazut ca multi dintre oamenii de stiinta adevarati, ajung la credinta; mai ales in domeniul biologiei..:) Da, stiinta adevarata duce la credinta, la uimire de perfectiunea creatiei, la umilinta pt aroganta posesiunii adevarului de catre omul ce nu e inca Om, la bucuria ca esti parte , cununa si administrator al creatiei, ca ai primit darul mintii ce se poate juca de-a explorarea creatiei apeland la diferite stiinte ale caror paradigm se schimba mereu....omul de stiinta care e credincios trebuie ca zambeste mereu.mai ales daca e psiholog
__________________
ESTE |
#199
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Buuun, deci imi citezi pe altii; asta nu ajuta. De ce nu imi poti da tu, un argument, al tau, legat de asta? Jumatate din ce scrie mai sus e aberatie... ma intreb ce studii in psihologie are cine a scris cartea; depresia nu duce la schizofrenie, iar schizofrenia are deja nevoie si de psihiatru si de medicatie... Si ca de obicei, femeile... prin asta imi dai de inteles ca pt ca sunt femeie am inchipuiri deja si vorbesc prostii? Altfel, nu vad de ce sa fi adus in discutie despre faptul ca femeile sunt mai vulnerbile la boli psihice si duhovnicesti, atunci cand o feieie iti da un exemplu destul de des intalnit de ce cineva se face psiholog. |
#200
|
|||
|
|||
![]()
Corinusha, din pacate pentru tine ai depasit orice limita a bunului simt ... aberatii sunt afirmatiile tale de "anonima frustrata"
Last edited by Mandea77; 14.02.2014 at 14:28:29. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Ce considerati despre "Misquoting Jesus"/"Forged" de Bart Ehrman | Ciprian Mustiata | Teologie si Stiinta | 8 | 19.12.2012 16:12:08 |
Cum pot "aduce" pe cineva drag la credinta? | lourdes19 | Generalitati | 2 | 19.10.2010 12:06:29 |
Am nevoie de "putin" ajutor ! - Va rog nu treceti "peste" - Nu am liniste de o luna! | valentinalogo | Preotul | 28 | 06.06.2010 07:26:42 |
"Interconfesionalitate" in aceeasi credinta | praxis | Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni | 0 | 18.11.2008 12:42:40 |
|