![]() |
![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Dumitru, Parascheva, Nectarie, Filofteia, Pantelimon... In zi de sarbatoare religioasa, romanii merg in pelerinaj si se calca in picioare sa sarute diverse moaste. Dar cum stim ca acestea sunt autentice?
In urma speculatiilor privind veridicitatea moastelor prezente in lacasurile de cult din tara noastra, au aparut si primele reactii din partea Bisericii Ortodoxe Romane. Primii care au reactionat sunt mai marii Arhiepiscopiei Tomisului, care au luat decizia ca toate lacasurile de cult care detin racle cu moaste expuse spre inchinare sa trimita spre centrul eparhial copii dupa documentele de autenticitate ale acestora. Arhiepiscopia Tomisului se ocupa de gestionarea celor circa 130 de lacasuri de cult de pe teritorul judetului Constanta. Potrivit purtatorului de cuvant al Arhiepiscopiei Tomisului, Calin Gavrilas, 10% dintre aceste manastiri si biserici detin racle cu moaste, iar autenticitatea lor va fi verificata cu prilejul unui inventar, pe care reprezentantii eparhiei l-au demarat de curand. Astfel, credinciosii vor fi siguri ca ramasitele la care se inchina apartin sfintilor. Conform declaratiilor lui Gavrilas, actiunea celor de la Tomis are un dublu scop. In primul rand, este o actiune de verificare a autenticitatii moastelor, iar in al doilea rand, reprezentantii eparhiei vor sa aiba o evidenta clara a numarului de racle cu particele din sfinti pe care eparhia le detine. "Estimam ca doar 10% din lacasurile de cult de pe raza noastra teritoriala au racle cu moaste, deci in jur de 30 de biserici, iar aceste lacasuri detin particele din mai multi sfinti, sfinti canonizati de Biserica Ortodoxa, dar mai multe detalii vom avea dupa ce se incheie cercetarea asta, dupa ce primim documentele, facem si noi inventar", a precizat Gavrilas, pentru Ziare.com. Autenticitatea moastelor, confirmata doar de documente sau de martori "Moastele atat au in spatele lor: documente de autenticitate. Mai mult de atat nu trebuie. Un document de autenticitate poate fi un act de donatie, un certificat emis de catre un antropolog sau un act trimis de catre un arhiereu, un episcop, dar poate sa fie si un act de vanzare, in care se spune ce anume s-a vandut dintr-un sfant, din ce moaste si de unde provin. Doar provenienta lor trebuie verificata", a explicat reprezentantul Arhiepiscopiei Tomisului. Intrebat care sunt procedurile care trebuie urmate in cazul in care documentele de provenienta nu mai exista, Gavrilas a explicat ca mai marii Bisericii locului pot decide retragerea temporara de la inchinare a raclelor, iar lacasele de cult care le gestioneaza sunt rugate sa reglementeze situatia actelor. "Acestea trebuia sa ia legatura cu donatorul, sa se faca niste inscrisuri prin care se certifica autenticitatea lor, iar in cazul in care nu este posibil nici acest lucru, decizia finala va apartine ierarhului, arhiepiscopului de Tomis care poate decide o cercetare mai profunda. Trebuie sa se gaseasca martori care ar fi adus acele moaste, daca este posibil, iar daca nu, sa le retraga definitiv de la inchinare", a mai precizat Gavrilas. Testele ar desacraliza obiectele de cult Intrebat daca, in loc sa se recurga la aceste proceduri de durata, nu ar fi mai usor sa se faca o serie de teste de datare, care sa stabileasca perioada in care a trait cel caruia ii apartin ramasitele pentru a elimina dubiile legate de autenticitatea lor, reprezentantul Arhiepiscopiei Tomisului a spus ca Biserica exclude categoric astfel de practici. "Nu, nu, nu. Nu se pune problema de asa ceva. Exista sinaxarele ortodoxe (carte care contine date despre vietile sfintilor - n.red.) si in momentul in care avem un certificat privind autenticitatea anumitor moaste, stim care-i sfantul, stim in ce perioada a trait si nu se pune problema sa mai facem probe ADN ca sa vedem daca este el sau nu. Nu se poate sa mergem in desacralizarea oricaror obiecte de cult si oricaror obiecte sfinte", a tinut sa precizeze Calin Gavrilas. Provenienta ramasitelor de sfinti, donatorii sau vanzatorii de moaste "In general, moastele vin de la alta biserica. In ceea ce priveste Arhiepiscopia Tomisului, avem mai multe acte de donatii ale unor manastiri de la Muntele Athos pentru biserici sau manastiri de pe raza eparhiei. Acele acte poarta semnatura si stampila celui care doneaza, a manastirii din Athos in cazul acesta, poarta numele staretului, al martorilor care au asistat in momentul in care s-au donat particele din moaste. Nu cred ca se pot pune la indoiala. Cazurile de cumparari sunt foarte rare. Sunt mai mult acte de donatii", a explicat Gavrilas. Totusi, acesta a precizat ca moastele pot sa vina si din alte parti, nu numai de la Athos, iar singura conditie pentru ca ele sa fie expuse spre inchinare este aceea ca ele sa apartina sfintilor canonizati de Biserica Ortodoxa. Vestimente de sfinti, icoane facatoare de minuni sau particele din Lemnul Sfintei Cruci, inventariate separat Astazi am auzit stirea, dar vad ca articolul e mai vechi: De unde stiti ca sunt autentice moastele la care va inchinati? Intrebat ce alte obiecte sfinte mai detine eparhia pe care o reprezinta, in afara de fragmente din ramasitele pamantesti ale sfintilor, Gavrilas a spus ca este posibil sa existe si vestimente de sfinti, icoane facatoare de minuni sau bucati din lemnul Sfintei Cruci, dar ca acestea vor face obiectul unui inventar separat. "Asteptam datele, din ce am vazut, ne vin mai mult moaste, particele din lemnul Sfintei Cruci inca nu am vazut, dar suntem inca la inceput. Nu trebuie confundate cu moastele, care sunt ramasite umane. Lemnul Sfintei Cruci e tot obiect sfant, dar e alta categorie. Desigur, la un moment dat, vor fi incluse si ele in inventar, iar daca se vor localiza, vor fi asezate la loc de cinste, vor fi asezate in racle si vor figura si ele intr-un inventar. Icoanele facatoare de minuni nu le vom inventaria acum, din cate stiu nici nu avem foarte multe la nivelul Arhiepiscopiei. Avem pana in cinci icoane facatoare de minuni, dar, probabil, ele vor face obiectul altei cercetari. Stim foarte bine ca exista si alte obiecte sfinte, cum este vestmantul Cuvioasei Paraschiva, vestmintele altor sfinte sau sfinti, sunt tot obiecte sfinte puse spre inchinare, dar nu au acelasi statut ca moastele. Moastele sunt un capitol aparte, ele sunt ramasite umane si trebuie autentificate neaparat, astfel incat credinciosii sa aiba siguranta ca se inchina in fata ramasitelor autentice, atunci cand vin spre inchinare", a explicat Gavrilas. Patriarhia nu are moaste. Fiecare eparhie cu moastele ei Potrivit purtatorului de cuvant al Patriarhiei Romane, Constantin Stoica, institutia pe care o reprezinta nu se implica in actiunile de inventariere a moastelor, aceasta fiind responsabilitatea fiecarei episcopii. "Acum pregatesc un material despre o publicatie care a tiparit calendarul in mod ilegal. La mine au prioritate acestea. Patriarhia nu are Sfinte Moaste, ci fiecare eparhie. Sfintele Moaste sunt cu documente in fiecare biserica, care arata de unde provin, cine le-a adus. De exemplu, Sfantul Dumitru de la Bucuresti este al catedralei patriarhale, care se afla in administratia Arhiepiscopiei Bucurestiului. La Constanta este la fel. Tomisul isi gestioneaza toate moastele", a explicat Constantin Stoica. Deocamdata se pare ca doar Tomisul isi si verifica moastele. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Bun subiect în post.
Bravo. Altul?
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Stirea a fost data ieri la un post TV. Chiar s-a spus ca intr-o racla s-au gasit oase de porc, motiv pentru care Patriarhia a cerut verificarea documentelor care atesta veridicitatea moastelor.
Te deranjeaza? Si pe mine, dar din cu totul alte motive. Imi vine greu sa cred ca cineva ar fi pus oase de porc la inchinat. Last edited by Miha-anca; 05.03.2014 at 00:31:35. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Și pe tine nu te surprinde momentul în care a apărut știrea? Chiar deloc, deloc?
![]()
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Cand am vazut postarea asta si autorul ma asteptam sa fie poate ceva despre "preaslavitoare" "moaste" luate din groapa comuna a unor presupusi ex-martiri-legionari, dar sa faci propaganda la mizeria asta intrece orice limita a lipsei de bun simt.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cum ziceam si pe alt topic, continua trolareala anti-BOR.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Biserica face parte din lume, din societate. Ea nu este paria, nu este inafara lumii.
Hristos a aratat ca toate stapinirile sunt rinduite de la Dumnezeu, si ale bisericii dar si ale statului. Biserica a trecut prin nenumarate, dar nenumarate, lupte satanice din lume, si nu a apus pina astazi si nici astazi nu va apune si nu va apune pina la sfirsitul veacurilor, chiar daca se reia lupta impotriva icoanelor din scoli(mai intii), a sfintelor moaste, a preotilor si a ierarhiei, a prea multor biserici in constructie, a catedralei mintuirii neamului ca si a altor organe ale bisericii. Este rau ca se intimpla asa deoarece asta arata necredinta grea, miloasa, tulbure si tulburatoare, a neamului romanesc, nascut ortodox. A acelor fii ai neamului care sunt asa de frunzari(frunze in vint)incit orice muscal ori venetic si neavenit reuseste sa il mute de pe dreapta credinta si sa il faca sa se indoiasca si sa ajunga fariseu. Si in clipa in care ajunge fariseu, desigur ca se comporta ca si acestia: bai Hristoase, lasa-ne pe noi cu povestile tale... ceva minuni poti sa faci ACUM, la comanda? Ca daca nu poti sa faci asta, nu esti tu Hristosul! Raul, putrejunea, ne vine din noi insine, din necredinta noastra, din necredinta mamelor si a bunicelor si a strabunicelor care nu s-au ingrijit de pieptul lor(a se citi INIMA) cu frica si rusinea lui Dumnezeu dar alaptind prunci cu lapte searbad si fara de credinta tare, au adus pe lume, in cele din urma, farisei. Raul ni se trage din tatii membrii vasnici de partid care nu si-au crescut pruncii in rusinea si cunoasterea lui Dumnezeu, in ascultarea Lui si in invatarea de la El cum este si ce sarcini are un cap de familie, ci in desteptaciunea si smechereala de a nu-i face nimeni si de a fi niste descurcareti dati naibii de reusiti. Intotdeauna necredinta nu a ramas neplatita greu ! Ca se intimpla in aceste momente... ba, este f. bine bine,in primul rind pt. ei, pt. vrasmasi, caci biserica va iesi biruitoare, sigur biruitoare ! De unde stiu eu asta? Am auzit o data pe unul imbracat frumos si senin care spunea : ... si portile iadului nu o vor birui! Iar eu cred in Acela ! Dar pt necredinta noastra precum acuma, pt. milioanele de avorturi, pt legile sociale anarhice si antiosociale pe care le-am votata cu totii(prin alesii nostrii din parlament), pt nenumaratele cazuri de rasvratire impotriva firii (parinti omoriti de copii, fetite violate de tati, batrini abandonati, etc, etc)pt. profanarea sfintilor din inchisorile comuniste(sfinti dovediti clar prin minunile facute in Romania, Athos, Rusia, Serbia)ca si pt toate altele asemenea pacate grele, Romania va mai da inca martiri la vreme potrivita. Chinurile poporului romana inca nu au luat sfirsit, pt. ca nici faradelegile lui nu se ostoiesc. Si mai ziceau UNII ca Romania este gradina Maicii Domnului ?! Asa credeti ca ar arata o gradina a Preacuratei ? Va inselati rau de tot fratilor! Pt sfintii aceia din inchisorile comuniste, mult de tot mai patimitori decit poporul lui israel in pustia sinaiului, mult mai patimitori decit unii mucenici, cel putin la fel de patimitori ca cei 40 de mucenici din Sevastia(si har Domnului, citi nu au fost inghetati in Zarka Aiudului... chiar Mircea Vulcanescu a murit astfel, salvind acel tinar!) si mult mai chinuiti decit multi alti sfinti din istoria BOUniv... ca si pt altii si altii pe care numai Dumnezeu ii stie cum au patimit si s-au savirsit (murind aparind cetati, hotare, drumuri,intinderi de paminturi, mame, prunci, batrini,case, holde ori saracia romaneasca insasi, de sabia paginilor si a prigonitorilor... dinafara sau dinlauntru), pt. toti acestia si mai ales pt judecati numai de El stiute a ocrotit si a pastrat neamul acesta si biserica lui mii de ani, in timp ce in jururl nostru si de la noi au trecut sau au cerut spalindu-se apoi in negura istoriei toate zoaiele lumilor. Si in final, parafrazindu-l pe Marele Vasile, zic si eu : daca vreunul din neamul ortodox al romanilor nu stie, ori nu poate, ori nu crede chiar tare,ori are orice alta neputinta a firii care il impiedica sa creada si sa cinsteasca pe sfintii martiri ai inchisorilor comuniste, iertata sa ii fie lui aceasta ! Dar daca in mod voit se ridica impotriva lor, dintr-un motiv sau altul si necinsteste jerfa lor de singe si desconsidera patimirea lor si ii critica ori chiar indrasnesc sa ii huleasca si sa invete si pe altii asemenea lor... sa nu uite ca ii va aduce Dumnezeu negresit in situatia in care sa aibe nevoie de ajutorul lor si sa nu il poata primi curind, pt. a veni astfel la cunostinta adevarului si pt a-si plinge pacatele lor ! Nu este deci de speriat o asemenea incercare, un nou tur de incercare al Bisericii, si nici sa nu ne ingrijoram caci cu totii stim ca si de ar indrasni vreun nebun sa puna in Biserica lui Hristos oase de porc la inchinare iar credinciosii s-ar inchina cu toata smerenia si evlavia indrituita, atunci insusi Dumnezeu asa intoarce lucrurile incit pt. preamarirea sfintilor care in fals ar fi acolo(in fals, in sensul ca nu sunt moaste ci numai niste oase de porc numite cu un nume de sfint)s-ar savirsi minuni. Eu sunt atit de bucuros cind ma gindesc, precum acum, la subiectul "Sfinte moaste ale lui Dumnezeu" incit cred din tot sufletul ca adevarul se va adeveri intreit( pt. noi ca detinem astfel de odoare, pt necredinciosii vesnic indoielnici si in al treilea rind pt hulitorii si blasfemiatorii de sfinte odoare!) si ca biserica, mireasa insasi, va merge inainte cu mirele ei, calcind peste scorpii si balauri !
__________________
Credinta dreapta este medicamentul cel mare si cel dintii al mintuirii !- Sf. Maxim Marturisitorul . |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Am o rugaminte. Cine nu are ceva de comentat pe marginea articolului, sa faca bine si sa se abtina de la atac la persoana. Eu doar am postat articolul, stirea fiind de actualitatea, odata ce s-a vorbit la TV despre acest lucru.
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Multumesc, frate Zaharia, ca ne-ai prezentat optica corecta prin care trebuie sa privim aceasta incercare.
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
„Stăpânul Hristos ne-a dat ca izvoare mântuitoare moaștele sfinților, care izvorăsc, în multe chipuri, faceri de bine și dau la iveală mir cu bun miros.
Nimeni să nu fie necredincios! Dacă prin voința Lui Dumnezeu a izvorât în pustie apă din piatră tare și din falca măgarului apă pentru Samson căruia îi era sete, este de necrezut ca să izvorască mir binemirositor din moaștele mucenicilor? Cu nici un chip pentru cei care cunosc puterea lui Dumnezeu și cinstea pe care o au sfinții de la Dumnezeu. În Legea Veche, era socotit necurat tot cel care se atingea de un mort, dar nu erau socotiți necurați înșiși morții. După ce însăși viața și cauza vieții a fost socotită între morți, nu mai numim morți pe cei care au adormit întru nădejdea învierii și cu credință în El. Cum poate să facă minuni un corp? Cum dar, prin ei, demonii sunt puși pe fugă, bolile sunt alungate, bolnavii se vindecă, orbii văd, leproșii se curăță, ispitele și supărările se risipesc și se pogoară toată darea cea bună de la Tatăl luminilor? Cât de mult trebuie să te ostenești ca să găsești un sprijinitor care să te prezinte împăratului cel muritor și să pună pe lângă el cuvânt pentru tine? Dar nu trebuie cinstiți oare apărătorii întregului neam omenesc, apărătorii care se roagă lui Dumnezeu pentru noi? Da, trebuie să-i cinstim, ridicând biserici în numele lor, aducând roade, prăznuind pomenirea lor ... Prin cele care Dumnezeu este cinstit, prin acelea se vor bucura și slujitorii Lui; de acelea de care Dumnezeu Se mânie, de acelea se vor mânia și ostașii Lui“. (Sf. Ioan Damaschin, „Dogmatica“, București, 1938, p. 278). |
|