![]() |
![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Stiu ca mandria este unul din cele 7 pacate capitale dar este ea tot timpul un pacat?
Este pacat sa fi mandru de copii tai?sa fi mandru ca esti roman sau sa fi mandru de realizarile tale(bune) ? Personal cred ca acest cuvant si-a schimbat sensul de-a-lungul timpului si nu e aceeasi mandrie de care se vorbeste in Biblie. Ce parere aveti? |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Mândria despre care se vorbește în Biblie este exact aceeași maică a tuturor patimilor de astăzi, patronând semeț marea majoritate a nenorocirilor istoriei dintotdeauna. Cuvântul nu și-a schimbat sensul ci doar nuanțele semantice, fiindcă mândria se strecoară cu ușurință în esența oricărui limbaj din orice epocă. Și cel mai mult și mai mult, mândriei îi place, lăcomește chiar, la statutul de virtute. La acest proiect, spun scrierile ascetice mai vechi sau mai noi, lucrează în nevăzut o armată de draci foarte versați în științele comunicării subliminale, iar la arătare o mulțime încă și mai mare de oameni inteligenți și creativi. Proiectul se pare că are succes remarcabil: în civilizația occidentală, matricială, mândria a fost primită printre calitățile indispensabile supraviețuirii în lumea căderii globalizate.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 05.03.2014 at 19:07:44. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Eu de ex am fost mandra cand, in ajun de sf. 3 ierarhi, dupa cateva zile de viscol, seara, venind de la serviciu am reusit sa razbesc pana la biserica (deja zapada acoperise ultimele urme) si spre bucuria mea mai erau acolo 3 barbati + preotul si inca 2 femei afara de mine...
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Indiferent cum o spui , ca esti mandru sau multumit simtirea banuiesc ca e aceeasi , ceea ce inseamna ca ,da.. ai dreptate ,acest cuvant este acum polisemantic adica in unele cazuri mandru=multumit.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Corect ar fi sa fim " recunoscatori"(lui Dumnezeu ca ne-a dat gand bun, ne-a ajutat, ne-a inlesnit, ne-a incurajat, etc), dar, totusi, atunci cand reusim ceva (noi personal, nu copiii), avem si noi o parte din merit(nu doar din vina): ca am crezut, am nadajduit, am luptat, nu am descurajat, etc.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Mandria cea buna e satisfacita lucrului bine facut, acest sentiment este cel care ne motiveaza sa facem in continuare lucruri bune.
Mandria cea rea e vecina cu infatuarea. Ca de ex. atunci cand incepi sa gandesti: "Ia uite, din toti crestinii doar eu am avut ambitia sa ajung aici, halal credinta au ceilalti, spre deosebire de mine..". etc.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
De exemplu, am putea spune că există o curvie bună și alta rea, curvia fiind o patimă amplasată de autorii duhovnicești pe o poziție inferioară mândriei în clasamentul patimilor după criteriul malignității lor. Și pentru presupusa "curvie bună" putem găsi o grămadă de sofisme pe post argumente valide logic. La fel pentru lăcomie, iubirea de arginți și toate celelalte. Nu zic că n-ar putea exista nuanțe în toate cazurile, fiindcă realul se manifestă într-o formă întotdeauna ipostaziată, cel mult asemănătoare cu alte forme ipostaziate dar niciodată identice. Cred doar că e periculos să extragem principii generale pe baza unor aplicații particulare ale iconomiei în cazuri indefinit multiplicabile în forme tot atât de diferite și ireductibile unele la altele.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 06.03.2014 at 11:17:23. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Spunea un sfant parinte ca lupta cu mandria e cea mai grea dintre toate, si ea vine intodeauna dupa ce ai invins celelalte patimi, si este si cea mai grava pt ca loveste in toata fiinta ta, spre deosebire de celelalte patimi care lovesc in special virtutea care li se opune (mânia- blânde?ea, lăcomia-înfrânarea, etc). "A opta luptă" era intitulat articolul.
|
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Si nici n-am argumentat pentru o forma de "mandrie" nici din perspectiva iconomiei. Ce am vrut sa sublinez este aceea ca sunt cuvinte care au mai multe sensuri si acelasi cuvant poate defini mai multe realitati cu valente morale diferite. Si pentru dragoste e un singur cuvant, dar exista dragoste de Dumnezeu, dragoste de semeni, dragoste de sine (forma sanatoasa si forma narcisista), dragoste de bani, etc. Daca inlocuim cuvantul mandrie din ecuatia in care i-am aratat valentele pozitive cu "satisfactia lucrului bine facut", "bucuria realizarii", se schimba cu ceva realitatea pe care am definit-o?
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 06.03.2014 at 13:39:37. |
|