![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Se întâmplă însă ca omul să-și născocească o dragoste idealizându-l pe celălalt. Mai ales fetele suferă de această boală; ele încep să fie fascinate de o imagine pe care și-o „zugrăvesc” singure în minte, atribuindu-i celui „zugrăvit” calități inexistente - și ajung foarte des la starea de fascinație, dar fără a primi răspuns, fiindcă nu au de-a face cu un om real, ci cu o imagine fantomatică.
Pentru a ieșit din relațiile inventate, false, trebuie neapărat să privim lucrurile cu luciditate, duhovnicește. Omul care-i deprins să chibzuiască, să gândească, să analizeze, va înțelege că în cazul respectiv nu trebuie să alerge după cel cu pricina, să-l chinuie cu gelozia, cu bănuielile, cu reproșurile, fiindcă acela nu i-a promis nimic. Fiecare om este o persoană, și fiecare persoană posedă darul libertății. „Dragoste cu de-a sila nu se poate” - această vorbă cuprinde un înțeles adânc. Trebuie neapărat să găsim puterea de a recunoaște noi înșine falsul și de a ieși din starea bolnăvicioasă, de a ne elibera pe noi înșine, cât și pe celălalt din robia în care am căzut din pricina propriei închipuiri. (Dmitrii Semenik, Dragostea adevărată: taina dragostei înainte și după căsătorie, traducere din limba rusă de Adrian Tănăsescu-Vlas, Editura Sophia, București, 2012, pp. 54-55)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
„Să nu se tulbure inima voastră, nici să se înfricoșeze” (Ioan 14, 27). Copiii mei, să știți că Dumnezeu nu va îngădui să fiți ispitiți peste puterile voastre; împreună cu ispitele vine și ajutorul lui Dumnezeu. Hristosul nostru ne spune că dacă ei M-au urât pe Mine, vă vor urî și pe voi (Ioan 15, 18); dacă ei M-au persecutat, M-au batjocorit și M-au lovit, ei vor face aceleași lucruri și cu voi. Dar ei vă vor face toate acestea fiindcă ei nu-L cunosc pe Dumnezeu și „pentru că nu știu ceea ce fac” (Luca 23, 43). Noi, copiii mei, Îl cunoaștem pe Dumnezeu și fiindcă Îl iubim și suntem ai Lui, lumea ne urăște, deoarece nu-L înțelege și nu-L aprobă. Prin urmare, fiți curajoși, copiii mei; noi suntem urmașii Celui Ce a fost răstignit de ei; la fel și noi vom fi răstigniți prin încercări și ispite. Așa precum El a înviat, și noi vom învia și vom fi slăviți împreună cu El în vecii vecilor.
Diavolul a stârnit o furtună, dar aceasta va înceta fiindcă Dumnezeu este Atotputernic și nimic nu se poate întâmpla fără voia Sa dumnezeiască. Dumnezeu este cu noi. Hristos domnește înăuntrul nostru, înăuntrul tuturor celor ce au fost botezați întru Hristos, iar noi nu ne temem. Poate că vom cădea în ispite, dar Eliberatorul nostru este aproape, căci El a spus: „Eu am biruit lumea” (Ioan 16, 33). Prin urmare, și noi vom învinge, chiar dacă marea e dezlănțuită amenințător pentru moment. Nu te teme de nimeni; teme-te de Dumnezeu Care ne poate arunca în focul iadului, dacă nu suntem atenți. (Comori duhovnicești din Sfântul Munte Athos – Culese din scrisorile și omiliile Avvei Efrem, Editura Bunavestire, 2001, p. 241)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]() Se întâmplă deci și aici ca și cu un aliment care, deși din natura lui este hrănitor și folositor, dacă este consumat de un om bolnav de stomac, îl vatămă. Adică te bucuri de hrana cerească, iei parte la adunarea duhovnicească a împăratului Hristos și te tăvălești iar prin noroi? Mulți se împărtășesc o dată pe an, alții de două ori, alții de mai multe ori. Pe care dintre ei îi vom ferici mai mult? Pe cei care se împărtășesc o dată, pe cei care se împărtășesc de câteva ori sau pe cei care se împărtășesc de mai multe ori? Nici pe unii nici pe alții, ci pe cei care se apropie de sfântul potir cu conștiința curată, cu inima neprihănită, cu trăire lipsită de reproșuri. Aceștia se pot împărtăși mereu. Ceilalți însă, păcătoșii nepocăiți, să stea departe de Preacuratele Taine, căci altfel își pregătesc lor răutate și osândă. Se întâmplă deci și aici ca și cu un aliment care, deși din natura lui este hrănitor și folositor, dacă este consumat de un om bolnav de stomac, îl vatămă. Adică te bucuri de hrana cerească, iei parte la adunarea duhovnicească a împăratului Hristos și te tăvălești iar prin noroi? Te ungi cu mir și te întorci în mizerie? Ai un an de când nu te-ai împărtășit și, după ce trece o săptămână, cazi din nou în păcatele de mai înainte? Spune-mi, dacă după o boală îndelungată te faci bine și în continuare faci aceleași greșeli care au condus la producerea bolii tale, nu este zadarnică truda pe care ai depus-o pentru a te vindeca? Dacă lucrurile firești se schimbă, cu atât mai mult cele care depind de voia noastră. Cum îndrăznești, așadar, să primești în tine Preacuratul Trup al lui Hristos având sufletul pătat, în vreme ce nu vrei să mănânci nimic până nu te speli pe mâini? (Sfântul Ioan Gură de Aur, Problemele Vietii, traducere de Cristian Spătărelu și Daniela Filioreanu, Editura Egumenița, p. 170)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Apostol Petru în prima sa Epistolă zice: „Fiți treji, privegheați! Potrivnicul vostru, diavolul, umblă răcnind ca un leu căutând pe cine să înghită”. Diavolul, știind că omul este făptura cea mai dragă lui Dumnezeu, fiind coroana întregii Sale creaturi, se luptă să adune cât mai mulți oameni, să facă o armată potrivnică lui Dumnezeu, îndemnându-i să fie călcători ai Voii și poruncilor Sale. Așa cum diavolul îl urăște pe Dumnezeu, îl urăște și pe omul care trăiește în frică de Dumnezeu. Diavolul ne îndeamnă să înlocuim iubirea față de Dumnezeu și de aproapele, cu iubirea de plăceri. Ispita lui, în orice fel se manifestă, urmărește slăbirea comuniunii oamenilor cu Dumnezeu și cu semenii.
El dispune de multe posibilități de înșelare, după slăbiciunea și înclinațiile fiecăruia. Celui înclinat să creadă că nu există diavol, îi întărește convingerea că nu există; altuia, cu voință slabă, îi șoptește: „eu, diavolul sunt vinovat de toate, voi sunteți victime, pune-ți vina pe mine”; unuia mai râvnitor în credință, îi aduce gândul: „sunt mai bun decât ceilalți, mai milostiv, mai evlavios”, până cade în mândrie. Omul când se roagă este în dialog direct cu Dumnezeu, îi mulțumește pentru viață și darurile primite, îi cere cele de nevoie sau îi preamărește pentru frumusețea lumii și pentru că ne-a adus mântuirea. Diavolului însă nu-i place această convorbire ca între fiu și Tată, mai ales când omul îi cere lui Dumnezeu iertare de păcate, atunci el vrea cu orice preț să-l tulbure. Toți putem observa că atunci când ne rugăm, vrăjmașul, fie că ne ia gândul de la ea, fie că zice s-o grăbim, socotind că e un timp pierdut, și ne vin în minte atâtea și atâtea lucruri ce trebuie rezolvate. Dar dacă ne întâlnim cu cineva, stăm de vorbă ceasuri întregi, fără să ne gândim că avem atâtea de făcut. La marii pustnici și sfinți, când se rugau, diavolul venea în chip de șarpe ori animale sălbatice înspăimântându-i ca să-i întrerupă de la rugăciune, dar ei, cunoscându-le șiretlicurile, rămâneau neclintiți în rugăciune. (Arhim. Serafim Man, Crâmpeie de propovăduire din amvonul Rohiei, Editura Episcopiei Ortodoxe Române a Maramureșului și Sătmarului, 1996, pp. 144-146)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Cum de soarele răsare, cum de luna ațipește, cum de steaua ne veghează și iubirea ne păzește...
Hristoase, Simt că ești aproape de mine. Și asta cu toate că Ți-am greșit. Toate au trecut, însă toate sunt prezente. Nu știu ce va urma... și nu mai țin minte nici măcar ce a fost. Totul e învăluit într-o ceață densă, însă deasupra acestei idei neștiute, Te afli Tu. Ce mai pot spune? Se pare că omul din mine nu a putut să pătrundă unele taine, însă din nou îmi aduc aminte: Cum de soarele răsare, cum de luna ațipește, cum de steaua ne veghează și iubirea ne păzește... Eu mă bucur că trăiesc aceste clipe și vreau din nou să-Ți mulțumesc. (Cătălina Dănilă, Romanul omului bolnav de toate, Editura Doxologia, Iași, 2011, p. 144)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
"Domnii mei,cand esti la oras, diavolul vine sub diferite chipuri:un prieten,o carte,o femeie,un dusman;cand esti in singuratate,vine personal."
Parintele Ilie Cleopa
__________________
Cuvine-se cu adevarat sa te fericim pe tine, Nascatoare de Dumnezeu, cea pururea fericita si prea nevinovata si Maica Dumnezeului nostru. Ceea ce esti mai cinstita decat Heruvimii si mai slavita fara de asemanare decat Serafimii, care fara stricaciune pe Dumnezeu-Cuvantul ai nascut, pe tine, cea cu adevarat Nascatoare de Dumnezeu, te marim. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Viața omenească nici nu s-ar putea închipui fără de trei lucruri: fericire, nefericire și moarte. Puțină fericire, puțină nefericire și moartea fac cu putință această viață.
Chimia morală a acestei lumi este mult mai interesantă decât chimia fizică. Fericirea este darul lui Dumnezeu, nefericirea este îngăduința dumnezeiască, iar moartea este biruința lui Dumnezeu. O fericire neîntreruptă, fără nefericire, ar deveni lipsită de culoare și plictisitoare. O nefericire continuă, fără moarte, ar transforma această viață în iad, din care nu este putință de ieșire. În fericire oamenii nu vor să-și amintească de Dumnezeu; chiar în nefericire nu vor să-și amintească de Dumnezeu; la moarte însă sunt obligați s-o facă. (Sfântul Nicolae Velimirovici, Învătături despre bine și rău, Editura Sophia, 2006, p. 30)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|