![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Este tendentioasa afirmatia. Mie asa mi se pare. Desi exista completari si inainte si dupa atunci cand restrangi suficienta ortodoxiei la sine insasi o limitezi. Ortodoxia este suficienta, punct. Nu siesi pentru ca nu exista mantuire in afara de Biserica, iar Biserica este Biserica Ortodoxa. Deci ortodoxia cuprinde tot pentru toti. Si nu doar suficient pentru toti, ci tot ce au toti nevoie. De restul se ocupa Dumnezeu, iar exprimarea propriilor pareri nu inseamna decat ca ne hazardam (ma refer la cei din afara Bisericii).
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
----------- Fiecare sistem religios, daca crezi in el este generos, imbratiseaza cu caldura la pieptul lui fiecare credincios. Fiecare sistem de credinte se autodeclara "suficient". Nici unul nu-si afiseaza insuficientele, in mod onest sau ostentativ. Nu este ceva extraordinar. Nu este o noutate absoluta. Este o paradigma iterata in nenumarate ipostaze. Aceeasi oferta, insa cu termeni si constructii lexicale diferite. ------------ "Propria parere" este ceea ce avem cu adevarat. Cand ne lipseste capacitatea sau curajul de a o formula, atunci intradevar, nu avem nimic. Sau putem spune ca avem frica de a gandi cu propria noastra minte.
__________________
Last edited by florin.oltean75; 22.04.2014 at 23:33:27. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Mi se pare amuzant cum se bat oamenii pe ideea de ecumenism chiar inainte sa-i dea o definitie care sa fie acceptata de toate partile in conflict.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Pai exista, de pilda, si o carte, destul de buna, despre asta: "Adevaratul si falsul ecumenism" - de Aurel Pavel si Ciprian Toroczkai. Dar deja daca se introduce vreo nuanta, atunci deja totul se schimba: e rau, ca trebuie sa gandesti, iar antiecumenistilor nu le place asta, ii doare bibilica.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Si as da si eu o definitie a mea. Fara Bria, de la care am luat - scuze! - tonul dur contra antiecumenistilor (dupa el sunt "lipsiti de cultura teologica" si "frustrati de complexitatea problemelor teologice" - citat aproximativ), si fara carti. Ecumenism inseamna 1. sa crezi/admiti ca si in afara limitelor Bisericii Ortodoxe se pot mantui oameni 2. Sa nu respingi ideea de dialog teologic cu neortodocsii (daca ei nu vor sa accepte argumente, sa fie treaba lor), avand mereu ca tinta, macar teoretica, reunificarea concreta cultelor crestine: daca nu se poate, treaba lor.
Sau, cum zice Schmemann, ecumenism inseamna misiune. Pentru ea e insa nevoie de putin mai multa credinta, nu din aceea de care ti-e teama sa n-o pierzi la orice adiere de vant, de firava ce e. Vorba Sf Varsanufie din Filocalia XI - nu e pentru orice proaspat convertit. Pentru ca tu trebuie sa fii deschis cat se poate si in acelasi timp cu grija sa nu gresesti tu insuti, hazardandu-te pentru altii - pentru asta trebuie sa cunosti bine foarte multe lucruri, ce poti sa faci exact si ce nu, eventual cum indrepti daca gresesti. Detaliile sunt esentiale. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ca sa-ti permiti sa discuti cu cei de alte culte, trebuie sa ai ori indrazneala, ori inconstienta. Ortodoxia seduce prin ea insasi, in timp ce multe alte confesiuni folosesc diverse strategii omenesti pentru a convinge. Aplica aproximantiv aceleasi strategii pe care le aplica si comertul piramidal. In urma unui dialog, persoana cu venituri modeste poate fi convinsa astfel sa cumpere un produs la un pret inzecit, iar un credincios poate fi convins ca ecumenismul ofera numai avantaje! Asadar, scopul nostru este sa cautam sa ne mantuim urmanad exemplul celor care si-au sfintit viata, nu al celor care au invatat in scoli inalte strategii de convingere a lumii. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Nu stiu daca am mai zis, dar ecumenismul nu are nicio legatura cu monahismul. Desi multi invoca foarte gresit "autoritati" monahale in domeniul acesta. Ci are legatura cu teologia, cu preotia, ca sa nu mai vorbim de arhipreotie - pentru acestia, scopul vietii nu este mantuirea, ci misiunea. Aici credinciosul de rand nu are de facut decat sa nu judece ce nu e treaba lui: ca de ce discuta adica patriarhul cu papa, de exemplu. Nu cred ca Serafim de Sarov ar fi iesit din pustie ca sa ia o portavoce sa strige contra papei, cum au facut niste greci. Asta am avea de invatat de la el.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
intr-adevar, cred ca ai inteles perfect. si poti sa spui si mai direct: trebuie sa fii nebun. Dar Mantuitorul, cand a venit sa ne mantuiasca pe noi, cum a fost? indraznet, sau inconstient? Daca ai avea un copil care se face catolic, de pilda, sau, mai rau, adventist, cum ai face: i-ai inchide usa in nas, ca sa nu iti pierzi si tu sufletul, sau ti-ai risca sufletul tau pentru al lui, incercand sa i te faci toate? Si de cand dragostea materna e mai presus de cea crestina?
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Invatatura ortodoxa exista de 2000 de ani, nici nu e nevoie de a observa ce e diferit fata de aceasta invatatura. Iar despre ecumensim cred ca scrie aproape fiecare articol ortodox care se refera la perioada din ultimii zeci de ani, dar cine nu vrea sa vada nici nu vede.
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
pai ia defineste-o tu atunci
Citat:
Citat:
chiar si fara unire, ecumenismul trebuie sa existe: din punctul de vedere al laicilor sa-l sprijine cu sufletul si sa nu-si ia ca indrumatori antiecumenisti, iar din punctul de vedere al celor care trebuie sa dea marturie, sa o dea, sa nu de contramarturie Citat:
|
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Ecumenism | Tartaruga | Biserici Protestante | 230 | 04.12.2012 01:46:41 |
Ecumenism | ancah | Biserica Ortodoxa Romana | 206 | 31.05.2010 03:51:19 |
ecumenism | alexandra | Generalitati | 15 | 20.04.2008 16:10:49 |
Ecumenism | Iacov | Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni | 178 | 08.10.2007 20:02:36 |
Ecumenism | Noesis | Generalitati | 13 | 17.07.2007 09:35:57 |
|