Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Alte Religii
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #3  
Vechi 29.04.2014, 12:36:04
tot-Laurentiu's Avatar
tot-Laurentiu tot-Laurentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.11.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 553
Implicit

Locul Fecioarei Maria în mișcarea feministă

Conform interpretărilor tradiționale ale teologiei feministe, „marea greșeală a Evei a fost dorința ei de a atinge cunoașterea” (833). Potrivit acestei interpretări, dorința și tentația cunoașterii sunt ontologic înnăscute în firea umană și nu țin cont de sex și religie. Dogma clasică despre Fecioara Maria prezentată de Biserica din trecut și de astăzi, cu imaginea Mariei: supusă, umilă, docilă, fecioară și mamă, nu este acceptată de feministe, pentru că, pe de o parte, este un ideal imposibil de atins, iar pe de altă parte, nu are nici o semnificație morală. Supunerea de care dă dovadă Fecioara Maria acceptând Întruparea Fiului lui Dumnezeu în pântecele său „...Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău!” (Luca 1, 38) este un exemplu deloc potrivit pentru feministe, pentru că aceasta ar însemna o supunere necondiționată, în care se anulează libertatea personală. Soluția pentru precizarea poziției femeii în Biserică nu trebuie să fie dogma mariologică, ci modelul și poziția Fecioarei Maria printre apostoli și în Biserică, care deși nu a făcut parte din ceata celor 12, nu a fost deloc inferioară acestei stări. Prin refuzul feministelor de a recunoaște Fecioarei Maria virginitatea și maternitatea, ea își pierde propria identitate, căci fără cele două puncte fundamentale ale persoanei sale, virginitatea și maternitatea, Răscumpărarea omului venită prin fiul lui Dumnezeu devine o gravă confuzie.
Și în sistemele eretice gnostice ale lui Marcion și Valentin, unii adepți promovau egalitatea Principiului feminin cu Logosul.

Un nou tip de „ecleziologie”

Considerațiile „teologice” feministe expuse până acum pun în discuție dogmele Bisericii în ansamblul ei, plecându-se de la premisa că chipul masculin al lui Dumnezeu, manifestat prin autoritarism, sexism și unilateralitate masculină în funcția preoțească, a lăsat femeia la marginea preocupărilor Bisericii.

Biserica în sensul de instituție sfântă, întemeiată de Hristos pentru mântuirea oamenilor, formează o unitate deplină, în ea fiind încorporați toți credincioșii, indiferent că sunt bărbați sau femei. Plecând de la dogma despre biserică, drept mijloc de sfințire și de mântuire a credincioșilor, teologia feministă încearcă un alt tip de ecleziologie, dorind remodelarea Bisercii după propriile tipare, pentru a răspunde nevoilor spirituale ale oamenilor de astăzi. În marile religii, ca și în creștinism, nu se poate vorbi despre o implicare a femeii în practicile religioase, dar nici nu se poate spune că ele au lipsit sau lipsesc din viața religioasă. De aceea, feministele cred că neglijarea femeii în viața Bisericii și neangajarea ei în problemele teologice trebuie să ducă în timpurile de astăzi la formula „biserica femeilor” ce vrea să desemneze și să constituie locul public în care ele se pot exprima, unde își pot revendica drepturile și unde pot cere să fie subiect al vieții religioase.

Femeia preot și chiar episcop a devenit egală cu bărbatul în exercitarea misiunii preoțești, preoție din care a dispărut aspectul sacramental, unde nu se mai vorbește de slujire, ci de coordonare a adunării „Biserica feministă” urmărește să modifice prerogativele Bisericii tradiționale, dorește înlăturarea teismului din teologia creștină (834) unde domină un Dumnezeu masculin și unde sunt prezente practici religioase și de cult masculine, care înseamnă subordonarea femeii după bunul-plac al bărbaților. Pericolele dogmatice rezulate în urma unor asemenea interpretări eronate, prin prezentarea deformată a chipului lui Dumnezeu, aduc tulburări atât pe plan trinitar, ecleziologic, cât și soteriologic. Semnifică apariția nui nou tip de ecleziologie, de natură sincretist-panteistă, în care Tatăl, fiul și Sfântul Duh nu sunt ipostasuri dumnezeiești, nu au aceeași natură divină, ci sunt nume de relație, în care dispare identitatea persoanelor Sfintei Treimi. Bazele de plecare ale acestei biserici nu mai pornesc de la persoana lui Hristos și de la Pogorârea Duhului Sfânt în lume la Cincizecime, ci de la “femeia însăși”, în general, dând astfel naștere unei biserici fără personalitate. O astfel de Biserică nu se mai identifică cu Hristos, Întemeietorul ei, ci își are originea în cultele păgâne ale zeițelor Antichității, care se regăsesc în cultele eretice creștine ale primelor veacuri.

Recuperarea matriarhatului prin cultul zeițelor păgâne

Una dintre reprezentantele teologiei feministe, Ursula King, în încercarea de a lămuri problema maternității divine și a dihotomiei dintre personal și impersonal, masculin și feminin, vorbește mai mult despre divin decât despre Dumnezeu personal. Crede că prin eludarea afirmației personale a Sfintei Treimi se poate depăși asocierea divinității cu persoana lui Dumnezeu-Tatăl.

Pot reprezenta zeițele Antichității păgâne un model pentru teologia feministă? Feministele susțin că patriarhatul și masculinitatea carcateristice teologiei biblice sunt la originea subordonării femeilor. Aceste imagini parentale ale teologie creștine ce exprimă relațiile divino-umane reprezintă o mare problemă actuală, fiindcă dau naștere la infantilismul uman. O parte dintre ele spun că pentru recâștigarea matriarhatului și a drepturilor ce aparțin femeilor este nevoie de redimensionarea cultului zeiței și a religiei naturii care cred că este cultul original al societății matriahale înainte de apariția patriarhatului (835). Care pot fi sursele de inspirației și posibilele repere pentru astfel de teze? Una dintre reprezentantele gândirii moderne propune teologilor creștini să reflecteze asupra bogățiilor și semnificațiilor multiple ale maternității „mamei divine” din hinduism (836), folosind la fel de bine și numele „Tatălui”.

Pentru a vedea în ce măsură această categorie feministă se poate prevala de cultul Marii Zeițe Mame, o să luăm ca exemplu religia hinduistă, precum și pe cea greacă. Religia hinduistă are i lungă tradiție privind maternitatea divină, ce se exprimă în diferite moduri încă din cele mai vechi timpuri. Această temă se găsește reprezentată în diverse figuri, precum: „Marea Mamă”, “Mama Pământului” și „Mama Universului”.

Ceea ce ne interesează nu este multitudinea zeităților și a sectelor desprinse din hinduism, ci zeițele mame numite, Ambika, Annapurna, Sarasvati-zeița înțelepciunii, Devi, Kali sau (șhakti) sub forma zeiței Durga (837), toate principii feminine, Mame divine. Toate zeițele feminine susțin universul și multiplele manifestări ale zeilor, precum și toate ființele. În hinduism, aceste apelative sunt asociate în mod particular zeiței Devi, Marea Zeiță Indinană, de care este legată ideea universală a originii vieții. Ea este Mama universală divinitatea fertilității a naștere și a morții inspiratoarea marilor mistici, patroana asceșilor, modelul filosofilor și al poeților și ajutorul în laborioasa cucerire a eliberării.

Marea Mamă, fie că se găsește în religiile orientale, fie în cea greacă sau romană, este reprezentată ca Mama tuturor începuturilor, care are puteri maternale. În situația dată, Marea Zeiță este imaginea predominantă a divinului, iar femeie devine astfel reprezentată deplin de Zeița Mamă, comunică cu ea, bărbatul priminad o poziție subordonată analoagă celei care era tradițional acordată femeilor în lumea patriahală.

Exaltarea subiectului Zeiței Mame sub forma sa actuală a stârnit critici chiar din punctul de vedere al feministelor, dar și al teologilor și al scriitorilor laici. Urmând unui astfel de model antropologic, se crează o viziune dualistă despre lume, femininul și masculinul situându-se la poli opuși. Această încercare obsesivă de revanșă feminină, prin apelarea la vechile zeități păgâne ale cultelor politeiste, nu fac altceva decât să separe pe bărbat de femeie, fapt care nu era posibil în vechile culte, pentru că fiecare divinitate, fie ea masculină sau feminină, era reprezentată de o serie de atribute divine, specifice masculinității sau feminității.

Soluția oferită de noile speculații teologice feminine pentru o imagine dincolo de patriarhat este modelul Zeu-Zeiță (Dumenezeu Tatăl-Dumnezeu Mamă), ce împacă și restaurează pe bărbat și pe femeie înplenitudinea umanității și poate pune bazele unui nou tip de antropologie și ale unei noi societăți. Deformarea persoanelor Sfintei Treimi printr-o astfel de „interpretare exegetică“, prin umanizarea și androgenizarea dumnezeirii, constituie blasfemii la adresa divinității și o mare erezie. Prezentarea aspectelor “teologice” specifice mișcării feministe este necesară pentru a putea înțelege că sexualizarea dumnezeirii, feminizarea Tatălui, Fiului și Duhului Sfânt și, implicit, imanentizarea Sfintei Treime nu sunt apariții spontane ale acestei epoci istorice, ce au fost o caracteristică specifică mișcărilor gnostice din trecut, au marcat Evul Mediu prin deism și se manifestă astăzi prin mișcarea feministă.

Last edited by tot-Laurentiu; 29.04.2014 at 12:44:20.
Reply With Quote