![]() |
![]() |
|
#71
|
|||
|
|||
![]()
E vorba de preot nu profesor. Si se intampla asta pentru ca un preot paroh are statut de angajator si angajat. Plateste contributii in calitate de angajator si angajat.
|
#72
|
|||
|
|||
![]()
"Bai nene" eu cred ca matale nu pricepi limba romana.
|
#73
|
|||
|
|||
![]()
Si daca mai ae angajati pe parohie (cantaret, paraclisier) plateste si pentru ei contributii la bugetul de stat in calitate de angajator.
|
#74
|
|||
|
|||
![]()
Eu inteleg altfel problema si sunt surprinsa de ce multi de aici nu vad asta.
Este simplu: Exista situatii si gesturi pentru care nu e bine sa se dea bani, adica e bine sa nu fie folosite ca pretext pentru adunat bani pentru alte scopuri reale. Nu se dau bani pentru: rugaciuni, spovedit, impartasit etc. Nu este firesc. E ca si cum l-ai plati pe Dumnezeu. Doamne, iarta-ma. Se pot aduna bani pentru intretinerea bisericii si pentru preot, separat, cinstit. Cred ca la asta s-a referit autorul firului. Mi-e greu acum sa delimitez serviciile in biserica, unele pe bani si altele gratis. Eu cred ca depinde mult de biserica si de preot. Sunt unii care nu accepta bani pentru unele servicii, altii primesc dupa posibilitatile oamenilor (nu iau de la cei saraci). Unii au tarife diferentiate pentru servicii care se platesc (botez, cununie, inmormantare), altii nu (si este rau). Eu nu stiu cum era acum 2000 ani, ce se platea in biserica si ce nu, cum erau platiti preotii si bisericile. De asta mi-e greu sa spun pentru ce anume azi ar trebui sa platim in biserica si pentru ce nu. Intr-adevar sunt situatii penibile, care ii lezeaza pe unii si ar trebui procedat mai delicat. Unii nu au si se simt prost si chiar renunta la unele servicii, altii au si dau mult. Am vazut biserici in care exista un cosulet unde se aduna pentru saraci, sau pentru alte scopuri caritabile, separat se aduna (am vazut chiar cu lista) donatii pentru reparatii in biserica, sau pentru cheltuielile de intretinere. Separat este casa pentru pangar (lumanri, obiecte de cult, carti care se vand in biserica), sau pentru altceva. Nu-mi este clar modul de finantare a bisericilor si preotilor. Unii spun ca au bani foarte putini, altii ca dimpotriva. Deci nu stiu unde este adevarul. In general am vazut ca fiecare plateste ce si cat doreste, dupa puteri si asa mi se pare normal. Daca pentru anumite servicii este clar, se platesc: botez, cununie, inmormantare, slujbe acasa; pentru altele mie nu-mi este clar. Si cred ca asta este si problema autorului firului: 1. am vazut ca unii pun bani pe masa pentru slujba de Maslu (faceam ordine la sfarsitul slujbei, i-am adunat si i-am dat persoanei care se ocupa cu finantele in biserica. Mi s-a spus ca acei bani sunt ai preotului. Punct. Eu n-am stiut. 2. am vazut ca se dau bani la acatiste si nu stiu daca e normal sau nu 3. la parastase (iar nu stiu cum e corect) In unele bisericii se umbla cu cosuletul, sau oamenii doneaza separat pentru biserica. Problema cu salarizarea preotului nu o cunosc. In tara in general au salariu de la stat, ca orice bugetar. Acum cat este si daca in mod oficial ei trebuie sa se finanteze si de la enoriasi, nu stiu. Nu inteleg totusi diferenta (la finantare) intre preoti si alte categorii de bugetari (profesori, medici, functionari etc.). Acestia din urma nu trebuie sa-si mai completeze salariul adunand de la oameni. In diaspora unii au salariu, altii nu. De ce si cum traiesc, nu stiu. Unii mai lucreaza in paralel si nu mi se pare corect sa fie asa, pentru ca atunci nu mai au destula energie si timp pentru enoriasi si biserica. Exista si alte categorii de oameni care ajuta in biserica si nu stiu daca sunt platiti sau nu: paraclisier, citet, strana, cel care face curatenie, etc. Poate ca in tara sunt platiti. Din ce, nu stiu? Da, sunt cheltuieli pentru intretinerea bisericii. Exista parohii si preoti mai cu bani si altele/altii cu mai putini. Unii chiar reusesc sa construiasca biserici, sa le impodobeasca la maximum. Nu stiu de unde. Altii nu au. Nu exista reguli generale. Se discuta diverse modele de finantare (de ex. prin cotizare din salariu ca la alte confesiuni), dar fiecare cu avantaje si dezavantaje. Tocmai am vazut o alta afirmatie foarte ciudata: preotul este si angajator. Oare? Dar oamenii aceia sunt angajatii preotului? El nu este patron!!! Eu credeam ca sunt angajatii bisericii si sunt platiti tot de acolo de unde este platit si preotul. Nu este asa?
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape Last edited by sophia; 29.04.2014 at 12:34:21. |
#75
|
|||
|
|||
![]()
In sfarsit a inteles cineva perfect ce vreau sa spun,pretextul mi se pare mie anormal nu ca de ce dau bani Bisericii.
|
#76
|
|||
|
|||
![]() Citat:
De citit si pentru cel care a deschis topicul: "Pentru inceput, cateva cifre. Le iau din presa, pentru a nu fi suspectat de incercare de manipulare. Salariul brut al unui preot variaza intre 1.100-2.000 de lei, asemanator nivelului de salarizare din invatamantul preuniversitar. Statul roman suporta cam 65% din salariu, dar nu pentru toti preotii (in baza secularizarii de pe vremea lui Cuza - subiectul a fost discutat suficient, nu reiau). Din cei 14.231 de preoti si diaconi ai Bisericii Ortodoxe Romane (in anul 2012), peste 1.000 sunt salarizati exclusiv din fondurile proprii ale Bisericii. Totodata, sumele pe care Biserica le plateste la buget sub forma de taxe si impozite sunt aproximativ egale sau depasesc sumele pe care Biserica le primeste de la Stat pentru salarii. " http://www.crestinortodox.ro/editori...at-141186.html
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 29.04.2014 at 15:41:46. |
#77
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Da,adica ruleaza bani,asta e motivul pentru care cotizeaza mai mult decat primeste sau egal,ia de la crestini la nunti,botezuri etc si taie chitanta.Acum stau si ma intreb daca din impozitul platit de Biserica catre stat ala 16% sau cat o fi reuseste sa acopere tot ce primeste de la stat pentru salariile preotilor (65% cat sponsorizeaza statul)ma intreb ce face cu restul. Daca 16% al Bisericii e mai mare sau egal decat cu 65% primiti de la stat inseamna ca Biserica are mai multi bani sau e ceva gresit pe undeva |
#78
|
|||
|
|||
![]()
La statistici Biserica e corecta si ma bucur pentru asta,am facut niste socoteli:
120.000 media la nunti pe an ori sa zicem 150 euro de nunta vin incasari de 18 milioane euro 160.000 nasteri (am pus doar 80% din totalul nasterilor pentru ca nu toti sunt ortodocsi) ori 50 euro 8 milioane euro 160.000 morti (sau putin mai multi)pun tot 50 euro,8 milioane Nu mai pun la socoteala pomelnice,acatiste,etc ca din banii aia se platesc lumina,ingrijitori, ajutoare,poate in alte parti sunt mai putini credinciosi Deci cam 35 milioane incasari,din astia taxe la stat mai raman 30 sau 28.Daca Biserica ar plati 200 euro pe luna fiecarui preot completare la salariu(14.300 preoti) trebuie sa dea intr-un an toti banii care i-a castigat din nunti,botezuri,inmormantari,adica 27,28 milioane euro si sa mai vina de undeva cu 7 milioane de euro(cred ca astia sunt completarile din pomelnice,slujbe particulare etc),Biserica dupa cum se vede e cinstita si corecta,nu minte cand spune ca are nevoie de bani. |
#79
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#80
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|