![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
pentru cei care se gandesc sa urmeze calea monahala, cred ca ar fi bine ca inainte de a face un pas sa isi puna in ordine urmatoarele aspecte:
- situatia pe care o lasa in urma e in regula? sau il poate trage inapoi cand se asteapta mai putin? rude pe care le lasa singure, neajutorate, diverse situatii in care plecarea creeaza sminteala. in general, daca mediul din care pleaca nu e unul duhovnicesc, e greu de crezut ca el are o chemare reala pentru acel tip de viata extrem duhovnicesc. Daca are o scoala inceputa, sa o termine, sa nu ramana cu gandul la ea. - cunoaste realitatile monahale actuale, concrete? direct sau din carti (despre carti despre carti..... despre calugari in general)? - are o idee despre felul in care se descurca economic-financiar manastirea respectiva? Are idee despre ce se lucreaza in manastirea respectiva? - e pregatit ca la batranete, sa fie fara pensie si asigurare medicala? sau are vreun plan in privinta asta? - familia il sustine daca esueaza (exista si destule cazuri cand calugarii ajung sa fie alungati, fara vreo vina, din manastire)? sau daca ramane acolo, dar are nevoie de ceva? - are cel putin un model viu si de incredere in manastirea respectiva? un reper despre cum va fi si el la un moment dat? S-a folosit de el si cand era in lume? - mai stie pe cineva din mediul lui care a reusit sa se adapteze acolo? Daca da, n-ar strica o discutie realista si amanuntita cu acea persoana - il stie bine pe staret/stareta? Cea mai buna chemare este de fapt o invitatie din partea acestora. Cea mai proasta, o invitatie, oricat de insistenta, din partea unui novice. - i se pare ca staretul e genul de om in fata caruia sa merite sa juri ascultare pana la moarte? astea sunt cateva, spuse la repezeala. (e o mica dezvoltare si in cartea asta http://www.scribd.com/doc/134218659/...ntru-ecumenism , pp. 50-60) daca cineva e intr-adevar in dubiu, cred ca pentru el orice idee in plus conteaza, sa se lamureasca singur. Ioan Scararul zicea totusi ca e bine sa pleci si nepregatit. dar erau alte vremuri. si chiar daca acum poate fi la fel, sunt cazuri speciale cele in care simti o nevoie pur si simplu. dar primul lucru, e sa nu se plece cumva din cauza versetului din matei 19,11, in care "horousin", adica "primesc", "lasa loc", "accepta", e tradus prin "pricep" - ca si cum cine nu se calugareste e un prost care n-a priceput scriptura, ceea ce creeaza o nevroza falsa. Apostolii nu s-au facut calugari. doar unul a avut ceva din aceasta stare - Ioan, despre care Petru era de altfel ingrijorat, precum stim. Last edited by calinp; 10.06.2014 at 13:38:48. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sursa: http://www.doxologia.ro/cuvinte-duho...e-ceea-ce-esti |
#3
|
|||
|
|||
![]()
,,Dacă vrei să cauți în lumea aceasta un om fericit, nu ai unde să-l cauți mai bine și mai sigur decât între călugări. Nu am apucat să vă spun că mănăstirea este tinda raiului, casa lui Dumnezeu, poarta cerului, locul împlinirilor, cerul cel de pe pământ și locul fericirii. Dacă vrei să cauți în lumea aceasta un om fericit, nu ai unde să-l cauți mai bine și mai sigur decât între călugări, între călugări care trebuie să fie buni, și dacă nu sunt buni, seamănă cu dracii și nu seamănă cu Dumnezeu. Și cine face rele, cine face păcate, cine are patimi în sufletul lui, acela se depărtează de Dumnezeu și se depărtează de bucurie. Vrei să te apropii de Dumnezeu, Care este izvor de bucurie? Vrei să te apropii de Dumnezeu, Care te binecuvântează și-ți dă bucurie? Trebuie neapărat să fii bun, că unde nu-i bunătate, nu-i nici bucurie. Unde nu-i bunătate, nu-i nici fericire. Cineva care nu-i bun, chiar dacă este în cadrul mănăstirii, are domiciliul la mănăstire, călugăr nu este și viitor călugăr nu este și nu este călugăr nici dacă este făcut călugăr. Călugăria se legitimează, se arată, se manifestă în bunătate. Și de câte ori nu ești bun, să știi că nu ești ce trebuie să fii. Nu ești nici candidat la călugărie, nu ești nici călugăr, chiar dacă ești călugărit, deoarece călugăria este cu bunătate. „Bun să și fie, și dacă nu-i bun, nu are treabă să stea acolo!"
(Arhimandritul Teofil Pârâian, Bucuriile credinței, Editura Mitropolia Olteniei, Craiova, 2004) Sursa: http://www.doxologia.ro/cuvinte-duho...-tinda-raiului |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Adevarate si intaritoare citatele. Dar ce frumoasa e o discutie in citate, pe o tema ca asta... Despre silitorii care iau imparatia, asa e, dar mai cred ca un calugar adevarat n-ar vrea nicio imparatie, daca ar sti ca necalugarii nu se mantuiesc. Metanoia mi se pare ca nu e efectul calugaririi, ci cauza. Monahismul de azi poate fi la fel ca acela de pe vremuri numai in profunzime. Daca incearca o imitatie in aparente, e un teatru. In aparente trebuie sa cam fie praf, mut si fara glorie, daca e autentic, pentru ca vremurile sunt rele, secularizate. Din pacate, nu cunosc nici un calugar in viata, sau care sa fi trait in ultimii 15 ani, sa zicem, care sa fie un real reper duhovnicesc. Stiu doar cativa calugari buni, in sensul folosit de Pr Teofil, de cumsecade, dar atat.
Last edited by calinp; 11.06.2014 at 14:49:31. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Cu adecvarat, e mare pacat sa nu avem bucuria aceasta pe tot parcursul intregii vieti, de a fi cunoscut macar un sfant, care sa ne fi dat o mica povata si care sa se fi rugat pentru sufletele noastre!...
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
drumul spre cluj-inzapezit? | lore86 | Generalitati | 3 | 02.02.2012 21:20:07 |
Calatori pe drumul spre Emaus | Scotland The Brave | Morala Crestina | 42 | 31.01.2012 00:13:42 |
Drumul spre rai | spre_rasarit | Generalitati | 7 | 06.12.2011 18:53:28 |
Tinta spiritualitatii ortodoxe si drumul spre ea | Savonarola | Spiritualitatea ortodoxa | 5 | 30.09.2011 22:13:21 |
Drumul spre schimbare | ella87ella | Pocainta | 10 | 04.09.2009 15:31:59 |
|