![]() |
![]() |
|
#20
|
|||
|
|||
![]()
Presupun că pilda samarineanului milostiv nu se referă doar la relațiile din afară, dintre oamenii văzuți. Deși contextul pildei (și majoritatea tâlcuirilor pe marginea temei) arată spre relațiile dintre oameni, interpersonale.
Cuvântul Dumnezeiesc însă nu obișnuiește să se lase epuizat în afară... Așa am băgat de seamă, să fiu iertat de opinie. Altfel spus, doar în trecere (țintind spre un scop mai înalt și nespus mai important) Domnul face sociologie și psihologie socială, morală. Ba chiar, cred că nici la psihologia individuală Cuvântul nu se oprește decât pentru a o aduna de jos și a o ridica, transfigurînd-o, spre "arealul" Duhului, al Cerului... La Hristos orice discurs are ca țintă finală învierea și împlinirea duhovnicească, să fiu iertat pentru evidența precizării. Dacă aș îndrăzni să schițez o oarecare interpretare cu iz duhovnicesc (ca exercițiu copilăresc, desigur) aș considera că samarineanul e mintea omului (eul cel făcut din duhurile amestecate ale omenescului lumii acesteia), cel căzut e omul dinlăuntru (născut prin Botez), prigonitorii sunt dracii și patimile iar casa de ajutor e Biserica. Cred că Hristos țintește în această pildă (și) îndreptarea cugetului către lăuntrul omului, acolo unde zace rănit omul duhovnicesc pe care, cum spune Gheron Iosif în textul din semnătură, voiește să îl ajute harul Dumnezeiesc. Mintea care ia aminte că în propriul univers lăuntric zace un om rănit (ori poate ucis de tâlharii din văzduhuri, de patimi) este îndemnată de Mântuitor să se oprească din drum și să grijească pe cel căzut. Sufletul meu, așadar, e căzut și are nevoie de milostenie. Din partea minții mele mai întâi, întrucât ea, mintea, e cea mai aproape și cunoaște cel mai bine (de este luminată prin har) nevoile și rănile celui dinlăuntru. Sarcina minții, pentru a fi pe placul Domnului, este să facă toate cele de trebuință pentru ridicarea și vindecarea celui căzut (adică a sufletului care a păcătuit și păcătuiește în adâncul inimii). Să facă deci toate cele propovăduite de Hristos, actuale și depline în Biserică. Medicamentul care întremează pe cel căzut lângă drum este harul Dumnezeiesc. Dragostea pentru aproapele din afară trece prin miluința față de aproapele dinlăuntru. Rănile, foamea și setea acestui om lăuntric cer asistența și sprijinul cugetului meu care are de ales dacă se oprește din drum sau trece cu nepăsare mai departe. O minte care își adună resursele pentru a-și duce sufletul la Spovedanie, de pildă, este un bun, un foarte bun samarinean. Last edited by Ioan_Cezar; 11.07.2014 at 17:17:53. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Cine este Mos Craciun? | florinna01 | Generalitati | 501 | 01.01.2016 18:38:31 |
cine din voi este in Bruxelles? | TIBS | Generalitati | 9 | 17.06.2010 00:27:49 |
cine este din iasi? | bogdan_222 | Calugarul | 0 | 14.05.2010 13:22:05 |
Cine este responsabil? | eclat_de_lune | Generalitati | 1 | 07.11.2009 14:57:06 |
Cine este cel mai puternic om? | amatyyy | Teologie si Stiinta | 29 | 16.09.2009 13:49:04 |
|