Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 07.08.2014, 21:35:52
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Uni teologi , si nu numai , considera ca proportia de 5/5 pe care o foloseste Domnul in relatarea Pildei fecioarelor vrea sa ne atraga atentia ca, in biserica timpului sfarsitului, un numar apreciabil de mare de credinciosi va fi pregatit pentru revenirea Mantuitorului, dar si ca un numar la fel de mare de credinciosi va fi surprins nepregatit pentru acest eveniment. Avertismentul nu ne este dat spre descurajare, ci spre schimbarea atitudinii noastre fata de pregatirea pe care trebuie sa o facem.
Interesant subiect si merita dezbatut , pacat ca a fost deschis acest thread aici la Generalitati si nu pe un Topic de "specialitate " !
Doamne ajuta !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 07.08.2014, 21:44:43
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristiboss56 Vezi mesajul
Uni teologi , si nu numai , considera ca proportia de 5/5 pe care o foloseste Domnul in relatarea Pildei fecioarelor vrea sa ne atraga atentia ca, in biserica timpului sfarsitului, un numar apreciabil de mare de credinciosi va fi pregatit pentru revenirea Mantuitorului, dar si ca un numar la fel de mare de credinciosi va fi surprins nepregatit pentru acest eveniment. Avertismentul nu ne este dat spre descurajare, ci spre schimbarea atitudinii noastre fata de pregatirea pe care trebuie sa o facem.
Interesant subiect si merita dezbatut , pacat ca a fost deschis acest thread aici la Generalitati si nu pe un Topic de "specialitate " !
Doamne ajuta !

Hermeneutica crestina apeleaza, in principiu, la cifrele 1 (Monada), 3 (Treimea), 7 (Creatia).

Cifra 5 nu ii este caracteristica.

Aceasta pilda pare sa fie o exceptie.

Nu exista o corelare logica sau suficient de sustenabila care sa indice ca cifra 5 ar semnifica "un numar apreciabil de mare".
__________________

Reply With Quote
  #3  
Vechi 07.08.2014, 21:53:43
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Hermeneutica crestina apeleaza, in principiu, la cifrele 1 (Monada), 3 (Treimea), 7 (Creatia).

Cifra 5 nu ii este caracteristica.

Aceasta pilda pare sa fie o exceptie.

Nu exista o corelare logica sau suficient de sustenabila care sa indice ca cifra 5 ar semnifica "un numar apreciabil de mare".
In general cifra 10 este considerata o cifra a perfectiunii , dar deja iesim muuult din Invatatura Ortodoxa , si nu asta ne dorim pana la urma !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 07.08.2014, 22:19:56
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristiboss56 Vezi mesajul
In general cifra 10 este considerata o cifra a perfectiunii , dar deja iesim muuult din Invatatura Ortodoxa , si nu asta ne dorim pana la urma !
Intentia Mantuitorului, cu siguranta nu a fost aceea de a da "in patima numerologiei", de asignarea unor simboluri "imuabile" de genul 10 este numarul (nu cifra) perfectiunii.

Insa, cu siguranta a vrut sa transmita o invatatura profunda care sa deschida mintea, sa o indrepte catre Adevar.
__________________

Reply With Quote
  #5  
Vechi 07.08.2014, 22:29:13
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Am deschis acest topic pentru a arata ca exista anumite pasaje bibilice de importanta vitala, explicate insuficient sau altfel spus, exegeze care se limiteaza la zona confortabila, facila a explicatiei.

Pentru a reusi, in orice domeniu este nevoie de curaj cand exista in fata o provocare.

Iar gasirea Adevarului este cea mai mare provocare, cea mai teribila invitatie care ne-a fost facuta vreodata.
__________________

Reply With Quote
  #6  
Vechi 07.08.2014, 23:11:51
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
Florin, am răspuns legat de prima ta întrebare: de ce 10, de ce 5 cu 5.
Revezi te rog ce întrebare ai pus tu însuți.

Cât privește afirmația că cifra 5 nu e una prea relevantă/specifică, îți reamintesc că Domnul vorbește despre cei 5 bărbați ai samarinencii, despre 5 talanți (numărul maxim) etc.

Numărul 5 nu e ales deloc întâmplător.
Sfântul Maxim Mărturisitorul pune, în Răspunsuri către Talasie, acest număr în legătură, de pildă, cu cele 5 legi date de Dumnezeu firii bărbatului (prima în Rai, a doua după izgonirea din rai, a treia din vremea potopului, a patra a tăierii împrejur și a cincea a aducerii lui Isaac). Toate acestea prmindu-le, spune sfântul Maxim, firea le-a lepădat, murind din pricina nerodirii faptelor virtuții. (Iar a șasea lege e trecerea la Evanghelie.)
Pentru detalii, vezi întrebarea 41, Filocalia vol. 3.

Vrei totuși să ne spui care e tâlcuirea ta sau tâlcuirea preferată de tine? Adică aș dori să știu răspunsul tău la propriile tale întrebări pe care ni le-ai propus și nouă. Ce anume vrei să ne oferi, de fapt?

==========
Bineinteles ca numarul cinci poate fi identificat in mai multe pasaje biblice sau interpretari patristice care apeleaza la diverse tipuri de enumerari, insa trebuie sa recunoastem ca 5 nu este un numar care sa rezoneze cu ceea ce este esential in crestinism cum ar fi "Unu" (Un singur Dumnezeu) sau "Trei" (Treimea cea de o Fiinta).

In acest sens am afirmat ca "nu ii este caracteristic".

=======

Raspunsul furnizat a fost incomplet.

Daca s-ar fi explicat prin ce sunt antitetice 5 simturi cu celelalte 5 simturi pe care le-ai specificat si cum sunt corelate acestea escatologic atunci nu ar fi fost nicio problema.

Am fi avut cu totii parte de un raspuns rotund.


======

Bineinteles ca am si o talcuire personala. Aceasta am formulat-o atunci cand osanbogdan a intrebat : "Ce parere aveti? Intrebam daca imi pot primejduii mantuirea pentru ca mă gândisem la pilda celor 10 fecioare unde cele întelepte nu au vrut sa imparta untdelemnul cu cele neintelepte pentru ca nu cumva sa nu le ajunga nici lor... " http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=17344

Am fost surprins ca, desi citisem de nenumarate ori Noul Testament, nu m-a intrigat "zgarcenia" celor cinci fecioare intelepte.

Zgarcenia este caracteristica sufletelor patimase care vreau totul pentru ele insele - nu vor sa imparta cu altii bunatatile.

M-am decis sa mai astept si alte formulari. Poate ca in filocalii sau alte scrieri patristice cineva va gasi in zilele urmatoare o explicatie pertinenta la acest aspect subtil al pildei.

Iarta-ma, dar un raspuns furnizat prea devreme cateodata nu este suficient de bine valorizat, daca insasi primitorul nu realizeaza dificultatea rezolvarii.
__________________

Reply With Quote
  #7  
Vechi 07.08.2014, 23:41:00
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit


Uite Cezar, un reper pentru orientarea cautarii:


Hint: Zgarcenia celor cinci fecioare intelepte

Zgarcenia
nu vrea sa riste nici cel mai mic discomfort, daramite pierderea mantuirii.

Sau dorinta de mantuire poate sa justifice zgarcenia?

============

Cine sunt de fapt cele cinci fecioare intelepte?
__________________

Reply With Quote
  #8  
Vechi 08.08.2014, 01:11:03
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Am deschis acest topic pentru a arata ca exista anumite pasaje bibilice de importanta vitala, explicate insuficient sau altfel spus, exegeze care se limiteaza la zona confortabila, facila a explicatiei.

Pentru a reusi, in orice domeniu este nevoie de curaj cand exista in fata o provocare.

Iar gasirea Adevarului este cea mai mare provocare, cea mai teribila invitatie care ne-a fost facuta vreodata.
""În parabola fecioarelor celor înțelepte și a celor
neînțelepte, atunci când celor neînțelepte le lipsea ulei, s-a spus: «Mergeți și vă cumpărați în piață».
Dar, pe când ele erau duse să cumpere, ușa cămării de nuntă era deja închisă, iar ele nu au mai
putut intra". Unii spun că lipsa untdelemnului din candelele fecioarelor celor neînțelepte
semnifică lipsa faptelor bune în viața lor. O astfel de interpretare nu este prea bună. De ce să le fi
lipsit faptele bune dacă ele sunt numite fecioare, chiar dacă neînțelepte? Fecioară reprezintă
suprema virtute, o stare îngerească și ar putea înlocui toate celelalte virtuți. Eu cred că ceea ce le
lipsea era harul Atotsfântului Duh al lui Dumnezeu.
Aceste fecioare practicau virtuțile, dar în ignoranța lor duhovnicească ele presupuneau că viața
creștină constă doar în lucrarea virtuților. Lucrând o faptă bună ele credeau că împlineau voia lui
Dumnezeu, dar lor le păsa prea puțin dacă dobândeau prin aceasta harul Duhului Sfânt. Aceste
moduri de viețuire bazate doar pe facerea binelui fără o atentă cercetare dacă ele aduc harul
Duhului Sfânt sunt pomenite în cărțile patristice: «Există un alt mod de viață care este socotit
bun la început, dar ei sfârșește în fundul iadului».

Sfântul Antonie cel Mare în scrisorile sale către monahi spune despre astfel de fecioare: «Mulți
monahi și fecioare nu au nici o idee despre diferitele tipuri de voință care acționează în om, și nu
știu faptul că noi suntem influențați de trei voințe: cea dintâi este desăvârșita și mântuitoarea
voință a lui Dumnezeu; cea de-a doua este propria noastră voință umană care, chiar dacă nu este
distructivă, nu este nici mântuitoare. Iar această a treia voință a vrăjmașului îl învață pe om fie să
nu facă nici o faptă bună, fie să le facă din orgoliu, sau să le facă de dragul virtuții în sine și nu de
dragul lui Hristos. » Cea de-a doua, propria noastră voință, ne învață să facem totul spre a ne flata
patimile, sau ne învață, ca și vrăjmașul, să facem bine de dragul binelui și să nu ne îngrijim de
harul care este dobândit prin-lucrarea binelui. Dar cea dintâi, voința mântuitoare a lui Dumnezeu
constă în lucrarea binelui doar pentru dobândirea Sfântului Duh, ca pe o comoară nesecată,
veșnică ce nu poate fi corect evaluată. Dobândirea Sfântului Duh este, ca să spunem așa,
untdelemnul care le lipsea fecioarelor neînțelepte. Ele au fost numite astfel fiindcă ele uitaseră de
rodul necesar al virtuții, harul Sfântului Duh, fără de care nimeni nu este și nici nu poate fi
mântuit, căci: «Orice suflet este întărit de Sfântul Duh, înflăcărat de puritate și iluminat mistic de
către Unitatea Treimică».

Acesta este untdelemnul din candelele fecioarelor celor înțelepte care putea să ardă mult timp și
strălucitor, iar aceste fecioare cu candelele lor aprinse puteau să-L întâmpine pe Mirele Care a
venit la miezul nopții și puteau intra în cămara de nuntă a bucuriei împreună cu El. Dar cele
neînțelepte, deși s-au dus la piață să cumpere untdelemn atunci când au văzut că li se stingeau
candelele, nu s-au putut întoarce la timp, căci ușa era deja încuiată.
Piața este viața noastră; ușa cămării de nuntă care a fost închisă și care a împiedicat drumul
Mirelui este moartea omenească; fecioarele cele înțelepte și cele neînțelepte sunt sufletele
creștine; untdelemnul nu reprezintă faptele cele bune ci harul Atotsfântului Duh al lui Dumnezeu care este dobândit prin intermediul lor și care schimbă sufletele de la o stare la alta - adică de la
stricăciune la nestricăciune, de la moartea duhovnicească la viața duhovnicească, de la întuneric
la lumină, din grajdul vieții noastre (acolo unde patimile sunt legate precum animalele mute și
fiarele sălbatice) într-un Templu al Dumnezeirii, în cămara de nuntă strălucitoare a veșnicei
bucurii întru Hristos Iisus, Domnul nostru, Creatorul, Mântuitorul și veșnicul Mire al sufletelor
noastre.
Cât de mare este compasiunea lui Dumnezeu față de mizeria noastră, adică neatenția noastră față
de purtarea Sa de grijă pentru noi, atunci când Dumnezeu spune: "Iată, stau la ușă și bat" (Apoc.
3: 20), înțelegând prin "ușă" cursul vieții noastre, ușă care nu a fost încă închisă de către moarte!
0, cât de mult aș dori, excelență, ca în această viață să te poți afla mereu în Duhul lui Dumnezeu
«În ceea ce vă voi afla, într-aceea vă voi judeca» zice Domnul. Vai nouă dacă El ne va afla plini de
necazurile și grijile acestui veac! Căci cine-I va putea suporta necazul, cine va rezista mâniei de pe
chipul Său? De aceea s-a spus: "Privegheați și vă rugați, ca să nu intrați în ispită" (Marcu 14: 38),
adică să nu cumva să vă lipsiți de Duhul lui Dumnezeu, căci privegherea și rugăciunea ne aduc
harul Său." Sfantul Serafim de Sarov
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #9  
Vechi 07.08.2014, 22:04:16
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
1. Simțul văzului
2. Simțul auzului
3. Simțul echilibrului (analizatorul vestibular are receptorii în urechea internă, ca și analizatorul auditiv)
3. Simțul gustului
3. Simțul mirosului
4. Simtul tactil
4. Simtul kinestezic (furnizează informații despre mișcarea corpului, mușchilor, articulațiilor)
5. Simtul proprioceptiv (furnizează informații despre postura corpului).
5. Simțul intern sau al senzațiilor viscerale (interoceptive)
5. Simțul durerii
Cele 10 simturi identificate mai sus pot fi ramificate in oricate simturi ( de exemplu 11. simtul placerii; 12. simtul temporalitatii 13. simtul bunului simt...) ar fi nevoie pentru a stabili o corelatie cu un anumit numar in raport 1:1 sau in orice tip de raport.

O corelatie numerica poate fi fortata in multe feluri pentru a trage anumite concluzii premeditate.

Insa, daca in acest caz este atins un raport de 1:1 nu exista niciun element de informatie care sa explice antiteza si refuzul evidentiate explicit in pilda.
__________________

Reply With Quote
  #10  
Vechi 07.08.2014, 22:20:49
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Florin, am răspuns legat de prima ta întrebare: de ce 10, de ce 5 cu 5.
Revezi te rog ce întrebare ai pus tu însuți.

Cât privește afirmația că cifra 5 nu e una prea relevantă/specifică, îți reamintesc că Domnul vorbește despre cei 5 bărbați ai samarinencii, despre 5 talanți (numărul maxim) etc.

Numărul 5 nu e ales deloc întâmplător.
Sfântul Maxim Mărturisitorul pune, în Răspunsuri către Talasie, acest număr în legătură, de pildă, cu cele 5 legi date de Dumnezeu firii bărbatului (prima în Rai, a doua după izgonirea din rai, a treia din vremea potopului, a patra a tăierii împrejur și a cincea a aducerii lui Isaac). Toate acestea prmindu-le, spune sfântul Maxim, firea le-a lepădat, murind din pricina nerodirii faptelor virtuții. (Iar a șasea lege e trecerea la Evanghelie.)
Pentru detalii, vezi întrebarea 41, Filocalia vol. 3.

Vrei totuși să ne spui care e tâlcuirea ta sau tâlcuirea preferată de tine? Adică aș dori să știu răspunsul tău la propriile tale întrebări pe care ni le-ai propus și nouă. Ce anume vrei să ne oferi, de fapt?
Reply With Quote
Răspunde