![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() ![]() Mesajul Sanctității Sale Bartolomeu al Constantinopolului la sărbătoarea Sfinților Brâncoveni Preafericite și Preasfinte Părinte Daniel, Arhiepiscop al Bucureștilor, Mitropolit al Ungrovlahiei și Patriarh al Bisericii Ortodoxe Autocefale a României, foarte iubite și preadorite frate în Hristos și coliturghisitor al Smereniei Noastre, pe cinstita Voastră Preafericire Vă îmbrățișăm frățește în Domnul, adresându-Ne cu bucurie. Moartea martirică pentru Hristos și pentru neprihănita credință în El a reprezentat pentru Sfânta noastră Biserică încă dintru început un motiv de cinste și de respect față de cel care mărturisește, făcând trimitere la cinstea oferită lui de Domnul, Care subliniază că âoricine va mărturisi pentru Mine înaintea oamenilor, și Fiul Omului va mărturisi pentru el înaintea îngerilor lui Dumnezeuâ (Luca 12, 8). Foarte devreme s-a consacrat ca această cinstire să fie conferită martirilor lui Hristos în fiecare an, după cum mărturisește o scrisoare păstrată în Martiriul Sfântului Sfințit Mucenic Policarp, Episcopul Smirnei, care oferă informații despre întrunirea creștinilor din ziua martiriului Sfântului și scopul acesteia âpentru ca Domnul să ne dăruiască nouă celor ce cu veselie și bucurie ne-am întâlnit să săvârșim după putință ziua martiriului său spre pomenirea celor pătimite și spre exersarea și pregătirea celor viitoareâ (Epistula ecclesiae Smyrenensis de martyrio sancti Polycarpi, Ed. H. Musurillo, The Acts of the Cristian Martyrs, Oxford, 1972, 18.2), precum și comunicarea zilei și anului morții mucenicești din Martiriul Sfântului Sfințit Mucenic Ignatie Teoforul âpentru ca, întruniți fiind în vremea martiriului, să facem cunoscut pe atletul și mucenicul curajos al lui Hristosâ (Martyrium Ignatii Antiocheni, Ed. F. Diekamp-F.X. Funk, Patres apostolici, Tübingen 1913, vol. 2, p. 338). Urmând acestei tradiții, toți Părinții purtători de Dumnezeu i-au îndemnat pe credincioși să-i cinstească pe martiri, deoarece, după cum amintește arătătorul celor cerești Marele Vasile, în Cuvântul său la Sfinții Patruzeci de Mucenici care au mărturisit în Sevastia âcă cinstirea dată celor buni este o dovadă a dragostei noastre față de Stăpânul tuturorâ[1] (PG 31, 508.14), și iarăși fiindcă adevărata cinstire a martirilor îi face pe cei ce-i cinstesc vrednici de cinstea mucenicilor, după cuvintele aceluiași Mare Părinte: âFericește, deci, cu toată inima pe cel care a suferit mucenicia, ca să fii și tu, prin voință, mucenic și să pleci din această lume învrednicit de aceleași răsplăți ca și mucenicii, fără prigoană, fără foc și fără biciuiriâ[2] (PG 31, 508.18). Și dacă cinstirea celor care din dragoste și-au jertfit viața pentru credința fierbinte în Hristos și pentru adevărata dragoste față de El reprezintă recunoștința datorată de Biserică celor ce au împurpurat veșmântul ei prin cinstitele lor sângiuri și au îmbogățit-o cu moaștele lor izvorâtoare de har, recunoștința datorată celor care, mai înainte de martiriu, au săvârșit binefaceri în multe chipuri și au dat spre slujba Bisericii darurile primite de ei de la Dumnezeu, este cu atât mai mare. Așadar, cu bună dreptate, Sfântul Sinod al Sfintei Biserici (Ortodoxe) a României, prin insuflarea Duhului Sfânt, a ajuns la hotărârea plăcută lui Dumnezeu de a cinsti martiriul iubitorului de Hristos și evlaviosului Constantin Brâncoveanu și al celor patru fii ai săi, Constantin, Ștefan, Radu și Matei, împreună cu care fiind întemnițat și chinuit pentru a-și părăsi strămoșeasca credință, acesta a rămas credincios până la moarte (Apocalipsa 2, 10) și a primit răbdător moartea martirică prin decapitare împreună cu fiii și cu însoțitorii săi. Moartea sa mucenicească a reprezentat pecetluirea adevăratei dragoste pentru Hristos și pentru Biserica Ortodoxă, pe care a sprijinit-o cu mărinimie prin nenumărate daruri și binefaceri, printre care se numără: zidirea (ridicarea) de biserici, mănăstiri și paraclise atât în România și în Sfântul Munte, cât și în Constantinopol, cum ar fi biserica Sfântului Nicolae din Galata și biserica Sfintei Paraschevi din Pikridion, întărirea prin orice mijloace a credinței creștine în vremuri dificile și apărarea poporului binecredincios al lui Dumnezeu. Urmând inițiativei vrednice de laudă și bineplăcute lui Dumnezeu a predecesorului Preafericirii Voastre, a vrednicului de pomenire Patriarhul Teoctist al României, cu privire la Sfinții Martiri Brâncoveni, ați hotărât în Sinod ca, la împlinirea a 300 de ani de la martiriul lor, care a avut loc la Constantinopol în data de 15 august 1714, să consacrați anul în curs (2014) ca an omagial al Sfinților Martiri Brâncoveni, evidențiind viața și statornicia credinței lor ca model pentru întreaga turmă binecredincioasă a Sfintei Biserici a României. Răspunzând cu multă bucurie cererii frățești îndreptate Smereniei Noastre de a trimite un reprezentant al Patriarhiei Ecumenice la manifestațiile festive organizate în cinstea Sfinților Martiri Brâncoveni în perioada 14 â 17 august 2014, prin intermediul Înaltpreasfințitului Părinte Grigorie, Arhiepiscop de Thyateira și Marea Britanie, iubitul nostru frate în Hristos și coliturghisitor, care va transmite și scrisoarea noastră patriarhală de felicitare, ne exprimăm marea bucurie atât a noastră personal, cât și a Sfintei Biserici a Constantinopolului, ai cărei fii duhovnicești au fost cinstiții Martiri (Brâncoveni), în ceea ce privește promovarea personalităților acestor sfinți bărbați, în special a lui Constantin Brâncoveanu, care a avut o legătură strânsă cu scaunul nostru patriarhal și cu vrednicii de pomenire predecesori ai noștri, Patriarhii Ecumenici Calinic al II-lea, Dionisie al IV-lea și Calinic al IIIâlea, care l-au apreciat, primul conlucrând cu acesta la reclădirea sfintelor lăcașuri, al doilea fiind cel care l-a uns ca domn al Țării Românești în anul 1688, iar al treilea fiind cel care a alcătuit un canon (liturgic) în cinstea lui. Felicitându-ne pe noi înșine și unii pe alții cu ocazia acestei cinstite sărbători, care reprezintă cel mai bun motiv de întărire a credinței pleromei binecinstitoare a ambelor Sfinte Biserici ale noastre și de consolidare a legăturilor noastre frățești și pentru mai departe, prin rugăciunile Sfântului Constantin Brâncoveanu și ale celor împreună cu el, al căror har ne rugăm să acopere binecredinciosul popor român, vă îmbrățișăm iarăși cu sărutare frățească și rămânem cu multă dragoste întru Domnul și cu aleasă cinste,Al Preafericirii Voastre celei cinstite iubit frate întru Hristos, Bartolomeu, Patriarhul Constantinopolului
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) Last edited by cristiboss56; 16.08.2014 at 22:44:54. |
#2
|
|||
|
|||
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() ![]() Soldați în Siria, îngenunchind în fața Domnului -- într-o biserică devastată. |
#4
|
||||
|
||||
![]() ![]() Mântuiește, Doamne, și miluiește pe bătrâni și pe tineri, pe săraci și pe sărmani, pe văduve și pe cei ce se află în neputințe, în griji, în nevoi, în rele pătimiri, în robii, în temnițe și în închisori și, mai ales, pe cei izgoniți pentru Tine și pentru dreapta credință ortodoxă, de limbile cele fără de Dumnezeu și de cumpliții eretici, pentru ca sunt robii Tăi. Miluiește-i pe dânșii, cercetează-i, întărește-i,mângâie-i și degraba cu puterea Ta, din toate cele rele ii slobozeste si le da lor izbavire. Amin!
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Moaștele Sfântului Irodion pentru prima dată în București
Moaștele Sfântului Irodion de la Mănăstirea Lainici, din județul Gorj, vor fi aduse în pelerinaj în Capitală, cu prilejul sărbătorii Înălțării Sfintei Cruci, al doilea hram al Bisericii „Sfântul Vasile“ - Victoria. Sfintele moaște vor fi purtate în procesiune pe Calea Victoriei, sâmbătă, 13 septembrie, împreună cu racla ce conține un fragment din Cinstitul Lemn al Sfintei Cruci și părticele din moaștele a șapte sfinți, din patrimoniul sacru al parohiei bucureștene. Este al patrulea an în care Parohia „Sfântul Vasile“ - Victoria organizează, cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, procesiunea „Calea Sfintei Cruci, scară către cer!“, aducând de fiecare dată câte o rază de lumină și bucurie credincioșilor din Capitală. În acest an, întrucât este Anul omagial al Sfintei Spovedanii și al Sfintei Euharistii, la hramul bisericii vor fi aduse spre închinare moaștele Sfântului Irodion, marele duhovnic de la Mănăstirea Lainici, în viața căruia cele două Sfinte Taine au lucrat în chip minunat, înălțându-l pe culmile desăvârșirii. duhovnicești. Continuare: http://basilica.ro/stiri/sfantul-iro...sti_20305.html |
#6
|
||||
|
||||
![]() ![]() Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Nifon, Arhiepiscopul Târgoviștei a participat, în perioada 29 septembrie – 4 octombrie 2014, ca reprezentant al Bisericii Ortodoxe Române, la recomandarea Preafericitului Părinte Patriarh DANIEL și cu binecuvântarea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, alături de Pr. prof. univ dr. Viorel Ioniță, la prima întrunire a Comitetului Interortodox Special pentru pregătirea Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe ce s-a desfășurat la Centrul Patriarhiei Ecumenice de la Chambésy, Elveția, după cum aflăm de la Biroul de Presă al Arhiepiscopiei Târgoviștei. Această reuniune s-a desfășurat ca urmare a hotărârii Synaxei Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe Autocefale, din 6-9 martie a.c, sub președinția I.P.S. Mitropolit Ioannis de Pergam, reprezentantul Patriarhiei Ecumenice, iar secretariatul manifestării a fost coordonat de P.C. Arhimandrit Maxim Pothos și Arhidiacon Ioannis Chrysavgis. Cu excepția Bisericii Ortodoxe din Cehia și Slovacia, toate celelalte 13 Biserici Ortodoxe Autocefale au avut doi sau trei reprezentanți. Obiectivele întrunirii au vizat revizuirea următoarele 3 texte: 1) Contribuția Bisericii Ortodoxe în realizarea păcii, a dreptății, libertății, înfrățirii și iubirii între popoare și la îndepărtarea discriminărilor rasiale și de alte feluri; 2) Biserica Ortodoxă și Mișcarea Ecumenică și 3) Relaiții ale Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine. Aceste texte se referă la ultimele trei teme din lista celor 10 propuse pentru a fi prezentate Sfântului și Marelui Sinod și au fost adoptate de cea de a III- Conferință Panortodoxă Presinodală, desfășurată tot la Chambésy, Elveția, între 20 octombrie – 6 noiembrie 1986. La acea dată, aceste texte erau destinate să fi prezentate ca atare Sfântului și Marelui Sinod, dar cum de atunci și până acum s-au scurs 28 de ani, revizuirea lor, respectiv aducerea lor la zi, era strict necesară. Pe parcursul primei sale întruniri, Comitetul Interotodox Special a revizuit doar ultimele din cele două teme, urmând ca la proxima sa întrunire să discute prima temă. Având în vedere marea responsabilitate cu care a fost investit, acest comitet a lucrat cu multă atenție, străduindu-se să elaboreze un text, care să satisfacă așteptările tuturor categoriilor de credincioși din toate Bisericile Ortodoxe Autocefale. Textele elaborate prin consens de acest comitet vor fi trimise tuturor Bisericilor Ortodoxe Autocefale spre studiu, iar apoi următoarei Conferințe Panortodoxe Presinodale, care ar urma să aibă loc foarte probabil pe parcursul anului 2015. După ce vor fi adoptate, tot prin consens, de către această conferință, textele vor fi transmise direct Sfântului și Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe, care se preconizează a avea loc în primăvara anului 2016. Următoare întrunire a Comitetului Interortodox Special va avea loc tot la Chambésy, Elveția, între 15-21 februarie 2015.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Patriarhul Ierusalimului vine în România aducând un fragment din lemnul Sfintei Cruci
Vineri, 24 octombrie 2014, la orele 12.30, va sosi la București Preafericitul Părinte Teofil al III-lea, Patriarhul Ierusalimului, care va aduce un fragment din lemnul Sfintei Cruci încadrat într-o icoană a Sfinților Împărați Constantin și Elena. La orele 13.00, va începe procesiunea Calea Sfinților pe Colina Bucuriei, de la Crucea brâncovenească până la Catedrala Patriarhală. În procesiune vor fi purtate: icoana cu un fragment din lemnul Sfintei Cruci, moaștele Sfântului Domnitor Martir Constantin Brâncoveanu și moaștele Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou. Acestea vor fi depuse spre închinare în baldachinul din apropierea Catedralei Patriarhale. Programul detaliat al sărbătorii Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucureștilor (24-29 octombrie 2014), va fi publicat ulterior.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|