![]() |
![]() |
|
#26
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Mă tem că porți discuția cumva înspre termenii unei alegeri de tip alb-negru, când de fapt e vorba (după convingerea mea) de o continuitate și completare între mai multe fațete ale vieții de credință. Una crește prin cealaltă, se sudează și se potențează reciproc. Spovedania și rugăciunea cu căință sunt întrepătrunse. De fapt chiar în actul Mărturisirii începem și sfârșim cu rugăciuni, atât noi cât și preotul duhovnic. E limpede că fără rugăciune nu e nici o Taină. Dar la fel de limpede e că fiecare Taină are specificul ei ireductibil. Ca exemple extrase din bogăția actului de cult al fiecărei Taine: în Taina Hirotoniei e punerea mâinilor, în Taina Botezului e întreita afundare și ungerea cu sfântul mir, în Taina Euharistiei e actul cuminecăturii care include și o componentă pur și simplu digestivă, în Taina Nunții e dansul etc. Iar în Taina Spovedaniei e dialogul mărturisirii și povățuirii. Dar asta nu înseamnă că, dacă am săvârșit aceste acte am și trăit Taina în toată plenitudinea ei și nici că putem săvârși Taina doar prin rugăciune cu lacrimi și căință. Ori că primim iertare/dezlegare de păcate în afara ei. Observ cum se împletesc toate într-un întreg, precum părțile corpului în organism. Și încă, pentru a fi viu, organismul ăsta mai are nevoie și de suflarea de viață dată de Harul lui Dumnezeu. Observ și mă minunez. Tu nu? Să reducem întregul la una din părțile sale, pe motivul că una ni se pare mai importantă decât alta... Asta e cugetare arbitrară, preferențialitate subiectivă, omenește de înțeles însă .... prea omenesc, nu știu cum să-ți zic... Iertarea păcatelor se primește în condițiile deschiderii concrete către semenul nostru duhovnicul, iar nu în subiectivitatea noastră care se poate închide peste noi precum s-ar prăvăli o piatră peste răsuflătoarea unui mormânt... Cât despre autorii citați, mai exact despre pasajele evocate, ar trebui să ne oprim și să le luăm pe rând, în contextele lor nu foarte sărace și să cugetăm pe îndelete la semnificația celor scrise acolo. Vom trage, cred, cu totul alte concluzii și vom afla că lucrurile nu sunt așa de simplu tranșate precum par. În fine, referitor la cartea pomenită, nu am citit-o de curînd și nu mă aflu sub vreo influență oarecare a lecturii, precum îmi pare că sugerezi...:) Cartea aceasta o citesc și o recitesc de 4-5 ani, slavă lui Dumnezeu. Sunt departe de a avea un entuziasm facil și superficial specific unei prime lecturi. Mai degrabă, dimpotrivă, sunt tot mai nedumerit și mai atras la cugetare (una nu foarte facilă, deloc comodă) pe măsură ce tot citesc și iar recitesc. Mi-ar plăcea să adun câteva materiale pe tema discutată de noi și să rezum câteva gânduri ceva mai clar structurate într-o viitoare postare, nu știu când va fi. M-ar bucura să reușesc asta, oarecînd... Deocamdată mă păstrez în cadrul celor deja formulate și mă țin la opinia tradițională a credincioșilor printre care se numără și câțiva preoți cu experiență liturgică apreciabilă, care m-au ajutat să înțeleg câte ceva din viața de credință; inclusiv părintele meu duhovnic. Toate cele bune, Doamne ajută! Last edited by Ioan_Cezar; 18.08.2014 at 20:55:40. |
|