![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Aici, Isus explica fariseilor, care Il intrebasera. Mai inainte, explicase saducheilor o chstiune de credinta. In mod cand explicit, cand subtil, Biblia ne arata din nou ca iubirea decurge din credinta.
Si cum raspunde Isus ? Intai, El foloseste un citat. Citeaza, simplu, din Legea lui Moise. Articolul 1. Pe urma, clarifica o consecinta a ei, referitoare la iubirea de aproapele. Nu poti sa spui "pe Dumnezeu il iubesc de nu mai pot, dar de aproapele ma doare in spate". Aici avem un element de noutate. Abia aici avem "porunca noua va dau voua". Caci despre un fariseu, ca cei care il intreaba acum, vorbeste Isus in parabola vamesului si fariseului. Sa observam, asadar, ca cele doua porunci ale iubirii sunt, de fapt, una. A-ti iubi aproapele decurge de a-L iubi pe Dumnezeu. "Cine iubeste pe altii, a implinit Legea" spune Apostolul (Romani 13: 8:10). Iata intregul citat: "Să nu datorați nimănui nimic, decât să vă iubiți unii pe alții: căci cine iubește pe alții, a împlinit Legea. 9 De fapt: "Să nu preacurvești, să nu furi, să nu faci nici o mărturisire mincinoasă, să nu poftești", și orice altă poruncă mai poate fi, se cuprind în porunca aceasta: "Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți." 10 Dragostea nu face rău aproapelui: dragostea deci este împlinirea Legii." Vedem, deci, ca Apostolul spune, in fond, ceea ce spusese Isus: Legea Iubirii inseamna Legea lui Moise. Isus a venit in contextul in care venisera si proorocii. Omenirea o ia periodic razna. Deviaza de la Lege. Fariseii aveau o problema cu iubirea, asa cum saducheii aveau o problema cu credinta. Domnul nu aduce, in fond, nicio invatatura noua. Normal, e Domnul lui Abraham, Isaac si Iacob. Dumnezeu clarifica ceea ce ii transmisese si lui Moise. Noutatea e ca, acum, o va face prin exemplul personal al lui Isus, Fiul Omului.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Nici o clipa nu m-am gandit ca in VT nu este iubire, nu asta am vrut sa spun.
VT este ca o pregatire a celui nou. Se dau porunci pregatitoare : sa nu ucizi,sa nu furi, sa nu iti faci chip cioplit ,sa iti cinstesti parinti etc .Acestea exprima o forma de convietuire intre oameni ,introduc o prima ordine,dar inca nu arata desavarsirea. Dovada o intalnim in pilda tanarului bogat,care toate aceste porunci le respecta,si cu toate acestea simtea ca nu este desavarsit. Daca nu ucizi ,inseamna ca iubesti? Nu inca, inseamna doar ca esti corect . Daca insa nici nu jignesti pe fratele tau, oricata dreptate ai avea ,care este echivalent cu a ucide ,de abia atunci se chiama ca iubesti. In VT Dumnezeu foloseste arma geloziei, a razgandirii (Ninive) , a pedepsei insotita de strecurarea sperantei in Mesia , a razboaielor . In NT Dumnezeu foloseste arma iertarii,blandetii, darurilor,milei , vindecarii . “ Din gura sa nu se va auzi cearta “ Cand zic ca iubirea este un lucru nou, afirm ca este nou pentru noi,oamenii,nu pentru Dumnezeu . De abia dupa aparitia NT, acest concept a cucerit lumea . Oare nu din iubire s-au jertfit maritrii ,incat iubirea lor tacuta si jertfelnica a dus la destramarea si bulversarea conceptiilor celui mai mare imperiu,cel roman? Si iarasi, cand zic ca iubirea este un lucru nou , ma refer ca doar prin Hristos a fost explicit si clar formulata dogma iubirii,ca sa o numim asa . El ne-a aratat explicit cum sa iubesti , dar si de ce sa iubesti , si ne-a iubit El insusi intr-un chip vazut , si continua sa ne iubeasca . Si pentru ca a-ti adus vorba de VT , as vrea sa surprind evolutia de la porunca la iubire in cateva exemple: “A-ti auzit ca s-a spus celor din vechime….dar Eu va spun:”” VT- sa nu ucizi NT – cine va zice fratelui sau prostule sau nebunule e la fel cu un ucigas VT-sa nu furi NT-“”daca cineva vrea sa iti ia haina ,lasa-i si camasa”” VT –sa nu poftesti la femeia aproapelui NT- cine doar se uita la o femeie(nici macar nu se precizeaza ca e femeia cuiva) ca sa o pofteasca, a si curvit cu ea in inima lui VT- ochi pentru ochi si dinte pentru dinte NT – daca cineva te loveste peste un obraz ,intoarce-l si pe celalalt VT-iubeste pe aproapele si uraste pe vrasmas. NT-iubeste pe vrasmasul tau,ca sa fii desavarsit ,precum si Tatal este ,caci El da ploaia sa ,si peste cei drepti si peste cei nedrepti VT-sa nu iei in desert numele Domnului ,daca vrei sa traiesti NT- “ Iarta-i Doamne caci nu stiu ce fac “” VT-cinsteste-ti parintii NT- “cine este mama Mea,si care sunt fratii Mei ? . Caci acela care face voia Tatalui Meu imi este mama si frate “ VT- sa nu muncesti in ziua de sabat caci este ziua de odihna a Domnului NT- “ Oare cui ii cade o vita in groapa si nu se duce sa o scoata ca e Sabat? Iar voi turbati de manie ca am vindecat un om intreg intr-o zi de sabat ? “ VT- sa postesti in anumite zile NT- “Duceti-va de invatati ce inseamna mila voiesc,iar nu jertfe.. . Oare pot posti nuntasii cata vreme Mirele este cu ei? “ VT- sa jertfesti un animal pentru pacatele tale NT-Alunga pe vanzatorii de animale de jertfa de la Templu spunind: ”E scris,casa tatalui Meu o casa de rugaciune se va chema ,” VT- sa te rogi la templu NT- cine se roaga lui Dumnezeu se roaga in duh si in adevar |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Frate Iustin, nu mai intru in detalii fiindca presupun ca marea majoritate de aici le cunosc bine. Atat spun: unele dintre puncte le ametesti de ma lasi interzis! Pai chiar asa?
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc) |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sunt din Biblie toate fragmentele, si anume acolo unde NT aduce o atitudine noua , de imbogatire a inetelesurilor VT . De regula mi se reproseaza ce spui tu,atunci cand las sa se subinteleaga ceva si nu detaliez destul. Asa ca sunt curios ce anume am lasat de data asta subinteles ,caci mie mi se pare evidenta schimbarea care o aduce NT ,bineinteles prin preluarea VT |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vezi doar ca Isus se scrie cu doi de "i". |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Si de la infaibilitate.Pentru ca infaibilitatea este o trasatura fireasca a Duhului. Dar atunci cand 2 biserici sunt in dezacord cu un subiect,fiecare foloseste infaibilitatea ca argument ca invatatura sa este cea adevarata . Deci oamenii au utilizat pentru a se desparti unii de altii o caracteristica care este a Duhului,fiecare fiind convins ca are dreptate . Deci inca odata se adevereste ca dragostea uneste, si in privinta Bibliei nu cred ca exista diferente intre cele 2 culte, iar cunostinta prea multa poate dezbina. De aceea ,oricat de facile par dogmele unora ,ele sunt niste chestiuni mult mai abstracte decat discursul simplu si mergand la inima al Cuvantului . Si datorita acestei abstractii ,usor se poate ajunge la dispute , si la racirea dragosstei, care este mesajul fundamental al lui Hristos. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Inventia asta cu „doua biserici” sau chiar mai rau „doua biserici surori” este o trapa in care cad crestinii. Hristos nu are doua mirese. Este o SINGURA Biserica. In ciuda pretentiilor ei necuviincioase, secta papistaseasca nu este Biserica, macar ca incearca sa se imbrace ca o mireasa. Rochia ei de mireasa este neagra si patata cu noroi si sange. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Totusi nu e normal sa i te adresezi in felul in care i te adresezi colegului nostru Mihnea. Daca ai directiona ravna asta spre desavarsirea personala ai ajunge departe.
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nu e normal. Papistasul trebuie tinut la respect si, cum emite cate o erezie sau vreo necuviintă împotriva Bisericii imediat trebuie repezit. Virtual desigur. Măcar ca Sfantul Nicolae l-a palmuit fizic pe eretic. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Nu cred ca in afara de tine a mai transpirat cineva citind ce a scris Mihnea. Daca a facut-o atunci este inca o dovada ca vorbele apostolului sunt adevarate : "Fraților, chiar de va cădea un om în vreo greșeală, voi cei duhovnicești îndreptați-l, pe unul ca acesta cu duhul blândeții, luând seama la tine însuți, ca să nu cazi și tu în ispită."
Deci daca oamenii au cazut prada mierii de pe varful limbii "papistasului", poate este si vina noastra, pentru ca producem numai venin. |
|