![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Pornind de la textul tău am inventat un text (care nu are legătură cu mine, deci nu te grăbi să crezi că m-am spovedit public) prin înlocuirea persoanei - nu ei, nu altul, ci eu. Un simplu exercițiu de gimnastică a conștiinței de sine.
Am înțeles ideea ta din capul locului. Și nu mi-a plăcut foarte tare. Nu e rea, nu pot spune eu că e rea sau lipsită de folos. Doar că mie nu îmi place. Chestie de gust, nu te supăra. Preferința mea e ca noi oamenii să ne dezvoltăm ceea ce ne lipsește cel mai mult astăzi: conștiința de sine, conștiința erorii și urâțeniei personale, conștiința care trage draperia de pe fața hidoasă a fariseului lăuntric. Când te văd cum vorbești despre cei din jur, ispititorii tăi, mă întreb dacă nu cumva ți-a adormit conștiința de sine. Din acest motiv am scornit un text la persoana întâi, ca și cum mi-aș fi exersat conștiința de sine. Poate iei aminte și te folosești. Dar desigur că poți să ignori textul meu și să continui să enumeri pericolele din jur, să perorezi pe un subiect inexistent aici (spovedania publică) și să te faci că nu observi intenția mea reală - invitația la cercetarea și desconspirarea fariseului interior. Mă încăpățânez să cred că ceea ce ar trebui să ne preocupe în primul rând și statornic pe noi creștinii, este nu originea exterioară a răului (nu oamenii din jur) ci sălășluirea și hipertrofierea răului în mine însumi. Dar fariseului nu îi place să se privească în oglindă cu ochii vameșului.... |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Este a nevoitorului spre sine însuși. Este paza gândurilor proprii. Este rugăciune neîncetată, cu lacrimi de căință, cu suspin pentru nevrednicia proprie. Este ascuțita conștiința de luptă cu gândurile. Este mărturisirea gândurilor viclene și păcatoase de sub propria țeastă. Este războiul cu păcatul din sine, cu stăpânitorii întunericului care lucrează în văzduhurile ce se deschid în noi. Este jertfa oricărei urme de iubire de sine. Este omorâre de sine.
Dacă tot vorbim de lucruri mari, precum cele filocalice, hai măcar să nu le confundăm cu mentalitatea lui nea Gigi stelistul, manelistul și tatuatul din colț de la brutărie. Unde ai găsit tu, Florine, în Filocalia, accent pus pe conduita altora iar nu pe conduita lăuntrică a nevoitorului? Filocalia este un manual de meșteșuguri privind rodirea mărului din noi, a aceluia altoit de Hristos, prin Botez. Nu-i un manual de bârfă camuflată, de mizantropie și de lăudăroșenie. Oamenii care au scris Filocalia sunt pustnici, locatari ai deșertului sau oameni care au făcut experiența deșertului, a isihiei, înainte de a se înapoia între semeni. În deșert ei au luptat cu gândurile, au dus război pe viață și pe moarte cu ei înșiși, nu cu lumea. Ar fi putut trăi și printre oameni, dar în acest caz ar fi trebuit să renunțe, în mare parte, la războiul lăuntric al despătimirii. Obiectul Filocaliei este lăuntrul personal și legătura lui cu Hristos și cu dracii, nu relațiile interpersonale cu semenii. Nu există nici o ispită din partea semenilor. Singura ispită e din lăuntrul meu, din partea patimilor răutății mele și a curviei mele pe care o cultivă dracii cu acordul meu. Aceasta este legea Filocaliei. Restul e neînțelegere sau minciună voită a fariseului. Atenția neîntreruptă să fie spre mișcarea patimii din mine, iar nu spre așazisa ispitire din partea semenului. Dar pentru asta trebe capul plecat, atenția în mizerabila și ipocrita inimă și rostirea neîncetată cu plâns de căință a Numelui lui Hristos. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Florin-Ionuț, creștinismul a fost de la bun început, și este în continuare, un implant de viață dumnezeiască în corpul unei lumi captive în cadrele propriilor ei limite. Până la sfârșitul veacurilor Biserica va juca în deplasare, pe terenul adversarului, iar când "adversarul" încetează să mai fie astfel, prin asimilarea în corpul ei divino-uman, va căuta mereu un alt ținut pustiit de ororiile libertății pentru a-l anexa și pe acela Împărăției.
Domnului I-a bineplăcut ca echipa Sa să joace cinstit, după regula de aur a libertății instituite încă de la facerea lumii și istalate adânc în ființa omului. De aceea Biserica n-a mărșăluit triumfal prin istorie, fiind nu de puține ori pusă în situația de a metaboliza eșecuri dureroase, învățând din mers cum să-și regleze raporturile cu lumea căderii. Într-un astfel de moment dificil au apărut singuraticii, anahoreții. Astăzi ei sunt percepuți ca niște vârfuri ale Bisericii, și chiar sunt în felul lor. Dar creștinii din vremea de acum uită că ei s-au dus în pustie ca să ne facă rost nouă, nenorociților din prima linie a frontului, de energie dumnezeiească pentru a birui acolo unde suntem fiecare. Au ales singurătatea pentru ca noi să înțelegem comuniunea și să funcționăm împreună ca un trup, trupul Domnului. Putem să ne bazăm pe ei, avem spatele păzit cu strășnicie, însă ne rămâne nouă responsabilitatea să stăm cu fața unii către alții. Tot din Filocalii aflăm că ispitele nu intră acolo unde locuiește virtutea. Așa că înainte de a le vâna în aer, mai înțelept ar fi să ne asigurăm că n-au niciun aeroport unde să aterizeze. Oricum văzduhul e plin de ele, la ce bun să tragi cu pușca într-un cârd cu sute de ciori?
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
... fac din noapte zi, petrecînd noaptea în rugăciuni de mulțumire și cântări de psalmi; se culcă pe jos și mulți dintre ei nu au nici acoperiș, ci, în loc de acoperiș, cerul. Se îmbracă cu haine făcute de ei, din păr de capră sau din sac, alții din piei. ... Acolo este mare acela care sare să facă cea mai de jos slujbă; acolo nu se aud cuvintele: "al meu" și "al tău". Cel mic nu suferă că are să fie disprețuit, că nici nu este cine să-l disprețuiască. Sunt făclii care luminează fața întregului pământ! Sunt ziduri de apărare pentru orașe! Să ne ducem, așadar, la monahi! De la ei vom învăța cu câte legături suntem legați!" ("Omilii la Matei" - pp. 12,13) Last edited by Ioan_Cezar; 02.10.2014 at 00:58:41. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Să ne trăiești, Mihail și să cobori mai des, de găsești potrivit, printre noi - spre a ne mai da unele sugestii, spre a schița unele linii de forță pe care, de avem măcar un strop de bunăvoință, le-om urma și noi după puteri.
Că mult e nevoie în lumea noastră pestriță și debusolată de un om care nu a pierdut chiar toate reperele și care își vede cu fermitate, în ciuda unor limite inerente (dar posibil de împins mereu mai departe), de povara minunată pe care ne-a lăsat-o, tuturor, Cineva. Doamne ajută! |
|