![]() |
![]() |
|
#21
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Rugaciunea care-i plansa In a lacrimei parau, Te sfinteste si te-nalta Ca sa-l vezi pe Dumnezeu! |
#22
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Last edited by mihaila_alin; 22.09.2010 at 14:45:59. |
#23
|
|||
|
|||
![]()
La Manastirea Brancoveanu, in acest spatiu al linistii si al libertatii spiritului, sunetul clopotelor care ne chema la rugaciune provoca o stare deosebita in inimile oamenilor. Biserica era plina de credinciosi, si cu mare greutate ne-am strecurat prin multime si am ajuns aproape de strana cantaretilor. Cantarea uzitata atunci la manastire era muzica biseri ceasca a lui Dimitrie Cuntan, fost profesor de muzica la Academia Teolo gica "Andrei Saguna" din Sibiu, unde invatase intre anii 1929-1933 si Parintele Arsenie. Mai tarziu, cand s-au inmultit vietuitorii manastirii, monahii au in trodus cantarea psaltica, dupa plecarea Parintelui Arsenie la Prislop.
Fiind aproape de Sfantul altar, prin usile imparatesti si diaconesti, am vazut pe cei doi slujitori. Unul era Parintele Arsenie, cu tinuta lui deosebita, dreapta, cu barba si par bogat, castaniu, celalalt era Parintele Sera fim, cu barba si parul blond-roscat. In timpul Utreniei, ecteniile erau spuse alternativ. Parintele Arsenie avea o voce placuta, de bariton, iar Parintele Serafim era mai degraba tenor. ![]() Cand am auzit pentru prima data glasul Parintelui Arsenie, clar, precis si patrunzator, ceva s-a miscat in mine, un fior necunoscut, pe care l-am simtit apoi mereu, participand la slujbele de la manastire, poate de vreo doua sute de ori, intre anii 1942-1948, si apoi in anul 1949, cand am fost la Prislop, pentru prima data, in ziua de Pasti, si l-am auzit pentru ultima data pe Parintele Arsenie slujind Sfanta Liturghie. Fata Parintelui Arsenie am vazut-o prima data in timpul Utreniei, cand a iesit din altar cu cadelnita. M-au impresionat privirea sa, ochii sai si mai ales fruntea sa larga, barba castanie, frumos armoni zata cu fata, totul inspirand o personalitate deosebita. Este greu sa descriu impresia pe care mi-a lasat-o acest prim contact vizual cu fata si statura Parintelui Arsenie. Hainele preotesti ii sta teau ca turnate pe corp, curate, batand dintr-un galben spre alb. Terminandu-se Utrenia, am auzit din nou clopotele manastirii, trase pentru Sfanta Liturghie. "Binecuvantata este Imparatia: a Tatalui si a Fiului si a Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor", s-a auzit glasul Parintelui Arsenie, intr-o intonare puternica, ca o marturisire a credintei noastre in Sfanta Treime si ca o marturisire a Imparatiei Sale, pe care o binecuvan tam si o marturisim. Sfanta Litur ghie a decurs linistit, armonios, in evlavie si meditatie, atat a slujitorilor, cat si a credinciosilor, inghesuiti pana la refuz in Sfanta Biserica. In chip deosebit s-a desfasurat Citirea Sfintei Evanghe lii de catre Parintele Arsenie, cu aceeasi voce distincta, cu inflexiunile ce subliniau anumite cuvinte, totul rostit dintr-o sfanta cugetare. |
#24
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Cântarea „Dumnezeu este Domnul...“ cântată de patru ori simbolizează vestirea venirii Domnului în cele patru laturi ale lumii. Troparele și sedelnele sunt imne care împletesc elemente din Vechiul și Noul Testament prin care aducem slavă lui Dumnezeu și lăudăm nevoințele sfinților. Urmează Binecuvântările Învierii, apoi antifoanele și prochimenul zilei prin care slăvim minunea Învierii Domnului. Cădirea din acest moment închipuie miresmele pe care femeile mironosițe le-au adus la mormântul Domnului în dimineața Învierii (Marcu 16, 1-8). Citirea uneia din cele 11 Evanghelii „ale Învierii“ (doar 11 Apostoli au fost martori ai Învierii) simbolizează arătarea Domnului după Învierea Sa. Preotul care citește în Sfântul Altar pericopa evanghelică îl simbolizează pe îngerul care a vestit femeilor mironosițe Învierea Domnului. Scoaterea Evangheliei în mijlocul bisericii spre închinarea credincioșilor marchează arătarea Domnului după Înviere și vestirea Învierii Sale tuturor. De aceea acum se cântă: „Veniți toți credincioșii să ne închinăm Sfintei Învierii lui Hristos...“. Prin cuvintele Psalmului 50, participanții la această slujbă exprimă sentimente de smerenie și umilință față de Hristos Cel înviat. Citirea Canoanelor sau cântarea Catavasiilor reprezintă, după cum afirmă pr. prof. dr. Ene Braniște, „cea mai strălucită expresie poetică în cultul ortodox, a legăturii strânse dintre Vechiul și Noul Testament“. Luminândele cântate odinioară la ivirea zorilor parafrazează Evanghelia Învierii citită anterior. În continuare se intonează Laudele introduse de cuvintele „Toată suflarea să laude pe Domnul...“. Acestea sunt o serie de stihiri (strofe) care alternează cu versete din psalmii 148, 149 și 150, numiți „psalmi de laudă“. Doxologia sau Imnul îngeresc („Slavă întru cei de sus...“ - imnul cântat de îngeri la Nașterea Domnului) este un imn cu caracter trinitar, alcătuit „în cinstea Sfintei Treimi“, cum spunea Sfântul Simeon al Tesalonicului. Prin acest imn Îl slăvim pe Cel care „ne-a arătat lumina“ naturală, dar mai ales pe cea spirituală, aceea a cunoașterii lui Dumnezeu.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#25
|
|||
|
|||
![]()
Mulțumesc, Cristian, pentru descrierea succintă dar limpezitoare. E desigur foarte folositor să ne și amintim și să mai și înțelegem ce facem în timpul slujbelor, în ce sens, din ce rațiuni bisericești etc.... Nu doar să participăm pur și simplu, deși nici asta nu e chiar de colea...:)
Mulțumesc frumos, Doamne ajută! |
#26
|
||||
|
||||
![]() Citat:
PS: În cartea care se numește "Pateric" sunt scrise următoarele: Sfinții Părinți ai Schitului au profețit despre neamul cel de pe urmă. A întrebat unul: "Ce lucrăm noi?", și răspunzând unul dintre dânșii, marele Avva Ishirion a zis: "Noi am lucrat poruncile lui Dumnezeu". Iarăși întrebând a zis: "Cei de după noi ce vor face oare?", și a zis: "Vor face numai pe jumătate din cât am lucrat noi". "Dar cei de după dânșii ce vor face?", și a zis: "Neamul acela nu va putea face nimic, ci le vor veni ispite mari și cei care vor fi încercați în vremea aceea vor fi mai mari decât noi și decât părinții noștri". Last edited by mirela.t; 04.01.2014 at 05:13:31. |
#27
|
|||
|
|||
![]()
S-a mai vorbit pe acest fir de discutii despre acest subiect dar il readuc spre cercetare pt ca poate unii dintre cei ce viziteaza forumul de discutii nu stiu acest lucru:
"Utrenia este una dintre cele șapte Laude Bisericești și reprezintă slujba "răsăritului", momentul în care credinciosul își îndreaptă primele gânduri către Dumnezeu, după scularea din somnul nopții. Ea ne amintește de patimile Domnului, de la miezul nopții până în ziuă. Citirea Evangheliei reprezintă momentul central al Utreniei. Duminica se citește una dintre cele 11 Evanghelii ale Învierii; în număr de 11 deoarece au fost 11 arătări și 11 apostoli, după căderea lui Iuda. Duminica este și ziua din săptămână în care se comemorează Învierea Domnului. Preotul care citește din Sfântul Altar, pericopa evanghelică îl simbolizează pe îngerul care a vestit Învierea femeilor mironosițe. Scoaterea Sfintei Evanghelii spre închinarea credincioșilor, exprimă arătarea lui Hristos după Învierea Sa, moment în care cei prezenți își exprimă evlavia și râvna de a fi prezenți în casa Domnului, încă de dimineață. După acest moment solemn, se cântă imnul "Învierea lui Hristos", a cărui alcătuire îi este atribuită Sfântului Ioan Damaschin." Sursa: http://www.doxologia.ro/liturgica/ta...helii-mijlocul |
#28
|
|||
|
|||
![]()
rog sa -mi spuneti toate formulele COMPLETE de otpust pe perioada penticostarului
am observat diferente in bisericii va multumesc |
#29
|
|||
|
|||
![]()
esti mirean sau faci parte din cler ?
|
#30
|
||||
|
||||
![]()
Nu interesează pe nimeni curiozitatea ta !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Despre nașterea din nou, din Duhul Sfânt și despre Botez | Savonarola | Sfinti Parinti (Patrologie) | 15 | 20.07.2013 13:28:48 |
Petre Tutea despre Dumnezeu si despre atei | tigerAvalo9 | Generalitati | 34 | 02.12.2010 15:37:16 |
Despre pacate si despre Canoanele duhovnicilor | gheorghecoser23 | Preotul | 5 | 25.06.2008 17:01:23 |
|