Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Alte Religii
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 12.11.2014, 14:08:18
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.376
Implicit Sofronie Saharov despre meditația transcedentală

Citind cartea părintelui Sofronie Saharov Rugăciunea - experiența vieții veșnice am dat peste următorul comentariu, iar gândul mi s-a îndreptat către Florin Oltean. Sper să-ți fie de folos:

„Sfătuind împotriva utilizării de practici artificiale, cum ar fi meditația transcendentală, repet numai mesajul epocii de aur a Bisericii, așa cum este el exprimat de Sfântul Apostol Pavel:

«Întrece-te zilnic în credința cea bună; căci zilnica întrecere trupească e-ntru puțin folositoare, dar credința cea bună e folositoare-ntru totul, având ea făgăduința vieții de acum și a celei viitoare. Vrednic de crezare e cuvântul și de toată primirea; fiindcă spre aceasta ne și ostenim și suntem ocărâți și ne luptăm, că ne-am pus nădejdea în Dumnezeul Cel Viu, Care este Mântuitor al tuturor oamenilor, mai ales al credincioșilor» (1 Tim. 4, 7-10).

Calea părinților cere credință tare și îndelungă răbdare, în timp ce contemporanii noștri doresc să pună mâna pe orice dar duhovnicesc, inclusiv contemplația nemijlocită a Dumnezeului Absolut, cu forța și repede, și adeseori vor face o paralelă între rugăciunea în Numele lui IIsus și yoga sau meditația transcendentală și altele ca acestea.

Trebuie să accentuez primejdia unor astfel de rărăciri - pericolul de a privi rugăciunea ca una din cele mai simple și mai ușoare mijloace „tehnice” care ar duce la o unire nemijlocită cu Dumnezeu. E imperativ să tragem o linie foarte clară între Rugăciunea lui Iisus și orice altă teorie ascetică.

Se află în amăgire cel ce se silește să se dezbrace mental de tot ceea ce este trecător și relativ pentru a trece un prag nevăzut, pentru a-și conștientiza obârșia veșnică, identitatea sa cu Izvorul a tot ceea ce există, pentru a se întoarce și cufunda în Absolutul transpersonal fără Nume.

Astfel de exerciții i-au făcut pe mulți în stare să se reidice la o contemplare suprarațională a existenței, la experiența unei anume trepidații mistice, la cunoașterea unei stări de liniște a minții, când mintea trece dincolo de hotarele timpului și ale spațiului.

În astfel de stări omul poate simți pacea existenței retrase din fenomenele în continuă schimbare ale lumii văzute; poate avea chiar și o anume experiență a eternității. Dar Dumnezeul Adevărului, Dumnezeul cel Viu, nu este în toate acestea.

Propria frumusețe a omului creat după chipul lui Dumnezeu e aici contemplată și văzută ca Dumnezeire, în timp ce el însuși continuă să rămână înăuntrul limitelor creaturalității sale. E un punct extrem de important.

Tragedia constă în faptul că omul vede un miraj pe care, în năzuința sa după viața veșnică, îl socotește o oază adevărată. Această formă de asceză impersonală duce în cele din urmă la afirmarea unui principiu divin în însăși natura omului. Atunci omul e atras de ideea autoîndumnezeirii – cauza păcatului originar.

Omul orbit de măreția imaginară a ceea ce contemplă a pus deja piciorul pe cărarea autodistrugerii. A disprețiuit revelarea unui Dumenzeu Personal. Socotește principiul Persoanei sau al Ipostasei drept unul limitativ, nevrednic de Absolut. Încearcă să se dezbare de astfel de limitații și să se reîntoarcă la starea pe care își imaginează că a avut-o înainte de venirea sa în această lume.

Această mișcare în adâncurile propriei sale ființe nu e nimic altceva decât o atracție spre neființa din care am fost chemați de voința Creatorului. (Arhimandritul Sforonie, Rugăciunea – experiența Vieții Veșnice, Editura Deisis, Sibiu, 2007, p. 155-157)

P.S. Părintele vorbește din experiență proprie, înainte de a se dedica ortodoxiei făcând cunoștință cu practicile spirituale orientale.
  #2  
Vechi 12.11.2014, 22:13:45
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Opiniile exprimate de arhimandritul Sofronie depind de propria sa experienta, de tipul de invatatura orientala cu care a venit in contact. Daca invatatura respectiva promova extrema nihilista - Nefiinta, Impersonalul (dispretuirea Persoanei) - respingerea unor astfel de abordari este pe deplin justificata.

Budismul mahayana (tibetan) nu impartaseste aceasta viziune, pe care o considera o alunecare in extrema. Un dezechilibru, o pierdere a caii de mijloc.

Deci este incorect sa fie inclus in categoria practicilor orientale nihiliste.
__________________

  #3  
Vechi 12.11.2014, 22:21:52
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.376
Implicit

Nu știu dacă am ales topicul corect pentru a posta acel fragment, pe care l-am găsit interesant. Nu e o critică adusă budismului, întrucât nu-l cunosc.
  #4  
Vechi 14.11.2014, 12:46:45
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

De la vedere corecta (ochi limpede) la daruire de sine


Cel ce identifica corect natura lucrurilor si a fiintelor
Poate cultiva natural puritatea

Cel ce traieste in puritate
Poate cultiva natural dragostea

Cel ce traieste in dragoste
Se poate darui pe sine celorlalti
__________________

  #5  
Vechi 22.11.2014, 12:34:04
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Trei lucrari in budismul tibetan

In budism, masura lucrarii virtutilor este de noaptea pana in cealalta noapte.

Nu de dimineata pana in cealalta dimineata.

Din somn, pana in somnul urmator.

Pentru ca somnul preinchipuie moartea - pentru ca cel ce lucreaza sa aiba tot timpul aducere aminte de moarte.

Sunt trei mari lucrari:
- cea de noapte - care preinchipuie biruirea mortii
- cea de dimineata - care preinchipuie invierea in trup ceresc
- cea de peste zi - care preinchipuie trairea vesniciei
__________________

  #6  
Vechi 25.11.2014, 00:10:43
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

IERTAREA - o perspectiva rationala budista

In sistemele religioase monoteiste, iertarea este poruncita de Creator.

Duhul de manie din inima este schimbat cu un duh de blandete prin raportare la autoritate. Acest efort voluntar de tranzitie are la baza "intelegerea poruncii si necesitatea conformarii".


--------------------

In budism, iertarea poate fi facuta avand la baza, inclusiv "intelegerea impermanentei fenomenelor".

Un fenomen impermanent nu poate ramane acelasi doua cuante temporale succesive. In momentul in care fenomenul apare, acesta se dezintegreaza imediat.

Un continuum este orice fenomen care se transforma suficient de subtil, astfel incat totusi sa permita mintii sa-l recunoasca sub aceeasi identitate in toate ipostazele sale.


De exemplu, trupurile si mintile noastre sunt continuumuri.

Acestea se schimba clipa de clipa, insa, totusi le recunoastem sub aceeasi identitate.

Trupul nostru de astazi exista pentru ca trupul de ieri, la nivel microscopic, a incetat sa existe.

Mintea, de asemenea, se schimba clipa de clipa.

Persoana de ieri trebuie sa dispara pentru ca persoana de astazi sa poata exista.

In conformitate cu Dharma, un fenomen ca sa fie functional trebuie sa fie in permanenta '€œimprospatat'€ -€“ sa subziste prin mecanismul de dezagregare-agregare.

-----------

Intelegerea profunda a impermanentei are un puternic impact asupra tuturor aspectelor vietii spirituale.

In ceea ce priveste iertarea, putem concluziona ca agresorul si victima de ieri, intr-un mod subtil, au incetat sa mai existe. Nu mai sunt persoanele de astazi.

Realizand impernanenta subtila, este usor sa constientizam ca noi insine dar si dusmanii nostri din trecut, in clipa prezenta suntem persoane ‘nou noute’.

Din aceasta perspectiva, tinerea maniei este irationala. Iertarea vindecatoare.
__________________


Last edited by florin.oltean75; 25.11.2014 at 00:26:59.
  #7  
Vechi 01.12.2014, 10:56:24
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Bunatatea – pilonul de rezistenta


Nu putem vorbi de nicio religie care sa nu implice bunatatea, sub o forma sau alta.

O anumita forma de credinta daca nu are in ea niciun strop de bunatate, de fapt, nu este o religie.

Daca exista o scara spre cer, atunci intelegerea Bunatatii este intotdeauna prima ei treapta.

Toate celelalte nu pot fi atinse fara Bunatatea dintai.

-------------------------------


Oare Dumnezeu are o menire, o functie intrinseca?

Care este de fapt menirea unui Dumnezeu?

Functia esentiala a unui Dumnezeu este aceea de a da bunatati din bunatatea Sa.

Acesta este un Dumnezeu.

In crestinism vorbim si de aplicarea de “Pedepse”.

Insa daca “pedeapsa” nu este o expresie a Bunatatii fundamentale aceasta isi pierde sensul rational.

Iar daca pedeapsa este fara sens valoric atunci Dumnezeu inceteaza sa mai fie Dumnezeu.

----------------

Putem spune ca insasi Dragostea este tot o expresie a Bunatatii.

In crestinism omul se umple de bunatatea Lui Dumnezeu - insa daca nu o revarsa asupra semenilor nu atinge maturitatea la care este chemat.

Un om devine “Fiu al lui Dumnezeu” atunci cand revarsa aceasta Bunatate cu care este binecuvantat asupra tuturor fiintelor - atunci cand devine el insusi Izvor Viu pentru toate fapturile insetate. (“fiii lui Dumnezeu se vor chema”)

-----------------------------

In crestinism relatia pozitiva cu ceilalti este evaluata exclusiv prin prima relatiei cu Dumnezeu.


In budism, suplimentar, exista si un dramatism adiacent care alimenteaza nevoia de desavarsire. Fiecare faptura este perceputa ca o mama ratacita in bezna samsarei din cauza necunoasterii Adevarului.

Mama, pentru ca orice faptura fundamental poarta in sine bunatatea sacrificiala a mamei.

Daca in crestinism aspiratia fundamentala este unirea cu Cel Iubit,
in budism este aceea ca prin aceasta unire sa fie intinsa o mana tuturor fapturilor ‘mama’ spre a fi salvate.

Aceasta dorinta arzatoare de a se implica direct in salvarea fiecarei fapturi in budism se numeste bodhicitta.

Este aspiratia primara care alimenteaza orice efort spiritual ulterior.
__________________

Subiect închis