![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Siguranța de sine în chestiuni care vă depășesc cugetarea și simțirea vă face comic. De ați rămâne mai puțin voluntar și încrâncenat, ați putea fi chiar simpatic. Așa însă vă arătați singur ca penibil și tare neînțelegător... Pui îndărătnic ar mai merge, e-n firea puiului necopt, dar catâr bătrân e deja un lucru supărător... Eu totuși mai încerc o dată, chit că îmi pare că țineți morțiș să vă autosabotați la nesfârșit puterile înțelegătoare ale minții. Bunule om, scăpați câteva minute de cămașa nesuferită care vă siluiește mintea și lăsați să răzbată în cămările mai adânci ale sufletului dvs. omenesc și o altă înțelegere! De ce vă faceți singur rău, contorsionînd un înțeles simplu, delicat și gingaș? Cu ce folos vă alegeți de respingeți lumina și ingurgitați lăturile întunericului? * Frica lui Dumnezeu, Inorogule, nu este o frică obișnuită ci un simțământ altoit cu mirare, cu nespusă uimire, cu descoperire, cu simțirea Celui împărtășit (în sfârșit!), cu descoperirea Lui atât cât sufletul a fost vrednic să cunoască. Din această frică, la care voi reveni imediat, îți schițez doar, acum, că într-adevăr răsar bucuria, liniștea, pacea, toate bunurile firești ale omului. * M-aș bucura acum să înțelegi, fie și măcar în zarea unor minime aproximări ori vagi încadrări intelectuale, de ce unii dintre noi stăruim să voim a fi creștini și ce rol joacă frica lui Dumnezeu în această statornică alegere a noastră. Nu știu cum simte și cum cugetă un creștin catolic sau protestant aceste lucruri, însă eu m-am regăsit în împărtășirile altor creștini ortodocși și susțin, prin urmare, punctul meu de vedere ca om creștin ortodox. * Frica lui Dumnezeu este un simțământ de o complexitate și colorit pe care doar meșterul poeziei și al muzicii l-ar putea sugera într-o oarecare timidă măsură. Cu totul dificil îmi este așadar a-ți comunica acest fapt al ființei mele omenești și totuși, deoarece miezul acestei sfinte frici este iubirea, ea mă îmboldește și mă poartă să îți scriu mai departe, cu speranță... S-a întâmplat în viața mea, nu de puține ori, să nimeresc unghiuri sau ferestre ale ființării din care Dumnezeu să îmi apară cu totul altfel decât de obicei. Ca un simțământ, ca o chemare, ca o putere, ca o posibilitate nesfârșită, ca o garanție totală, ca o împlinire absolută, ca o dezlegare desăvârșită, ca un cântec dulce, ca o sărbătoare a ființei mele, ca o uluire împlinită, ca o suspendare a mea, ca o mângâiere, ca un zâmbet preabun, ca o încuviințare, ca o privire luminoasă și blândă, ca un tremur ușor al aerului, ca un cald vânticel, ca o smulgere, ca un tremur, ca un izvor proaspăt, ca un belșug auriu, ca suspendarea unui supliciu, ca înzdrăvenire totală a unei slăbiciuni, ca mersul dobândit de un olog, ca vederea recăpătată de un orb, ca auzul reîntors într-un surd, ca îmbrățișarea unui părinte care își prinde copilul în ultima clipă a prăbușirii când, abia șoptit, mai apucasem să scap "Tată, iartă-mă!".... Și cunoscînd așa pe Dumnezeu, fiind înstăpânit de El, hohotind în mine plânsul total al unui suflet necăjit de om ca toți oamenii, plânsul eliberării și al limanului, am luat aminte la un fapt nou care se ițea înlăuntrul meu: o tăcere vorbitoare, o tăcere cunoscătoare, care cunoștea fiind cunoscută, care se împărtășea modelîndu-mă, prefăcîndu-mă, înnoindu-mă - o tăcere a recunoștinței. Nu-mi este astăzi cu putință ca, trăind de nenumărate ori această stare a ființei mele, adăpîndu-mă ca un însetat din izvorul acestei alinări și întremări ne nespus, nu-mi este cu putință așadar să nu sufăr când mă găsesc așa cum văd singur că sunt: grosolan, înnămolit, împietrit, neputincios, rău și păcătos. Să am parte de Acest Dumnezeu și să devin mereu tot mai conștient cum toată suflarea Îl are pe Acest Dumnezeu Alfa și Omega și totodată să mă port prin alegerile mele mai urât decât cea mai scârboasă creatură, asta mă sfâșie cumplit și mă omoară, mă duce la ură de mine însumi și la imensă amărăciune. Cum nu voiesc eu să mă lepăd de ale mele și să fiu cu El, în El, iar El în mine - e toată ura mea pentru mine și toată nebunia mea pe care o voiesc sfărâmată dar tot eu o refac și o pornesc ca o mașină stricată care seamănă gest după gest aceleași semințe de otravă pe ogorul morții. E multă suferință în această stare de acest soi de conștientizare și trăire amplă, zguduitoare. Și dacă n-ar fi tot El Care să lucreze mai departe în mine, starea aceasta m-ar omorî. Așa însă, prin El, starea aceasta mă perpelește, mă zdrobește și totodată mă curățește, mă întregește. Mă întregește cu El, atât cât pot eu primi pe El în mine, în cele dinlăuntru ale mele. Aceasta este frica lui Dumnezeu, o suferință imensă izvorâtă din uimitoarea, năucitoarea apropiere dintre mine și El, din contopirea pe care eu nu o pot înțelege dar o simt și o resimt, adesea... Sufăr pentru că nu izbutesc să fiu cum năzuiesc, cunoscîndu-L, să fiu. Sufăr pentru că înțeleg uneori cu o copleșitoare evidență cum sunt eu și cum este El și cum totuși, înțelegînd, eu Îl alung, Îl rănesc, iar El mă acceptă așa cum sunt, mă iubește, mă poartă în Răbdare și Dor... Iar uneori, după măsuri și taine pe care nu le pricep, frica aceasta a conștiinței mele chinuite și scârbite de sine face loc unei mari liniști, unei păci adânci, unei însuflețiri uimitoare, unei vederi încă neformulabile, unei bucurii cum nu cunoc nici măcar prin asemănare vagă pe lume: e clipa când, mereu retroactiv, resimt picătura de viață dăruită mie după oceanele de suferință și amărăciune ale trădării mele nebunești și ale căutării realipirii și reîntregirii vindecătoare. Pentru acestea toate și pentru multe altele pe care nu sunt vrednic să le exprim, eu Inorogule mulțumesc lui Dumnezeu pentru sfânta frică pe care I-o port și pe care i-o datorez, întrucât frica aceasta e tot din darul Lui, tot din Mila Lui, tot din Iubirea Lui. Cât de sărac e omul fără aceste simțăminte, cât de sărac am fost când mă credeam bogat ca și tine, cât de mult mă înfricoșez ca Domnul să nu mă lase iar în lumea de fumuri strâmbe și reci ale unei minți închise în tiparnița de lut a unor rătăciri oarecare și nesfârșit rotitoare în caruselul putreziciunii... |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Prietene,din cele spuse de tine rezulta ca ti s-a parut ca ai fost crestin,dar erai tot ce esti si acum,tot mort in pacate erai.Acum,intr-un final,cand ai ales sa fi fara ocolisuri ce ai fost mereu,ai fost sincer fata de tine.Daca ai fi inteles vreodata cine este Dumnezeu, ai fi avut teama de EL adica(in sens crestin): dragoste,reverenta,credinta,bucurie,uimire,recunos tiinta, si ti-ai fi urmat calea pe acest drum.Teama de Dumnezeu nu inseamna pt un crestin o frica paralizanta,ce ai trait tu era teama sufletului tau care,prin pacatul pe care zici ca il facei,simtea ca il omorai si ca il indepartezi de Dumnezeu,de dragostea Lui.Totusi patima prietene poate fi invinsa, Dumnezeu este mai puternic decat cel care te-a robit pe tine,Hristos l-a invins.Iti raspund la acel pasaj biblic,pe larg,desi imi este evident ca nu ai nici cea mai vaga idee despre contextul lui,cand o sa raspunzi la o solicitare a mea,mai veche,cu privire la afirmatii pe care le-ai facut cu privire la Avraam.Pana acum nu ai reusit sa compui o singura fraza,da-mi o dovada de buna-credinta si voi raspunde si eu.
Prietene exista nadejde,putere si speranta,trebuie doar sa faci un lucru foarte greu: sa mergi in fata lui Dumnezeu sincer fata de EL si fata de tine,fara scuze,lasitati,ticalosii si pretexte.Altfel vei muri in pacatele tale pe alegerea ta si nu va trebui sa te judece Dumnezeu pt ca la Judecata sufletul tau va duce cu el urmele lasate de pacatele tale si cand totul va fi pus in lumina lui Dumnezeu te vei osandi singur.Iti astept comentariul la Avraam si apoi iti promit ca iti spun si eu cre cred despre acel pasaj Last edited by Pelerin spre Rasarit; 14.11.2014 at 18:49:59. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
Desi am citit integral comentariul dumneavoatra, am citat dor sectiunile care fac referire directa la frica despre care vorbiti. Constat ca pentru dumneavoastra frica nu este cea definita in limba romana: FRÍCĂ s. f. Stare de adâncă neliniÈte Èi de tulburare, provocată de un pericol real sau imaginar; lipsă de curaj, teamă, înfricoÈare. â Loc. adj. Fără frică = neînfricat; curajos. â Loc. adv. Cu frică = cu teamă, temându-se. Fără (nicio) frică = cu curaj. Nici de frică = nicidecum, deloc. â Expr. A băga (cuiva) frica în oase = a înfricoÈa (pe cineva). A duce frica cuiva (sau a ceva) = a) a-i fi teamă de cineva sau de ceva; b) a-i fi teamă să nu i se întâmple cuiva ceva rău. A fi cu frica în spate (sau în sân) = a fi într-o continuă stare de neliniÈte, de teamă. A Èti de frica cuiva = a asculta pe cineva, fiindu-i frică de el. â Cf. gr. phrikÄ. Ma gandesc ca acest lucru induce in eroare. Asa cum s-au inventat cuvinte specifice (har, blagoslovenie etc.), cred ca era cazul si aici. Poate un cunvat nou-nout era mai usor de acceptat. Suna mai putin confuz: "leostismul fata de Dumnezeu" sau "ergivedia de Dumnezeu" Sentimentul pe care il traiti dumneavostra nu are legatura cu frica. Tocmai ati inventat o noua notiune, care este posibil sa nu fie imparatasita unanim de catre colegii crestin-ortodocsi, dar ati apelat la un cuvant mult prea familiar, cu inteles clar delimitat. Nu inteleg atunci de ce un copil trebuie sa intre in contact cu aceste notiuni si sa le si inteleaga. Nu stiu cat de benefic si corect moral este sa ii explici unui copil ca ceea ce simte el nu este chiar adevarat. Sa-i spui ca el simte, de fapt, o altfel de frica. Ca frica asata este un " sentiment de o complexitate și colorit pe care doar meșterul poeziei și al muzicii l-ar putea sugera" dar el este suficient de copt pentru a-l intelege si a-l accepta. Sau daca nu o poate face, sa lase pe altii mai mari sa decida pentru el ceea ce trebuie sa simta sau ce simte el cu adevarat. El este un copchil caruia nici nu i s-a uscat bine buricul, nu stie el ce simte. Aia nu e frica clasica, e un sentiment "altoit cu mirare, cu nespusă uimire, cu descoperire, cu simțirea Celui împărtășit (în sfârșit!), cu descoperirea Lui atât cât sufletul a fost vrednic să cunoască." Si totusi, as fi vrut sa revin la ceea ce am simtit eu cand am intrat in contact cu scrierile despre Dumnezeul crestin-ortodox. Frica mea a fost 100%, fara doar-si-poate, sinonima cu târșa, teama si teroarea, definite in DEX. Vedeti dumneavostra, aici a aparut marea mea problema. ...Cand semeni de-ai mei mi-au cerut sa constientizez ca ceea ce simteam eu nu era frica si dezgust ce izvora din acest sentiment. NU! Eu simt altceva si sunt oameni in masura sa imi explice ceea ce simt eu cu adevarat. Eu nu pot sa-mi constientizez propriile sentimente, ca sunt prea mic si fara carte. Mai ramane doar sa decidem pentru copiii nostri si momentul in care le este foame, iar daca acesta se manifesta prea devreme, sa le spunem ca nu le este foame cu adevarat, ci ca traiesc un sentiment inaltator, care, intr-un final, ii va duce pe culmile fericirii. Se vor scrie si carti despre asta. Mii de articole, tratate gigant si milioane de oameni culti care vor spune ca foamea nu este niciodata ceea ce am crezut noi initial, in ignoranta noastra, purtand ochelarii logicii pure dar limitative. |
|
|