![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
@Pelerin spre Rasarit, nu-ti pot raspunde in seara asta.
Astept totusi pe cineva care sa raspunda intrebarii mele bolduite. Prefer, dar nu insist in mod special, pe cineva din categoria "moralitatea fara Biblie este precum viata fara Soare". |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
sau poate in ascuns sa-ti fure bani din portofel.Ce faci ? Il lauzi sau il certi? Ai aplica acelasi lectie de morala(folosind acelasi propozitii) in cazul in care a)vine cu o nota mica ? b)iti fura bani din portofel ? Daca alegi sa-i aplici lectia de morala , atunci de ce ai face-o a) ca sa nu-ti mai faca daune ? b) ca sa se indrepte , iar aceste obiceuri sa dispara astfel incat sa nu-i intre in caracter, deoarce mai tarziu ii va fi lui rau in cazul in care se obisnuieste cu astfel de obiceiuri ? Exista vrea o diferenta intre gravitatea faptei a) de a lua o nota mica ? b) de a fura bani ? Daca da, atunci de ce este aceasta diferenta ? |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Pot sa raspund si eu?
Citat:
Citat:
(Am putea zice ca, daca continua sa ia note mici, o sa fie nevoit sa fure din portofele :)) ) Citat:
Isi face singur un rau (in ambele situatii), si trebuie sa inteleaga ca n-o sa-i mearga bine daca continua sa aiba acelasi comportament. Daca asta era scopul intrebarii, atunci, nu, n-o sa-mi pese mai mult de pierderea mea materiala decat de pierderea lui comportamentala in sine. Citat:
Pe de alta parte, o nota mica nu este la fel de grava. Poate nu a inteles bine, poate avea o zi mai poasta in momentul acela, sau poate pur si simplu atata a putut. In cazul notei poaste, singurul caruia ii face rau este lui insasi. Aceasta nota proasta poate fi schimbata, prin invatat, sau fiind ajutat, etc. Se poate aplica si un fel de pedeapsa, dar mai putin drastica decat la furt. |
#4
|
||||||||
|
||||||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
in timp(furt).Din aceasta cauza, atunci cand Dumnezeu vede ca faci pacate si nu le constientizezi iti atrage intr-un fel atentia ca nu esti pe drumul cel bun.Scopul lui Dumnezeu este sa te atentioneze sa te intorci pe drumul cel bun si sa nu continui pe drumul ales, pentru ca o sa faci pacate si mai mari. Adica in viitor tie o sa-ti fie si mai rau.Iar Dumnezeu nu doreste asta. Care parinte ar dori ca fiul sau sa sufere ? Ei bine asa cum un parinte nu doreste ca fiul sau sa sufere , asa nici Dumnezeu nu doreste ca omul sa sufere. b) Citat:
spatele catre tatal minciunii. Citat:
Citat:
anumite canoane pe care sa le faca.Scopul canonului fiind acela de indreptare a omului.De aceea Dumnezeu , a dat omului Biserica,Sfinti, Duhovnici si Mari Teologi. Citat:
Asa face si Dumnezeu.Cand il atentioneaza pe om si il evalueaza, Dumnezeu tine cont si de circumstantele in care omul a gresit. Citat:
Sfanta Scriptura si duhovnicii.Duhovnicul are menirea ca sa schimbe "nota proasta" (pacatul) invatandu-l pe om si ajutandu-l pe om sa inteleaga ce este iubirea lui Dumnezeu si cine este Dumnezeu. Dar cum doreste Dumnezeu ca "nota proasta"(pacatul) sa fie schimbata, sa nu mai existe si sa fie inlocuita cu o "nota buna"(virtute) ? Prin primirea de catre om a dreptei(orto) invataturi(doxa).Adica ortodox. Adica calea ortodoxiei este singura cale prin care il vei cunoaste pe Dumnezeu. Iar asta incepe prin a inceta sa luam note proaste(pacate) si sa invatam dreapta-invatatura(ortodoxia) pentru a lua note bune(virtuti).Iar daca vom face acest lucru asa cum un copil cu note bune va lua examenul, asa si noi vom lua examenul mantuirii noastre avand mai multe virtuti decat pacate(adica avand mult mai multe note bune decat note proaste). De aceea, Dumnezeu invita pe toata lumea sa se pregateasca pentru examenul mantuirii.Vezi pilda:Intoarcerea fiului risipitor. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
De exemplu, Dumnezeu l-ar fi lasat pe copil sa ia note mici in continuare, pana ar fi picat clasa, si s-ar fi motivat singur sa invete. Sau Dumnezeu l-ar fi lasat sa fure bani din portofele pana ar fi fost prins de politie, moment in care probabil ca s-ar fi oprit. Dumnezeu, in caz ca intr-adevar ne vegheaza pe noi toti, nu intervine, pentru ca asta ar afecta liberul arbitru, si egalitatea intre oameni. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
pazitor.Una din metode prin care ingerul pazitor iti vorbeste este constiinta. Dar si prin constiinta tot Dumnezeu iti vorbeste.Ca de asta o ai. Citat:
el.N-a vrut sa faca ascultare de parinte, deoarece asculta de cel intunecat, care fie prin mandrie sau alte tentatii l-a adus in situatia de a pierde clasa.Adica vrajmasul l-a aruncat in dezamagire. Citat:
iti spune ca ceea ce vrei sa faci este un lucru rau dar totusi il faci, atunci este alegerea ta.Dar ai fost avertizat prin constiinta ta, sa n-o faci si totusi ai facut-o, pentru ca ai preferat sa faci ascultare de vrasmas si nu de parinte. Citat:
ceea ce decizi tu, dar inainte de a lua decizia EL iti prezinta ceea ce ar fi fost bine sa faci.Adica te lasa sa iei decizia in constiinta de cauza. (asta este liberul arbitru) |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Si atunci Dumnezeu de ce nu intervine in constiinta copiilor arabi care sunt invatati de mici ca omoratul cu pietre este o fapta perfect morala?
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Mai mult decat atat, pot spune ca fac diferente si imi adaptez discursul sau masurile luate nu numai in functie de nota mica si a fura bani, spre exemplu, ci intre nota mica la Romana sau nota mica la Matematica, intre nota mica azi si nota mica maine etc.. O carte precum Biblia nici macar nu ia in considerare recidiva, spre exemplu. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dacă îmi dai voie, îți sugerez să faci pur și simplu un exercițiu. Ia-o ca o rugăminte camaraderească, în definitiv dincolo de polemica noastră suntem cu toții oameni, aflați aici în dialog pentru folosul fiecăruia și al tuturor. Deci fii te rog fair, amabil, prietenos și cearcă să dai curs, de dragul unui dialog frumos, propunerii Pelerinului. Mulțumesc, toate cele bune! P.S. Poate că e prematur ce spun sau e de-a dreptul inoportun și chiar fals, dar eu cred că atunci când medităm la un text biblic și în general la cele ale creștinilor, ceea ce ar merita să stea în prin plan sunt: Iubirea (dintre Dumnezeu și om, precum și dintre oameni), păcatul (care, atenție! nu cred că e categorie etică, morală, ci e ceva mult mai adânc și e legat de următorul concept, anume), mândria. În acest minimal cadru de referință (Iubire, păcat, mândrie) vei sesiza, poate, că discuția noastră despre morală poate căpăta alte sensuri... |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
|
|