![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Nedumeririle părintelui Petru Pruteanu :
"Ieri, pe stil vechi, am avut sărbătoarea Intrării Maicii Domnului în Templu. Istoria sărbătorii e bazată pe apocriful numit "Protoevanghelia lui Iacov". Trei lucruri nu-mi sunt clare în istoria ei: - De ce se spune că Zaharia era arhiereu, dacă Evanghelia după Luca (1:5,8) spune clar că acesta era preot și slujea cu rândul la Templu, așa cum se obișnuia doar în cazul preoților. - Dacă Fecioara Maria a intrat în "Sfânta Sfintelor" și chiar stătea acolo, cum de n-a fost alungată de slujitorii Templului sau chiar omorâtă pentru sacrilegiu? Dacă arhiereul ar fi intrat mai mult de o dată pe an acolo, și deja ar fi fost un scandal enorm, dacă nu excludere și chiar moarte. Oare erau atât de indiferenți slujitorii Templului că o fată(!) intră acolo unde doar arhiereul intra o dată pe an? Tot poporul ar fi remarcat și ar fi ținut minte o astfel de întâmplare ieșită din comun... - Toți 9 ani de eventuală ședere în "Sfânta Sfintelor" Maica Domnului a fost hrănită doar de înger cu "mană cerească"? Unde-și făcea nevoile fiziologice, căci în Templu nu era WC. Sau ea ducea un mod de viață supra-firesc, care a încetat odată cu încredințarea ei logodnicului Iosif? Nu-i mai firesc să credem că ea locuia alături de alte fecioare și văduve în anexele Templului, dar nu în însuși Templul? Și poate că și în "Sfânta Sfintelor" a fost scăpată din neatenție o dată sau de 2 ori, iar însuși faptul că Dumnezeu nu a pedepsit-o cu moarte, era ceva neobișnuit și, pentru noi creștinii, a fost considerat ca un semn divin și o profeție? Nu știu răspunsul, dar cred că nu-i păcat că mă întreb toate astea. Sau iarăși voi fi condamnat pentru prea multă gândire și puțină credință? Sunt lucruri care chiar aș vrea să le cred, dar parcă contravin cu Scriptura..." |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
Daca o spunea asta vreun alt user , sareau toti pe el, ca vede rauvoitor . Daca insa o spune un preot , parca ne codim sa protestam. Oare de ce judecam dupa aspecte exterioare si nu cautam la adevarul celor spuse ? Revenind la esnta ,la contradictiile dintre evanghelii , nu cred ca are cineva cum sa stie adevarul . Ramane o taina ,care nu trebuie sa ne impiedice credinta noastra. Putem accepta mici contradictii , daca ansamblul ,adica Cuvantul lui Dumnezeu ,poarta in el adevarul. Tocmai pentru ca Cuvantul a fost exprimat prin oameni, poarta si pecetea umana , a inexactiatilor si informatilor incomplete. Mie imi place sa cred ca Fecioara a trait in templu ,in Sfinta Sfintelor pe cale supranaturala ,si in apropeiere de acest loc,pe cale vazuta reala ,si atunci acesta e adevarul meu,cel pe care il cred. In mintea mea nu este vreo contradictie ,desi observatii logice imi spun ca, nu ar fi posibil,sdatorita regulilor stricte. Conteaza insa credinta ,nu logica unor obserbvatii istorice,caci nu intotdeauna Dumnezeu a actionat pe calea logicii umane |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Foarte interesanta postarea ta Iustin,cum spiritualizezi o naratiune imposibil de atestat in context istoric.Sfantul Grigore de Nysaa s-a confruntat si el cu o situatie ca a ta dar intr-un alt registru sa spunem.Analizand a zecea plaga trimisa de Dumnezeu asupra egiptenilor a fost tulburat de faptul ca ea a lovit pe cei nou-nascuti.Spunea cam asa ceva,parafrazez din memorie : ,,Daca Egipteanul este nedrept si in loc sa cada pe el pedeapsa cade pe nou-nascutul sau,care la aceea varsta nu distinge binele de rau,daca asa se plateste greseala parintelui,atunci unde este dreptatea?Unde este pietatea,sfintenia?Unde este Ezekiel care spunea ca sufletul care pacatuieste este cel care trebuie sa moara si ca fiul nu trebuie sa sufere pentru pacatele parintelui? (Ezechiel 18.20).Cum poate istoria sa fie atat de opusa ratiuni?". Ajuns in acest punct al unei dileme dureroase sfantul a aplicat solutia ,,tipologica": nu este o lectie de istorie ci una spirituala, o metafora pentru taierea pacatului de la inceputul zamislirii sale.Bineinteles ca pentru un evreu,de ieri si de azi,care crede cu tarie in sensul istoric al povestii,fara sa fie tulburat de acest gen de dileme,metoda sfantului ar putea parea o dizolvare a istoricitatii povestii intr-un fel de mesaj spiritualizat.
Ceva de acest tip se intimpla si aici,din perspectiva abordarii tale.Protoevanghelia lui Iacov este o apocrifa pseudo-epigrafa,cu multe influente evreiesti si greco-romane,intr-o bizara simbioza si cu putine sanse de a surprinde adevarul istoric.Ajuns in acest punct un cititor detasat de contextul discutiei ar fi tentat sa renunte la ea sau sa o priveasca doar ca pe o curioasa relicva,neacceptata de Biserica dar, paradoxal, influentand gandirea crestina.Insa chiar daca continutul ei este mai mult decat discutabil totusi eu as vedea in ea o morala,mergand in linia ta de analiza:chiar daca lucrurile nu s-au petrecut exact asa ea arata un moment din evolutia gandirii crestine si mai ales ea arata modul cum gandirea crestina reflecta la acel moment imaginea Maicii Domnului.Din acest punct,daca tragi o linie imaginara in spate,spre persoana istorica a Mariei din Evanghelii,poti ajunge la o concluzie interesanta: povestea din apocrifa poate fi o fictiune( in multe dintre detaliile descrise) dar ea are la origine un personaj istoric real care a inspirat acest gen de poveste.Si in aceasta retrospectiva spiritualizata trebuie acceptat faptul ca chiar si intr-o poveste de acest tip reflexia imaginii unui personaj istoric cert intr-o adaptare,fie si partial imaginara,te poate invata foarte multe despre personajul istoric in sine.In orice poveste se spune ca exista un sambure de adevar :) Last edited by Pelerin spre Rasarit; 07.12.2014 at 18:32:54. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
Citat:
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#7
|
|||
|
|||
|
http://www.mitropolia-ro.de/index.php/sfintii-apusului
Nu chiar strict on-topic, dar inrudit cu tema sensibila si prea mult ocolita in mediul credintei rasaritene, a falsei hagiografii, cu sau fara bzae scripturale. Unul din prea putinele lucruri bune ale CVII a fost eliminarea inflatiei de sfinti, datorata in EvulMediu deopotriva escrocilor/nascocitorilor de relicve si evlaviei populare. S-a cercetat stiintific, si s-au eliminat anume nascociri. Pe de alta parte, modernistii nu sunt modernisti daca nu mai hulesc nitel, de preferinta cat mai subtil: au eliminat si sfinti reali al caror exemplu de viata, dogma si traire nu le convenea... |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Sfantul Ieronim sustine ca Maica Domnului ar fi fost hranita cu ,,hrana cea cereasca"in Templu iar sintagma in sine conduce catre mana.Teofilact si Teodorit spun ca Maica statea in Sfanta Sfintelor in rugaciune desi,intradevar,textul in sine nominalizeaza Templul per ansamblu si nu Sfanta Sfintelor in particular.Cel mai probabil parintele face o corelatie in extenso intre textul Protoevangheliei (mai exista si versiune armeana) si comentariile ce au urmat in traditia ulterioara.Flavius Josephus spune ca in Templu(cel putin in cel al lui Solomon)erau 90 de camere: 30 pt vaduve,30 pt nazirei si 30 pt fecioare aduse la Templu inaintea casatoriei.La momentul cand este dusa in fata altarului Templului Maria danseaza pe a treia treapta(in total erau 15 trepte si trebuia sa te opresti pe fiecare si sa reciti un psalm)deci pe treapta cea mai inalta(ultimele trei trepte,numarate de jos in sus erau sectorul ultim),pe platforma si in mod normal in acel loc nu puteau calca decat strict slujitorii Templului.Insa dansul ei,cel putin in viziunea autorilor/autorului protoevangheliei are o semnificatie simbolica: pe 15 Av tinere evreice dansau in vii cand tinerii trebuiau sa-si aleaga logodnicele.Ar rezulta ca dansul micutei Maria( un dans care aminteste de cel al lui David in jurul Chivotului) era un semn simbolic al alegerii ei de catre Dumnezeu,un dans care subliniaza ,,consacrarea copilei de catre Dumnezeu" dupa cum remarca un comentator al textului apocrif.
Last edited by Pelerin spre Rasarit; 07.12.2014 at 23:06:07. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
De exemplu de curand am citit ca s-au cercetat ramasite care se presupunea ca ar fi apartinut Ioanei D'arc, considerata sfanta in apus. S-a dovedit a fi un fals (cred ca erau oase de pisica). |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Cand am citit prima data cate ceva din ce a scris Parintele Pruteanu mi s-au parut unele lucruri ciudate. Dar am zis ca e doar o mica nuantare. Apoi am citit tot mai multe lucruri ciudate, printre care si ca cei casatoriti sunt deja considerati casatoriti de Biserica si nu mai traiesc in pacat daca fac nunta la sfat , chiar daca nu fac nunta la Biserica. Dupa cum scris chiar domnia sa la sfarsitul fiecarui articol e tot timpul contestat, asa ca trebuie ales cu atentie tot ce scrie. De exemplu am observat ca a pornit-o pe calea reintoarcerii la origini, a eliminarii greselilor din Biserica. O prostie care apare la unii teologi neopatristici, de parca toti sfintii de pana acum n-au stiut nimic si au gasit astia ca s-a gresit (mie imi par mai mult influente protestante).
Last edited by catalin2; 07.12.2014 at 23:07:16. |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Sfanta Scriptura | EDI | Despre Sfanta Scriptura | 0 | 09.06.2008 15:19:49 |
| Sfanta Scriptura | danyel | Despre Sfanta Scriptura | 22 | 13.11.2007 00:39:18 |
| Sfanta Scriptura | Dodi | Despre Sfanta Scriptura | 6 | 24.03.2007 04:27:38 |
| Contradictii in SF Scriptura? | danyel | Generalitati | 33 | 01.01.2007 01:34:52 |
|
|