![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
1. Spovedirea se practica si in primele secole inainte de impartasire, nu cum spuneau unii. 2. Cum banuiam, povestea cu impartasirea fara spovedire e luata de la teologi afectati si de unele idei moderniste. Aici chiar autorul critica exagerarile teologului Alexander Schmemann. Acesti teologi avea si o conceptie baata pe intoarcerea la origini (de fapt mitul protestant), de aici s-a inspirat si Par. Pruteanu. 3. Autorul (un lector la univ. din Sibiu) ne spune si care este practica actuala, aceea de a se spovedi inainte de fiecare impartasire. Tot autorul completeaza cu faptul ca unii teologi ar considera ca nu ar fi o formalizare a actului spovedaniei (pe noi n-ar trebui sa ne intereseze ce spun diversi teologi, ci Biserica). Dezvoltand subiectul, autorul citeaza din Didahia care era practica inainte de sec. IV: "„Când vă adunați în duminica Domnului frângeți pâinea și mulțumiți după ce mai întâi v-ați mărturisit greșelile pentru ca jertfa voastră să fie curată. …" „În Biserică mărturisește-ți păcatele tale și nu te duce la rugăciune cu conștiința rea.” Asadar, chiar de la inceput crestinii isi marturiseau pacatele inainte de a se impartasi. Numai ca atunci era o spovedanie in Biserica, nu neaparat doar cu preotul. Iar parintele Calciu ne spune de ce a fost inlocuit acest tip de spovedire, pentru ca se sminteau ceilalti (si nu ce afirma Schmemann, criticat si de autor). Citat:
Citat:
Citat:
Ghiceste tu de unde e conceptia asta cu impartasire fara spovedire inainte si doar in cazul pacatelor de moarte omul trebuie sa se spovedeasca? Te ajut eu, de la catolici. Acei teologi au fost influentati de unele conceptii din alte culte. Totul e clar acum, iti multumesc pentru link, am aflat acum ca si in primele secole crestinii se spovedeau inainte de impartasire, eu eram influentat de ceea ce citisem la Par. Pruteanu. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
In concluzie, intotdeauna crestinii s-au spovedit (chiar daca erau diferite tipuri de spovedire) inainte de a lua Sfintele Taine. Sa avem incredere in Biserica si nu in feluriti teologi moderni, unii din ei luand si unele conceptii ecumeniste. Practica impartasirii fara spovedire e probabil o influenta de la catolici.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Alexander Schmemann spune că Taina Spovedaniei era, așa cum se spune și în rugăciunea pe care preotul o rostește, împăcarea cu Biserica și revenirea în sânul ei a celui ce fusese excomunicat sau singur se excomunicase, prin faptele sau necredința sa. Și că pentru împărtășire trebuie pocăință, pentru că mereu păcătuim:
Citat:
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Interesantă încheierea articolului de mai sus:
Citat:
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sfântul Ioan Gură de Aur spune că preoții au nevoie de aceeași pregătire pentru împărtășire ca și mirenii, căci în această privință nu este nici o deosebire între ei. Hai să vedem câți preoți se spovedesc înainte de fiecare împărtășire? Citat:
Sfinții Părinți ne îndeamnă la conștientizarea stării de păcătoșenie în care ne aflăm. Te poți spovedi înainte de Sf Litughie și să ai "înalta" părere de sine că acum ești vrednic, dar să fii cu mintea la păcat, pe când unul spovedit de 2 săptămâni să fie într-o stare de pocăință, de conștientizare a stării de păcat. Bineînțeles că spovedania are și era rostul ei, obligativitatea ei, impusă de duhovnic penitentului în funcție de nevoie. Într-o primă etapă, cea de formare a penitentului, e normal și recomandat să legi împărtășirea de spovedanie. Oricum, duhovnicul trebuie să fie cel ce hotărăște în cazul fiecărui suflet. Fiecare om, fiecare suflet are nevoie de altceva, nu exită o rețetă standard. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Se spune ca li se dadea acasa impartasania, dar s-a renuntat la aceasta practica, tocmai pentru ca se putea lua fara discernamant. Oamenii devenisera si mai pacatosi si nu mai puteai avea incredere in toti. Citat:
Asta cu sa se spovedeasca doar pentur pacate de moarte e un nonsens, multi oameni din ziua de azi nici nu stiu care sunt acelea, iar unii nici nu stiu ca sunt pacate. De exemplu daca traiesc fara cununie un preot nu-i impartaseste, dar multi nu ar considera ca nu se pot impartasi. Asta e exact practica de la catolici. Ca sa vezi legatura iti dau un indiciu. Ai amintit de sf. Ioan de Kronstadt. Intr-o lucrare despre Filioque scrie ca sfantul a avut o pozitie aproape de cea romano-catolica in privinta acestei dogme, probabil singurul sfant de dupa Schisma. Probabil asta cu impartasirea multimilor era tot o influenta din catolicism. Aici ar trebui sa scrie, la sfarsit (mie nu mi se deschide scribd): http://www.scribd.com/doc/25520976/Doctrina-filioque Citat:
Parintele Ioanichie spune aca toti cei ce erau pustnici si aveau viata sfanta veneau si se spovedeau inainte de impartasire. Spune Parintele Calciu: "Sunt ei oare atat de ignoranti incat sa se spovedeasca inainte de impartasanie, crezand ca nu au dreptul la Trupul si Sangele fara a se spovedi in prealabil? Fara indoiala ca nu. Ei stiu insa ca exista o regula a rugaciunii iertarii dupa spovedanie, pe care numai duhovnicul i-o poate da si care este, in acelasi timp, poarta prin care se ajunge la Sf. Impartasanie." Parintele Calciu mai spune ca e tot o conceptie de la catolici ceea ce afirma teologii care spun de impartasire fara spovedire. Citat:
In concluzie, nu exista doua practici si doua traditii. Conceptia cealalta proneste de la ceva total gresit, ca Biserica ar fi adoptat niste practici gresite, asta inca de acum mai bine de 1000 de ani. Mitul acesta al greselilor adoptate de Biserica si reintoarcere la origini apare la unii scriitori din apus (scoala rusa din Paris, scriitori din America). Este exact ce sustin protestantii. Ecumenismul ataca in principal articolul din Crez cu Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca Biserica. Biserica fiind una, nu mai multe, este Sfanta, deci nu are greseli de sute de ani, nici in dogma si nici in practica. Este Soborniceasca, Universala, are aceeasi credinta peste tot si e condusa de Sinoade. Este Apostolica, are continuitate pana la Apostoli. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Cătălin, eu mă retrag, se pare că nu am reușit să te fac să înțelegi.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Nu e vorba de a ne convinge unul pe altul, ci de care este invatatura si Traditia Bisericii, cum afirmai si tu. Iar eu am aratat ca aproape tot ce spune Par. Pruteanu e gresit, sunt argumente gresite. Desigur, se poate orice, povestea acel ieromonah ca venise un cipriot de peste 50 de ani care nu se spovedise niciodata sa se impartaseasca, la ei asa era practica, se spovedeau cand voiau. Iar practica Bisericii este dintotdeauna curatirea prin spovedanie inainte de impartasire. Pentru ca si aici gresesc cei ce spun ca nu e nevoie de spovedire, afirmand ca impartasirea este ea insasi o curatire, deci nu e neaparat nevoie de spovedire. Dar vedem chiar in Didahia, ca doar cei sfinti se pot impartasi, iar asta se face prin spovedire. Altfel impartasirea e foc.
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Cătălin, nimeni nu a spus că nu e nevoie de spovedanie pentru curățirea de păcate sau că nu e nevoie de spovedanie înainte de împărtășire. Însă, Tradiția Bisericii permite și altceva, diferit de ceea ce tu știi și asta refuzi tu să înțelegi, deși ți-am adus atâtea argumente.
Te rog, nu mai deforma ideile, ai un mare dar de a le răstălmăci. Dacă ai fi citit cartea pr. Pruteanu ai fi înțeles cum stau lucrurile, care este de fapt istoria Bisericii și care e Tradiția primară. Nu are nici un sens să-ți mai prezint poziția Sfintilor Părinti ai primelor secole ale creștinismului, căci ei oricum au putut să greșească și doar ceea ce tu știi e în duh de adevăr. Last edited by ovidiu b.; 28.12.2014 at 21:02:12. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Duhul Bisericii primare era unul comunitar, și cred că asta este marea diferență față de ce avem astăzi, când fiecare vine singur, se împărtășește singur, nu-i cunoaște pe ceilalți frați de credință, nu-l cunoaște adesea pe preot și preotul nu-l cunoaște pe el; și la fel se întoarce acasă, singur.
Asta este marea durere a Bisericii vremurilor noastre, iar împărtășirea tuturor celor ce participă la Liturghie – fără a se limita la Trupul și Sângele Domnului, ci împărtășindu-se și din cuvântul lui Dumnezeu, ca și din rugăciune – ar putea schimba această stare de trăire individualistă a credinței, care nu este specifică Ortodoxiei. Pentru că Ortodoxia înseamnă Biserică, adică trup al lui Hristos format din mădulare ce comunică unele cu altele prin intermediul vieții Lui. Într-o Biserică în care preotul își cunoaște enoriașii nu este posibil ca cineva cu păcate grave să se împărtășească. E foarte normal ca preotul să-l întrebe pe cel pe care-l împărtășește, dacă nu-l cunoaște, dacă s-a spovedit. Sigur că și cu cei cunoscuți trebuie să stea de vorbă și să le ofere sfat, să-i ajute să se cunoască și să se vindece duhovnicește. De altfel, multe persoane simt în mod dureros lipsa acestei comunicări cu un duhovnic, chiar dacă reușesc să se spovedească de 4 ori pe an, câte 5 minute. |
|