![]() |
![]() |
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Mult ni s-a dat, mult ni se cere
Dumnezeu pune la încercare sufletele în multe și variate feluri și așteaptă să vadă cum lucrează libertatea voinței fiecăruia. Sunt unii care primesc harul dumnezeiesc foarte ușor și repede, și îndată ce devin credincioși se roagă. Ei trăiesc în lume fără osteneală prea mare. Ințelepciunea lui Dumnezeu cea tainică dorește să vadă dacă aceștia se bucură și lucrează pentru El cu ajutorul harului pe care l-au primit fără multă trudă. Mult li s-a dat, mult li se cere. Repede li s-a dat, repede li se cere dovada recunoștinței. Alții însă sunt lăsați să se obosească mult în fel de fel de nevoințe, în așteptare îndelungată, în lacrimi neîncetate de cerere a Duhului Sfânt, și foarte greu le răspunde Dumnezeu. Nu pentru că nu-i iubește - poate chiar pe aceștia îi iubește mai mult! -, ci pentru că vrea să le vadă străduința, răbdarea, încrederea. In tainica lui înțelepciune, Dumnezeu toate le face după un plan. Acei ce nu primesc harul cu repeziciune se aprind și mai tare de dorul lui și, dezlipiți de lume, lepădați de toate, ei nu deznădăjduiesc în acest pustiu de așteptare. Tocmai acest dor fierbinte vrea Domnul să-l încerce - dacă vor rezista la toate ispitele și la toate luptele sau vor cădea în indiferență și plictiseală de atâta așteptare. Așa se dovedește credința în Cel ce nu este un înșelător și care va dărui cu siguranță ceea ce a făgăduit celor ce-L roagă cu răbdare până la sfârșit. Pentru cei credincioși, credincios este Domnul! Aceștia neîncetat se cercetează și se judecă să vadă cu ce L-au supărat pe Domnul de-i lasă atât de mult timp să aștepte venirea Duhului Sfânt peste ei. Și neîncetat își descoperă greșeli, neînsemnate în fond, dar care în ochii lor par mari. Se căiesc amarnic și se consideră cu adevărat nevrednici de venirea Duhului peste ei. Pe aceștia îi iubește Dumnezeu în ascuns și îi ajută și îi apără de răutățile vicleanului. Măsura dragostei fiecăruia este foarte variată și Domnul cântărește lacrimile fiecăruia și drepte sunt judecățile Sale. El nu se uită la fața omului, ci la gândurile sale ascunse. Nu evlavia aparentă și nu practica religioasă exterioară le prețuiește Dumnezeu mai mult, ci inima curată, înfrântă, duhul smerit; pe acestea le dorește El. Fiecare va da socoteală de ceea ce a primit sau de ceea ce i s-a oferit și n-a primit, de ocaziile ce i s-au dat să afle, să caute, să învețe și pe care nu le-a luat în serios, de sfaturile și îndemnurile Domnului venite prin gura oamenilor aleși, care însă n-au fost primite, ci au fost disprețuite. Cel cu adevărat credincios nu va fi niciodată sigur de sine însuși. Chiar de va fi obținut harul ceresc, el tot va crede că nu-l are și nimănui nu va spune lucrul acesta. Toată munca și tot zelul lui i se vor părea nimic și veșnic va fi flămând și însetat de Dumnezeu. Cel care se compară cu altul și se crede mai luminat și mai înălțat spre desăvârșire, acesta - vai! - a și căzut din smerenie în mândrie, și toate ostenelile lui sunt zadarnice. Judecarea altora este întotdeauna dovada trufiei din inima celui ce judecă. Numai cel care îi iartă pe toți, îi apără, abia acela a ajuns la smerenie. Cel care dezvăluie păcatele altora este, de asemenea, plin de mândrie și toată evlavia lui este o prefăcătorie. Și nu este suficient ca limba să tacă, să nu mai clevetească, ci trebuie ca mintea însăși să ajungă să nu mai gândească niciodată rău despre nimeni. Căci păcatul trufiei în minte nu este numai pe limbă. Abia atunci când în gânduri și în vorbe se face un gol total despre lume și oameni și Domnul este singura preocupare a minții, a limbii, a urechii și a ochiului, abia atunci sufletul a ajuns la acea fericire a sărăciei Duhului pe care Iisus o pune în fruntea celor nouă fericiri predicate de El. Un creștin adevărat nu este niciodată sigur de ziua de mâine și permanent se gândește la sfârșitul său, iar nu la cel al fratelui său. El este atent numai la el însuși, la tot ceea ce se petrece în mintea lui, are mult de lucru cu propriile lui gânduri rele, pe care neîncetat se luptă să le alunge, și niciodată nu are timp să observe ce face aproapele lui. El nu urmărește decât liniștea sufletului său, alungarea poftelor din el, fără să se lase în seama vreunui har special sau să se justifice în vreun fel anume. Sfantul Macarie Egipteanul Articol preluat din cartea "Pocainta sau intoarcerea la Dumnezeu", Editura Bizantina |
|