![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Siteul a fost spart si blocat pana acum cinci minute !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Comisia interortodoxă specială, înființată la inițiativa Sinaxei Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe din luna martie 2014, s-a întrunit, pentru a doua oară, între 15 și 21 februarie 2015, la Centrul Patriarhiei Ecumenice de la Chambésy, Elveția, informează Biroul de presă al Arhiepiscopiei Târgoviștei. La această întrunire au participat reprezentanții celor 14 Biserici Ortodoxe autocefale. Președinția întrunirii a fost asigurată de Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Ioannis de Pergam, reprezentantul Patriarhiei Ecumenice. Biserica Ortodoxă Română a fost reprezentată la această reuniune, cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul României, prin Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Nifon, Arhiepiscopul Târgoviștei, însoțit de pr. prof. dr. Viorel Ioniță, consilier patriarhal onorific. Obiectivul întrunirii a fost revizuirea textului intitulat „Contribuția Bisericilor Ortodoxe locale la realizarea idealurilor creștine de pace, libertate, frățietate și dragoste între popoare și înlăturarea discriminărilor rasiale“, care fusese adoptat la cea de a III-a Conferință Panortodoxă Presinodală, desfășurată la Chambésy, între 28 octombrie și 6 noiembrie 1986. Având în vedere că de la adoptarea acestui text au trecut 29 de ani, se impunea revizuirea sa, pentru a fi pregătit spre a fi prezentat Sfântului și Marelui Sinod. În urma discuțiilor, comisia specială a adoptat în unanimitate o versiune revizuită a cinci capitole din textul în cauză, urmând ca ultimele două capitole, care necesită un studiu mai aprofundat, să fie adoptate la cea de a treia și ultima întrunire a acestei comisii, care va avea loc tot la Chambésy, între 29 martie și 5 aprilie 2015.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Textul conferinței susținute de Athanasios Rakovalis în cadrul întâlnirii de la București cu titlul „Sfântul Cuvios Paisie Aghioritul. Mărturia unui ucenic” Simt o mare recunoștință față de Dumnezeu pentru faptul că m-a învrednicit să-l cunosc și să-l trăiesc îndeaproape pe Cuviosul Paisie timp de aproximativ 12 ani. Nu m-am despărțit de el din momentul în care l-am cunoscut și până la adormirea sa. Acesta m-a atras la credință și cu acesta discutam toate cele ce țineau de viața mea. Nu îndrăznesc să-l numesc părintele meu duhovnicesc, deoarece nu-i semăn întru nimic. Altceva este micimea sufletului meu și patimile mele, și altceva este sufletul Starețului, purificat de patimi, curat ca și cristalul, plin de lumina Sfântului Duh. Starețul îl avea neîncetat pe Dumnezeu înlăuntrul său. Părintele Paisie era ceea ce Biserica numește „TEOFOR”, purtător de Dumnezeu. Această prezență a lui Dumnezeu o simțeau aproape toți cei care se apropiau de el. De ce mergeau la el și nu la alt monah? Cărturar nu era, făcuse doar patru clase primare. Un fizic impunător nu avea, era de statură mijlocie, spre scund. Vreo vrednicie preoțească nu avea, nu era nici preot, nici ierarh. Și totuși mergeau la el să-i ceară sfatul călugări, stareți, preoți, ierarhi, senatori, generali, miniștri, deputați, bogați și săraci, militari și anarhiști, intelectuali și inculți, consumatori de droguri și familiști. Oameni de toate categoriile! Ce era acel ceva care-i atrăgea pe oameni ca un magnet? Era Harul lui Dumnezeu! De multe ori, acest Har sfânt se manifesta într-un mod neobișnuit. De exemplu, discutam odată în curtea lui doar eu și el, când am simțit o mireasmă puternică și, surprins, m-am ridicat automat ca să văd unde arde tămâie!!! Există vreo tămâie atât de puternic și frumos mirositoare încât să umple întreaga curte? Mă apucase euforia. Căutam cu mirare în stânga și în dreapta pentru a găsi sursa acelei miresme. Starețul, așezat și calm, m-a întrebat liniștit și simplu: „Ai simțit mireasmă?”. „Da, Gheronda, miroase foarte tare”, am răspuns și m-am așezat smerit alături de el, înțelegând că Starețul era cel care emana buna mireasmă. Aceasta a fost prima dată când mi s-a întâmplat acest lucru. După ani de zile și după destule asemenea binecuvântări, eram mai reținut în manifestările mele. Am învățat și de la ceilalți părinți, care îl cunoșteau mai bine și mai profund. Când se întâmpla ceva de acest gen, ceva duhovnicesc, ședeam amândoi liniștiți și nu comentam evenimentul, pentru a nu-l pune într-o situație stânjenitoare. Acceptam în liniște, cu o mare bucurie interioară și cu recunoștință, darurile dumnezeiești ale Starețului. Le primeam cum primește un copil sărutul și mângâierea tatălui său. Nu mă gândeam la nimic altceva. Astăzi, scriind aceste rânduri, mă gândesc și zic – metaforic vorbind – că Starețul ne „hrănea duhovnicește”. Aceste evenimente ne topeau sufletul și îl umpleau cu dragostea de Hristos. Voiam să-L cunosc pe Hristos tot mai bine, tot mai profund. Foame și sete după Dumnezeu! Acesta era rezultatul darurilor duhovnicești de mai sus. Este un mare ajutor în viața duhovnicească. Astfel, urcușul greu al vieții ascetice devenea dulce și vrednic de dorit. Am văzut la câțiva călugări din cercul apropiat al Starețului această stare, cunoscută în spațiul asceților drept „nesațiul de asceză”. După cum cineva, apropiindu-se de o sobă, se încălzește, tot așa cei mai mulți dintre cei care se apropiau de Părintele Paisie se topeau duhovnicește. Măsura, profunzimea și gradul acestei trăiri diferea de la om la om, dar și în cazul aceleiași persoane, de la o situație la alta. Fețele se luminau, se făceau mai frumoase, mișcările aveau ceva deosebit. Îmi amintesc, după atâția ani, de un mirean, a cărui față trăda ceva cu totul impresionant, ceva sfânt, în urma întâlnirii cu Starețul… Starețul era ceea ce numim „transmițător al Harului”. După cum este un lucru firesc pentru noi, oamenii, să vedem fața celuilalt fără nici un efort, tot așa și pentru Stareț era firesc să „vadă” interiorul inimii oamenilor care se apropiau de el. Pentru el, aceasta era o stare permanentă, obișnuită. La început, rămâneam surprins când îmi descoperea gândurile și cele ascunse ale inimii mele. Dar el avea atâta simplitate, încât te făcea și pe tine să tratezi aceste lucruri neobișnuite și extraordinare ca pe ceva firesc și obișnuit. Mai apoi m-am familiarizat atât de mult cu această harismă a Starețului, încât îl întrebam pur și simplu: „Să vă spun eu, Gheronda, sau îmi veți spune Sfinția Voastră?”. Cu alte cuvinte, să vă spun gândurile și problemele care mă preocupă sau îmi veți răspunde Sfinția Voastră, fără să vă mai întreb eu? Când avea multă lume și nu era timp, Starețul îmi zicea: „Ascultă, pentru această problemă vei face asta, pentru cealaltă, asta …”, adică răspundea la întrebările mele fără să i le fi exprimat anterior! Câteodată, prevăzând viitorul, ne dădea sfaturi referitoare la cele care urmau să se întâmple mai târziu! De multe ori, Starețul cunoștea caracterul și interiorul sufletului oamenilor pe care nu-i văzuse și nu-i întâlnise niciodată. Exemplu: îi vorbeam despre un coleg de studenție și el mi-a descris discuția pe care o avusesem cu el, dar și caracterul lui. Exactitatea observațiilor Starețului m-a lăsat fără cuvinte. Altă dată, când aveam probleme cu un vecin în vârstă mai ciudat, care bătea la ușa mea pentru a mă apostrofa, m-am adresat Starețului, cerându-i sfatul. Mi-a spus zâmbind: „Când strigă, să-i spui asta și asta…”. Într-adevăr, cu prima ocazie când a făcut gălăgie fără nici un motiv, cum a auzit cuvintele spuse de Stareț, s-a oprit imediat și a plecat liniștit. Starețul îi atinsese o anumită coardă sensibilă… Omul îndumnezeit, Sfântul, Cuviosul Paisie, era o matriță a lui Hristos. Îl descoperea pe Hristos în ochii oamenilor din vremea sa. Cu cât este cineva mai sfânt, cu atât mai puternic, mai curat, mai sigur Îl descoperă pe Hristos oamenilor care se apropie de el. Cuviosul Paisie a făcut acest lucru cu mii de oameni! Mii sau, poate, milioane de oameni și-au întărit credința prin intermediul lui. Dacă vi se pare exagerat numărul, vă voi spune că numai în Rusia au fost vândute în jur de zece milioane de cărți despre Cuviosul Paisie. Fără a mai vorbi despre celelalte țări. Și continuă să se vândă și să ajute oameni.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
<< CONTINUARE >>
Textul conferinței susținute de Athanasios Rakovalis în cadrul întâlnirii de la București cu titlul „Sfântul Cuvios Paisie Aghioritul. Mărturia unui ucenic” Întâlnesc oameni care îmi spun că viața lor s-a schimbat după o întâlnire de câteva minute cu sfântul Stareț. De ce? Pentru că cuvintele lui au mers direct la locul sensibil din inima lor, pe care Starețul îl „vedea” cu harisma clarviziunii. Ceea ce îmi face impresie este faptul că oamenii îmi spun cum li s-a schimbat viața în urma citirii cărților Starețului, fără să-l fi întâlnit vreodată. Părintele Paisie era un nobil duhovnicesc, un foarte bogat nobil duhovnicesc și milostenia lui duhovnicească era făcută cu mare dărnicie. Eu eram un tânăr chinuit, rănit sufletește, care mă clătinam între viață și moartea duhovnicească veșnică. Nu aveam nevoie doar de un „doctor sufletesc”, ci de cel mai bun doctor, pentru că doar el mă putea vindeca pe mine, cel aflat pe patul morții. Și pronia divină, dragostea lui Dumnezeu m-a condus la picioarele Starețului. Dar să descriu prima noastră întâlnire. Un monah de aceeași vârstă cu mine, de la Mănăstirea Cutlumuș, situată foarte aproape de chilia Starețului, Panaguda, m-a sfătuit să merg să-l cunosc pe Cuviosul Paisie. Am ajuns lângă chilia Starețului și am bătut în fierul care atârna în afara porții. După puțin timp, am auzit o voce din casă. - Ei, copile, ce vrei? - Pe Paise, îi răspund. - De ce îl cauți? - Dar nu-mi deschizi odată? Am răspuns puțin obosit, puțin enervat. Așa i-am vorbit, fără nici un respect. - Hai să-ți deschid, a zis și a agățat de o sârmă cheia care a alunecat și a ajuns la poarta unde eram eu. - Intră și încuie din nou, zice Starețul. Am făcut după cum mi-a spus și am început să urc spre chilie. El se afla într-un cerdac, în fața chiliei. - Mi-a căzut jacheta aici, nu mi-o dai un pic?, a zis, arătând sub cerdac. M-am dus sub cerdac, am luat jacheta și mi-am întins mâna pentru a i-o da. Era prima oară când îl priveam în față. Ni s-au încrucișat privirile. Capul meu mi s-a lăsat deodată pe spate, pentru că nu rezistam să văd ceea ce mi se arăta… Ce privire are aceea?! Nu o voi uita niciodată! Ce putere! Ce măreție! Ce strălucire! Ce sfințenie! O lumină supranaturală strălucea în fața mea. Nu puteam să mă uit și de aceea capul mi-a căzut pe spate. O clipă doar l-am văzut, dar m-am topit cu totul. Sufletul mi s-a schimbat, … pace adâncă. M-au invadat o teamă și o curiozitate sfântă. Fără să-mi dau seama prea mult ce fac, m-am întors și am început să merg în jurul chiliei pentru a ajunge în curtea din spate. În timp ce mergeam cu capul plecat, mă întrebam plin de mirare: „Dar, … ce s-a întâmplat acum?… Ce am văzut?… Este posibil ca un om să strălucească?… Să emane lumină?…”. Într-adevăr, mă pierdusem cu totul. În același timp, aveam o stare de bine. Am mers cam 40 de metri și am ajuns în curtea din spatele casei, unde mă aștepta Starețul. Ceea ce am văzut acum nu avea nici o legătură cu măreția duhovnicească de mai înainte. De această dată, aveam în față un bătrânel obișnuit, cu fața senină. Am început să discutăm. Nu am îndrăznit să spun nimic despre evenimentul anterior. Pe atunci nu credeam. Nu mergeam la biserică. Nu citisem Sfânta Scriptură. Terminasem Facultatea de Fizică și aveam o concepție științifică despre lume. În abordarea temelor legate de lume, eram mai degrabă materialist. Mintea mea nu putea cuprinde ceea ce se petrecuse cu mine. Mi-a modificat total imaginea mea despre lume. Era un șoc cultural, dincolo de toate celelalte. Am simțit cum toate „certitudinile” mele se clatină, iar „cunoștințele” mele se vădesc a fi false. Pământul îmi fugea de sub picioare, eram suspendat în aer și neputincios să mă gândesc la asta. Așa că am eliminat-o cu totul. Ca și cum nu s-ar fi întâmplat nimic niciodată. După o lună, două am îndrăznit să mi-o reamintesc. Mi-am zis mie însumi: „Iată, acest lucru l-ai văzut cu ochii tăi… Nu fi naiv… Du-te să vezi ce s-a întâmplat, să înțelegi… să ajungi la o concluzie…”. Astfel, am mers din nou la Sfântul Munte. Pentru mine, de fapt, Sfântul Munte însemna Cuviosul Paisie. Această primă experiență, acest dar duhovnicesc pe care mi l-a făcut, mă atrăgea ca un magnet înspre el, mă făcea să dau o mare importanță cuvintelor lui. Își aruncase ancora în străfundul sufletului meu… Slavă Ție, Doamne! Minunat este Dumnezeu întru Sfinții Săi! Acest dar duhovnicesc mi-a arătat că omul se poate îndumnezei. Mi-a arătat marile posibilități ale firii omenești, după cum le-am văzut materializate în persoana Părintelui Paisie. Din păcate pentru mine și pentru majoritatea oamenilor, aceste posibilități rămân nevalorificate. Pentru ce lucruri minunate este făcut omul, și cu ce nimicuri ne ocupăm! Cu toții putem ajunge sfinți, dar nu o facem, chiar dacă avem poruncă de la Dumnezeu în acest sens. Pe atunci nu înțelegeam aceste lucruri. Eram ca un mic copil care simte, cugetă la diferite lucruri, dar nu se poate exprima. Este ca și cum te-ai strădui să inventezi o nouă limbă. Mai târziu am citit și am înțeles! Îmi amintesc de polemica Sfântului Grigorie Palama, Arhiepiscopul Tesalonicului, cu Varlaam. Elementul central era dacă omul poate să se facă părtaș energiilor divine. Și astăzi avem opinii contrare față de occidentali asupra acestui subiect. Însăși existența Starețului reprezintă un răspuns total la această chestiune. Când avem viu, în fața noastră, evenimentul îndumnezeirii, ce am mai putea adăuga?
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
<< CONTINUARE >>
Textul conferinței susținute de Athanasios Rakovalis în cadrul întâlnirii de la București cu titlul „Sfântul Cuvios Paisie Aghioritul. Mărturia unui ucenic” Oamenii care au pierdut experierea Harului dumnezeiesc tind să ideologizeze învățătura Mântuitorului. Să o reducă la măsura logicii umane. Tot ce nu „încape” în mintea lor umană este eliminat. Ceva de genul patului lui Procoust. Cred că același lucru l-a făcut și Toma d΄Aquino, precum și Teologia, sau mai bine spus, filosofia occidentală. Ca și destui dintre noi, ortodocșii. Am putea spune că este o atitudine umană previzibilă. Părinții noștri vorbesc, teologhisesc cele pe care le-au trăit. Ceilalți filosofează în jurul celor pe care le presupun a fi valabile. Dogmele Bisericii noastre nu sunt produsul strădaniei minții umane, ca în cazul ideologiilor. Dogmele ortodoxe izvorăsc din experierea lui Dumnezeu, în Duhul Sfânt. Mai întîi trăirea, și după aceea dogma. Experierea prin Duhul Sfânt este cea care sprijină pe om în credința și dogma cea adevărată. Dacă lipsește această experiere, dacă credința este abordată doar la nivelul minții, atunci omul o trăiește ca pe o ideologie religioasă. Părintele Paisie a dovedit prin viața sa, prin însăși existența sa, veridicitatea dogmei ortodoxe. Nicăieri nu mai există oameni îndumnezeiți, în nici o altă religie, în nici o confesiune. Sfinții sunt temelia învățăturii ortodoxe deoarece au materializat-o prin viața lor. Sfinții sunt învățătorii lumii. Aceștia țin făclia aprinsă. Să continuăm, însă, cuvântul nostru cu încă un dar duhovnicesc pe care mi l-a oferit cu aproximativ un an înainte de adormirea sa. Mi-a cerut să-l duc cu mașina mea de la Sfântul Munte la Mănăstirea Suroti de lângă Tesalonic, unde și este înmormântat acum, una dintre mănăstirile care se aflau sub călăuzirea sa duhovnicească. Tresăltam de bucurie. Urma să fim doar noi doi timp de trei ore! Am început călătoria. Marea simplitate și smerenie a Starețului mă făceau să-l simt foarte apropiat. Parcă îl vedeam pe tatăl meu. Uitasem că avea puterea să izgonească, printr-un cuvânt, demoni și boli incurabile. Că fața lui strălucise ca soarele etc. Spre sfârșitul călătoriei, în timp ce conduceam printre curbe, l-am întrebat deodată: „Gheronda, vorbește-mi despre Dumnezeu, … cum este?”. Nu a vorbit, ci doar și-a aplecat capul și s-a rugat. Puțin … nici un minut! Deodată, sufletul mi „s-a deschis”, „s-a deschis” cerul și am început să simt pe Dumnezeu peste tot. În mașină, afară, în munți, departe, în îndepărtatele galaxii. Peste tot! Era peste tot și umplea totul, dar nu era nimic din toate acestea. O esență care le depășea pe toate celelalte, fără să se amestece sau să se confunde cu ele. O putere care susține totul în viață, atotprezentă, dar neînțeleasă de nimeni, în afara oricărei percepții. Nu poate nimeni să o descopere cu propriul său efort, care să-l ducă la mândrie. Este o putere care se descoperă de la sine. Trăiam un fel de extaz, un fel de „beție” duhovnicească, fără să-mi pierd, însă, simțurile și contactul cu lumea materială. O „beție duhovnicească”, după cum o numesc asceții de demult în scrierile lor. Era ca și cum cineva mi-ar fi luat un văl de pe minte, de pe suflet și începeam să trăiesc nu numai într-un anume loc din lume, ci în lumea toată. Închipuiți-vă un surd, care începe deodată să audă! A trăit în aceeași lume, fără sunete însă. Acum aude! Închipuiți-vă un orb, care începe dintr-odată să vadă. Aceeași lume are de astă dată și imagini, și culori! Așa și eu, trăiam în aceeași lume de mai înainte, doar că acum Îl simțeam și pe Dumnezeu și, prin intermediul Lui, multe lucruri profunde, importante și frumoase. Participam dintr-odată și la lumea materială, și la cea spirituală. Îmi închipui că așa erau cândva oamenii… Cred că Adam și Eva au fost în Rai într-o stare mai bună, căci, după cum arată Sf. Scriptură, ei vedeau, auzeau și vorbeau cu Dumnezeu. Am fi putut spune mai multe, dar mă tem să nu vă obosesc, iar timpul este limitat. Vă rog, însă, să mai fiți atenți la un lucru. Observați dărnicia Starețului, care imită pe Dumnezeu, pe Domnul nostru Iisus Hristos. Ce i-am cerut eu? Câteva cuvinte, câteva fraze. Ce mi-a dăruit el? O experiență inestimabilă! Ce bogăție duhovnicească! Ce dărnicie! Ce dragoste! De ce să se minuneze omul mai întâi? De îndrăzneala pe care o avea înaintea lui Dumnezeu? Cum L-a „emoționat” pe Dumnezeu cu o rugăciune foarte scurtă, dar înflăcărată, făcută din inima sa cea aprinsă de dragoste! De cine să ne minunăm? De Sfânt, sau de Dumnezeu? De îndrăzneala omului, sau de pogorământul lui Dumnezeu? Despre ce măsură a pogorământului vorbim? Cum de acceptă Dumnezeu și cât Se împărtășește omului? Consider că măsurile depășesc cu totul logica noastră. Logica noastră redusă și ieftină, care nu poate înțelege dragostea lui Dumnezeu. Sfântul este un lucru minunat. Dumnezeu este, însă, minunea prin excelență. Dragostea sfinților este un ocean fără sfârșit, o mare de smerenie, foc minunat, care atunci când este comparat cu Dumnezeu, însă, este ca o scânteie în fața soarelui. Omul iubește, Dumnezeu este dragostea. O diferență ontologică uriașă. Încet-încet, puțin câte puțin, puterea mea de percepție s-a stins, a dispărut, s-a retras sau, poate, a încetat. Darul a dispărut. Ce a lăsat în urmă? Recunoștință, o adâncă satisfacție, vindecare, siguranță, cunoaștere… O stare permanentă de topire a conștiinței, lipsa de teamă în legătură cu soarta lumii, bucurie generată de sigura exterminare a răului, bucurie pentru viața veșnică pe care ne-o dăruiește, bucurie pentru că este atât de bun și ne iubește atât de mult. Desigur, astăzi starea mea duhovnicească s-a schimbat. Mi-am pierdut sursa de căldură care mă „încălzea” duhovnicește și sufletul mi s-a răcit. Datorită lipsei mele de trezvie. Măsura păcătoșeniei mele este echivalentă cu măsura darului primit. Vă rog să faceți rugăciuni pentru mine și să mă pomeniți la Sfintele Liturghii.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
|